Principskiss
för en fotnumreringsmaskin tillverkad av Ernest F. Moy Ltd, i London.
Filmen
rullar från den vänstra tallriken, går sedan runt tandhjulet A,
därefter genom torkställningen och upp på den högra tallriken. Hjulen A
och B är lika stora. A matar fram en fot film för varje varv.
Numreringshuvudet, som sitter i B, färgas in varje gång det passerar
veken i behållaren med bläck vid C. D är fotnumrerings-maskinens motor.
Numreringen sker med 50 fot i minuten.
Under
60-talet fanns det två fotnumreringsmaskiner i källaren på Svensk
Filmindustris ljudavdelning i Råsunda. Båda var tillverkade av Moy. När
SF lämnade Filmstaden transporterades dessa maskiner över till
Film-Tekniks ljudavdelning där de fortsatte att göra tjänst.
Film-Teknik köpte även en dubbelsidig fotnumreringsmaskin från Moy, där
bildfilmen gick på ena sidan och ljudet på den andra.
Filmklipparen
och producenten Lasse
Lundberg,
som arbetade på Sandrewateljéernas klippavdelning 1960-61, har berättat
att de aldrig fotnumrerade på Sandrews under den tid han var där.
Däremot fotnumrerade han TV-serien Villervalle i Söderhavet
på Sveriges Radio, där han arbetade från 1962. Vita siffror på bildfilm
och svarta på ljudbandet. Serien var inspelad i färg, på 16 mm
reversal. Arbetskopian var reversal-reversal och serien
klipptes av Carl-Olov Skeppstedt.
Eastman
Kodak Company började förse sin råfilm med inkopierade fotnummer år
1919. Siffrorna är placerade utanför perforeringen och är till för att
underlätta identifieringen vid negativklippning.
All
negativfilm får alltså redan vid tillverkningen ett unikt, löpande
fotnummer.
Siffrorna blir synliga när negativet framkallas och följer sedan med
vid all kopiering.
Fotnummer
(kantnummer) finns vid var 64:e perforeringshål, på en 35 mm film,
eller vid var 16 bildruta (4-perfo).
Eastmans
fotnummer innan år 1990.
Eastmans
fotnummer (Keykode) efter år 1990.
Bokstäverna identifierar tillverkaren och filmsorten.
De sex följande siffrorna identifierar rullen.
De avslutande fyra siffrorna är fotnumret
som ökar med talet 1 för varje fot.
Den svarta pricken indikerar bildruta noll.
Efter 1990 finns det även en maskinläsbar
streckkod på Eastmans negativfilm.
Fotnumreringsmaskiner
började byggas alldeles i slutet av 1920-talet. Anledningen var att
filmklipparna behövde kunna försäkra sig om att bildfilm och ljudfilm
inte försköt sig i förhållande till varandra under klipparbetet.
Lösningen
på klipparna synkproblem blev att trycka bildfilmens fotnummer mellan
perforeringshålen på ljudfilmen. Ljud och bild fick på det viset samma
fotnummer. Så länge siffrorna låg mitt för varandra, och överenstämde,
var det frid och fröjd. Försköts de i förhållande till varandra var det
ett tecken på osynk.
I
senare tid numrerade man ibland med scen- och tagningsnummer samt ett
löpnummer (första siffran alltid 0000) på både bildfilmen och
ljudbandet, i stället för med bildnegativets fotnummer på enbart
ljudbandet.
Med
äldre maskiner trycktes fotnumren med bläck. Med nyare maskiner, där
sifferhuvudet var uppvärmt, kom färgen från ett plastband.
(Klangfilm
i Tyskland experimenterade tidigt med en teknik där de lät bild- och
tonkameran spela in en mosekod i perforeringens ytterkant för att på
det viset få hjälp med synken under klipparbetet.)
Klicka här om du vill läsa om
överspelning och fotnumrering
i Filmstaden, i mitten av 60-talet.
|