AGA-annons i
Biografägaren, 1938
Vad är Push-Pull?
Push-Pull
är en ny upptagningsmetod, kännetecknad därav att ljudbandet består av
två sinsemellan förskjutna ljuduppteckningar. Ljudstyrkeområdet blir
avsevärt större genom den lägre brusnivån. Push-Pull användes nu
allmänt i Amerika vid ljudets upptagning, men då speciell tontillsats
erfordras vid återgivningen, omkopieras ljudet t. v. huvudsakligen på
vanligt standard ljudband. De ledande amerikanska maskinfirmorna
leverera dock redan nu tontillsatser, som äro omkopplingsbara för
push-pull, så att den förestående omläggningen till push-pullfilm skall
kunna göras utan större kostnader.
Bilder här.
|
|
Push-pull —
ljudteknikens senaste landvinning.
Per Bergmanson
Biografägaren, den 26 februari 1938
Sedan
någon tid hava vi i amerikanska facktidskrifter läst om push-pull och
filmer som äro upptagna med push-pull. För att få höra litet närmare om
detta, hava vi vänt oss till Aga-Baltic, ingenjör Bergmanson, då vi
erfarit, att denna firma intresserat sig för dessa problem.
—
Är verkligen push-pull något nytt? Vi tycka, att det tidigare talats om
push-pull bl. a. i samband med push-pullkopplade förstärkare.
Push-pullkopplade
förstärkare är en gammal sak, varigenom man genom två mindre
förstärkarerör, som arbeta tillsammans, kan erhålla ett bättre resultat
än med ett många gånger större rör. Den push-pull, som det nu är fråga
om, har emellertid med upptagningen av filmen att göra. Det har visat
sig, att styrkeområdet vid ljudupptagningen har varit för litet. Man
har därför i Amerika för flera år sedan arbetat på en lösning av detta
problem och push-pullförfarandet är det resultat man kommit till. Man
har två ljudband på filmremsan och kan genom samverkan mellan dessa två
få ned brusnivån avsevärt och således öka ljudstyrkeområdet i
motsvarande grad. Hittills har man icke kunnat vare sig inspela en film
tillräckligt starkt eller svagt eller återgiva den tillräckligt starkt
eller svagt på grund av bruset. Då man kört för starkt har även bruset
blivit för mycket hörbart och då man kört svagt t. ex. vid en viskning,
har bruset även blivit för mycket märkbart. Några dylika
push-pullfilmer finnas ännu ej på den europeiska marknaden beroende på,
att man måste tänka sig en viss övergångsperiod, då de tontillsatser,
som nu finnas, icke kunna användas för dylika filmer.
—
Om vi icke missminna oss, hava vi dock hört, bl. a. i samband med
Stokowski-filmen ”100 man och en flicka”, att man hade använt sig av
push-pullupptagning. Hur förhåller det sig då egentligen med denna sak?
Det är riktigt att vid inspelningen av såväl
denna film som praktiskt taget alla under säsongen utsläppta
amerikanska filmer man använt sig av push-pullupptagning. Dock ha
filmerna, innan de utsläppts, vid rerecordingen försetts med standard
ljudband. Detta tillgår på så sätt, att sedan filmen är färdigklippt
och färdigtagen, hela ljudbandet omkopieras på elektrisk väg på nytt.
Denna omkopiering sker helt enkelt genom att ljudbandet med
push-pullteckningen passerar en specialkonstruerad tonprojektor och
impulserna föras till en tonkamera, som tecknar upp ljudet enligt
vanliga normer. Genom detta förfarande erhålles den frapperande jämnhet
i ljudets styrkenivå, som man nu börjar bli mer och mer bortskämd med.
Hade man kunnat använda push-pull även vid rerecordingen och
återgivningen hade givetvis genom brusnivåns ytterligare sänkning
resultatet blivit ännu bättre.
Jag har vid mina
upprepade besök i Amerika i de olika filmateljéerna haft tillfälle att
ingående studera utvecklingen på området. Jag kan nämna, att i slutet
av 1936 gjordes den första upptagningen av push-pullfilm. I början av
1937 använde man i en del ateljéer alltid push-pull, under det att
andra använde push-pull vid musik och sång och andra viktigare
upptagningar, men gjorde upptagningen av tal på standard-ljudband.
— Hur blir det nu, när den verkliga push-pullfilmen kommer? Kunna då de
apparater, som finnas icke användas?
Till
detta vill jag svara, att en del omändringar bliva nödvändiga. Det är
huvudsakligen tontillsatsen, som måste vara av annan konstruktion, då
det nämligen bl. a. måste finnas två fotoceller eller en dubbelfotocell
samt även optik av ny konstruktion. Emellertid kan jag glädja de
svenska biografägarna med, att Aga-Baltic redan för ett par år sedan,
då vi förstodo att push-pullfilmen måste komma, påbörjade ett intensivt
forskningsarbete med denna sak på vårt laboratorium. Våra
ansträngningar ha krönts med framgång och vår push-pulltontillsats står
nu som en färdig produkt att upptagas i tillverkningsprogrammet.
— Är det alltså nödvändigt att redan nu tänka på push-pullfilmen?
Vi
vilja icke säga, att push-pullfilmen är absolut förestående, men då man
över hela världen rustar sig för push-pull, måste det vara en styrka,
att man redan nu kan gardera sig för push-pullfilmen, och således ej
behöver riskera ytterligare kostnader. Aga-Baltics
nya tontillsats kommer i första hand givetvis att användas för vanlig
film, men blir med ett enkelt handgrepp även användbar för
push-pullfilm. För oss här i Sverige finns ju inga möjligheter att
göra någonting åt push-pullfilmen, utan när den kommer, hava vi
ingenting annat att göra än att acceptera densamma. Emellertid bliva
förbättringarna i ljudkvalitet så avsevärda, att hela filmbranschen med
all säkerhet kommer att förtjäna på ändringen. Genom att Aga-Baltic
redan för ett par år sedan förutsett vad som skall komma och sålunda
har rustat sig i tid, behöver det ju dock icke uppstå några extra
kostnader, för de som göra nyinstallationer i sommar. Att senare utbyta
tontillsatsen behöver ju heller icke bliva så dyrbart och det är med
tanke på push-pullfilmen, som Aga-Baltic så bergfast hållit på att ha
tontillsatser separat, d. v. s. utbytbara. Här är alltså en av
orsakerna till detta för många tidigare oförståeliga förhållande.
— Är det några andra firmor, som leverera dylika apparater?
Ja,
Western Electric och RCA leverera sedan slutet av 1936 sina
anläggningar med tontillsatser, som äro omkopplingsbara för push-pull.
I Europa har jag emellertid ännu icke sett några på marknaden.
Amerikanarna äro ju även här föregångsmän som så ofta annars inom
filmen.
— Blir det ej nödvändigt med några andra omändringar för
push-pullfilmen?
För
själva framförandet blir detta ej nödvändigt annat än med en enkel
anpassning av förstärkaren till den nya tontillsatsen, men för att man
till fullo skall kunna utnyttja fördelarna med det större styrkeområde
som push-pullfilmen fört med sig fordras högtalare, som tåla större
effekter och i Amerika har därför cellhögtalaren gått hand i hand med
utvecklingen av push-pullfilmen. Men cellhögtalaren har ju även sitt
stora värde vid vanlig film och vid push-pullfilm som senare
rerecordats på standardfilm. Fordringarna på förstärkarna ökas ju
givetvis, då styrkeområdet blir större. Här på Aga-Baltic hava vi dock
alltid följt det amerikanska exemplet och överdimensionerat
förstärkarna.
— Hur fungerar den av Aga-Baltic gjorda tontillsatsen?
Vid
vanlig film fungerar den som ovan sagts precis som en vanlig
tontillsats, varvid vi dock vilja framhålla, att vi givetvis vid
laboratoriearbetet gjort en hel del nya rön, som nu i den nya
tontillsatsen även kommer vanlig film till del. För den mera tekniskt
initierade vill jag här framhålla några av konstruktionsdetaljerna för
tontillsatsen. Spalten projicieras ej på filmen. Optiken är i motsats
mot tidigare konstruktioner anordnad så, att man för belysningen
använder sig av en spec. optik, som kastar en bred ljusstrimma tvärs
över tonranden. En del av tonranden uppförstoras på en spalt, där man
med hjälp av ett inbyggt okular kan betrakta tonbanden med en
förstoring av c:a 50 ggr vilket möjliggör en oerhört noggrann
inställning av optiken och varigenom sålunda erhålles ett perfekt
återgivande av de allra högsta frekvenser. Bakom spalten finnes en
ljusuppdelningsanordning, som för 2 ljusknippen till var sin
del av push-pullfotocellen. Till tontillsatsen hör även en
omkopplingsanordning s. k. balansanordning för utjämning av distorsion
och ojämnheter vid användandet av två tontillsatser, d. v. s. vid två
projektorer. Balanssystemet, enligt principen dubbla balanshjul, har
också förbättrats, varigenom svajningsrisken minskas. Push-pullfilmen
ställer ännu större krav i detta avseende än standardfilmen.
— Har Aga-Baltic sysslat med push-pullfilmen även på
upptagningsområdet?
Ja
visst. Det har varit nödvändigt för oss att samtidigt med
återgivningsexperimenten även arbeta med upptagning. Vi gjorde sålunda
vår första push-pull-upptagning redan i nov. 1935 och sedan dess har
flera experiment gjorts. Detta har varit nödvändigt bl. a. för att vi
skulle ha tillgång till provfilm för vara tontillsatser.
— Tror ingenjör Bergmanson att den europeiska filmindustrien snart
kommer att använda sig av push-pull-upptagning?
Jag
måste säga, att jag hört väldigt litet om denna sak utifrån, men här i
Sverige vet jag i alla fall en ateljé, som är mycket intresserad av den
och kanhända komma vi här i Sverige att bli föregångare i Europa även
på detta område.
|
|
Svenska Dagbladet den 2 mars 1938:

|
|
Push-pull-metoden och
dess fördelar
En nyhet som medför stora ljudförbättringar
Biografägaren, 12 mars 1938
Alltsedan
ljudfilmens första tid har man målmedvetet strävat att förbättra
ljudkvaliteten. Från de första ljudfilmernas skrällande grammofonljud
och till våra dagars njutbara välljud har utvecklingen gått fram
målmedvetet fogande framsteg till framsteg. Parallellt med
nykonstruktioner och förbättringar vid inspelningen har också gjorts
nya och effektivare apparater för återgivningen. Sedan den dag då
skivljudet ersattes med de fotograferade ljudet har emellertid
utvecklingen inom inspelningen gått framåt i relativt små etapper. Just
nu ser det emellertid ut, som om ett jättesteg framåt på allvar
förberedes av de amerikanska filmfirmorna, nämligen push-pullfilm. Man
har sålunda i Amerika redan apparater för såväl inspelning som
återgivning enligt push-pullmetoden färdiga. Inte nog härmed utan man
har till och med redan släppt ut push-pull-filmer till biograferna. Låt
vara hittills blott i ett mycket begränsat antal och endast till ett
fåtal stora premiärbiografer, men man planerar dock, att inom den
närmaste tiden möjliggöra utsläppandet av push-pullfilmen i stor skala
samt till ett allt mer ökat antal biografer.
Vad är
då push-pull och vad vinner man därmed? — Denna fråga har i dagarna
blivit särskilt aktuell, emedan även här i landet nu släppts i
marknaden en återgivningsanläggning som har möjligheter att avspela
ljudet i push-pullfilm. —
Push-pullfilm har ett dubbelt ljudband, som ej kan återgivas annat än
tontillsatser av speciell konstruktion.
Det dubbla ljudbandet är så inspelat, att de bägge banden upptager
samma bredd tillsammans som det vanliga ljudbandet.
Genom
inspelning med dubbla optiska arrangemang samt återgivning med en
fotocell för vardera av de två ljudbanden ernås genom ett elektriskt
omvändningsförfarande — push-pull-koppling — ett ljud som:
1)
är betydligt mer lika verkligheten ifråga om volymomfång, d. v. s.
möjliggör större styrkedifferenser mellan det svagaste och det
starkaste ljud, som kan återgivas vid samma inställning på
volymkontrollen;
2) är avsevärt renare och friare
från distorsion förorsakat av fel och begränsningar från inspelning,
framkallning, kopiering och återgivning i tontillsatsen;
3) är väsentligt brusfriare.
Samtliga
dessa fördelar medverka till ett mer naturtroget ljud. Såväl tal som
sång och musik vinner i friskhet och tydlighet. För musik medför
push-pull-metoden även det av musikälskare speciellt åtrådda
naturtrogna volymomfånget. Från bråkdelen av en sekund kan det svagaste
pianissimo hastigt övergå till ett kraftigt forte fortissimo utan att
någon ändring på volymkontrollen behöver ske. Detta är av mycket stor
betydelse för de stora sång- och musikfilmerna, vars dragningskraft på
publiken till hälften är baserad på ljudet.
[...]
Vid
inspelningen upptecknas ljudet principiellt på det sätt som framgår av
fig. 1. Betrakta vi denna bild, finna vi till vänster en schematisk
framställning av ljusmaskerna i tonkameran markerade av de tvenne
trianglarna. Tänka vi oss dessa trianglar rörliga i sidled, så att de
passera den i figuren lodrät markerade ljusspalten, få vi en
ljuduppteckning liknande den överst till höger i figuren. Kurvan för
det upptecknade ljudet vid återgivningen blir åter efter
push-pullkopplingen före förstärkarens ingångsrör sådan som den
angivits nederst till höger. Man kan alltså säga, att den ljudkurva,
som skall inspelas, delas i två halvor och att vardera halvan inspelas
och återgives var för sig samt sammansättes först vid
push-pull-kopplingen av fotocellerna. Genom detta delnings- och
omvändningsförande ernås:

Figur 1
1) Mindre distorsion beroende på att ett
ljuduppteckningsfel på det ena bandet kompenseras av samma fel på det
andra.
2)
Större brusfrihet genom att filmen blir mindre ljusgenomsläppande, d.
v. s. att filmfräset beroende på ljusets reflektion i filmens ojämna
ytor minskas genom svärtningen, som hindrar ljuspassage.
3)
Genom att bruset minskats, kan man vid återgivning höja
volymkontrollen, vilket möjliggör att även mycket svagt upptecknat ljud
får tillräcklig styrka samtidigt som maximiljudstyrkan, d. v. s.
ljudnivån från det starkast inspelade kommer att ligga avsevärt högre.
4)
Vid push-pullkopplingen av fotocellerna får man en kompensering av
förekommande växelströmsöverlagringar på fotocellspänningen, vilket
nedbringar återgivningsanläggningens brumnivå.
De
amerikanska såväl som den svenska Aga-Baltic tontillsatsen äro
omkopplingsbara så att man i dem även kan återgiva vanlig film med
enkelt ljudband. Övergångstiden till push-pullfilm kommer därför icke
att innebära några svårigheter för de biografer, som ha
push-pulltontillsatser. De anläggningar, vilka ha vanliga
tontillsatser, ha emellertid inga som helst möjligheter att köra en
push-pullfilm. Filmbolagen äro därför nödsakade, att flera år framåt
föra filmer i bägge slagen av ljudbandskopior.
Push-pullmetoden
använd enbart vid inspelningen medför dock redan där stora fördelar.
Man gör nämligen så numer vid inspelningen, att filmerna ”rerecordas”,
d. v. s. omfotograferas för erhållandet av lämplig ljudstyrka hela
filmen igenom. Denna omfotografering tillgår så, att man kör den
inspelade filmens olika hopskarvade delar i en återgivningsanläggning
liksom på en biograf, dock med den skillnaden, att man i stället för
högtalare ansluter en ljudkamera till förstärkaren. I denna ljudkamera
fotograferas ljudet på nytt och inregleras till den för biograferna
lämpliga ljudstyrkan och ljudkvaliteten.
I Amerika
använda nu de största filmbolagen push-pullmetoden vid den första
ljudfotografering samt vid avspelningen. Vid den slutliga
ljuduppteckningen tillämpas emellertid fortfarande som regel det
vanliga systemet med enkelt ljudband.
De fördelar,
som man på så sätt ernå, äro ganska stora. För återgivning enligt denna
metod framställda filmerna fordras dock högklassiga moderna
ljudanläggningar på biograferna. I annat fall kan man icke fullt
utnyttja ens dessa förbättringar. Orsaken härtill är, att även dylika
s. k. ”High-Range”-filmer ha ett betydligt större volymomfång samt
lägre brusnivå. Liksom vid push-pullkopiorna äro ”High-Range”-kopiorna
svagare inspelade för tal. Man måste därför höja
återgivningsanläggningens förstärkning, d. v. s. köra volymkontrollen
på ett högre värde. De partier i filmer, som skola vara starkare, t.
ex. musiken, äro inspelade med hög ljudstyrka, men blir vid
återgivningen, tack vare att volymkontrollen köres på högre värde ännu
starkare än å vanliga nu förekommande filmer. Med andra ord
”High-Range”-filmer äro filmer, som gjorts om från push-pull till
vanligt enkelt ljud. Man måste vidare höja volymkontrollen några steg
mer än normalt vid återgivningen. Fördelarna med ”High-Range” äro
mindre än vid riktig push-pullfilm, men dock ifråga om volymomfång av
samma art.
Om man skulle köra en dylik
”High-Range”-film på en gammal och omodern ljudanläggning, kan ljudet
t.o.m. bli sämre än med en vanlig film. Detta beror på
1)
att volymkontrollen får lov att ställas på högre värde och att brum och
störningar, som normalt icke hörts, då kunna komma fram;
2)
att förstärkaren och högtalaren icke räcker till för de kraftiga
ställena i musiken, vilket då medför hest ljud och eventuellt klirr i
högtalaren;
3) att den större ljudeffekten vid de
starkare ställen bör fördelas lika över hela salongen. I annat fall kan
ljudet bli pinsamt starkt för dem, som sitta mitt för högtalaren.
Då
man lika litet i Amerika som i Sverige kan utgå från att i ett slag få
biografanläggningarna moderniserade, har man också gjort om alla
filmer, vilka utföras som ”High-Range”, i vanliga ljudkopior, som kunna
köras på äldre anläggningar. Dessa omgjorda ”High-Range”-filmer kallas
”Low-Range”. Alla kopior komma att märkas enligt ett beslut
filmfirmorna emellan och blir märkningen även en upplysning om, 'hur
stark filmen är inspelad. Denna instruktion göres å försladdarna till
alla rullar och utgår tillsvidare enbart från de större amerikanska
filmfirmorna.
Vad som alltså är aktuellt för
närvarande är icke blott push-pulltontillsatser utan även större och
störningsfriare förstärkare samt sist men icke minst högtalare med stor
verkningsgrad samt perfekt ljudfördelning till alla platser.
|
|
|
Till
startsidan
|
|
|