Centrumateljéerna - Sandrewateljéerna Ladugårdsgärdet på Djurgården i Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
I anslutning till Stockholmsutställningen
vid Djurgårdsbrunnsvikens norra strand sommaren 1930 hölls ett s.k.
lantbruksmöte utefter Kavallerivägen (nuvarande Djurgårdsbrunnsvägen).
Norr om vägen fanns en anläggning där kreatur visades, en så kallad
visningsring, som i folkmun kallades för Kostadion.
Klicka här
om du vill läsa vad filmklipparen och producenten Lasse Lundberg
skriver om sin tid på Sandrewateljéerna och Svensk Talfilm i början av
60-talet. |
Så här minns Pelle Lönndahl (PL) och Hans Svanberg (HS) Sandrews lokaler på Ladugårdsgärde. |
|
A: | Inspelningsateljéer, A- & B-hallen. Byggnaden var delad i nord-sydlig riktning. A-hallen åt väster och B-hallen åt öster. A-hallen var något större. Sandrews fotografer de här åren var Hilding Bladh, Rune Ericson, Sven Nykvist, Bertil Wiktorsson, Arne Brandhild och jag, Hans Svanberg. (HS) |
B: | Entré till ateljéerna. Här satt receptionisten som också hade hand om telefonväxeln. (HS) |
C: | Direkt till vänster om entrén satt Josef Andersson som var ateljechef. Josef hade utsikt över gårdsplanen så det gällde att inte komma försent till jobbet. (HS) |
D: | Restaurang. (PL) |
E: | Administration. (HS) |
F: | Ljudavdelningen låg på bottenvåningen i det här huset. Chef där var Sven Josepsson. På övervåningen fanns syateljén. Under skärmtaket hade vi utlastningskaj för tekniken när vi skulle ut på inspelning. (HS) |
G: | Ljudmixen. Här härskade Olle Jacobsson. (HS) |
H: | ”Ärtans” verkstad. ”Ärtan” var konstnär ut i fingerspetsarna och kunde tillverka precis vad som helst. (PL) |
I: | Målarverkstad. (PL) |
J: | Snickarverkstad. (PL) |
K: | Portvaktsstuga. (PL) |
L: | Garage för bolagets bilar. (HS) |
M: | Bilverkstad. (PL) |
N: | Garage för två ljudbussar. (PL) Fotograferna hade egna bilar för sin utrustning. (HS) |
O: | Förråd för dekorer. (PL) |
P: | Möbelförråd. (HS) |
Q: | Kasematter. (HS) |
R: | Rekvisita. ”Klappis” kallades den äldre herre som var lite av chef över rekvisitaförrådet när jag jobbade på Sandrews, 1958-60. I det här huset fanns scenkläder och smårekvisita, exempelvis lampkronor och tavlor. I rekvisitahuset förvarades också all råfilm som skulle användas i produktionerna. (HS) |
S: | I den här vinkelbyggnaden fanns klipprum. Här hade också Rune Waldekranz sitt kontor. Och Ingmar Rohlin, som var ansvarig för klippavdelningen. Även aktuell regissör hade ett rum här i krokarna för sitt manusarbete. (HS) |
T: | Smink och loger. (HS) |
A: | Tekniska museet, som invigdes 1936. |
B: | Tekniska museets maskinhall, som invigdes 1938. |
C & D: | Två stallängor som före 1927 tillhörde Livregementets dragoner (K 2). I den norra längan (C) fanns ett Telemuseum mellan 1975 och 2004. Idag är det Polismuseet och Riksidrottsmuseet som håller till där. |
E: | Ett före detta ridhus som också det tillhört det militära. Byggnaden gjordes om till en extra filmateljé när Allstadion blev Centrumateljéerna. Idag rymmer byggnaden Tekniska museets Teknorama. |
F: | Sjöhistoriska museet, som invigdes 1938. |
Ur den självbiografiska berättelsen Författaren, av Ivar Lo-Johansson: ”Jag gick och drev längs huvudgatan till den stora Stockholmsutställningen 1930. Det var sommar och dirrande hett. Det nya decenniets sol sken på min hjässa. En helt ny stad av stål, glas och betong var rest på slätten där det förut varit ett tomrum. Hus, restauranger och musikläktare liknade fåglar, som lyfte med stela vingar. Runtom i massan talades det om den nya arkitekturen som skulle föda den nya livskänslan. Ett dörrhantag, ett perspektivfönster, en saklig möbel skulle på kort tid påverka den familj som bodde i huset så att dess känslor och tankar blev öppna, genomskinligt klara.” |
Ladugårdsgärde, 2010.
Kameran
pekar mot öster. Mellan förgrundens grönska och Kaknästornet ser du
några utspridda träd på fältet, mitt i bild. Där låg Kostadion som blev
Allstadion, därefter Centrumateljéerna (1940) och Sandrewateljéerna
(1948). I bildens högerkant sträcker sig Djurgårdsbrunnsvägen. |