Inspelningen
av Vinterviken, 1995
av
Roland
Sterner, FSF
Jag
hade jobbat med Harald Hamrell på en kortfilm med titeln Snöriket som
spelades in våren 1990. Jag kände Harald sedan tidigare, vi hade
träffats redan 1976 då han var assistent åt Bo Widerberg på Mannen på
taket. Harald gjorde en kortfilm 1987 som heter Scener ur ett handfats
liv, där jag var rådgivare åt fotografen Mats Ardström, och mina två
barn medverkade dessutom framför kameran.

Harald Hamrell vid kameran. Filmens scripta Susanne Falck i bakgrunden.
Foto: Alexander Crispin.
Under
inspelningen av Snöriket fick jag uppleva hur det är att jobba med en
regissör som behärskar filmklippning fullt ut. Harald hade börjat
tidigt som smalfilmare, och arbetade då med Super-8 där man fogade ihop
filmen med cementskarvar. Det var därför ytterst viktigt att planera
redigeringen innan man klippte i filmen, för i motsats till skarvning
med tejp kunde man inte återställa ett klipp när det väl hade gjorts.
Man förlorade två rutor i varje skarv om den måste göras om.
Harald hade
alltid klart för sig i vilken ordning bilderna skulle komma, och han
tog inte mer material än vad som behövdes. Filmen Snöriket utspelar sig
i Norrland, men inspelning på plats var inte att tänka på av
budgetskäl. Filmen spelades in söder om Tumba, i mars 1990, och några
välplanerade inklippsbilder togs i trakten av Malå och Adak under två
dagar i maj. Denna film blev sedermera uttagen att tävla om Academy
Award för bästa kortfilm, och den blev en av tio filmer som valdes ut för den slutliga omröstningen!
Vinterviken är en
bok av Mats Wahl som utkom 1993. Författaren själv utarbetade ett
filmmanus i flera versioner på uppdrag av producenten Börje Hansson på
bolaget Filmlance. Under 1994 jobbade även Harald Hamrell och Sara
Heldt med manuset, men en av medproducenterna hade synpunkter på
resultatet, så den planerade inspelningsstarten sensommaren 1994 sköts
upp. En ny manusversion var klar i början av 1995, och inspelningen
planerades starta i mitten på maj. Problemet var att filmens första
scen utspelar sig dagen innan skolans hösttermin börjar, någon gång i
augusti. Våren 1995 var så sen att det inte ens var löv på träden den
15 maj, när de första scenerna togs. Därför fick hela planläggningen
göras om, och alla interiörer, inklusive studiobygget, fick tas först,
i väntan på att löven på träden skulle slå ut! Scenerna spelades därför
in utan inbördes sammanhang, och en regissör med sämre koll på
klippningens möjligheter än Harald skulle säkert ha blivit förvirrad.
Vid några tillfällen börjar en sekvens med exteriörbilder, och utan
tidsklipp fortsätter scenerna interiört i studiobygget, som då var
tagna flera veckor tidigare.
David Tainton.
Filmdebutanten
David Tainton klarade av jobbet utan problem, men för teamet var det
ibland en nackdel att han var allra bäst på första tagningen. Därför
undvek vi krångliga scenerier där det kunde uppstå tekniska problem som
förstörde tagningen. De andra två huvudrollsinnehavarna, Lina Englund
och Martin Lindqvist, hade större filmvana och blev oftast bättre och
bättre för varje tagning.
Jag med Arri 35 BL på axeln flankerad av Per
Djerf och Bosse
Andersson.
Harald på huk i bakgrunden. | Foto: Alexander Crispin.
Kamerateamet
bestod av både nya och välbekanta personer för mig. B-fotografen Per
Djerf hade gått Stockholms Filmskola i slutet på 1980-talet,
C-fotografen Boel Jönsson likaså, men några år senare. Chefselektrikern
Ted Lindahl var en gammal bekant som jag jobbade med redan 1969 (se
artikeln om Maid in Sweden). Hans mycket duktiga assistenter Björn
Becker och Richard Jarnhed var nya för mig. Även passaren, Bosse
Andersson, var en ny bekantskap, men mycket kapabel. Vid några
tillfällen jobbade vi med Steadicam, och då var det Dick Ying eller
Geir Hartly Andreassen som ställde upp.
Vi var sparsamma
med användningen av Steadicam, eftersom systemet ger bilder med en
mycket speciell stil. Vi använde antingen fast kamera, rälsåkning eller
kranrörelser, och som kontrast en mycket tydlig handkamera. För att få
den rätta känslan i handkameran kunde vi inte använda vår huvudkamera
Arriflex 535, som var alltför tung, så jag plockade fram SFI:s gamla
Arriflex 35 BL nr 251 som vi använde på Barnens ö 1979. I några scener
använde vi stumkameran Arri 435 och även Arri II C någon gång. Givetvis
syns ingen som helst skillnad på bildkvaliteten från de olika kamerorna
i den färdiga filmen.
David Tainton, filmad med 600 mm objektiv.
Eftersom vi
använde Arri 535 som huvudkamera hade vi tillgång till videotapp, men
vi valde att inte använda den annat än när kameran var monterad på en
kran. Harald satt i stället alldeles under kameran och kunde iaktta
skådespelarna direkt. Jag angav bildens vänster- och högerkant, och
allt däremellan kom med i bilden. Efter några dagstagningar såg Harald
att detta stämde, och någon videotapp behövdes inte. Peter Haber, som
spelade Elisabeths far, uttryckte sin förtjusning över detta arbetssätt
och framhöll att det var första gången på länge som en regissör tittat
direkt på honom och inte via en liten monitor i ett avlägset tält.
Lina Englund, Peter Haber och David Tainton. | Foto: Alexander Crispin.
Jag använde
Kodaks råfilmer 5293, 5297, 5298 och 5245. Producenten hade några 300
m-rullar Fujicolor 8521 (dagsljus 64 ASA) kvar från en tidigare
långfilm. Jag ville gärna använda den, eftersom jag tidigare använt
Fuji ända sedan Barnens ö. För att Fuji-filmen inte skulle ge en
annorlunda färgkvalitet användes den enbart till scener som utspelar
sig på en och samma plats, exteriörna på skolgården (Skärholmens
gymnasium). Tyvärr var en av rullarna skadad på något sätt, kanske hade
den legat i en varm bil, för de bilderna var ganska gråa. Bara en enda
klippbild finns kvar i filmen med det felet. Alla andra scener blev
utmärkta, med mjuk kontrast trots hårt solljus.
Ljudteknikern är Patrik Strömdahl. | Foto: Alexander Crispin.
Filmen utspelar
sig i två kontrasterande miljöer. Dels i och kring en flott villa i
Bromma, dels tvärs över Mälaren i ett icke namngivet hyreshusområde,
kanske Bredäng eller Sätra, men de scenerna togs i Fittja, som har en
bildmässigt tydligare miljö. Även huset i Bromma ligger inte riktigt
där, utan i norra Djursholm. Vi hade turen att få hyra en villa av
musikproducenten Robert von Bahr, och där togs både exteriörer och
interiörer av Elisabeths (Lina Englund) hem. Villan låg på en
strandtomt och hade en pool, som används i en viktig scen i filmen.
Enda nackdelen var att det längs poolkanten fanns en rad med solpaneler
som inte var så fina, men Harald oroade sig inte för det, utan framhöll
bara att ”då visar vi dem inte i bild!” Ytterligare ett problem var att
John-John (David Tainton) vid några tillfällen i filmen ska kunna ta
sig upp eller ner från Elisabeths rum på andra våningen via en
brandstege, stupränna eller liknande, och det var inte möjligt på detta
hus. Det oroade inte Harald det minsta, utan han planerade en klippning
som visade att det utanför Elisabeths rum finns ett tak ovanför en
köksingång! Detta tak låg i verkligheten på andra sidan huset, men
genom en smart klippning ser det ut som om det ligger utanför
Elisabeths fönster.

Anki Lidén, David Tainton och Harald Hamrell. | Foto: Alexander Crispin.
I slutet på
filmen ska Elisabeths familj oväntat lämna hemmet i bil för att resa
utomlands. På något sätt skulle bilen hejdas, så att John-John kan
springa ifatt den och övertyga Elisabeth om att hennes far är skyldig
till ett försäkringsbedrägeri. Vad skulle kunna hejda en bil på ett
oväntat sätt? Vi diskuterade olika hinder, typ järnvägsövergång,
vägbygge med sprängning, öppningsbar bro etc. Eftersom Nockebybron
ligger nära Bromma och är öppningsbar, så valde vi den. Tanken var att
familjen i sin eleganta Jaguar skulle ta Slagstafärjan från Ekerö till
Botkyrka för att slippa åka genom stan, och då måste de passera
Nockebybron. Vi fick tillstånd att filma där en lördags- och en
söndagsmorgon mellan kl 5 och 8. De bilder där bron måste vara helt
öppen måste tas allra först, så tidigt som möjligt. Det gick att ordna,
även om ljuset ändrades påtagligt mellan kl 5 och kl 8. Det stora
problemet var att hela bron just under vår inspelningsperiod var
inklädd i plast för renovering och ommålning. Vi bestämde oss för att
filma ändå, eftersom vi inte kunde vänta tills bron var klar. Några
inklippsbilder som ligger tidigare i filmen för att presentera bron,
kunde tas i september, då plasten hade plockats bort.
Lina Englund och David Tainton.
Ett bekymmer var
att vi filmade i juni-juli, så nätterna var korta. Bara mellan kl 23
och 01 var det tillräckligt mörkt för nattscener. Alla nattscener inne
i villan, t ex när killarna gör inbrott i början av filmen, fick delas
upp så att samtliga bilder där man inte såg en öppen dörr eller ett
fönster fick tas på dagen, med svart tyg i alla fönster och ljuset fick
sättas inifrån. Såg man ett fönster eller en öppen dörr fick den tas
efter kl 23. En scen där Elisabeth och John-John simmar i poolen på
natten fick delas upp på flera nätter. Bilderna på Elisabeths far,
Peter Haber, togs en helt annan kväll då Peter ensam fick säga sina
repliker på balkongen. En annan kväll togs scenerna mot Elisabeth, och
då var John-John inte där. Sista bilden, då Elisabeth har gått upp och
klätt på sig medan John-John är kvar i vattnet, togs i september och
det var mycket kallt. Genom en konstruktiv klippning och ljudläggning
verkar hela scenen ha en fullständig kontinuitet.
Filmen klipptes i
klippbord, säkerligen en av de sista filmerna som gjordes på det
sättet. Arbetskopian framställdes på 16 mm film, som så många andra
filmer jag jobbat med. Dagstagningarna kunde vi se i Filmhuset, som på
den tiden hade en 16 mm projektor i varje biograf. Klipparen Susanne
Linnman började jobba efter en veckas inspelning, och Harald hade en
genomgång med henne varje morgon, och därefter jobbade hon
självständigt under dagen. Digital redigering hade visserligen börjat
användas (Lightworks) men Harald ville inte chansa på en ganska oprövad
teknik. Premiären var bestämd till januari 1996, och ingenting fick
försena slutförandet av filmen på grund av laboratoriets julledighet.

|

|
Bilden med David i vattnet är tagen med kameran
i ett akvarium som flyter på vattenytan.
Jag hade
försäkrat mig om att få Sten Lindberg på Film-Teknik som ljussättare,
och han gjorde som vanligt ett utmärkt jobb. Han ljussatte min första
egna långfilm, Barnens ö, och med denna film även min sista!
Censuren
förhandsbedömde filmen strax före jul och ansåg att vissa scener var så
skrämmande att de inte kunde godkänna den för biografvisning från 7 år.
Därför gjordes snabbt en scanning av masterkopian i originalskick för
videoversionen, och därefter klipptes negativet om inför framställning
av biografkopiorna. Sammanlagt 19 meter slag och sparkar klipptes bort
så att den kunde tillåtas från 11 år.

Harald och David. | Foto: Alexander Crispin.
Filmen hade
premiär på ett 20-tal platser den 26 januari 1996 och fick ett i
huvudsak positivt mottagande. Över 250 000 besökare såg filmen på
bio, och den har visats åtskilliga gånger på TV. Till Guldbaggegalan
1997 nominerades Lina Englund som bästa skådespelerska, och Sara Heldt,
Harald Hamrell och Mats Wahl för bästa manuskript.
Under min
verksamhet som föreläsare på olika filmskolor har jag alltid visat
scener ur Vinterviken, och även Snöriket, som exempel på
filmklippningens möjligheter att skapa kontinuitet i ett skeende, även
om de enskilda bilderna är tagna vid olika tillfällen och på olika
platser. Det är Harald Hamrells förtjänst att dessa filmer är så goda
exempel på det som är grundläggande för allt filmhantverk, nämligen att
man redan vid inspelningen har en vision av hur den färdigklippta
filmen ska se ut!
|
Till
startsidan
|
|