Kommentar från Roland Sterner, FSF: Den här Molander-katalogen påminner mig verkligen om den tid då jag läste och drömde om proffs-prylar! Min pappa smalfilmade en hel del på 40-talet, när jag var liten, med en Cine Kodak Model E från 1938. Den kameran tog jag över i början på 50-talet och började filmade med, men bara enkla familjescener. Efter en kort period med en dubbel-8-kamera, Eumig C-3, lyckades jag tjata till mig en ny 16-kamera, en Paillard Bolex H 16 RX (RX betyder Reflex) med Berthiot Pan-Cinor zoom 17,5–70 mm med ljusstyrka 1:4, som jag fick i julklapp 1956. Den liknade RX-Matic, men hade inte variabel sektorslutare. Med den kameran gjorde jag och en kompis en rad kortfilmer, i slutet av 50-talet, trots att vi inte visste något om hur man gjorde film. Vi gick på bio och kollade, och sedan försökte vi själva efterlikna det vi hade sett. Vi hade ingen att fråga om vare sig ljussättning eller klippning, och det är därför intressant i dag att se den ljussättning och det bildspråk vi kom fram till helt på egen hand. När televisionen kom fick vi förstås mycket större möjligheter att se och inspireras av olika typer av film. Jag ser också att man här i katalogen annonserar en zoom, SOM Berthiot Pan-Cinor 17–85 mm med ljusstyrka f/2, som introducerades 1959. Men på den här tiden var zoomar ovanliga. Angénieux började sälja sitt första zoomobjektiv år 1958, ett 17-68 mm f/2,2 avsett för 16 mm-kameror. Angénieux 12-120 mm T/2,2 för 16 mm kom 1961, och 25-250 f/3,2 för 35 mm 1962. ![]() Pan Cinor 85 Intressant att se Paillard-kameran modell M utan sökare, för zoomar med inbyggd sidosökare. Säkert hade dessa sidosökare ganska bra ljusstyrka, eftersom sökarbilden vinklades in från en liten rund, halvgenomskinlig spegel i strålgången som inte störde bilden som nådde filmen mer än att den tog lite ljus. Min kamera, RX-typen, hade också en halvgenomskinlig spegel på ett prisma som vinklade in en liten del av ljusmängden till sökaren, en mycket liten del, visade det sig när man tittade i kameran. Senare modeller av RX förbättrade sökarens ljusstyrka genom större linser, men jag tror inte att man någonsin ändrade hur mycket ljus som vinklades av till sökaren. Intressant att AK 16 hade en vinklad roterande spegel liknande den som senare kom i 16 SR, men här vinklades ljuset nedåt i stället för uppåt. Arris motsvarande kamera, Arri 16 ST, lanserades samma år som AK 16. Den hade spegeln vinklad på samma sätt som Stum-Arri 35 och skickade bilden mot kamerans vänstra sida. |