Exponeringskalkylatorer
och ljusmätare
Pionjärerna
tillverkade sina egna plåtar när de skulle fotografera. Exponering och
framkallning måste nämligen, på den tiden, ske medan plåten
ännu var
våt. Med den metoden var det så ofantligt mycket mer än bara ljuset
vid
fotograferingstillfället som avgjorde exponeringstid och bländare. Det
var därför aldrig någon idé för föregångsmännen att mäta ljuset.
När
torrplåtar lanserades blev också vanligt folk intresserade av att
fotografera, inte bara de inbitna. Men eftersom amatörerna bara
fotograferade ibland var det lätt hänt att bilderna blev felexponerade.
Därför uppstod med tiden en marknad för någon form av mätinstrument.
Under 1890-talet lanserades de första, och principen var kemisk. Man
lät
helt enkelt en bit ljuskänsligt papper exponeras av ljuset som föll på
motivet. Tid
och bländare bestämdes med ledning av det antal sekunder (ibland också
minuter) det tog för det ljuskänsliga pappret att mörkna till en
bestämd nivå. En sådan mätare kallades för aktinometer. (Aktinisk =
något som har med strålar eller strålning att göra.)
En del fotografer använde metoden att blända ner så långt att de inte
längre såg några
detaljer i skuggpartierna, när de betraktade
motivet på kamerans mattskiva. De visste nämligen vilken exponeringstid
de
behövde, till den filmsort/plåt de använde, när skuggorna på mattskivan
förlorade sina nyanser. Metoden fungerade förstås bara på kameror med
mattskiva, men satte grunden för nästa steg i exponeringsmätarteknikens
utveckling.
Den optiska exponeringsmätaren, ofta kallad fotometer, lanserades i
början av 1900-talet men blev riktigt populär först omkring 1920.
Tekniken bygger på utsläckning, att blända ner. I de första modellerna
fanns ett steglöst filter, ofta blått. Fotografens uppgift var att
titta på motivet genom en sökare och samtidigt vrida på det tonade
filtret så att motivet mörknade. Vid en viss nivå skulle han sluta
vrida, vända på mätaren och läsa av sina exponeringsvärden på en skala.
Senare modeller kunde ha ett stegat gråfilter där varje nivå var märkt
med siffror eller bokstäver.
Fotografen hade att välja den symbol som nätt och jämnt gick att
urskilja. Därefter gällde det att läsa av tid och bländare med ledning
av
den valda siffran eller bokstaven. Tabeller för detta fanns på mätaren.
Parallellt med olika slag av mätare fanns billiga exponeringstabeller
och exponeringsstickor för att bestämma tid och bländare.
De första fotoelektriska ljusmätarna, som klarade sig utan
batterier, lanserades 1932-33 och var utrustade med selencell och
vridspoleinstrument. Från USA kom Weston modell 617. I Tyskland
lanserade Gossen modell Photolux, som ganska snart bytte namn till
Ombrux.
Weston-mätaren var stor, väger omkring 0,4 kg, och hade två
parallellkopplade
selenceller för att få tillräckligt med ström till
vridspoleinstrumentet. De första selencellerna hade nämligen låg
ljuskänslighet. Photolux/Ombrux-mätaren var liten och lätt, 175
g, och hade en tjock lins som samlar upp så mycket ljus som möjligt
till cellen.
Fotoelektriska exponeringsmätare finns än idag, även om selencellen
fått lämna plats för känsligare sensorer med batteridriven elektronik.
När Stellan Dahlstedt år 1945 avlöste Wilhelm Grill som tekniks chef på
Svensk
Filmindustri blev en av hans första uppgifter att se till att alla SF:s
fotografer använde ljusmätare. Det var nämligen ingen självklarhet på
den tiden. Veteranerna menade att de såg
vilken bländare de skulle använda. De behövde alltså inga hjälpmedel.
Till slut, men motvilligt, accepterade även de gamla rävarna det nya
påbudet.
|
Exponeringskalkylator av papp från
Hälsingborgs fotografiska magasin. Adressen Järnvägsgatan 3A
fick HFM 1916, så kalkylatorn på bilden kan inte vara äldre än så.
Gör så här: Dra de tre skivorna nedåt och se till att överkanten på
skiva 1 hamnar under den
rad på bottenskivan som överensstämmer med månad och klockslag vid
fotograferingstillfället. Därefter drar du skiva 2 så att överkanten
hamnar under en lämplig beskrivning av väderleken. Sedan är det dags
för skiva 3, som du ställer under en lämplig bländare. Nu hittar du
din exponeringstid intill en lämplig motivbeskrivning.
Kalkylatorn är avsedd för de ”mäst vanliga plåt- och filmkänsligheter,
c:a 27-30° W (16-17° Sch).”
Sch = Scheiner (tysk, europeisk). W = Warnerke.
|
Agfa exponeringstabell
från tidigt 1920-tal.
|
Exponeringsmätaren Express,
gissningsvis från mitten av 1930-talet, tillverkad av Hugo Svensson
& Co som funnits i Göteborg sedan slutet av 1800-talet. Hugo
Svensson dog 1942. Företaget Lövqvists Foto i Bomhus (i Gävle)
grundades 1928 och
är helt nyligen avvecklat.
|
Kodak Exposure Calculator,
en exponeringskalkylator i plast, från början av 1940-talet, tillverkad
av Kodak Ltd i London. Filmkänsligheten är graderad i BS, British
Standard, som introducerades 1941 och modifierades 1947 och 1962. BS
var vid den här tiden som DIN fast 10° högre, och nästan som europeisk
Scheiner. (Med tiden ändrades BS och blev som ASA, d.v.s. 100 BS = 100
ASA.)
|
Hasselblads Exponeringstabell,
gjord av papp. En första version tillverkade Hasselblad i Göteborg
någon gång på 1920-30-talet. Den här är från 1950. Gör så här: Skjut
stickan så att månad och klockslag vid
fotograferingstillfället hamnar mitt för varandra, och läs sedan av
ljusvärdet vid den filmsort du använder. I vissa fall måste du öka
eller minska ljusvärdessiffran beroende på väderlek. Vänd sedan stickan
och ställ ditt ljusvärde mot en passande motivbeskrivning. Därefter kan
du läsa av bländare och tid.
|
Kaufmanns Posographe
är en exponeringskalkylator som tillverkades i Paris från 1922-23.
Kalkylatorns ena sida används vid interiörer, den andra för exteriörer.
Sex ingångsvariabler ställs in med små pekreglage som är sammankopplade
med tunna metallplåtar. Vid den stora pekaren visas rätt
exponeringstid. Kaufmanns Posographe tillverkades med fransk, engelsk,
spansk och italiensk text. Det tillverkades även en speciell modell för
Pathé Baby-kameran. |
Kemiska ljusmätare

Text på mätarens baksida.
Wynne's Infallible light
meter
är en kemisk exponeringsmätare, en så kallad aktinometer, som
tillverkades från 1893 till en bra bit in på 1900-talet av Infallible
Exposure Meter Company i Wrexham, Wales.
Under mätarens glas finns en liten öppning, en kil, där ett
ljuskänsligt papper är synligt. När du ska använda mätaren vrider du på
dess räfflade kant så att en oexponerad del av pappret blir synligt.
Det lilla gula filtret ser till att
ljusets strålar inte kan påverka det ljuskänsliga pappret. I
mätögonblicket vrider du undan
glaset med filtret.
Exponeringstid och bländare bestäms med ledning av den tid det tar för
pappret att mörkna till en bestämd standardnyans. Det kan ta 2-3
sekunder i
starkt solljus och 2-3 minuter i soluppgång eller solnedgång.
Det finns två standardnyanser på mätaren, en på var sida om kilen med
det
ljuskänsliga pappret. Den mörka, till höger, används i normalfallet,
medan den ljusa, till vänster, kan användas vid fotografering i mörka
interiörer, där det annars skulle ta alldeles för lång tid att vänta på
att pappret skulle anta den mörka nyansen.
Det tar bara 1/4 av tiden för pappret att anta den ljusa nyansen. När
så skett är det upp till fotografen att läsa av sina exponeringsvärden
på mätarens skalor och sedan räkna så att exponeringstid och bländare
blir rätt.
Enligt Hasselblads priskurant från 1905 kostade Wynne’s mätare på den
tiden 8 kronor. Där
står också: ”Amatören tillrådas att alltid använda exponeringsmätare.
Kostnaden för densamma uppvägas många gånger om därigenom att man ej
genom felaktig exponering förstör en massa plåtar och films.”
Mätarens diameter är 50 mm.
|
Imperial Exposure Meter
No.1 for Bright Light
är en aktinometer som tillverkades från 1901 för Imperial Dry Plate Co.
i Cricklewood, London. Mätaren är gjord av papp och ser ut som en tunn
liten bok. Så här mäter du: dra i remsan med ljuskänsligt papper så att
en oexponerad yta blir synlig i det lilla hålet. Sedan räknar du den
tid det tar för pappret att anta den standardfärg som syns runt hålet.
Antalet sekunder (ibland även minuter) används sedan för att kalkylera
exponeringstid och blänare.
|
Watkins Bee Meter
var en mycket populär aktinometer som tillverkades från 1902 till en
bit in på 30-talet av
Alfred Watkins Meter Company i Hereford, England. Alfred Watkins var en
mångsysslare som på lediga stunder bl.a. ägnade sig åt fotografi och
biodling. Mätarens diameter är 44 mm.
I Hasselblads priskurant från 1905 kostade en Bee Meter 2
kronor och 50 öre.
Gör så här: Håll din mätare så att den är vänd mot ljuset som faller på
motivet. Vrid locket på mätarens baksida så att en bit oexponerat
papper blir synligt i det runda fältet längst ner. Räkna sedan
sekunderna det tar för pappret att anta samma nyans (dock inte färg)
som den intilliggande referensytan. Sekunderna är din
”aktinometersiffra”, LIGHT.
Nu är det dags att välja en för fotograferingstillfället lämplig
bländare, ”STOP”. Med hjälp av den bifogade listan över plåt- och
filmtyper (Watkins Speed Card) har du fått reda på känsligheten för den
plåt eller film du använder. Den siffran, ”PLATE”, ställer mot den
bländare du valt, ”STOP”, genom att pressa ihop frontglas och baksida
och
sedan ta tag i mätarens krona och vrida. Leta nu upp din
”aktinometersiffra”, d.v.s. tiden det tagit för det ljuskänsliga
pappret att anta referensytans nyans. Du hittar den ovanför ”LIGHT” på
mätartavlans högra sida. Utanför, ovanför ”EXP” och mitt emot
”LIGHT”-siffran, hittar du din exponeringstid.
|
Wynne's Infallible Hunter
Meter
är en aktinometer som lanserades 1914 och tillverkades åtminstone fram
till 1935 av Infallible Exposure Meter Co. i Wrexham, Wales. Listan med
plåt/filmkänsligheter till det här exemplaret är från 1926. Mätaren
fungerar efter samma princip som Wynne's Infallible Light Meter. Det
ljuskänsliga pappret sitter bakom metallskivan som har räfflad kant och
öppning för ljusinsläpp. Vill du byta papper vrider du bara skivan så
att ljusinsläppet står mitt för kronan, mitt emot gångjärnet. Då går
den att lyfta upp. Diametern är 50 mm. (”Hunter” är ibland benämningen
på ett fickur med
skyddslock.)
|
Optiska ljusmätare
 |
 |
Heydes Aktino-Photometer
är trots sitt namn ingen aktinometer utan en optisk exponeringsmätare
tillverkad i gjuten aluminium (magnalium) av Gustav Heyde –
Mathematisch-mechanisches Institut Optische Präzisions-Werkstätten i
Dresden från 1905 till 1932. Jag har modell V, förmodligen tillverkad
på 1920-talet. Mätaren har ett reglage under sökaren som gör att du kan
skifta mellan två mätområden. Den har dessutom två skalor på baksidan.
Håll mätaren i höger hand. Är ljuset starkt ställer du reglaget vid
svart markering. Svagt ljus (inomhus), röd. Titta nu genom sökaren med
höger öga, blunda med det vänstra. Vrid den yttre, räfflade ringen till
dess du ser motivet i ljusblått. Vrid sedan ringen åt andra hållet så
att motivet mörknar och detaljerna försvinner. När bara det allra
ljusaste återstår slutar du vrida och läser av på skalorna på mätarens
baksida. Fotograferar du moln, sjöar, snö och glaciärer ska du minska
det uppmätta värdet med hälften. Fotograferar du nära ett föremål ska
du dubbla.
De här mätarna är kalibrerad för plåtar och film med ”normal”
känslighet, som vid den här tiden var 15° Scheiner (2 DIN). Diametern
är 60 mm.
|

|
 |
Diaphot är en
optisk exponeringsmätare för amatörer som tillverkades
mellan 1921-34, först av ICA (Internationale Camera AG) och senare av
Zeiss. När du mäter håller du öglan i ena hand och tittar på motivet
genom det lilla kikhålet
i den runda skivan. Bakom hålet sitter ett blått filter, med en mjuk
övergång mellan ljust och mörkt. Vrid på skivans yttre ring
(blända ner) till dess motivet ser ut att vara belyst av månsken. Det
gäller att vara uppmärksam på skuggpartierna. När nyanserna försvinner
i det mörka ska du sluta vrida på ringen, vände på skivan och läser av
på tabellen. Det värde du får gäller dock bara vid
landskapsfotografering. Är motivet närmare (4-8 meter) skall
exponeringen fördubblas. Tredubblas om det var ännu närmare. Mätarens
diameter är 58 mm.
|
Lios Aktinometer är
en optisk exponeringsmätare som konstruerades i mitten av 1920-talet av
Dr. Walter Schlichter Gmbh i Freiburg im Breisgau i Tyskland. När du
tittar i mätaren ser du två blåa fält i en svart cirkel mot en vit
bakgrund. Genom att vrida på rörets främre del ändras det ena fältets
ljusstyrka. När de blåa fälten smälter samman med varandra slutar du
vrida och läser av på rörets skalor. Filmkänslighet: 2-26° Scheiner,
exponeringstid: 1/5000 sek - 5 timmar, bländare:
f1,4 - f64.
|
Justophot är heter
en serie optiska exponeringsmätare som började tillverkas 1924 av ett
företag som hette Drem i staden Wien i Österrike. Konstruktör var Dr.
Emil Mayer, en advokat, amatörfotograf och uppfinnare. Exemplaret på
bilden är
förmodligen tillverkat i slutet av 1920-talet.
Det som är speciellt med Justophot-mätaren är att de har en inbyggd
irisbländare, istället för ett tonat filter. När du vill mäta börjar du
med att blända upp med
den räfflade ringen. Sedan drar du ut röret och ställer skärpan.
Därefter väljer du en av de fyra observationssiffrorna, 1/25, 1/5, 8 s
eller 2 min, genom att vrida på mätarens yttersta, välvda kant. 1/25
för solsken, 2 min om du fotograferar i en mörk interiör. Välj den
kortaste observationssiffra som du kan se tydligt. Nu kan du börja
mäta, och du gör det genom att blända ned till dess observationssiffran
försvinner. Sedan bländar du långsamt upp till dess siffran nätt och
jämt blir synlig igen. Därefter kan du läsa av på skalorna för
filmhastighet, bländare och tid.
Emil Mayer och hans hustru valde att ta livet av sig på grund av den
förföljelse av judar som blev följden av Nazitysklands annektering av
Österrike som inleddes den 12 mars 1938.
|
Addiphot är en
optisk exponeringsmätare som ser ut som en liten räknesticka och
tillverkades av H. C. Lange i Hamburg från början av 1930-talet till en
bit in på 50-talet. Kortfattad bruksanvisning lyder som följer: Vänd på
mätaren, så att du har den svarta baksidan mot ansiktet, och rikta den
mot motivet. Titta genom raden av hål. Bakom dessa sitter en gråkil och
i varje hål en siffra. Välj den siffra som du nätt och jämnt kan
skönja. Addera den siffra, från någon av mätarens symboler, som
överensstämmer med de förhållanden som råder vid
fotograferingstillfället, exempelvis 14 för starkt solljus. Resultatet
blir ett ljusvärde som du sedan med ”räknestickans” hjälp använder för
att bestämma bländare och tid.
Filmkänslighet: 3-24 DIN eller 13-34° Scheiner.
Mått: 60 x 32 mm.
14: Starkt solljus. Berg, sjö, strand, snö.
12: Soliga landskap, byar, städer eller vägar
11: Mulet, cirrusmoln
9: Molnigt
7: Mörka moln, regnväder
4: Ljus interiör
2: Mörk interiör
0: Mycket mörk interiör, exempelvis kyrka.
|
Bewi Senior är en
optisk exponeringsmätare som tillverkades från början av 1930-talet av
Ernst &
Wilhelm Bertram i München. Mät så här: Ställ in filmkänsligheten och
skärpan och rikta sedan mätaren mot det du vill fotografera. Du ser
motivet upp och ner, i blått, omgivet av siffror. Om du fotograferar
interiört låter du det gå 10 sekunder innan du läser av. 20 sekunder
exteriört. Vid starkt solljus väntar du en minut. Välj sedan den högsta
siffra du kan uppfatta. Ställ den siffran mot rörets pil och läs sedan
av bländare och tid. Filmkänslighet: 1-27° Scheiner.
|

Leudi är en liten
och billig optisk exponeringsmätare som konstruerades av österrikaren
Alois Leber, och såldes i Europa och USA mellan 1934-1958. Det
fanns även en version av den här mätaren med beteckningen Cinemeter,
avsedd för smalfilmskameror.
I mätaren syns en rad siffror (1, 2, 4, 8, 16 och 32), och du väljer
som vanligt den siffra som du nätt och jämnt kan uppfatta. Därefter
justerar du mätarens tunna plastband så att din siffra hamnar på en av
de fem ljussymbolerna.
1: Blå/gul för solbelysta landskap, sädesfält, snövidd eller hav.
2: Gul, utomhus i solsken.
3: Vit, utomhus i skugga.
4: Blå/vit, interiör med ljusa väggar eller stark belysning.
5: Blå, mörk interiör.
Det här exemplaret är gjort för filmkänsligheter i
Scheiner och DIN.
Mått: 40 x 23 x 11 mm. I Nerliens katalog från 1937-38 kostade Leudi
5:-.
|
Adapto-Practos är
en optisk exponeringsmätare som tillverkades av Hans Tönnies i Hamburg
från 1930 fram till slutet av 1950-talet. Modellen på bilden började
säljs i
slutet av 1940-talet, möjligen i början av 50-talet. Gör så här: Titta
genom okularet och dra ut tuben så långt att siffrorna du ser blir
skarpa.
Därefter väljer du den siffra som du nätt och jämnt kan uppfatta. Den
här siffran, som också är en exponeringstid, ställer du mot
filmkänsligheten genom att vrida på rörets mittersta ring. Därefter är
det bara att titta på skalorna närmast okularet och välja den
kombination av bländare och tid som passar. Filmkänslighet: 3-800 ASA,
6-30 DIN eller 16-40 europeiska Scheiner.
|
Nebro är en optisk
exponeringsmätare som tillverkades från omkring 1948 av Neville Brown
& Co. Ltd i London, en av de vanligaste mätaren av den här typen i
England. Skalet är gjort av bakelit*. Exemplaret på bilden är
förmodligen från
slutet av 50-talet eller möjligen början av 60-talet. Verksamheten hos
Neville Brown & Co upphörde 1963.
Börja med att ställa in filmkänsligheten. Du gör det genom att dra den
röda pilen mot en av bokstäverna C-G (Ilford-värde), ovanför
inställningsskivan. Du kan ta hjälp av tabellen på mätarens baksida.
(Vid den här tiden hade BS och ASA slagit ihop sina påsar så 100 BS var
100 ASA.) Därefter tittar du genom springan i mätarens kortända och
väljer den siffra (1-6)
du nätt och jämnt kan uppfatta. Den siffran ställer du sedan mot
lämplig beskrivning av den rådande väderleken. Antingen sunlit distant,
sunlit near, cloudy, bright interior eller dark interior. Nu kan du
läsa av tid och bländare på skivans skalor.
* Bakelit är ett
plastmaterial som uppfanns 1907 av Leo Baekeland, en
amerikan född i Belgien. Materialet fick ett uppsving i början av
30-talet, bland annat på grund av den stora depressionen som tvingade
fram sänkta produktionskostnader inom tillverkningsindustrin. Det tog
tid att tillverka en stansad plåtkåpa. Dessutom var det dyrt. Med
bakelit kunde den göras på ett ögonblick och till en mycket låg
kostnad. Ett annat och viktigt skäl till det här plastmaterialets
popularitet var att det gick att forma mycket bättre än plåt. Man kunde
börja designa sina apparater på ett helt annat sätt än tidigare.
|
Optek (ОПТЭК) är en
optisk exponeringsmätare för svartvit film som tillverkades i
Sovjetunionen mellan 1960-70. Du riktar det frostade, matta glaset på
mätarens kortända mot motivet. Bakom glaset finns en serie transparenta
siffror (2-2,8 - 4 - 5,6-8 - 11 - 16) samt en gråkil och en spegel.
Siffrorna är synliga bakom den vita luckan. Välj den du nätt och jämt
kan uppfatta. Läs sedan av på skalorna. Är ljuset svagt väljer du den
innersta skalan märkt В ПОМЕЩЕНИИ. Är det molnigt eller om du
fotograferar skugga väljer du ПАСМУРНАЯ ПОГОДА. Om solen skiner ЯСНАЯ
ПОГОДА. Mätaren är avsedd för film med känsligheten 11, 22, 45, 90 och
180 GOST, vilket motsvarar 12, 15, 18, 21 och 24 DIN.
|
Bell & Howells
Photometer
började tillverkas 1930 och var främst avsedd för den 16mm kamera med
namnet Filmo,
som Bell & Howell hade lanserats 1923. I stället för den
optiska exponeringsmätarens gråkil har den här mätaren en liten
batteridriven glödlampa (en jämförelseljuskälla) vars glödtråd
projiceras mot en halvgenomskinlig spegel genom vilken fotografen ser
motivet. Din uppgift är att matcha lampans ljusstyrka mot motivets
genom att
vrida på en reostat som sitter i mätarens botten. När lampan och
motivet smälter samman kan du läsa
av dina exponeringsvärden på mätarens skalor. Photometern tillverkades
i två utföranden, modell A för filmkameror och modell B för
stillbildskameror. Modell B lanserades 1931.
|
Fotoelektriska ljusmätare
Weston modell 617 är en
fotoelektriska exponeringsmätare med två
parallellkopplade selenceller. Det här var
den första fotoelektriska ljusmätare för fotografer som Weston
Electrical Instrument Corporation i New Jersey i USA tillverkade. Året
var 1932. Äran av att
bli först i världen med en ljusmätare med selencell utan batterier
delar den möjligen med
firma Gossen i Tyskland och deras Photolux/Ombrux. Men därom tvista di
lärde.
Westonmätarens vridspoleinstrument visar 1-1.300 ”brightness-candles
per sq.
ft.”, som är en måttenhet för det ljus som reflekteras från en yta. (Candela
per kvadratfot.)
Mätarens känslighet ökar om du trycker in knappen på
höljets ovansida. Då
visar instrumentet 0-130 ”candles per square foot”. Ett avläst värde
kan
konverteras till exponeringstid och
bländare med hjälp av inställninsskivan till höger.
Mätaren kan ställas in för plåt- eller filmkänsligheter mellan: 4-64 Weston.
Bländare: f1.5-f32 eller ¼-64 U.S. (U.S. = Uniform
System).
Exponeringstider: 1/800-64 sek.
Filmkänslighet
i Westonvärde |
Filmsort
|
Dagsljus
|
Elljus
|
Vanlig amatörfilm
|
12
|
4
|
Verichrome eller
Plenachrome
|
16
|
6
|
Regular Ciné
Kodak Panchromatic
|
12
|
6
|
Super Ciné Kodak
Panchromatic
|
16
|
12
|
Commercial
Panchromatic
|
16
|
8
|
Super
Panchromatic
|
24
|
16
|
|
Den här pjäsen väger omkring 0,4 kg, huset är gjort av bakelit och på
mätarens ovansida finns en
siktskåra. Mått: 168 x 57 x 32 mm.
För att få tillräckligt hög ström till vridspoleinstrumentet
har den här modellen som sagt dubbla selenceller. Två år senare (1934)
hade
tekniken utvecklats så pass att det blev dags för modell 617-2 med en
enda selencell och halva storleken.
A New Exposure Meter – American
Cinematographer, september 1932:
Light intensity measurement has been placed on the same basis as the
measurement of amperes or volts by Weston Electrical Instrument
Corporation, using their newly developed Photronic Photoelectric Cell.
The latest use to which they have placed this electric eye, is a
Universal Exposure Meter for photographic use, in which brightness
measurements are taken directly from the scale of an instrument easily
read by the layman.
The Exposure Meter is scientifically design to give accurate exposure
information for both ”Stills” and ”movies”. It consists essentially of
two parts, (1) an electrical instrument operating from two Photronic
Photoelectric Cells located in the back of the meter and (2) a simple,
novel measurements into proper apertures and shutter timings for any
plate or film speed. It is always ready for use as no batteries are
required and no adjustments necessary. It is independent of climate
conditions and intensity of light. |
Popular Science, november 1932.
|

|

|
Ombrux var den första
fotoelektriska exponeringsmätare med selencell som P.
Gossen Co. i Erlangen i Tyskland lanserade. Det skedde omkring 1932-33.
Under det första halvåret hade mätaren namnet Photolux.
Ombrux var byggd
för bländare f/9 och film med känsligheten 15-16 DIN / 23 Scheiner,
d.v.s. den tidens normalfotografering. Instrumentets nål visar
exponeringstiden. För andra filmkänsligheter och
bländare finns tabeller på aluminiumskivor i mätarens fodral. Mått: 68
x 60 x 29 mm.
Selencellerna hade ganska låg känslighet vid den här tiden. Därför fick
Ombrux en tjock lins framför cellen för att på det viset förstärka
ljuset.
Som de flesta andra fotoelektriska exponeringsmätarna, fram till
50-talet, är den här mätarens hölje gjort av bakelit. Hårt, blankt,
snyggt – men skört. Tappar du den i golvet går den garanterat
sönder.
P.
Gossen Co. tillverkade även en modell av den här mätaren som hette
Blendux, avsedd för kinokameror (rörliga bilder).
|
Tempophot är en
fotoelektrisk exponeringsmätare som tillverkades av tyska Metrawatt
A.G. från hösten 1934. Det ljuskänsliga elementet är förstås en
selencell.
Höljet är gjort av bakelit.
Tempophot-mätarens
filmkänslighet kan ställas in mellan 10-20 DIN /
19-29° europeisk Scheiner. Ljuskänsligheten kan ändras med den lilla
omkopplaren till höger ovanför instrumentet. När pilen pekar
mot den röda punkten reducerade känsligheten med en faktor 10 (röda
siffror på instrumentets skala).
Bländaren kan vara f1,5 till f25, exponeringstid 120-1/300 sek.,
filmkamerahastighet 8-64 b/sek. Mått: 105 x 68 x 23 mm.
Så här mäter du: Ställ in filmkänsligheten och för sedan reglaget till
det ställe på skalan där du hittar den bländare du vill använda. Rikta
sedan mätaren mot motivet. Visarinstrumentets nål pekar ut
exponeringstiden.
Företaget Metrawatt A.G. hade fram till slutet av 1933 namnet Dr.
Siegfried Guggenheimer A.G. Namnändringen hade beordrats av nazisterna
eftersom företagsnamn inte fick ha koppling till en judisk ägare.
|
Weston Ciné 819 är
en fotoelektrisk exponeringsmätare i art déco-stil avsedd för
filmfotografer (semipro) med kameror som har 110 eller 170° sektor.
Mätaren tillverkades från omkring 1937 och är utrustad med en
selencell. Filmkänsligheten kan ställas
in mellan 1,5-250 Weston, vilket är lika med 4-26 DIN. Antalet bilder
per sekund kan vara mellan 6-64. Mätarens hölje är
gjort av bakelit. Mått: 101 x 52 x 28 mm.
|
Sixtus är en
exponeringsmätare med selencell som tillverkades från andra halvan av
1930-talet av P. Gossen
Co. i Erlangen, Tyskland. På inställningsskivan kan du ändra
filmkänsligheten mellan 6-21 DIN / 17-32 europeiska Scheiner. Med den
röda knappen till höger om inställningsskivan ökar du ljuskänsligheten.
Också den här mätarens hölje är gjort av bakelit. Mått: 58 x 49 x 25 mm.
Så här mäter du: Rikta mätaren mot motivet. Läs av exponeringstiden på
visarinstrumentet. Välj röda siffror när den röda knappen är intryckt,
annars svarta. Vrid sedan inställningsskivan så att den avlästa tiden
hamnar mitt för siffran för filmens känslighet. Lämplig kombination av
tid och bländare finner du nu på skivan.
Sixtus gjordes i tre modeller. N är den vanliga, L är specialtillverkad
för Leicakameror och C avsedd för filmkameror (rörliga bilder). De
första Sixtusmätarna, precis som föregångaren Ombrux, var utrustade med
en tjock lins framför selencellen, medan nyare modeller har glas med
små linser i ett bikakemönster. I Nerliens katalog från 1937-38 kostade
Sixtus 72:-.
|
Excelsior är en
exponeringsmätare i bakelit som lanserades 1937 av Excelsior-Werk
Rudolf Kiesewetter i Leipzig. Filmkänslighet 8-19 DIN / 18-29
europeiska Scheiner. Det fanns även Exelsior-mätare för amerikansk
Scheiner. Mått: 70 x 54 x 29 mm.
|
AVO modell B, är en
exponeringsmätare som tillverkades i England från 1938 av Automatic
Coil Winder And Electrical Equipment Company Limited. AVO = Ampere,
Volt och Ohm. Filmkänsligheten kan ställas in mellan 200-5000 H&D
(Hurter and Driffield). Mått: 64 x 54 x 28 mm.
|
Weston Master (I)
är en fotoelektrisk ljusmätare med selencell som tillverkades
mellan 1939-1945 i två modeller, Universal och Ciné. Mätaren på bilden
är en Ciné-modell avsedd för filmfotografer och tillverkad i England av
ett
dotterbolag till det amerikanska Weston Electrical Instrument
Corporation. Universal-modellen hade stillbildsfotografer i åtanke.
Det som
skiljer Universal och Ciné-modellen är skalan. Ciné har ”Frames per
second”, i stället för exponeringtid, och du kan välja mellan två typer
av filmkameror, A eller B, där A är en kamera med en sektoröppning
mellan
150° och 230° och B en med en öppning mellan 90° och 149°. Annars är
modellerna i stort sett identiska. Filmkänsligheten anges i 0,1-800
Weston. Weston-värdet är 0,8 x ASA så 800 Weston är 1000 ASA. Bilder
per
sekund: 6-96.
|
DW-48 är en
exponeringsmätare med lite art déco-stuk som General Electric i USA
lanserade 1940. Helt i bakelit och förstås med selencell. I starkt
ljus mäter du med luckan stängd. I svagt ljus ska den vara öppen. När
det är riktigt skumt tar du bort huven (den främre
delen med inställningsskiva och lucka för ljusinsläpp) och mäter
infallande ljus, d.v.s.
riktar mätaren mot
kameran eller ljuskällan. Mätaren på bilden har två huvar. Den ena är
för
filmkänslighet enligt GE, den andra enligt ASA. Innan ASA
introducerades 1947 hade nämligen amerikanska GE och Weston sina egna
system för
att ange filmkänslighet. Mått: 96 x 59 x 33 mm.
|
Norwood Exposure Meter / Norwood Director
Del av annons i American Cinematographer december 1942.
Omkring
1938 patenterade Don Norwood i USA tekniken att sätta en vit, opal
halvsfär av plast över en selencell. Resultatet blev en mycket bra
mätare för infallande ljus.
Filmfotografen Karl Freund skaffade i början av 1940-talet rätten att
använda Norwoods patent för att tillverka och sälja ljusmätare i sitt
företag Photo Research. Så
småningom skulle mätaren få beteckningen Norwood Director (modell A).
Från 1948 kom den att heta Spectra.
Kommentar från Roland Sterner, FSF:
Karl Freund var en betydande fotograf under stumfilmstiden i Tyskland,
med filmer som ”Der Letzte Mann”, ”Varieté” och ”Metropolis”. Han kom
till USA 1929 och började så småningom fotografera skräckfilmer hos
Universal. Han fick en Oscar för ”The Good Earth” 1938. Från 1951
fotograferade han ”Lucy Show”.
|

|

|
Norwood Director
Modell B
började säljas 1948. Tillverkare var företaget American Bolex,
ägt av familjen Brockway, som från 1936 importerat och sålt
Bolex-kameror tillverkade av det schweiziska företaget Paillard. Men
1948 tog Paillard själva över distributionen av sina kameror i USA, så
företaget American Bolex behövde nya produkter.
De skaffade därför rätten till varumärket Norwood
Director, från Photo Research, samt rätten att använda Don Norwoods
patent. American Bolex gjorde om designen, annars är principen samma
som i Karl Freunds första mätare.
Enligt filmfotograferna Jens och Peter Fischer använde deras far, Gunnar
Fischer, i tur och ordning mätare med namn som Norwood, Brockway,
Weston, Sekonic, Spectra samt en Pentax-spotmätare 3/21.
Sven Nykvist under inspelningen av ”Nattvardsgästerna”, inspelad 1961.
Mätaren är förmodligen en Sekonic Brockway Studio S.
|
Spectra Professional började säljas
av företaget Photo Research från 1948. Med rätt ”slide” kunde mätaren
vara
direktvisande och ange bländaren på vridspoleinstrumentets nedre skala.
Footcandle avlästes på den övre skalan.
Till en Spektra fick man med en photodisk, en plan vit
skiva för att mäta kontrastomfång, samt en Photgrid som gjorde det
möjligt att mäta reflekterat
ljus. Det ingick även 14
stycken ”slides”. En utan hål (helt svart för kalibrering), en X10, en
X100, de övriga för olika
filmkänsligheter.
På baksidan av mätarens huvud finns bl.a. skalor för att kalkylera
bländare vid olika bildhastigheter.
|
Sixtus 2tillverkades
av P. Gossen Co. i Erlangen i Tyskland mellan 1948-55.
Filmkänsligheten kan ställas in mellan 9-17 DIN. Konverteringstabell
mellan DIN, ASA, Hurter & Driffield, amerikansk och europeisk
Scheiner
finns i fodralets lock. Mått: 60 x 51 x 26 mm.
|
Zeiss Ikon Ikophot
i svart utförande. Ikophot-mätarna brukar annars vara cremefärgade. Den
här modellen började tillverkas i början av 1950-talet och har
selencell.
Mätarens inställningsskiva är graderad i DIN, 9-30. Konverteringstabell
mellan DIN, Scheiner och ASA finns på baksidan. (På mätarens baksida
finns en konverteringstabell där det framgår
att 27 DIN = 320 ASA.) Mått: 72 x 56 x 19 mm.
|
Bertram Amateur är
en fotoelektrisk ljusmätare med selencell som tillverkades från 1951 av
Ernst & Wilhelm Bertram i München. Filmkänslighet: 9-24° DIN,
20-35° Scheiner eller 6-200 ASA. Det finns ett fästhål på undersidan.
Tillverkaren sålde nämligen ett armband till mätaren så att fotografen
vid behov kunde ha den monterad som en klocka. Mått: 63 x 51 x 22 mm.
|
Excelsior Junior,
den mindre av mina båda Excelsior-mätare, började tillverkas omkring
1955. Filmkänslighet 3-800 ASA / 6-30 DIN. Mått: 51 x 47 x 23 mm.
|
Weston Master III,
modell 737, är en exponeringsmätare med selencell som tillverkades av
Weston Electrical Instrument Company i Newark, NY, USA, mellan 1956-59.
Det fanns även Weston-mätare som tillverkats i England. Weston Master
III mäter normalt det reflekterade ljuset, men med en tillsats som
kallas invercone
kan den även mäta det infallande. Tidiga Weston-mätare anger
filmhastigheten i Weston-värden. Exemplaret på bilden är en ASA-modell,
max 3200 ASA.
Till höger om invercone-tillsatsen ser du ett gråfilter
som man använder vid starkt ljus eftersom den perforerade luckan, som
ska dämpa ljuset, inte går att stänga när invercone-tillsatsen är
monterad. Weston Master III fanns även i en Ciné-modell.
Filmfotografen Arne Lagercrantz på Svensk Filmindustri använde ofta den
här amerikanska Universal-modellen av Weston Master III. (Tack Claes
Lagercrantz för fodralbilden!)
|
Pentax 3/21
är en spotmätare som lanserades på Photokina 1960. Den har CdS-cell
(kadmiumsulfid) och
visar mätvärdet på ett vridspoleinstrument i sökaren. Mätvinkeln är 3
grader och betraktningsvinkeln genom objektivet är 21 grader.
CdS-celler ansågs vid den här tiden omkring 1.000 gånger känsligare än
selenceller vid låga ljusnivåer.
Pentax
3/21 börjar säljas 1961 och modellen tillverkades under tre år. Nästa
modell fick beteckningen 1/21.
Kommentar från Roland Sterner, FSF:
Jag hörde talas om att Gunnar Fischer använde en Pentax-mätare av den
här modellen vid inspelningen av ”Svarta Palmkronor” (1968), och Jiri
Tirl hade en när jag jobbade med honom 1973.
Pentax 3/21 hade två mätområden, med olika batterier, 1,35 volt och
22,5 volt. Om den analoga visaren inte gav tillräckligt stort utslag på
det ena området så tryckte man in en knapp och kopplade in det
kraftigare batteriet.
|

|

Spectra Combi – 500 lanserades
1962-63 och är huvudsakligen avsedd för infallande ljus. Den här
modellen har både selen- och CdS-cell. Vid svagt ljus kan du koppla in
CdS-cellen med den röds knappen på
mätarhuvudets vänstra sida. CdS-cellen behöver två
knappcellsbatterier på 1,34 volt.
Med rätt ”slide” blir mätaren direktvisande. Du kan då läsa av
bländaren på den nedre skalan. Den övre visar footcandle.
Efterföljaren, Spectra Combi II, lanserades c:a 1976 och hade ett
modernare, mer handanpassat och inte så fyrkantigt utseende.
|
Gossen Lunasix 3
är en ljusmätare med CdS-sensor som lanserades 1966 av Gossen Co. i
Tyskland. Den kan mäta
antingen 30° reflekterat ljus eller 180° infallande. Filmkänsligheten
kan ställas in mellan 0,8 till 25.000 ASA eller motsvarande DIN. Ska du
mäta svagt ljus trycker
du reglaget på mätarens högra sida framåt. Vid starkt ljus trycker du
det åt dig.
Mätaren behöver två batterier på
vardera 1,35 volt.
Från början användes kvicksilverceller. Sådana finns förstås inte
längre men det finns ett antal metoder att ta sig runt det problemet.
I
USA heter den här Gossen-modellen Luna Pro.
Här filmfotografen Robert
Surtees med en Luna Pro om halsen
under inspelningen av ” The
Graduate” (Mandomsprovet) i regi av Mike Nichols.
Bilden kommer från februarinumret av American Cinematographer 1968.
Tack Roland Sterner för tipset!
|
Variosix 2 Electronic tillverkades
av Gossen i Tyskland från omkring
1972. Modellen har en
CdS-cell och filmkänsligheten kan ställas in mellan 6-42 DIN / 3-12.500
ASA. Med ett reglage strax
under och till höger om inställningsskivan kan mätaren ställas in för
tre olika mätvinklar, 10°, 20° och 30°. Utsnitten
syns i den inbyggda sökaren uppe till vänster. Den här mätaren har
inget
vridspoleinstrument. Istället ska du matcha ljuset från två lysdioder
när du mäter. I starkt ljus trycker du
mätknappen/vippställaren mot dig och läser av på den gröna skalan. I
svagt ljus trycker du vippställaren framåt och läser av på den röda
skalan. Är det riktigt mörkt där du ska mäta bör du välja 30°
mätvinkel. I det läget är mätaren känsligast. Även när du ska mäta
infallande ljus, med den vita sfären, ska mätaren stå i 30°.
Batterierna är 2 x 1,5 volt, typ AA.
|
Profisix (i USA
heter den Luna-Pro SBC) är en exponeringsmätare som Gossen & Co
lanserade 1977. Sensorn är en fotodiod, en Silicon Blue Cell (SBC).
Filmkänsligheten kan ställas in mellan 0.8 ASA till 100,000 ASA.
Exponeringstiden: 1/4000 till 8 timmar. Bländaren: f/0.7 till f/128.
Mätvinkeln är 30°. Strömkällan är ett vanligt 9 volts-batteri.
Innan du börjar mäta ska du se till att
inställningen för ljusvärdesanpassning (LW/EV) står på 0 (noll).
Du
mäter genom att hålla den röda mätknappen på mätarens vänstra sida
intryckt. När du släpper knappen minns mätaren värdet i ungefär 30
sekunder.
Vrid sedan på ringen så att visarinstrumentets nål hamnar över
instrumentskalan nollpunkt. Därefter är det bara att läsa av. Mätaren
minns som sagt ditt ljusvärde i 30 sekunder så i mörker kan du ta ett
värde och sedan traska till en ljusare plats för att läsa av. Efter de
30 sekunderna stänger mätaren av sig själv.
Det finns en del tillbehör till den här mätaren. Bland annat ett som
gör det möjligt att mäta i lux, ett för mätning av infallande
ljus samt ett som gör den till en
spotmätare.
|
Mätaren till vänster är en Pentax Digital Spotmeter som
lanserades omkring 1978 och var den sista spotmätarmodell som Pentax
tillverkade.
Den här modellen såldes till omkring år 2005 och kom att användas
av exempelvis Ansel Adams. Vår egen
Sven Nykvist hade en under inspelningen av filmen ”Offret”. Han hade
förstås även en Spectra-mätare.
Pentax Digital Spotmeter behöver ett 6 volts batteri. Antingen A544,
L544 eller 4LR44.
Det ljuskänsliga elementet är en kiselfotodiod och mätvinkeln är 1°.
ISO: 6-6400. Bländare: f/1-128. Exponeringstid: 1/4000 sek – 4 min.
Ett brangult märke på skalan för exponeringstiderna indikerar 1/50
sekund, d.v.s. ungefärlig exponeringstid vid 24 b/sek med 180 graders
sektor.
|
Sekonic i Japan
skaffade
år 1957 rätten att tillverka sin egen version av den
klassiska amerikanska Brockway Norwood Director modell B-mätaren från
1948. Exemplaret på bilden ovan har beteckningen L-398M Studio Deluxe II
och
började tillverkas 1989. Mätaren är till för infallande ljus och den
vita sfären över cellen ska alltså riktas mot ljuskällan eller
skuggsidan, beroende på vad man vill mäta. Sekonic L-398M Studio Deluxe
II har en selencell och behövs därför inget batteri. Filmkänslighet
2-12.000 ISO.
Gör så här: Ställ in filmkänsligheten.
Tryck sedan in knappen mitt på inställningsskivan och mät ljuset. Släpp
knappen när du fått ditt värde. Läs av instrumentskalans vita siffror.
Står nålen exempelvis på 80 vrider du inställningsringen så att siffran
80 hamnar mitt för den svarta pilen/trekanten. Detta under
förutsättning
att du mäter i svagt ljus utan ”slide” (syns till höger på bilden). Om
du
plåtar i starkt ljus och
använder ”slide” ska siffran 80 stå mitt för den röda pilen med
beteckningen H.
Sen är det bara att läsa av bländare och tid.
|
Nu är vi framme vid
sommaren 2014. Värstingmodellen heter Sekonic
L-758Cine DigitalMaster,
och är ett ljusmätarverktyg för film- video- och
stillbildsfotografer som förutom att mäta infallande även har en
inbyggd 1°-spotmätare.
L-758Cine kan mäta i footcandle (0,10-180.000), lux (0,63-190.000),
footlambert (0,07-190.000) och cd/m² (0,25-190.000). Mätaren klarar
1-1000 b/sek och sektoröppningar mellan 1-270°.
Filmkänsligheten kan ställas in mellan ISO 3-8000.
Mätaren är uppbyggd kring två kiselfotodioder och behöver ett
litiumbatteri på 3 volt, typ CR123A.
Drifttemperatur: −10 till +50°C. Mått: 90×170×48 mm. Pris: i runda
slängar 7800:-.
|
Kommentar från Hans Hansson, FSF:
Nuförtiden har inte fotograferna så stort behov av handhållna
ljusmätare eftersom de moderna videokamerorna har inbyggda mätare.
Skall man däremot ge uppgifter till en filmelektriker, som skall
förbereda
en ljussättning, kan det vara bra att be denne ljussätta så att det
exempelvis blir 20 footcandle i huvudljuset och 5 footcandle i
lättningsljuset.
Att använda footcandle är bra då det beskriver ljuset mängd, och inte
alls tar hänsyn till ISO, slutartid och bländare.
Sekonic har en fin liten mätare för footcandle och lux som går under
benämningen i-346 Illuminometer. Perfekt för en filmelektriker.
Mätaren klarar 0,23-18.600 footcandle eller 2,50-200.000 lux. Ett
litet 1,5 volts-batteri typ AA håller mätaren igång 20 timmar i ett
sträck. Pris, när jag kollade,
ungefär £170, vilket blir 2.000:-.
|
Kommentar från Jens
Fischer, FSF: Numera sköter ju kameran och en DIT exponeringen,
men jag använder faktiskt en Sekonic L-608 Cine även vid
digitalfilmning. |
Kommentar från Hasse Wallin, belysningsmästare och
filmelektriker: Jag har alltid med mig en Kenko Color Meter KCM-3100
(en färgtemperaturmätare) när jag ger mig ut
på inspelning. Och för säkerhets skull har jag också en L-758Cine
Digital Master i väskan. När jag är ute och rekognoserar kollar jag
solhöjd och väderstreck med hjälp av ett datorprogram som heter Sunpath.
|
Till
startsidan
|
|