Efter att lyckligen ha
avslutat inspelningen av ”Du gamla du fria” i september 1969 fick
Profilm ett nytt jobb. Sandrews hade blivit uppringd av en amerikansk
filmproducent vid namn
Ami Artzi, som antog att bolaget sysslade med
filmproduktion. Nu var den amerikanska producenten i Sverige, med en
regissör och ett filmmanus, och behövde hjälp med att göra en långfilm
på engelska för The Cannon Group. Någon på Sandrews hade hört talas om
att Profilm just genomfört
en
komplicerad filminspelning och hänvisade producenten till
Tomas
Dyfverman.
Efter bara sex veckor åkte producenten och regissören hem med material
till en långfilm i 35 mm färg. På den tiden hade vi letat platser,
fixat team och skådespelare, teknisk utrustning, råfilm och labbjobb,
samt genomfört inspelningen, som innehöll både exteriörer och
interiörer i olika miljöer.
Arriflex-kameran med
ett Hydro 300-huvud monterad
på en Colortran-dolly.
Topp-grejor 1969. Ljussättningen visar att vi använde
plast-paraplyer
och nitror. Fyra cremerer på nitran för att ljuset skulle kunna
styras.
Mikrofonen var en Pearl
DC-73.
|
Hur kunde hela produktionen göras på så kort tid? En viktig faktor var
förstås att vi var uppe i varv efter tre månaders inspelning med ett
ovanligt litet team, men viktigare var att regissören
Dan
Wolman var extremt skicklig och jobbade mycket effektivt. Vi
spelade bara in det som skulle användas i filmen, och det togs ytterst
sällan några varianter eller något extra material.
Filmens ursprungliga titel var ”Jena”, vilket manusförfattaren trodde
var en vanligt svenskt kvinnonamn. Den handlar om en ung flicka från
landsbygden som reser till Stockholm för att hälsa på sin storasyster
och därvid råkar ut för allehanda upplevelser och frestelser. Det är
verkligen ingen originell story, men filmen följer den tradition som
existerade i svensk mjukporrfilm på den tiden, exempelvis ”Jag, en
oskuld” (Joe Sarno, 1968). Huvudrollen döptes om till ”Inga”.
Producenten beskrev förhoppningsfullt filmen som en ny ”Elvira
Madigan”, men det förstod teamet snart att den inte kunde bli med de
förutsättningar man arbetade med.
Tomas Dyfverman var produktionsledare. Filmteamet bestod av
A-fotografen Hans Welin, jag var B-foto, Åke Dyfverman (kusin till
Tomas) var stillbildsfotograf och allmän medhjälpare, A-ljud var Hasse
Andersson (från Europa Film, blev sedemera känd som ”gåsamålaren”),
Christer Furubrand B-ljud, Bosse Lundqvist passare, Bengt Allert
rekvisitör och Brita Werkmäster scripta. Vi tyckte att vi skulle ha en
elektriker denna gång, och Åke Dyfverman kände en kille som han gått i
yrkesskola med. Vi träffade honom, presenterade honom för producenten
som ”one of Sweden’s most experienced gaffers” och lärde honom snabbt
skillnaden mellan en nitra och en jodis (Redheads fanns ännu inte),
mellan en cremer och en flagga och sådant. Sedan jobbade han perfekt
från första dagen. Detta var Ted Lindahls första filmjobb.
Huvudrollen skulle spelas av en ung flicka, och producent och regissör
letade bland opublicerade bilder på Lektyrs redaktion. Där hittade man
en flicka med lämpliga företräden, nämligen Christina Lindberg, som var
fotograferad men ännu inte publicerad. Hon fick rollen utan
provfilmning. De andra rollerna fick genomgå en enkel provfilmning, och
på det sättet hittade man Krister Ekman, yngre bror till Gösta. Han
åtföljdes till provfilmningen av sin fru, Monica Ekman, som producenten
råkade se utanför studion, och hon fick direkt en roll i filmen som
Christinas storasyster. Andra roller spelades av Per-Axel Arosenius,
Ittla Frodi, Henry Meyer och Tina Hedström. Teamet fick också hoppa in.
Ljudteknikern Hasse Andersson spelar en kypare på en pub, och jag
spelar en tågpassagerare som råkar se ”Inga” just när hon byter blus i
kupén…
Inspelningen började den 3 november och avslutades den 18 november,
efter knappt 13 dagars filmning. Producenten hade i sin mest
optimistiska bedömning räknat med 18 dagars inspelning. Interiörerna
togs i en stor herrgård i Grillby-trakten, där tre lägenheter, ett
kontor och en pub inreddes under samma tak, vilket minimerade behovet
av förflyttningar. Några exteriörer togs på Lidingö och på Stockholms
central.
Efter halva inspelningen skickades den exponerade filmen till
DeLuxe-labbet i New York, och en arbetskopia återkom. Andra hälften av
materialet lämnades till Film-Teknik, och den arbetskopian var så
oerhört mycket bättre, till producentens och regissörens stora
förtjusning.
Halogenlampor av
märket Colortran lyser in i paraplyer. Vid den här tiden var det ett
relativt nytt sätt att ljussätta som vi använt tidigare under året vid
inspelningen av ”Du gamla du fria”.
|
På våren 1970 återkom regissör och producent, eftersom
produktionsbolaget tyckte att det behövdes ännu fler nakenscener, och
dessa klarades av på några dagar med ett mindre team.
I avtalet med de svenska skådespelarna ingick bestämmelsen att filmen
aldrig skulle visas i Sverige. Men efter flera decennier, sedan
Christina Lindberg blivit en kultstjärna, har den släppts på video.
Regissören Dan Wolman fick senare möjlighet att göra seriösa filmer,
och han är fortfarande verksam i den israelitiska filmindustrin, som
regissör, producent och manusförfattare, med ett 10-tal
prisnomineringar på olika filmfestivaler.