Besynnerliga ord och uttryck i
filmbranschen
Reka: Från
rekognosera. Leta efter lämplig inspelningsplats.
Bubba: Ljussätta,
att placera ut strålkastare. Kommer förmodligen från tyskans bauen
(bygga). Numera är ordet rigga vanligare.
Ombubbning: Att
rigga om för en ny tagning.
Raisa: Riva en
uppställning. Från tyskans reißen (riva).
Deckis:
Dekorationselement, lös vägg av plywood i uppställning. Gav ofta
hopplös akustik. Kläddes den med Treetex (en porös träfiberskiva) blev
det dock ett helt annat ljud i skällan. Då lät det betydligt bättre,
speciellt i små utrymmen.
Pundare: Ordet
kommer från teatervärlden och var från början benämning på kanonkulor
som användes för att hålla dekorationselement på plats. En 48-punds
kanonkula vägde 20,4 kg och en 24-pundare 10,2 kg. Nuförtiden är en
pundaren ofta en rektangulär järnklump, på omkring 20 kg, försedd med
handtag.
Passare: En
teammedlem som assisterar kamerateamet, ansvarar för åkvagnar och
kranar samt hjälper till med mindre byggjobb.
Lysmask: Elektriker.
Klentafs, ibland
klenis: Vanlig elkabel med jordade kontakter, 10A.
Snabel, tarm, slang:
Elkabel.
Groda: Jordat
grenuttag, 10A.
Knubb: Elkontakter
gjorda av trä till 2- och 5 kW lampor på Europa Film. Dessa kontakter
var c:a 7 cm breda,
3,5 cm tjocka, omkring 10 cm långa och hade påmålade siffror och
kraftiga mässingsstift. En
dubbelkontakt kallades för dubbelknubb. (
Berättat av Jan Lindeström, FSF.)
Lichta på: Tända
ljuset.
Mos: Ström eller
ljus.
Kräm: Ström.
Barris, barracuda:
Teleskopiskt metallrör med fjädrande låsanordning som kan placeras
mellan väggar eller mellan golv och tak. Kan användas för att montera
lampor eller ljuddämpande filtar och skivor.
Kniv: Avlång svart
plywoodskiva, med stativfäste, som gav ljuset en skarp kant.
Kommentar från Jan
Lindeström: Kallades även Alberts kniv. Den var dryga metern
lång och två decimeter bred, gjord i masonit och målad svart. Användes
bland annat till att ta bort små ljusinslag i kameran och till att
hänga upp små lövruskor och kvistar. Uppkallad efter filmfotografen
Karl-Erik Alberts, som var mycket för det där med löv. Han var en
väldigt duktig fotograf, min läromästare och även Tony Forsbergs.
Flagga: Svart
avmaskningsskärm av dubbelt tyg spänt på en metallram 60x90 cm.
Kallades förr neger.
Spun: Uttalas ofta
”spann”. Tunn duk i något värmetåligt syntetmaterial att sätta över
lampans flaps för att få spridning på ljuset och på det viset göra det
mjukare. Finns med olika täthet.
Kvarts-, halv- och
helblått, samt d:o orange: Tunn plastfilm att sätta på lampans
flaps för att ändra ljusets färgtemperatur.
Gaffatejp, Tesa:
Vävtejp, bred och smal.
För att citera filmelektrikern Uffe Björk: ”Bredtejp är bra tejp.
Smaltejp är skral tejp."
Frigga:
Frigolitskiva som reflekterar ljus.
Soffa eller säng: 6
till 12 lampor om 500 W monterade i en rektangulär ram.
Halva, etta, tvåa, femma
eller tia: Strålkastare med fresnellins. 500 W – 10 kW.
Flaps: Plåtblad som
är monterade på strålkastare och används för att maska av ljuset.
Exempel: ”Flapsa ettan till höger!”
Redhead: 800 W halogenlampa med rött hus, vanligen tillverkad av
Ianiro.
Exempel: ”Slå redisen i en frigga!”
Blondie: 2 kW
halogenlampa med gulbrunt hus. En släkting till Redhead.
Blåvinge: Blåmålad
800 W halogenlamps tillverkad av Colortran. En föregångare till Redhead.
Nitra:
500 W glödlampa med enkelt plåthölje utan reflektor. Kallades ibland
Kläm-Nitra eftersom den hade ett klämfäste. Från början var Nitra
benämning på en serie glödlampor som Osram tillverkade.
Inky, ibland
Inky Dinky: liten spotlight på 150
– 300 W.
Jodis: Halogenlampa.
Glödis: Glödlampa.
Brute, kolbrute:
Båglampa tillverkad av Mole-Richardson.
Friplåt:
Lättningsljus underifrån som tog bort dubbelhakor och gjorde att man
kunde bli lovad gratisbiljetter till Dramaten.
Obie light: Till
inspelningen
av John Brahms film The Lodger/Hämnaren (1944) satte fotografen Lucien
Ballard ett lättningsljus alldeles intill kameran, riktat mot
skådespelerskan Merle Oberon. Lampan skulle göra så att hennes hy såg
slät ut, trots att hon hade varit med om en bilolycka och fått en del
blessyrer. En sådan lampa, med den effekten, kallades därefter ”obie
light”. (
Berättat av Roland Sterner,
FSF.)
Slask, ströljus:
Ljus som läcker från en dåligt avmaskad lampa. Slaskar.
Kink: En
självslagen knut på ett rep, en sladd eller en kabel.
Killevips (tjillevips):
En liten ljuseffekt på en vägg. Ibland placerar man någonting framför
en lampa som skapar skuggmönster och gör att ljusbilden blir mer
varierad.
Kan vara en persienn, en gardin eller en gren med löv.
Luddtutt: Kan vara
en gren från ett träd eller en gardin som är oskarp i bildens förgrund.
Svirr: Att svirra
är att åstadkomma flammande ljus genom att föra tygremsor, som sitter
fast på en
pinne, fram och tillbaka framför en lampa. Pinnen med tygremsor kallas
svirret.
Tea: På den
svartvita tiden var det inte ovanligt att man ”teade” lakan och
skjortor, d.v.s. tvättade/färgade dem med te för att dämpa tygets
kritvita ton. Risk fanns annars att lakanen blev överexponerade och
frätte ut konturerna på intilliggande mer normalexponerade detaljer.
Dörrkarmar, dörrar och annat vitt målades med en färg som kallades för
Stockholmsvitt. Den färgen hade en nyans av grått och användes även på
färgfilmstiden.
Kompendium:
Filterhållare och motljusskydd framför kamerans objektiv.
Inslag: Ljus som
slår in i kamerans objektiv och orsakar linsöverstrålning (en. flair).
Cremèr: 20x40 cm
tunn, svart plåtskiva på ledad arm för ljusavmasking. Används ofta på
kameran
för att ta bort inslag. Fungerar som ett extra motljusskydd när
kamerans
kompendium inte riktigt räcker till.
Sallad: Filmen
trasslar sig i kassett eller kamerahus.
Tax: Kamerastativ
med korta ben.
Apdasset: På Europa
Film gjorde man en inspelning där en liten apa figurerade framför en
Mitchell-kamera. Till kameran fanns en stor blimp. Plötsligt försvann
apan någonstans i studion och efter mycket letande återfanns den – inne
i Mitchell-blimpen. Den hade uträtta sina behov därinne, både nr 1 och
nr 2. Från den stunden fick den blimpen heta Apdasset. Med tiden
förärades även andra blimpar det namnet.
Blåsa, blåste: Två
personer lyfte Debrie-kameran i varsitt handtag (det krävdes en rejäl
kraftansträngning) medan den tredje mannen, han som ”blåste”, bara
behövde putta lite lätt på kameran för att passa in den på
stativhuvudet. Tredje mannen var också den som verkligen kunde se att
kilen under kameran hamnade rätt på stativet. (
Berättat av Peter
Fischer, FSF.)
Björnbild:
Uttrycket lär komma
från TV:s barndom. Man sände direkt från Björnberget på Skansen. Två
björnungar i bild. Plötsligt gick de åt var sitt håll och kameramannen
kunde inte bestämma sig för vilken han skulle följa. Då ska
bildproducenten ha skrikit till bildmixern: ”Ta bort den där jävla
björnbilden”. Sedan
dess säger man ibland att en bild är ”björnig” när det är
för stora avstånd mellan motivets olika delar. Man vill ha dem
tätare
ihop. (En del hävdar att det var en journalfilmsfotograf, inte TV, som
var på
Skansen och hade svårt att bestämma sig för vilken björnunge han skulle
panorera till.)
Praktikabel:
Plattform av trä eller metall för kamera eller lampor, ofta påbyggbar i
höjd.
Apple boxes:
Rektangulära lådor i varierande storlek som används när någonting
behöver pallas upp.
Ninakub: Låda i
lämplig storlek för Nina Widerberg att sitta på under inspelningen av
Kvarteret Korpen. Ordet var i bruk lång tid efter inspelningen. Förr
fanns (finns kanske fortfarande) trälådor/kuber i olika storlekar som
förvarades i varandra som ryska dockor.
Paganini: Klossar
för att palla upp t.ex. kameraräls. Kallas ibland paggisar.
Klaff: Kontinuitet
mellan bilderna. Sköts vanligen av filmens scripta, som ser till att
skådespelaren exempelvis håller sina nycklar i höger hand i både
helbild och halvbild.
Hoppa över axeln, gå över
linjen:
När du ska filma två personer som pratar med varandra kan du dra en
tänkt linje från ansikte till ansikte. Kameran måste stanna på den ena
sidan
av den linjen, annars förlorar de tu blickkontakt.
Repa: Repetera.
Stumtagning, ta stumt:
Filma utan ljud.
Spik: När en
tagning sitter på första. Det blir alltså ingen tvåa på klappan.
En för repan, en för
brunsåsen: Kunde sägas när regissören ville ta om en scen utan
att ha något egentligt skäl. Det
kan ju ha blivit en repa på förra tagningen. Skäl nog. Men varför man
vill ta om för brunsåsen det vete gudarna. Förmodligen ett
nonsensuttryck. Eller också är regissören skrockfull och säger ”för
brunsåsen” eftersom ”för repan” skulle kunna locka fram just repor.
Kalva (rullen kalvar, har
kalvat):
När mitten på en löst spolad rulle film släpper och far i golvet,
medan det man håller i händerna rullar efter som en serpentin. Man
har ett fasligt sjå att få rullen intakt igen.
Nåldyna:
En rulle
film med många klipp och därför många gem, på den tiden då klippen
gjordes med sax och sammanfogningen utfördes av en klippassistent i ett
angränsande rum.
Ringa: Ta fram,
godkänna och kopiera en tagning. Fram till mitten av 60-talet ringade
man de tagningar som INTE var godkända.
Tusenbilder: Bilder
som togs därför att de kunde vara bra att ha, men som man inte riktigt
visste var i filmen de ska användas. Dessa fick scennummer 1000, 1001
osv.
Synk:
Bild och ljud går synkront, d.v.s. ligger exakt i förhållande till
varandra. Osynk är när ljudet kommer före eller efter bilden.
Pilot, pilotton: När de här
orden förekommer i
filmbranschen handlar det om en metod för
att skapa synkronitet mellan bild och ljud. Tekniken kom i bruk när
1/4”-bandspelarna började bli vanliga på inspelningsplatserna på
1950-talet, och föll
sedan i glömska när filmkamerorna fick kristallstyrda motorer i
början av 1970-talet.
Ljusklappa:
Ibland ville vi kunna köra igång filmkameran utan den konventionella
klappans buller och stök. Den vanligaste metoden för att lösa det
problemet var att ta efterklappa, och helt enkelt smälla och låta
kritdammet yra när scenen var slut. Men det fanns ytterligare en metod:
ljusklappan. Ljudteknikern fick annonsera scen- och tagningsnummer
på bandet i förväg, och en så kallad läsklappa filmades av. Sedan var
det bara att köra igång. När kameran startade tändes en lampa i
bildfönstret. Samtidigt
genererades en ton som spelades in på ljudbandet. Den här tekniken
förutsatte att det fanns en pilottonkabel mellan kamera och bandspelare.
Kommentar från Roland
Sterner: Såvitt jag
minns, så lade man vid synkläggningen den sista fullt
belysta rutan (ljusklappan
varade väl omkring 5-6 rutor) mot sista rutan med ton på ljudbandet.
Men eftersom lampan som belyste filmen var en glödlampa, så
slocknade den inte omedelbart, utan tonade ned på 2-3 rutor. Detta
kunde ge upphov till bedömningsfel. Jag minns att filmen
Äppelkriget, som gjordes med ljusklappa, synklades konsekvent 1 ruta
fel, tills man upptäckte problemet.
Perfotejp:
Perforerad magnetfilm, 16, 17,5 eller 35 mm bred.
Slaskmix: Snabbt
utförd mix av dialogband och musik inför en körning i biograf av
nyklippt film.
Fyllnadsband, leader:
Avmagnetiserad gammal 16, 17,5 eller 35 mm bred perforerad magnetfilm
att använda mellan effekter, musik och dialogavsnitt i ljudrullarna vid
klippning och under ljudefterarbete.
Nixon:
Avmagneriseringsapparat för magnetband på Europa Film i Mariehäll.
Steka:
Avmagnetisera ljudband.
Sockerbit: Kolkornsmikrofon.
Pralin:
Western Electrics första dynamiska mikrofon.
Kula: Fyra
hekto rundtagande dynamisk mikrofon från Western Electric.
Fågelbur:
Kombinerad band- och dynamisk mikrofon tillverkad av Western Electric.
Plättlagg:
En dubbelriktad kolkornsmikrofon från Western Electric.
Neumannflaska, Klangflaska: Kondensatormikrofon
modell CMV3.
Cykellykta: Kondensatormikrofon.
Långskånk,
långkalle: Riktmikrofon, Sennheiser
805 / 815.
Myggning: Om
sändarmikrofoner. Skådespelarna ska på myggning. De myggas.
Katt: Långhårigt
vindskydd till mikrofon.
Trumma: Vinda för
mikrofon- eller elkabel.
Popstativ, popgalge:
litet mikrofonstativ med bom.
Swembel: Normalt
mäter man ljud i decibel, men ibland räcker inte den enheten för att
beskriva vad som eftersträvas. På Europa Film i Mariehäll fanns en
mycket duktig och noggrann musiktekniker som hette Olle Swembel, och
där ute sa man ibland lite skämtsamt att det gick tio Swembel på
en
decibel. (
Berättat av Håkan Lindberg.)
Tramp, trampa: Göra
synkeffekter, d.v.s. fotsteg och annat till filmbilder som av någon
anledning
inte har fungerande ljud från inspelningstillfället. Man ”trampar” även
hela filmer för s.k. i-band (international sound track), som innehåller
allt utom filmens dialog
och kan användas när filmen ska dubbas till ett främmande språk.
Särken, trasan:
Biografens ridå. Orden användes ofta av biografmaskinisten
Henry ”Nypan” Nyberg. Biografen
Sture i Stockholm hade en genomskinlig ridå som av en del maskinister
kallades för neglischeten.
Utgångspsalm:
Slutmusik.
Källor: Roland Sterners Ordbok för filmare, Gösta Werners Kameran går,
Lisa Farzaneh, Jan Lindeström, Lasse Lundberg, Olle Unnerstad, Håkan
Lindberg, Tove Hellbom, Mats Kullander, Stef Ljungberg, Hans
Hansson, Peter Fischer och Internet.