En
filmstad i Sverige efter Amerikamönster.
Ett a.-b.
Svenska biografteaterns jätteprojekt vid Råsunda
med mått liknande de stora amerikanska industriernas
och försett med modernaste attiralj.
Svenska
Dagbladet, lördagen den 1 februari 1919.
Los Angeles i södra
Kalifornien är centrum för den amerikanska filmindustrien, som nu nått
en sådan utveckling att den bland Förenta staternas exportindustrier
intager tredje platsen. Vad som kommit den amerikanska filmindustrien
att samlas dit är de lämpliga klimatiska förhållandena och den
omväxlande naturen — man har havet och soliga södern alldeles utanför
dörren och på en dag kan man förflytta sig till ett bergigt snölandskap.
I Los Angeles ha nu 30
à 40 filmbolag sina inspelningsteatrar. Början gjordes av Universal,
snart följde Griffith och Ince och efter hand kommo alla de andra stora
filmbolagen. (Många ha på samma gång inspelningsteatrar vid Newyork.)
Den ena ateljén efter den andra byggdes, skådespelare, regissörer,
statister och hantverkare strömmade till och snart hade filmstaden
Hollywood uppstått. Där ligga ateljéerna tätt intill varandra —
verkstäder, magasiner och bostadshus ha uppförts och ”stjärnorna” ha
rett sig komfortabla egna hem i ståtliga villor. Hollywoods invånare ha
alla på ett eller annat sätt befattning med filmen och känner sig som
bosatta i staden, där de ha sina klubbar och sitt sällskapsliv.
Och dag för dag, så
länge solen står på himlen, vevas filmkamerorna icke blott i ateljéerna
utan runt om i trakten, där filmbolagen förhyra områden för större
inspelningar, såsom strids- och stadsbilder och vilda cowboyäventyr.
Vid dessa tillfällen är det icke ovanligt, att städer för en dag växa
upp ur marken och antikens byggnadsverk rekonstrueras.
I Sverige ligger
filmindustrien ännu i sin linda men med stora utvecklingsmöjligheter
framför sig. Dessa möjligheter bereder man sig nu att utnyttja på samma
gång man rustar sig för den konkurrens, som utan tvivel kan väntas på
filmmarknaden i och med freden. I kampen med de stora utländska
filmbolagen måste den svenska filmindustrien komma väl beredd, om den,
som man hoppas, skall kunna med framgång arbeta sig fram i utlandet.
De inspelningsresurser,
vilka hittills stått den svenska filmen till buds, ha varit av mera
blygsamt slag. För att för egen del avhjälpa denna brist har Svenska
biografteatern planerat betydande utvidgningar och för detta ändamål
sett sig om efter ett lämpligt område, dit dess inspelningar skulle
förläggas. Ett sådant har man funnit vid Råsunda, och i dagarna har
direktör Ch. Magnusson träffat avtal med Råsundabolaget om inköp av
mark där ute.
En
titt på en plats, där filmstaden skall ligga. Allt klart 1920.
Det område, som
härigenom övergått i Svenska biografteaterns ägo, är beläget vid
hållplatsen Torget, omedelbart norr om spårvägen, och omfattar en areal
av tio tunnland. Det består av kuperad terräng med skog, kullar och
slätt, till och med två slätter. För svenska landskapsbilder har man en
förträfflig miljö i den vackra barrskog, som omgiva de båda slätterna,
och för den moderna regikonsten möter det säkerligen inga svårigheter
att omskapa ett litet bergsparti, som tillhör domänen, till alper,
bohusländska klippor eller dylikt.
På dessa tio tunnland
kommer nu Sveriges första filmstad — på samma gång dess första
internationella stad — att uppstå. Och det blir verkligen en hel liten
stad. Det blir ateljéer, magasiner, verkstäder, restaurang — i allt ett
femtontal större och mindre byggnader, alla inredda med modernaste
anordningar, vilka till en början skola uppföras. Arbetet med
ritningarna är redan i full gång under ledning av Svenska
biografteaterns nyengagerade arkitekt Ebbe Crone, vilken under mångårig
vistelse i utlandet förvärvat ingående sakkunskap på
teaterarkitekturens gebit, och så fort ske kan i vår igångsättas
byggnadernas uppförande. Redan i höst beräknas dessa vara färdiga, och
sommaren 1920 komma inspelningarna att vidtagas där ute. Avsikten är
emellertid att även i fortsättningen bibehålla och använda teatern på
Lidingön.
Bolaget planerar även
anläggandet av en råfilmsfabrik, men härom har ännu icke definitivt
beslut fattats.
Det blir ett rörligt
liv, som kommer att utvecklas ute vid Råsunda filmstad. Redan den
dagligen tjänstgörande fasta personalen blir synnerligen talrik och
därtill komma de stora inspelningarna, då hundratals medverkande
deltaga i folkscener o. d. För Råsunda samhälle betyder den nya staden
ökade utsikter för utvecklingen.
Troligen slår väl en
hel del av de i företaget sysselsatta personerna ned sina bopålar där
ute.
Sverige får alltså vid
Råsunda sin första filmstad, som i inköp och uppförande drager en
kostnad som rör sig om miljoner. Att Råsunda filmstad blir en
anläggning av betydande dimensioner även enligt internationella mått,
framgår därav, att arealen är 50 proc. större än det område, som det
bekanta Incebolaget disponerar i Los Angeles.
Omläggning
av regien efter vidaste konstnärliga principer.
Det är alltså en
betydande utvidgning av sin verksamhet och ett för svenska förhållanden
synnerligen omfattande företag, som Svenska biografteatern härmed
startar. Men Svenska biografteatern har nu vuxit ur barnskorna. Den har
redan visat vad den kan åstadkomma i filmväg, nämligen skapandet av
verkliga kvalitetsfilmer. Vi behöva endast erinra om Berg Ejvind, Stormyrtösen och nu senast Ingmarssönerna.
På den vägen ämnar bolaget gå vidare, och med det kapital, den
erfarenhet och de dugande krafter, som stå till ledningens förfogande,
har de alla utsikter att lyckas.
Svenska biografteatern
vill för realiserande av sitt program förvärva de bästa
skådespelarkrafterna och man utgår därvid från den principen, att varje
roll, icke endast huvudrollerna, skall läggas i för uppgiften lämpliga
händer. Bolaget har redan i in tjänst våra främsta filmregissörer hrr
Victor Sjöström och Mauritz Stiller, vartill nu kommit hr Ivan Hedqvist
jämte ytterligare en eller ett par framstående teatermän. Åt dessa
regissörer lämnas största möjliga arbetsfrihet. Bolagets ledning låter
hrr regissörer fritt följa sina konstnärliga intentioner och inga
skrankor resas för deras verksamhet. Man begär icke som hos andra
filmproducenter några utfästelser av regissörerna beträffande antalet
filmer, som de årligen skola iscensätta, utan överlåter den saken
liksom allt som rör iscensättningen åt regissörerna själva, och denna
taktik har Svenska biografteatern hittills icke haft någon anledning
att ångra.
Det talas om, att
Sverige på många håll i utlandet ses med oblida ögon. Det är tyvärr en
beklaglig sanning. Man är också inom vida kretsar på det klara med, att
kraftiga åtgärder måste vidtagas för att få till stånd en ändring i
detta förhållande. Sverige måste återförvärva hela världens sympatier — det
kräves icke minst för den ekonomiska utvecklingen.
Har man i våra dagar
att tillgå ett propagandamedel som i detta syfte skulle verka mer
effektivt än filmens? En väl gjord sådan kan gå över hela världen och i
varje stad, liten som stor, genom att visa bilder från vårt land och
vårt liv i helg och söcken, väcka intresse för Sverige. Vi kunna på den
vägen bibringa utlandet en levande föreställning om vår kultur och vår
industris höga ståndpunkt, och bilder från våra sociala och allmänna
instiutioner kunna vittna om att vi icke äro ett efterblivet folk.
Här vill Svenska
biografteatern göra en insats, som kan bli av ovärderligt gagn. I
bolagets arbetsplan för de närmaste åren intager nämligen den
skandinaviska främst den svenska litteraturens mästerverk en
hedersplats. Icke mindre än ett tiotal stora filmer av detta slag
förberedas till inspelning, vilka i främmande länder bli talesmän, som
komma i direkt kontakt med den stora allmänheten. Vilken betydelse det
skulle ha, att åtminstone tio av årets 52 veckor goda svenska filmer
spelas över den civiliserade världen, ligger i öppen dag.
Vid sidan av den
ideella vinsten har man, vilket knappast behöver framhållas, att räkna
med den ekonomiska som en given följd av denna exportindustris
uppblomstring, med förbättrande av vår finansiella ställning utåt och
med arbete och bröd åt ett stort antal svenska medborgare.
Den stort lagda
verksamhet, som Svenska biografteatern under ledning av sin energiske
och försynte chef direktör Ch. Magnusson nu står i begrepp att påbörja,
är för visso förtjänt att följas med sympati och intresse av den
svenska allmänheten.
Dir.
Magnusson tror på en ostörd utveckling av vår filmindustri.
Den som möjligen trott,
att initiativtagarna till det ovan beskrivna jätteprojektet känt sig
betänksamma i sina syften inför den sista tidens ränksmiderier mot vår
filmindustri, pratet om kommunalisering av biografer och annat, har
skändligen bedragit sig. Någon rädsla för att företaget skall stupa på
maktägandets oförnuft hyser dir. Magnusson ingalunda, han vägrar helt
enkelt tro på, att sunt omdöme och omtanke om spirande kulturvärden
skulle kunna deklinera till den grad, att vår filmindustri med berått
mod monopoliserades, vilket skulle betyda död för industrien i fråga
och en ovärderlig kulturell förlust för svenska folket. Monopol på
filmindustrien vore lika absurt att tänka sig som monopol på litteratur
och press för att nu inte tala om teater. Filmen representerar ett
kulturellt värde, som väl i rangordning komma närmast efter det ryckta
ordet. Blotta tanken på monopolisering betyder kulturfientlighet. Vad
skulle man då kalla ett förverkligande av denna tanke?
Om det emellertid skull
gå därhän att mjuka hjärnor finge sin vilja fram finns det alltid
utvägar för våra filmbolag. Svenska biografteatern skulle sålunda inte
bli gammal här hemma. Amerika bjuder alltför rika möjligheter för
filmindustrier, och vad den svenska filmplantan beträffar har den
tillräckligt med sav och frodighet i sig för att inte vissna efter en
omplantering i amerikansk jordmån.
Man har tydligen alla
skäl att hoppas på en fortsatt ostörd utveckling av vår unga
filmindustri, och förmodligen kommer verkställandet av Svenska
biografteaterns stora planer att bringa ur världen varje tanke på ett
statligt ingripande mot deras förverkligande.
Svenska Bios storartade ateljé
beräknas vara i det närmaste klar 1 maj.
Svenska Dagbladet, söndagen den 1
februari 1920.
Det finns en
spårvagnsanhalt i Råsunda som heter ”Torget”, och den Råsundas geografi
okunnige stockholmaren, som kommer utåkande till det lilla raskt
uppblomstrande samhället, väntar naturligtvis att namnet ”Torget” i
någon mån skall göra skäl för sitt namn om än efter anspråkslösa
dimensioner. Men när konduktören förkunnar ”Torget”, gnuggar sig den
ovannämnde okunnige stockholmaren i ögonen och tror, att det är ett
dåligt skämt av konduktören. Protesterande mot att en spårvagnsanhalt
mitt i en skog av det vanliga litet mariga och ostädade förstadsslaget
skall benämnas med ett appellativ, som väcker så himmelsvitt olika
idéassociationer, motas han av vagnen och står där på refugen, kännande
sig som en pelikan i öknen. Han kan trösta sig med att dra sig till
minnes historien om när Newyorkborna anlade sin Central Park. De
planerade den några mil utanför det dåvarande Newyork — det var för
ganska länge sedan — men kallade den dagligen Central Park från första
början. I dag är den Central
Park. Kanske kan torget i Råsunda hoppas på en analog utveckling.
Den nyssnämnde
övergivne passageraren är för övrigt icke så övergiven och fjärran från
människor som han tror. Ett par steg vidare i spårvagnens riktning —
och han står framför en byggnadsställning av så pass aktningsvärda
dimensioner, att den nödvändigtvis måste väcka hans nyfikenhet. Han
behöver inte fråga länge första barnunge kan upplysa om att ”dom
ska’ spela bio därinne”, och första arbetare på arbetsplatsen kan
fullständiga denna vaga underrättelse med att omtala att anläggningarna
utgör a.-b. Svenska biografteaterns snabbt uppväxande filmstad, vilken,
som i dagarna omtalats, erhållit en högste styresman och chef i kapten
Helge Söderbom, regementsintendent vid Positionsartilleriet.
Den har verkligen vuxit
snabbt. I maj förra året började arbetet, och till första maj i år
beräknas det hela vara tämligen klart, åtminstone så att inspelningar
kunna försiggå i ateljéerna. Arbetet har gått under en nästan
amerikansk fart, det kan till och med en lekman begripa vid en rond
genom de ännu ofullbordade anläggningarna.
Trots ofullständigheten
får man i alla fall ett påtagligt intryck av dessa anläggningars
imponerande storlek och högmoderna anordningar. En mer detaljerad
beskrivning får anstå till det hela står färdigt i all sin glans frampå
vårsidan med solreflexerna blixtrande i ateljéernas väldiga glasväggar,
men en kort orientering i detta filmens lilla kungarike kan måhända
redan nu ha sitt intresse.
Det lilla huset intill
stora entrégrindarna är avsett för portvakten, den Cerberus, som skall
tillse att inga obehöriga smyga sig in på detta heliga område. Strax
intill ligger en mindre byggnad, uteslutande avsedd för
administrationsändamål och inrymmande kontorslokaler o. d. Därpå kommer
det stora huvudkomplexet: tre stora, med varandra förbundna byggnader,
av vilka två inrymma inspelningsateljéerna, tvenne till antalet, en
större och en mindre.
Den mindre ateljén, den
närmaste när man kommer från ingången, har en ytvidd av 30X18. Under
densamma finner man ett väldigt möbelmagasin samt statisternas
klädloger. Stora ateljén, som med ett hörn stöter intill hörnet på den
mindre, har en ytvidd av 40X25. Den upptar ensam hela utrymmet i den
för densamma avsedda byggnaden. Inkilad i vinkeln mellan de tvenne
ateljéerna ligger slutligen ett stort flervåningshus som blir själva
högkvarteret för skådespelare, regissörer och andra funktionärer. För
att börja med källaren, så är här nere hela anläggningens värmecentral
installerad. De olika husen uppvärms nämligen samtliga från en enda
central medelst långa rör under jorden. På nedre botten ha regissörer
och inspicienter sina rum. En trappa upp ligga damernas klädloger och
två trappor upp herrarnas, en del avsedda för en person, de övriga för
två eller tre. Givetvis äro de alla försedda med alla tänkbara
bekvämligheter. i bägge dessa våningar finnas dessutom foajéer för
skådespelarna, vilka stå i förbindelse med inspelningsateljéerna. Högst
upp i huset regerar skräddarna, här finns vidare kostymgarderober,
provrum m. m., allt synnerligen praktiskt och inventiöst.
Vad ateljéerna angår,
äro de uppförda av betong, järn och glas. I båda insättas ultramoderna
vridscener och s. k. traverser för belysningsarrangemangen. Övriga
tekniska detaljer äro naturligtvis icke klara ännu, men kommer ej att
lämna något övrigt att önska i fråga om modern fulländning.
Ett stycke längre bort
står, ensamt och isolerat, laboratoriet, hela anläggningens ömma punkt,
som i högsta grad måste aktas för, icke precis väta och stötar, men så
mycket mer för eldfara. Ve den obetänksamme som kommer innanför dess
murar med en tänd cigarrett! Rökning lär visst vara förbjuden inom hela
området överhuvudtaget — till den kraft och verkan det hava kan — men
inom laboratoriet mer än någon annorstädes. Här ha också i samråd med
den av regeringen tillsatta brandskyddskommissionen de mest rigorösa
anordningar vidtagit till undvikande av eldfara. Hela byggnaden är
uppförd av trussit, ett nytt byggmaterial — amerikanskt naturligtvis! —
som lär vara explosions- och brandfritt. Bjälklagen äro likaså av
eldfast vara. Efter eldsvådan i Fribergs filmbyrå i våras tog man och
satte upp en föga skön men praktisk horisontell skyddsbarrikad runt
omkring huset nedanför dess översta våning: utanför denna, på ena
gaveln, finns därjämte en balkong, på vilken de högst upp i huset
sysselsatta kunna rusa ut i händelse av plötslig eldsvåda — kort sagt,
alla tänkbara försiktighetsmått ha vidtagits för att skydda både
människoliv och hela platsen för den risk, som man givetvis löper vid
handskandet med så ytterligt eldfarligt material som film. Liknande
åtgärder har man också tillgripit för förvarandet av negativen; de
kommer att placeras i fyra på olika håll inom området utplanterade
betongkasematter, helt ocj hållet nedsänkta i jorden.
De övriga smärre husen,
som ligga spridda på det stora området — inalles 60 000 kvm. — inrymma
snickar- och målarverkstad, lunchrestaurang, lokaler för arbetet med
filmens hopsättande och tre förevisningssalar, där regissörerna kunna i
lugn och ro avsyna sina händers verk. På ett litet område läggs f. n.
grunden till den gamla Lidingöateljén, som skall flyttas hit och
säkerligen kommer att te sig skrattretande liten och obetydlig bredvid
sina storståtliga grannar och efterföljare. Och slutligen har man ett
ganska stort skogklätt reservområde kvar, som än så länge stå obebyggt,
och där man eventuellt också kommer att företaga en och annan
utomhusinspelning.
Byggnadsarbetet utföres
av aktiebolaget Kreuger & Toll, och arkitekt är hr Ebbe Crone. Hr
Crone är expert på teater- och filmbyggnadsverksamhet sedan åtskilliga
år tillbaka. Han har arbetat på detta område nere i Tyskland, därifrån
han återvände till Sverige vid krigsutbrottet. Nu har Svenska Bio
profiterat av hans erfarenhet och kunnighet på området, och det är med
berättigad stolthet som både filmbolaget och dess duktige arkitekt
kunna visa på de magnifika filmanläggningarna vid Råsunda och
konstatera, att de äro de yppersta och mest förstklassiga i sitt slag i
hela Europa.
|
Svensk
Filmindustri
Tidskriften Filmen, nr
13 - 1920
Aktiebolaget
Svensk Filmindustri förfogar i närvarande stund över tre
ateljéanläggningar, nämligen vid Råsunda, Långängen och i Hellerup i
Danmark. Härtill kommer Lidingöateljén, som ännu står kvar på sin plats
men berövad sin inredning.
Ateljén på Lidingön,
den första i sitt slag i Sverige, påbörjades 1911 och blev fullt färdig
1912. Den hade ett ytinnehåll av 20 x 7 meter och tomten mätte 1,650
kvm.
Under flera år fyllde
Lidingöateljén tillfredställande de anspråk, som den gången ställdes på
en dylik anläggning, men allt efter som Svenska Biografteaterns
utveckling ökade takten, växte det oavvisliga kraven på större utrymmen
och förbättrade tekniska anordningar.
Under krigsårens
ovisshet kunde givetvis nybyggnadsplanerna icke sättas i verket, men
sedan freden slutits, skred man till deras realiserande. Efter att
flera platser varit på förslag, inköptes i februari 1919 vid Råsunda
ett område på cirka 60,000 kvm., den 1 maj påbörjades arbetet och innan
årets slut voro byggnaderna uppförda.
Genom förseningar i
leveranserna av glaset till ateljéerna och konflikterna på
arbetsmarknaden har bygget icke kunnat bli avslutat till 1 januari
1920, som beräknat var, men i väsentliga delar står det nu så färdigt,
att verksamheten kunna börja.
Råsunda filmstad, som
denna del av Aktiebolaget Svensk Filmindustris anläggningar populärt
kallas, är belägen väster om samhället strax intill detsamma. Man
stiger av spårvagnen vid hållplatsen Torget och har då entrén på höger
hand. Sedan man passerat genom denna och förbi portvaktshuset, som
inrymmer fyra rum och kök, kommer man först till
administrationsbyggnaden. Denna är i två våningar och innehåller tio
rum och två hallar. Här residerar Råsundanläggningens chef, kapten H.
Söderbom, kamrer Fritz Magnusson och kontorspersonalen.
Som mittpunkt i
anläggningen ligger det stora ateljékomplexet.
Detta består av tre
delar: lilla ateljén, närmast entrén, stora ateljén, bakom denna, och
klädlogebyggnaden, som sammanbinder de båda ateljéerna.
Lilla ateljébyggnaden
är i två våningar, av vilka den övre består av själva
inspelningshallen. Denna har ett ytinnehåll av 30 x 18 m., är försedd
med vridscen och givetvis de modernaste belysningsanordningar, bland
annat traverser för lampornas upphängning. Bottenvåningen är apterad
till möbelmagasin och förvaringsrum för rekvisita, och där äro även
omklädnings- och sminkrum inredda för statisterna.
Stora ateljén, som
ligger direkt på marken, har det betydande ytinnehållet av 40 x 25 m.
och torde prestera en av de största golvytorna i vårt land.
Klädlogebyggnaden är i
fyra våningar. I bottenvåningen ha regissörer och inspicienter sina
rum, och där hålla även fotograferna till. Första och andra våningen
inrymma klädloger, tio i var med plats för tjugo personer, herrar en
trappa upp och damerna två trappor upp. I båda våningarna finnas
duschrum samt foyer. I fjärde våningen äro skrädderiverkstaden och
garderoben inrymd. Till källaren har den stora värmecentralen förlagts,
från vilken alla byggnader på området uppvärmas.
Bakom ateljékomplexet
ligga snickare- och målareverkstäderna.
På en höjd till höger
från entrén lockar restaurantbyggnaden de hungrande och törstande
skådespelarna och arbetarna — ett 100-tal kunna samtidigt betjänas inne
i byggnaden, varjämte det är meningen att vackra dagar anordna
uteservering — och strax nedanför är grunden lagd till Lidingöateljén,
som kommer att överflyttas till Råsunda filmstad. Den får här ett
ytinnehåll av 25 x 10 m. och blir alltså åtskilligt större än på den
gamla platsen.
Kommer vi så till sist
till den icke minst viktiga delen av filmstaden, nämligen laboratoriet.
Detta är beläget till vänster om entrén, är uppfört i tre våningar och
av alltigenom brand- och explosionssäkert byggnadsmaterial.
Bottenvåningen inrymmer lokaler för kopiering samt framkallning och
sköljning av positivfilmen, en trappa upp ligger kontorsrum och i denna
våning äger även negativframkallningen samt toningen rum. Två trappor
upp äro lokaler för torkning och skarvning. Chef för laboratoriet är hr
Julius Jaenzon. I närheten av laboratoriet ligger en mindre paviljong,
där regissörerna taga sina verk i betraktande och klippa ihop filmerna.
En del andra byggnader kommer ytterligare att uppföras, såsom
betongkasematter för förvaring av negativen, papier machékokeri,
plåtslagareverkstad, smedja m.fl.
Runt omkring
byggnaderna utbreder sig en för exteriörinspelningar synnerligen
lämplig terräng. Denna har redan nu i vår tagits i bruk, i det Victor
Sjöström framtrollat ett stadsparti, som varken saknar kyrka eller
kyrkogård. Arrangemanget i fråga ingår i Selma Lagerlöfs ”Körkarlen”,
varmed hr Sjöström började sommarens arbete i filmstaden.
|
(Annons i en
skrift som heter Sveriges
Film- och Biografmän
utgiven av Sveriges Biografägareförbund, Stockholm i april 1920)
AKTIEBOLAGET
SVENSKA BIOGRAFTEATERN stiftades 1907 i Kristianstad. Aktiekapitalet
var 150,000 kr. Efter två år inträdde direktör Charles Magnusson i
bolaget som dess chef. 1911 flyttade bolaget till Stockholm, och på
hösten påbörjades ateljén på Lidingön. Den blev färdig vintern 1912.
Samma år engagerades herrar Victor Sjöström och Mauritz Stiller. Under
senare hälften av 1919 bildades genom sammanslagning av A.-B. Svenska
Biografteatern och Filmindustriaktiebolaget Skandia Aktiebolaget Svensk
Filmindustri med 35 mill. kronors aktiekapital.
I maj 1919 börjades arbetet med Råsundaanläggningen
och i maj 1920 ryckte den första inspelningstruppen in under herr
Sjöströms ledning.
Lidingöateljén
hade ett ytinnehåll av 20x7 kvm. och tomten mätte 1,650 kvm. Filmstaden
vid Råsunda har en areal av 60,000 kvm. Inom området ligga tre
ateljéer: den stora åt norr om 40x25 kvm., den lilla åt söder om 30x18
kvm. samt den ditflyttade och utvidgade Lidingöateljén om 25x10 kvm. I
filmstaden finnas dessutom en större byggnad i fyra våningar,
inrymmande klädloger, regissörs- och inspicientrum samt
skrädderiverkstad m. m., laboratorium, en byggnad för projektionsrum
och filmskarvning, kontorsbyggnad, restaurant, målare-, snickare- och
plåtslagareverkstäder, papier machékokeri, portvaktshus, fyra
betongkassematter för förvaring av filmen o. s. v. Runt om
byggnaderna ligger dels öppen, dels trädbevuxen terräng, lämplig för
inspelningar i det fria. Allt är inrättat så ändamålsenligt och
praktiskt som möjligt och de modernaste anordningar vidtagna, varjämte
de längst tänkbara krav i fråga om skydd mot eldfara uppfyllts.
I
den för nuvarande förhållanden lilla och obetydliga Lidingöateljén ha
skapats inomhusscenerna till sådana verk som Terje Vigen, Berg-Ejvind
och hans hustru, Stormyrtösen, Sången om den eldröda blomman, Herr
Arnes pengar, Dunungen, Hans nåds testamente, Ingmarssönerna och Karin
Ingmarsdotter, Klostret i Sendomir och många flera. En brinnande
arbetsglädje och en hänförd tro på filmens stora och ljusa framtid ha
varit ledstjärnor för verksamheten i Lidingöateljén.
I filmstaden vid Råsunda bli alla mått större och alla tekniska
resurser rikare. Men två ting bli oföränderligt de samma: arbetsglädjen
och tron på framtiden!
Skulle det då vara förmätet att hoppas på, att resultatet av
verksamheten vid Råsunda skall bli icke endast kvantitativt fylligare,
utan också till sitt innehåll djupare, mera konstnärligt, i alla
avseenden bättre? |
Man
får ett begrepp om filmstadens imponerande storlek, om man jämför den
inre av de båda små byggnaderna till höger med ateljéerna i mitten;
denna är nämligen den forna Lidingöateljén, nu förflyttad till Råsunda
och tillbyggd.
Filmbladet, 4 januari 1921:
”Först gällde det att fullborda laboratoriet och därefter kom turen
till ateljéerna, vilka nu äro i det närmaste färdiga. Vidare ha två
nybyggnader uppförts, nämligen ett filmlagerhus till höger om entrén
och ett magasin bakom verkstadsbyggnaderna.”
|
|