Georg af Klercker och
Hasselblads
Ur Leif Furhammars Filmen i Sverige
utgiven 1991 och 1998 av Bra böcker
Vid sidan och i den filmhistoriska skuggan av Sjöström,
Stiller, Stockholm och Svenska Bio försiggick åren 1915-17 en intensiv
filminspelningsverksamhet i Göteborg inom den finansiella ramen för
Hasselblads Fotografiska Aktiebolag. Som chef för
spelfilmstillverkningen anställdes Georg af Klercker, han som ett par
år tidigare avvek eller sidsteppades från Svenska Bio och produktionen
på Lidingö och som nu kom att utveckla en otrolig produktivitet som
Hasselblads praktiskt taget allenarådande regissör under tre
sommarsäsonger.
Ironiska tillfälligheter har medfört, att medan
Sjöströms och Stillers tidiga alster med få undantag förstörts så finns
större delen av af Klerckers opus bevarat. Av de båda essens verk finns
alltså de mogna verken kvar, medan löjtnanten af Klercker efterlämnat
en massproduktion som snöpligt och abrupt upphörde, innan han ens fick
chansen att mäta sig med sina berömda kolleger på någorlunda lika
villkor. Det går följaktligen inte att anställa några rättvisande
kvalitetsjämförelser dem emellan, men även jämförelser förutan framstår
Georg af Klercker som en mycket imponerande gestalt i svensk
stumfilmshistoria.
På försommaren 1915 inledde han sålunda sitt engagemang
hos det nystartade företag som tills vidare skulle bli Svenska Bios
enda inhemska konkurrent på produktionssidan. Inspelningsresurserna var
under den första sommaren rätt anspråkslösa. Utbudet begränsades till
fyra filmer. Som provisorisk ateljé fick man använda några lokaler i
anslutning till biografen Victoria i Göteborg. I gengäld kunde af
Klercker göra en dygd av nödvändigheten och i stor utsträckning använda
de fascinerande och filmiskt outnyttjade utemiljöer som den västkustska
naturen och bebyggelsen erbjöd. På göteborgsteatrarna fanns det
dessutom gott om skådespelare som till skillnad från många kolleger i
Stockholm inte var kontraktsmässigt hindrade att filma och som gärna
använde somrarna till att dryga ut sina inkomster med filmarbete. Några
av de göteborgska skådespelarna i af Klerckers stall blev med tiden
stora berömdheter. Mary Johnson, Elsa Carlsson, Dagmar Ebbesen, Karl
Gerhard, Ludde Gentzel, Olof Sandborg, Gabriel Alw, Artur Rolén, John
Botvid - alla filmdebuterade de i Hasselblads filmer.
När de lokala aktörernas lyskraft inte ansågs räcka till
för den mer spendersamma och anspråksfulla filmsatsning som företaget
inledde 1916, fick af Klercker ekonomiska ramar som tillät honom att
utifrån engagera både svenska och utländska stjärnor. Det stora
förvärvet var den kolossalt populära operettstjärnan Calle Barcklind,
som medverkade i tio filmer - farser, kriminalhistorier och
kärleksmelodramer om vartannat. Under denna andra inspelningssäsong var
resurserna som ställdes till af Klerckers förfogande även i övrigt
mycket generösare än tidigare. En fullgod och rymlig professionell
filmateljé hade byggts upp på Otterhällan, och af Klercker lyckades
därutöver utverka tillstånd att få filma i vissa kontinentalt
storslagna göteborgslokaler - t.ex. Fürestenberska palatset och
Börshuset - vilket onekligen bidrog till att ge en rad av filmerna en
lyster av dyrbar lyx och bildmässigt överdåd.
Och af Klercker förvaltade de givna tillgångarna
utomordentligt effektivt. Han regisserade under sommaren 1916 fjorton
spelfilmer, av vilka åtminstone tio kan betecknas som
inspelningstekniskt ganska avancerade produktioner.
Det är självklart att denna orimligt uppdrivna
arbetstakt måste kräva sin tribut. På vintern togs han in på sanatorium
för att, som han själv uttryckte det, ”restaurera sina nerver”. Den
efterföljande inspelningssäsongen, sommaren 1917, gjorde af Klercker
”bara” nio filmer och avmattningen märks inte bara kvantitativt utan
också i en påtagligt sinande kreativ spänst.
Produktionsåret 1916 var hans stora tid.
Då och då försökte sig af Klercker på att regissera fars
och lustspel för att tillgodose bolagets behov av bredd i den
hasselbladska repertoaren, men det var inte i de muntra genrerna han
utvecklade sitt mästerskap. Melodramen och sensationsfilmen var hans
naturliga fack och han demonstrerade en ganska enastående förmåga att
förädla dessa otroliga passions- och kriminalförvecklingar till
atmosfärladdade, dynamiska och märkvärdigt rörande bildoperor. Hans
filmer vimlar av de mest ogenerade slumpmässiga sammanträffanden, men
orimligheterna presenteras med en bedårande berättarauktoritet som gör
alla logiska invändningar ovidkommande. En utstuderat magnifik
bildstil, helt i samklang med det fantastiska innehållet, kommer alla
krav på rim, reson och realism att verka bornerade.
Det var kvaliteter som vid denna tid knappast stod i
samklang med den etablerade synen på konstnärlighet. En av af Klerckers
mest påkostade filmer från 1916, Mysteriet natten till den 25:e,
blev till och med totalförbjuden såsom förråande av censuren - som till
råga på allt motiverade förbudet med tidens mest förödmjukande
jämförelse, Nick Carter-litteratur! I filmhistoriskt perspektiv
förefaller långt mer smickrande internationella jämförelser
naturligare, till exempel med den franske mästerregissören Louis
Feuillade. Med raffinerade formmedel och suggestiva ljussättningar
sveper af Klercker en charmerande nimbus av drömlik självklarhet över
hjärnornas kamp i de hisnande kraftmätningarna mellan mästerdetektiven
Cony Hoops (Calle Barcklind) och förbrytargeniet Craig (Olof Sandborg).
Fången på Karlstens fästning och Nattens barn
är andra troskyldigt rafflande kriminaldramer mellan samma omsorgsfullt
genomförda bildpregnans och med samma ohejdat verklighetsfrämmande
intrigbygge. Speciellt intrikat är berättartekniken i I mörkrets
bojor, där kriminalgåtan utvecklar sig i två parallellt fortlöpande
tidsplan och där dramats upprinnelse avslöjas först i slutminuterna.
Den bitterljuva romantiken i af Klerckers mest hänförda
kärleksmelodramer, t.ex. Kärleken segrar eller Mellan liv
och död eller Nobelpristagarna, är lika avlägsen från den
verkliga verklighetens futiliteter som i hans kriminaldramer och lika
förföriskt gestaltad med ett njutningsfullt dröjande vid komplicerade
scenerier, dekorativt överväldigande bildkompositioner, dramatiska
avmaskningar, raffinerade spegelarrangemang, oprövade och
hemlighetsfulla belysningseffekter och ett suveränt behärskat
djupfokusfoto. Liksom Stiller och Sjöström är af Klercker sparsam med
bruket av närbilder, som han på sin höjd använder som dramatiskt
effektfulla accenter i en omgivning som totalt domineras av
helbildsformatet.
Den bildmässiga utformningen är präglad av samma
estetiska målsättningar och personliga signatur oberoende av vilka
fotografer han samarbetar med: Hasselblads hade fyra
spelfilmsfotografer men bara en spelfilmsregissör. Däremot var det
sannolikt av avgörande betydelse för den visuella stilen att af
Klercker fick arbeta inom en koncern av fototeknisk expertis. Den
utsökta briljansen, de djärva ljusexperimenten, de ofta förekommande
trickbilderna och den avancerade djupfokustekniken hade förmodligen en
nödvändig förutsättning i Hasselblads optiska verkstad. Men det var af
Klercker som gjorde film av förutsättningarna.
|