— Backspegel —



En genväg till den här sidan: www.backspegel.nu


Kortfattad svensk filmhistoria:


Början
1910-talet
1920-talet
1930-talet
1940-talet
1950-talet
1960-talet
1970-talet
1980-talet
1990-talet



Bilder:


Äldre fotografier av Filmstadens byggnader
Filmstadens ljudteknik
Sandrews
Europa Film
Nordisk Tonefilm
Andra inspelningsateljéer
Filmlaboratorier
Äldre ljudteknik och Filmskolan
Aaro Helmisalos bilder
Arne Lagercrantz
Från inspelningen av Vem dömer (1922)
Stef Ljungbergs bilder från inspelningen av Arn-filmerna
Filmstaden i Råsunda, juli 2009
Filmstaden 100 år, några fotografier från firandet



Inspelningsateljéer:


Svenska Biografteaterns filmateljé i Kristianstad
Svenska Biografteaterns filmateljé på Lidingö
Hasselblads filmateljé på Otterhällan i Göteborg
Filmindustri AB Skandias ateljé i Stocksund
Filmstaden i Råsunda 1919-1920
Filmstaden 1919-58: Situationsplaner, kartor och flygbilder
Filmstadens ljudavdelning 1934-64
En karta över Filmstaden från 1950
Plan över Filmstadens byggnader
Ateljén i Centralsaluhallen vid Kungsbron i Stockholm
Irefilm/Sandrews ateljé på Lästmakargatan i Stockholm
Ritningar över Europa Films studiolokaler 1941-42
Plan över Europa Films lokaler i Mariehäll åren 1970 och 2000
Kungsholmsateljén på Garvargatan
Sandrewateljéerna på Ladugårdsgärde
Ateljén på Jungfrugatan 7B
Ateljén i Folkteatern (Folkan) på Östermalmstorg
Ateljéerna i Gamla elverket i Stocksund
Svensk Talfilms studiolokaler i Skarpäng utanför Täby
Kinocentralens ateljéer på Valhallavägen i Stockholm
Artfilms inspelningsateljé strax söder om Skå-Edeby
MAE, Music Artists of Europe AB i Nacka
Nya Filmstaden, 1968
Filmhuset
Ambumsgården
Spinnhuset på Långholmen
SF-produktions studio i f.d. biografen Galjonen i Gröndal
Studio 24
Länna-Ateljéerna
Svensk Filmindustris lokaler i Kungens Kurva
GF Studios AB i Råsunda Filmstad från 1995



Kameror, lampor och några filminspelningar:

Cinématographe
Pathé Professionnel
Fler handvevade filmkameror
Debrie Parvo
Debrie Parvo modell T
Några filmkameror ur SFI:s filmhistoriska samlingar
Några stativhuvuden ur SFI:s filmhistoriska samlingar
Julius Jaenzon
Henrik Jaenzon
Från Fritz W. Hasselblad & Co till Hasselblads fotografiska
Från filmkameran till den vita duken år 1920
Filmkameror använda i svensk spelfilm, av Hans Hansson
Ljuset i filmen, av Hans Hansson och Roland Sterner
Lampor i Filmstadens ateljéer år 1921
I ljus och lampors sken i filmateljéerna – Filmnyheter 1927
Strålkastartillverkaren Fototon på Hornsgatan i Stockholm
Agfacolor-metodens hemligheter – 1946
De första svenska färgfilmerna
Glorious Technicolor, av Hans Hansson
Ljusteknik och filmkameror på Europa Film, av Jan Lindeström
Sparsamt med ljus ger vackra bilder, av Hans Hansson
Kort ljusmätarhistorik
Från Pathé 9,5 mm till Kodak 16 mm
Cine-Kodak Special II
Eclair Caméflex
Eclair NPR
Om Super 16 – av Rune Ericson
Om Rune Ericsons 3 perf-teknik och inspelningen av Mälarpirater
Bakprojektion
Frontprojektion
Lasse Lundberg om sin första inspelningsdag
Hur man tystar spanjorer
Om inspelningen av filmen Du gamla, du fria
Om inspelningen av Jena (Maid in Sweden)
Om inspelningen av Badjävlar
Om inspelningen av Äppelkriget
Om inspelningen av Ägget är löst
Om inspelningen av Picassos äventyr
Om inspelningen av Barnens ö
Om inspelningen av SOPOR
Om inspelningen av Varning för Jönssonligan
Om inspelningen av Vinterviken



Filmlaboratorier:


Från filmkameran till den vita duken år 1920
Svensk Filmindustris laboratorium i Råsunda
Perforeringsmaskiner
Några sidor om äldre kopieringsmaskiner
Kopieringsmaskiner tillverkade av Debrie
Filmstadens laboratorium 1937
Kinocentralen
Hasse W. Tullbergs filmavdelning på Kungsbroplan
Gooes och Hollywood filmlaboratorium
Irefilms laboratorielokaler
Film-Labor på Regeringsgatan
Filmkopia/Nordisk Filmkopia på Norra Stationsgatan
Idealfilm/SR/SVT på Sandhamnsgatan
SVT/Swelab/Filmteknik/Nordisk Film & TV på Tullvaktsvägen
FilmTekniks historia
Film-Teknik på Näckrosvägen i Solna
Film-Tekniks ljudavdelning
Optisk printer



Optisk ljudinspelning:

Intro
Ernst Ruhmers Fotografofon, 1901
Sven A:son Berglund, en av ljudfilmens pionjärer
Sven Berglunds talande film
Sven A:son Berglunds ljudutrustning
Mer om Sven A:son Berglund
Eric Tigerstedt
Tri-Ergon
Tobis ljudinspelningsapparatur, april 1930
”Tonfilmen och dess inspelning”, ur Radioamatören, 5–1930
Några av Klangfilms tonkameror
Ljudfilmsinspelningssystem AGA-Baltic, 1932
Ljudfilmsinspelningssystem Western Electric, 1932
Ljudfilmsupptagning i det fria, Nordisk Tonefilm, 1932
Europa Films ljudinspelningsutrustning, 1932
Georg Brodén, inspelning i Finland 1934
Hur en optisk tonkamera fungerar
Tidiga drömmar om stereofoniskt ljud på biograferna
Push-pull-tekniken, 1938
Aga-Baltics syn på ljudfilmspatenten år 1942-43
AGA-Baltic Sound Recording Equipment – 1945
Philips inspelningsutrustning – 1948
AGA:s tonkamera typ Serie 16 – 1950
AGA:s tonkamera typ 26A
Om dubbelton, SSF 1951
Några tonkameror ur SFI:s filmhistoriska samlingar
Tryggve Svenssons artiklar i tidskriften TM om optiskt ljud



Bandspelarteknik:


Stålbandspelare
AEG Magnetophon
”Agafon”, AGA:s mobila inspelningsmaskin för magnetfilm
MWA Albrecht
Lyrec TR2 / AR2
Magnetband till Lyrec, Nagra och Stellavox
Maihak Reportofon
Magnemite
Magnemite modell 610 C
Nagra I och II
Om pilotton
Stellavox SM 4
Stellavox SM 5
Telefunken M5
Eltro
Nagra III
Stefan Kudelski och Nagra III
SELA:s Nagra-mixer 2880
SELA-mixer 3600
SELA-mixer 45-00
3 x SELA-mixer, år 1985
Stellavox SP 7 & SP 8
Nagra SN
Nagra 4.2
Nagra IV-S
Om Nagra IV-S, av Lasse Lundberg
Nagra IS
Nagra E



Mikrofoner:


Kort mikrofonhistorik
Kathodophon
Reisz-mikrofon (Sockerbiten)
Några bandmikrofoner
Membran och kapslar
Om rörmikrofoner, av Håkan Lindberg
Neumann CMV3
Neumann UM57
Neumann CMV563
Neumann KM54 & KM56
Neumann SM-2
Neumann M49
Neumann U47
Neumann U48
Neumann U67 & M269
Några RCA-mikrofoner från 1941 års katalog
SELA-mikrofoner
Klangfilms ”Cykellyktan”
Reissmann MR51
Schoeps M221A & B
AKG C12 VR och Telefunken ELA M250/251
ElectroVoice-mikrofoner för filmbruk
AKG D24
Om Pearl och några av företagets mikrofoner
Pearls rektangulära kapslar
”Kondensatormikrofon med fälteffekttransistor”,
en artikel av Rune Rosander om Pearl TC-4. Från Radio och Television, nr 2 - 1965

”Svensk mikrofonpionjär kröner sitt livsverk med supermikrofon”,
en artikel skriven av Ulf B. Strange för tidskriften Elektronikvärlden, nr 5 - 1984

”Pearl TL-4 ger full stereo utan att vara stereomikrofon”,
en artikel skriven av Rune Rosander för tidskriften Elektronikvärlden, nr 5 - 1984

”Sound of Skåne”,
en artikel ur tidskriften Monitor om mikrofontillverkarna Pearl och Milab

En intervju med Rune Rosander om tankarna bakom Pearl TL-4
Bernt Malmqvist berättar om Pearl för tidskriften Monitor, november 2007 (en PDF-fil)
HF-kondensatormikrofoner



Priskuranter och kataloger:

Hasselblads första priskurant från omkring 1888-89 / 32 sidor, en PDF
Ljuskällor för skioptikon ur Hasselblads priskurant från 1896
Kinematografiutrustning ur Numas priskurant från 1901
Några sidor ur Aktiebolaget Edv. Nerliens katalog från 1903
Ljuskällor för skioptikon ur Hasselblads priskurant från 1907
Projektorer ur Pathé Frères franska katalog från 1907
Forsners priskurant II från 1909 & 1915
Pathés franska katalog från 1909
Pathés svenska katalog från 1911
Pathés tyska katalog från 1911
Pathé KOK Salongskinematograf, 1912
Projektorer ur Pathés engelska katalog från 1915
Katalog från Maxim-Teaterns Maskinlager, 1915
Projektorer ur Pathés franska katalog från 1920
Katalog från Svensk Filmindustris maskinavdelning, 1922
Skandinaviska Kinematograffabrikens katalog från 1927
Sidor ur Hugo Svensson & Co:s priskuranter 1923 & 1930
Forsners katalog från 1929 om Pathé 9,5 samt några sidor om Kodaks första 16 och 8 mm-teknik
Sidor ur Kinohandbok, utgiven 1931 av Zeiss Ikon
Ernemann V och Ernon IV, 1933
Några sidor ur Nerliens katalog från 1937-38
AEG/Klangfilms projektorer och utrustning för biografljud, 1942
Filmkameror ur Thiel & Svenssons katalog från 1943
Sidor ur en Kinofakatalog från 1945
Fritz Weists kataloger från 1942, 1952, 1955 och 1968
Några 16 mm Bell & Howell-kameror ur en katalog från 1957
Några sidor ur Molanders katalog från 1959-60
Några sidor ur Molanders katalog från 1962


Radioannonser, broschyrer och kataloger 1923-40
Marconi Scientific Instruments radiokatalog från 1922
Sidor ur 1924 års rundradiokatalog från Aktiebolaget Aga-Lux
Sven Lampas radiokatalog från 1924
Åhlén & Holms radiokatalog från 1924
Nordradios katalog från 1924
Några sidor ur AEG- och Telefunkens radiokataloger från 1924
Några sidor ur Allmänna Radioaktiebolagets katalog från 1924
Många sidor ur Graham Brothers radiokatalog från 1924
Några sidor ur Graham Brothers radiokatalog från 1925
Några sidor ur Forsners radio-priskurant från 1925
Några sidor ur en radiokatalog från AB Turitz & Co, tryckt 1925
Några sidor ur Särnmarks radiokatalog, omkring 1925
Allsvensk Radio, priskurant nr 3, 1926
L. M. Ericssons radiokatalog från 1926
Några sidor ur Stöltens radiokatalog från 1926-27
Några sidor ur ASEA:s katalog över radiomaterial från 1927
Aga-Lux, radiokatalog från hösten 1927
Nordiska Kompaniets radiokatalog från 1927
Några sidor ur Graham Brothers radiokatalog från 1927
Några sidor ur Forsners radio-priskurant från 1929
Några sidor ur ASEA:s katalog över radiomaterial från 1929
Några sidor ur Elektriska AB Skandias katalog från 1929
Några sidor ur EIA:s prislista över radiomateriel från 1930
Några sidor ur Concentras radiokataloger från åren 1930-32
Några sidor ur Forsners radio-priskurant från 1931
Några sidor ur AB Harald Wållgrens katalog från 1941
Några sidor ur kataloger från Champion Radio, 1943-48


Några sidor ur ELFA-katalog nummer 8, tryckt 1959
Sidor ur ELFA:s hi-fi/stereo-katalog från 1960
Sidor ur ELFA-kataloger nummer 9, 10 & 11, 1961-62
Sidor ur ELFA:s kataloger nummer 12, 13 & 14, 1963-65
Sidor ur ELFA-kataloger nummer 15, 17 & 20, 1966-72
Sidor ur ELFA-katalog nummer 25, 1976-77
Sidor ur ELFA-katalog nummer 28, 1979-80
Sidor ur ELFA-katalog nummer 32 & 33, 1983-85
Sidor ur ELFA Studios katalog från 1986
Sidor ur ELFA Studios katalog från 1989
Sidor ur ELFA Studios prislista från 1992



Övrigt:


Effektljud på teater och vid ljusbildvisning
Kinematografbilder vid Konst- och industriutställningen 1897
Lumière-projektorn
Kalkljus
Acetylenljus
Båglampor
Bioannonser ur några dagtidningar, 1904-10
Gaumonts Chronophone
Filmljud från grammofon, Svenska Bio ljudfilmer
Oskar Messters Biophonteknik
Sjungande, talande, lefvande bilder – Montgomery
Exempel på synkronisering mellan projektor och grammofon
Pathé-projektorverk tillverkat 1908
Pathé-projektor för tal och sång, Système Couade, 1909
Ernemanns synkroniseringsmetod
Gaumonts talande film, 1913
Edisons Kinetofon, 1913-14
Kinetofonen och dess föregångare
Kinemacolor-förevisning i Sverige år 1910
AB Etablissement Viking i Linköping
När biografen var ung — Göteborg
Ernemann Imperator
Fribergs Filmbyrå
Svensk-Amerikanska Filmkompaniet
Skandinavisk Filmcentral
Pathés svenska filial
Bioannonser, Stockholm 1915
Gaumont-projektorer
Några projektorer ur SFI:s filmhistoriska samlingar
Allefex, Multiphone och Dramagraph




Skandinaviska Kinematograffabriken
Tekniken på biografen Palladium i Stockholm, 1919
Bioannonser, Stockholm 1919
Svenska Biografteaterns kontor 1912-14
Svenska Biografteaterns kontor 1914-19
Filmfirmor och agenturer 1919-20
Sammanslagningen mellan Svenska Bio och Skandia
Den talande filmen får mothugg – Filmjournalen, 1920
AGA:s första 35 mm filmprojektor
Musiken å biograferna
Vad kan man vänta av den talande filmen? – Filmnyheter, 1921
Skolfilmsprojektor, 1922 & 1927
Petersen & Poulsen i Palads Teatret i Köpenhamn, 1923
Svensk Filmindustris filmlager på Mäster Samuelsgatan 31
Om ljudfilm, 1923
Om ljudfilm, 1925
Om ljudfilm, 1926
De Forests Fonofilm demonstreras på biografen Piccadilly, 1926
Om Nordisk Tonefilms ljudfilmsdemonstration i Stockholm, 1928
Om ljudfilm – ur tidningar och tidskrifter 1928
Om ljudfilm – ur tidningar och tidskrifter 1929
Biograforgel
Föreningen Skandiaorgelns hemsida
Grammofonbord – Biophone
Grammofonbord – Philips
Grammofonbord – Kinola
Grammofonbord – Pantofon
Orkesterapparater
Musikfilm, effektfilm?
Biogrammofonen – De små teatrarnas stora orkester
Polyphon – Filmmusik på grammofonskivor
AGA och Lignose-Breusing
”Talande film”, ur Radioamatören, nr 4 – 1929
”Tonfilm” ur Radioamatören, nr 6 – 1929
”Tonfilm”, ur tidskriften Radio, nr 9 & 10 – 1929




Manual till Western Electrics biografutrustning 1929
Om Western Electrics biografljudteknik 1929
Om Nordisk Tonefilms biografljudteknik 1929
Om Pacents biografljudteknik 1929
Om Klangfilms biografljudteknik 1929-34
Om Mechau-projektorn
Om AGA-Baltics biografljudteknik 1930-32
Bruksanvisning för AGA-Baltics biografljudanläggning – 1930
Om biografen Skandia i Stockholm, av Mats Kullander
Maskinrummet till biografen Skandia i Stockholm
Om biografen Röda Kvarn i Stockholm, av Mats Kullander
Patentstriden 1929-30 mellan Western Electric och Klangfilm
Erfarenheter av ljudfilmsapparater och ljudfilm, 1930
Om ljudfilm – ur tidningar och tidskrifter 1930
Svensk Filmindustris huvudkontor åren 1919-30
Svensk Filmindustris huvudkontor åren 1930-85
Olof Andersson och Victor Sjöström diskuterar ljudfilm, okt 1930
Inspelning av grammofonskivor enligt Tri-Ergon-metoden
Vitaphonesystem, tillv. av A/B Dansk Kinematograf Fabrik, 1930
Ljudfilmscentralen i Mora
Biografhögtalare – 1930-37
Första ljudfilmen i Stockholm
Sidor ur Kinohandbok, utgiven 1931 av Zeiss Ikon
Om ljudfilm – ur tidningar och tidskrifter 1931
”Ljudfilmen”, ur tidskriften Biografägaren 1931
Att översätta filmer genom att texta
En intervju med biografljudinstallatören Ernst Orlando
Mixutrustning, AEG-Klangfilm
Det senaste i ljudfilmen – System AGA-Baltic
Ernemann V och Ernon IV-projektorer, 1933
Philips blockposter-projektor, 1933
Bauer Aero 7, 1934-38
Projektorer med 1500-meterskassetter, 1934
Kinofaboxen, och andra portabla filmprojektorer
Inspelningsbolag, filmbyråer och föreningar åren 1934-36
Asbest för ljudabsorption i biografer, 1935
De tekniska betingelserna för upptagning och återgivning av ljudfilm, 1935
Svenska företag i Kinematograph Year Book, 1935-1949
Snövit och det sju dvärgarna dubbas på Europa Film, 1938
Ernemann 50 år — Ernemann VII B




Ljudinstallationer för biografer, 1938
Ljudfilmens tekniska utveckling – AGA-Baltic 1939
AGA-Baltics biografförstärkare från 1940
Ljudfilmsavdelningen på AGA-Baltic fyller tio år
Ljudinspelning i Tibet
Den stora filmbranden vid Vinterviken 1941
AEG/Klangfilms projektorer och utrustning för biografljud, 1942
Svensk Filmindustris ljudtekniker 1943-44
Svensk Filmindustris organisation i Råsunda, år 1944
AGA-Baltics projektorer, 1945 och framåt
Ernemann VIII, VIIIb och X
Skandinaviska Kinematograffabriken — Kinofa
Biografhögtalare modell Euronor, tillverkad av Klangfilm
Filmstadens ljudavdelning 1934-64
Frekvenskurvor vid in- och avspelning av ljudfilm – 1950
Gunnar Löfgren, konstruktör och tillverkare av ljudutrustning
”Ta på plats!” – Nytt fältrop. Ur Biografägaren, 1954
”Stereo” med ljudvariatorn Strong, 1955
Perspecta Stereophonic Sound Integrator – Instruktionsbok
Magnetiskt ljud på biograferna, 1954-58
Ragnar Wendins metod att magnetbelägga filmkopior
Om CinemaScope ur tidningar och tidskrifter 1953-55
CinemaScope-formatets historia, berättad av Hans Hansson
Kinotekniska data, en skrift utgiven av AGA-Baltic, 1959
Handbok för biografmaskinister
Om magnebeläggning, ur tidskriften Filmteknik 1959 & 1962
En Ampex VR-1000 på Sveriges Radio, 1961
Peter Olofsson berättar om Filmstaden åren 1956-60
Filmklipparen och producenten Lasse Lundberg berättar om sin tid på Sandrewateljéerna och Svensk Talfilm, 1960-62
Sven Fahlén berättar om filmljudtekniken på Europa Film
Bengt Runsten och galvanotekniken på Europa Film
Europa Films mixbord med Quad-förstärkare
Mixbord från Kongsberg Våpenfabrikk i Norge, 1968-70
Filmljudavdelningen på Europa Film, 1969
Bandeko på Europa Film, 1971




Studenter vid Svenska Filminstitutets Filmskola 1964–70
Rekommendationer för god dialogkaraktär i film, 1969
Eftersynk och dubb mellan 1968-80
Fotografutbildningen vid Stockholms stads yrkesskola
Roland Sterner om Christer Strömholms fotoskola 1965-67
Roland Sterner om Tomas Dyfverman och Profilm
Filmobilen
Fotnumrering
Avdraget i Filmstaden
Klippbord tillverkade av W. Steenbeck & Co
Fler klippbord – bl.a. Steenbeck, Atema och K.-E.-M.
Några skarvapparater ur SFI:s filmhistoriska samlingar
Från Film-Teknik till Movie Track, Hans Eric Ahrn berättar
Tonservice Löthner & Löthner KB
Fotografier från Håkan Lindbergs 70-tal
Kort om ljudefterarbete och mixscheman
Toningar med rakblad och trikloretylen
SF-produktion på Kungsholmstorg 6 i Stockholm
Tommy Sundquist berättar om Sten Norlén
Om översvämningen i Svensk Filmindustris centrallager 1974
Prislista från Public Film Service, 1976
Besynnerliga ord och uttryck i filmbranschen
Akustik och kamerasurr
Å andra sidan
Harrison-bordet på Dramatiska Institutet i Filmhuset
CinePost
Tankar kring Leo Catozzos skarvapparater
Harry Nyquist – Samplingsteoremets fader
Historien om TM, av Lasse Svanberg
SFI:s överspelningsrum omkring 1990
Det digitala ljudbearbetningssytemet Dyaxis
Lasse Lundbergs erfarenheter av Dyaxis
Lasse Lundberg om Fairlight MFX3 och MFX3 Plus
Filmljudjournalen nr 1, 2004
Filmljudjournalen nr 2, 2004
Filmljudjournalen nr 3, 2005
En intervju med Bosse Persson
Ljudutrustning vid filminspelning mellan åren 2002-2015



Folk:


Evert Aulin
Carl Barcklind
Schamyl Bauman
Sven A:son Berglund
John Bergqvist
Vilhelm Bryde
Tomas Dyfverman
Hasse Ekman

Hampe Faustman
Anders Forsner
Julius Jaenzon
Henrik Jaenzon
Georg af Klercker
Lars Klettner
Frans Lundberg
Gunnar Löfgren
Charles Magnusson
Lorens Marmstedt
Gustaf Molander
Sten Norlén
Sven Nykvist
Harry Nyquist
Numa Peterson
Siegmund Popert
Alf Sjöberg
Victor Sjöström
Mauritz Stiller
Arne Sucksdorff
Lasse Svanberg
Eric Tigerstedt
Åke Åstrand



Stort tack till Hans Eric Ahrn, Jan Alvermark, Peter Andrén, Jan Arrendal, Eddie Axberg, Hans Barkman, Markus Blomfeldt, Per Boström, Per Carleson, Kerstin Eriksdotter, Sven Fahlén, Peter Fischer, Hans Hansson, Tove Hellbom, Lars Klettner, Tomas Krantz, Mats Kullander, Barbro Lidell, Staffan Liljander, Håkan Lindberg, Jan Lindeström, Stef Ljungberg, Lasse Lundberg (både ljudteknikern och klipparen/producenten), Pelle Lönndahl, Jarmo Masko, Kjell Nicklasson, Sten Norlén, Per-Olof Ohlsson, Peter Olofsson, Jan Olsson, Gert Palmcrantz, Ulf Park, Bosse Persson, Jan Persson, Rickard Petrelius, Björn Selander, Bengt Schöldström, Roland Sterner, Tommy Sundquist, Hans Svanberg, Ola Törjas, Erkan Umut, Olle Unnerstad, Hans Wallin och Åke Åstrand som på olika sätt hjälpt till att få bitarna på plats.

Bilden högst upp på den här sidan är målad av Ulf Lundkvist.