Den 2 maj 1944 är det precis 15 år sedan den
moderna ljudfilmen först presenterades för den
stockholmska biografpubliken. Med flit säges här den
moderna ljudfilmen, ty redan under filmens första år
hade olika försök gjorts att kombinera filmbilderna
med ljud, dels med användande av fonograf eller
grammofon, dels genom ett fotografiskt förfarande.
Den förstnämnda metoden hade bl.a. Edison använt (Se
härom i Dædalus 1943, s. 94), och hans kinetofon
visades i Stockholm på Oscarsteatern den 23 febr.
1914. Den svenska uppfinnaren Sven Berglund
experimenterade under en längre tid efter den
sistnämnda metoden och år 1920 hade han nått så
långt att det bildades ett särskilt bolag, AB
Filmfotofon, för att exploatera hans uppfinning. En
del enligt samtidiga tidningsreferat ganska lyckade
försöksdemonstrationer gjordes, men av olika
anledningar kom Berglunds metod dock aldrig till
någon praktisk användning. Även uttrycket
”presenterades för den stockholmska biografpubliken”
har inte valts på måfå, ty en modern
ljudfilmsvisning hade tidigare ägt rum i
Konserthuset i samband med De blindas dag den 13
okt. 1928. Det var de danska ljudfilmspionjärerna
Petersen och Poulsen, som gav en föreställning med
sina apparater.
Men för att återgå till händelsen den 2 maj 1929,
så var det Palladium samt Piccadilly, den biograf,
som låg där Spegeln nu är belägen, vilka denna dag
kunde annonsera de första ljudfilmerna. Bägge voro
amerikanska: ”Hans hustrus ära” på Palladium, ett
äktenskapsdrama med Milton Sills, regisserat av
Alexander Korda, och ”Vita skuggor på Söderhavet”,
Van Dykes och Flahertys utmärkta naturskådespel, på
Piccadilly. Ingen av dessa filmer innehöll något
tal, utan ljudet bestod i musik- och
sångackompanjemang samt en del eftersynkroniserade
effekter, såsom gatubuller, dörrknackningar och
dylikt. På Palladium visades emellertid ett par
kortfilmer, där varieté- och sångartister
framträdde. I dessa filmer hade bild och ljud
upptagits samtidigt, och de voro alltså egentligen
mest representativa för den nya
uppfinningen. Systemet vid framförandet på
såväl Palladium som Piccadilly var Vitaphone, den nu
sedan länge övergivna metoden med ljudet
upptaget på skivor, vilka i maskinrummet
spelades upp synkront med filmens körning. Det andra
systemet, där ljudet upptagits direkt på
filmen, Movietone, fick stockholmspubliken
stifta bekantskap med ett par månader senare, också
på Palladium. Det var revyfilmen ”Fox Movietone
Follies” som hade premiär den 29 juli. Den blev
också den första helt talande långfilmen, ”all
talkie” som den amerikanska termen löd, vilken
framfördes i vårt land.
Den projektionsapparat och högtalaranläggning som
Palladium installerat var av det amerikanska märket
Western Electric, en synnerligen dyrbar apparatur,
som torde stått på höjden av den tidens
ljudfilmsanläggningar. Såväl Vitaphone- som
Movietone-filmer kunde spelas på den och tack vare
den standardisering, som snart kom till stånd på
detta område, kunde även det tyska
Tobis-Klang-Film-systemet m.fl. senare tillkomna
system framföras på samma apparat. På Piccadilly
användes en av biografens maskinist, Herr Gustaf
Nordvist, konstruerad apparat.
I Amerika hade vid denna tid talfilmen redan slagit
igenom, den första offentliga
ljudfilmsföreställningen hade ägt rum i New York
redan den 7 aug. 1926. Man kunde därför vänta sig
att uppfinningen, när den nu presenterades i
Sverige, nått en viss grad av fullkomning. Vad
särskilt Vitaphone-filmerna beträffar var detta
emellertid knappast fallet, och detta system
övergavs ju också ganska snart. Det var många
underliga mankemang publiken fick uppleva under den
första ljudfilmstiden: ibland försvann bilden
medan ljudet fortsatte, ibland hände det tvärtom,
att bilden var kvar medan ljudet försvann, ibland
kom bild och ljud i otakt och ibland drogs ljudet ut
i ultrarapidtakt, allt med katastrofala följder för
stämningen i filmen, särskilt då denna hade ett
allvarligt innehåll. Ljudkvaliteten lämnade också
mycket övrigt att önska: störande biljud, ojämn
ljudstyrka och deformering av musik och tal, så att
kvinnor talade med basröst och män i diskant, allt
sådant hörde till ordningen för dagen. Rätt snart
inträdde dock avsevärda förbättringar, och
Movietonesystemet, som redan från början, i ”Fox
Follies”, varit ganska njutbart, blev snart så bra,
att det stod klart även för de mest tvivlande att
talfilmen hade kommit för att stanna. Men att den på
den korta tiden av 1 1/2 år helt skulle tränga ut
all stumfilm, det var det nog inte många som
trodde ens efter den 20 mars 1930, då den
första även konstnärligt sett helt lyckade
talfilmen, operettlustspelet ”Prinsgemålen” av Ernst
Lubitsch, hade premiär på China.
Hur ställde sig på det hela taget publik och kritik
i Stockholm till den nya uppfinningen? För att ta
kritiken först så kan man nog sammanfatta dess
hållning efter de första visningarna i maj 1929 i
ett enda ord: avvaktande, i de flesta fall med
tilläggande av adjektivet misstroget. Publikens
hållning var nog, av samtida intervjuuttalanden att
döma, än mer negativ, men nyfikenheten inför det nya
var å andra sidan så stor att flera
stockholmsbiografer snart hade installerat
ljudfilmsapparatur och drogo goda hus med oftast
redan visade filmer, som nu återuppfördes med
eftersynkroniserade ljudeffekter och musik. Bland
dessa filmer fanns dock en, som delvis var
direkt upptagen med tal och sång, nämligen
”Jazzsångaren” med Al Jolson, vilken tidigare visats
på Röda Kvarn som stumfilm men nu upplevde en
ny vår i sin rätta skepnad på Rialto-biografen. Den
första verkligt stora publikframgången kom
emellertid först med Al Jolsons andra ljudfilm ”The
Singing Fool”, som hade premiär på Palladium den 2
september 1929. Från och med detta datum kan man nog
tala om en vändning i publikens hållning till
ljudfilmen, fastän det ännu skulle dröja rätt länge
innan talfilmen i egentlig mening fick en mera
allmän uppskattning, åtminstone vad de utländska
filmerna beträffar. De svenska talfilmerna mötte
däremot i allmänhet stort intresse från publikens
sida. Den första svenska ljudfilmen (genomgående
avses här långfilmer) var ”Säg det i toner” från
Svensk Filmindustri, i regi av Edvin Adolphson och
J. Julius, som gick i många veckor på Palladium från
och med den 26 dec. 1929. Det må emellertid påpekas
att denna film delvis var utländsk, i det att ljud
och tal (det senare förekom endast i ett par scener)
var inspelat i Berlin, då Råsunda Filmstad ännu icke
förfogade över erforderlig inspelningsapparatur. Det
var ett system med ljud på skiva, som användes vid
denna upptagning. Två filmer strida om titeln ”den
första svenska talfilmen”, nämligen SF:s ”För hennes
skull” med premiär på Palladium den 11 aug. 1930,
och ”När rosorna slå ut”, en i Frankrike inspelad
Paramountfilm med premiär på Olympia den 30 juli
samma år. Den senare var alltså den första som
framfördes, men brukar i allmänhet
diskvalificeras på grund av sitt utländska
ursprung. Även ”För hennes skull” var
emellertid så till vida utländsk, att regissören,
Paul Merzbach, kom från Tyskland liksom vissa
ljudtekniska experter, som medverkade vid
inspelningen. För min del brukar jag därför icke
tveka att ge den av Edvin Adophson i Paris inspelade
filmen företräde.