|
Bröderna Gooes och AB Hollywood
Filmlaboratorium
Olof Gunnar Emanuel
föddes i Mästerby på Gotland den 22/6 1868. Han kallade sig handlare
och direktör. Avled i Helsingfors 1913, 44 år gammal. Enligt en
nekrolog i Dagens Nyheter, den 4/12 1913, var han fram till sin död
delaktig i brödernas biografverksamhet.
Artur Emanuel (A.
E.), född den 7/2 1871. Handlare, grosshandlare. Ej delaktig i
biografverksamheten.
Anton Emanuel, född
den 7/2 1871. Kallade sig biografägare enligt Rotemansarkivet 1910-14.
Gustaf Emanuel,
född den 26/10 1872. Biografdirektör enligt Rotemansarkivet 1917-22.
Avled i Rotebro 1944.
När
bröderna Gooes vid sekelskiftet 1900 var på en filmförevisning i en
biograf på Fifth Avenue
i New York insåg de genast affärsmöjligheterna och köpte på stående
fot en Edison
Kinetoscope-projektor samt ett par tusen meter film.
Gustav E. Gooes hade dessutom sett till att bli representant för
Edison Phonograph Co., och väl hemma gav han fonografkonserter i
Stockholm för
att locka folk att köpa eller hyra apparater.
Samtidigt turnerade bröderna runt om i Sverige med sin projektor,
ibland kombinerad med en fonograf.
Några rader ur Tidsbilder
— Läsebok om Halmstad, av Sven Aremar:
”Direktör Gustaw Em Gooes J:or & Compani från USA med programmet De odödliga Teater-Spelen använde
den senaste uppfinningen, en 'Kombinerad Jätte-Fonograf och
Kinematograf' i Hotell Mårtenson [i Halmstad] den 14 november 1901.
Föreställningen hade 30 tablåer, och huvudnumret var mordet på
president William Mc Kinley vid en mottagning i musikhallen i Buffalo.
Händelsen 'framställdes lefvande efter fotografi' och en röst återgav
presidentens sista ord: 'Närmare min Gud till dig'. Till den högtidliga
stämningen bidrog jättefonografen, från vars trenne meter långa
mässingstuber det fylliga ljudet av klockringning, körsång och musik av
en 500 mans orkester strömmade ut med stor kraft.”
Bröderna Gooes (Gustav, Gunnar och Anton) ankom med sin ambulerande
verksamhet till Stockholm år
1904.
På nyåret 1905 öppnade de en permanent biograf i gamla Templarordens
lokal på Bryggargatan 5. Så småningom fick den namnet
Pariser-Biograf-Teatern.
Inom kort flyttade Pariser-Biograf-Teatern till Lästmakaregatan
2-4, i närheten av Stureplan. (Från 1908 fick den biografen namnet Bostock.)
Efter att Gustav och Gunnar Gooes under några år haft biografverksamhet
i England startar Gunnar
Stjärnbiografen i Helsingfors. Gustav öppnade på egen
hand Star-Biograph på Klarabergsgatan 40 i
augusti 1912.
Dagens Nyheter den 20/5
1904
Svea-Teatern.
Svensk-Amerikanska Biograf-Turnéen.
Impressario; Gustav Gooes, Kapellm. Protus Åslund
har anlänt hit samt gifver för första gången i Stockholm
en serie eleganta, förstklassiga Biograf föreställningar
af nyheter i Lefvande Bilder från London, Newyork och Paris,
framställdt medelst två stycken Biografmaskiner.
Annandag Pingst Premiär-Föreställningar
från kl. 1 till 6 samt 7 till 11 e. m. hvarje heltimme precis,
samt följande dagar: hvardagar från kl. 6 till 11 e. m.
samt Sön- och Helgdagar från kl. 1 till 6 och 7 till 11 e. m.
Biljettpriser äro, trots de stora kostnaderna
samt det enastående och eleganta nyhetsprogrammet, endast:
1:a plats, salong, midtparti ….. 50 öre.
2:a plats, salong, sidor …………. 35 öre.
3:e plats, hela läktaren …………. 25 öre.
Läs utförligare annons i morgondagens tidningar
med tidningsutlåtanden från Kristianiapressen!
Svenska Dagbladet den 7/9
1904
Folkets Hus Teater.
I dag kl. 6.30 till 7.30 och 8.15 till 10.15 e. m.
Am. Biograf-Teaterns Parisafdelning.
Direktion: Bröderna Gooes, Kapellm. P. Åslund.
Kolorerade, fristående, lefvande bilder. 40 N:r.
De mest intressanta och spännande scenerier.
Alla gå stormförtjusta från teatern.
I dag gives extranummer:
Resa genom det natursköna Italien.
Entré: kl. 6.30: Salongen 50, Läktaren 35, Barn 25 och 15 öre.
Kl. 8.30 Salongen 75, Läktaren 50 öre. OBS! 2 timmars föreställning.
Svenska Dagbladet den 30/9
1904
I morgon Lördag sista dagen i Stockholm.
Söndag ingen föreställning.
Folkets Hus Teater.
I dag Fredag kl. 8.15 till 10.15 e. m.
Stor Fest-Föreställning
med anledning af att vårt storslagna
Pariserprogram
gifves för 75:e gången
8:de gästuppträdandet af violinvirtuosen
Signor Gaëtano
FUSELLA.
Kl. 6.30 Barn o. Familjeföreställning.
Entré: kl. 6.30: från 15 till 50 öre,
kl. 8.15 Salongen 75, Läktaren 50 öre.
För Am. Biograf-Teaterns Parisafdelning.
Vördsamt Bröderna Gooes.
Svenska Dagbladet den 2/1
1905
Uti
Templarordens Lokal
5 Bryggargatan 5
nära Drottninggatan.
i dag Måndag kl. 4
Barn & Familjeförställning.
Kl. 8 e. m.
Stor galaföreställning.
enda Biograf i Stockholm med
konstnärligt färglagda Lefvande Bilder.
2 timmars föreställningar.
Förstklassigt program.
Kapellmästare Protus Åslund.
OBS! Enda motorbiograf i Stockholm.
Bilderna framvisas i ljus salong i naturliga färger.
Entré kl. 4, äldre 40, barn 25 öre,
kl 8 numrerade 75 öre och onumrerade 50 öre.
Vördsamt Bröderna Gooes.
Dagens Nyheter den 3/3 1905
Pariser-Biograf-Teatern
Bryggargatan 5.
Kairo.
Platsen där Prins Gustaf Adolfs förlofning eklaterades
samt från deras resa: Färden på Nilen! Besök vid Pyramiderna!
För öfrigt det omtyckta programmet!
C.a ett 30-tal nummer.
Pariser-Biografen
anses som den förnämsta i Stockholm därför att Pariser-Biografen alltid medföljer
dagshändelserna! Pariser-Biografen
visar alltid nya, obegagnade bilder! Pariser-Biografen
skyr inga kostnader för inköp af de dyraste, mest förstklassiga bilder.
Pariser-Biografen
har det största programmet! Pariser-Biografen
väljer alltid lärorika och intressanta nummer! Pariser-Biografen har numera ateljé
i Stockholm, de bästa apparaterna för att taga och framkalla bilder, så
att en händelse af vikt för dagen kan visas på aftonens föreställning,
Bryggargatan 5, i Lefvande Bilder.
Under pauserna: Solo för Violin och Marmorfon
af Hr J. A. Sternhagen, ackompanj. af Pianisten hr Protus Åslund.
Entré: I dag kl. 6 e.m. äldre 35, barn 25 öre.
I dag kl. 8 e.m. numrerade 75 öre, alla öfriga 35 och 50 öre.
Vördsamt Bröderna Gooes.
Svenska Dagbladet den 9/3
1905
Paris-Biograf-Teatern
5 Bryggargatan 5
I DAG kl. 6 samt kl. 8 e. m.
Nytt, storslaget Jetteprogram.
32 Biografnummer.
Balett från l’Opera i Paris.
Musik å Piano, Violin och Marmorfon.
Kl. 6 e. m. 1 1/2 timmars program.
Kl. 8 e. m. 2 timmars program.
Entré: kl 6 e. m. äldre 35, barn 25 öre.
kl. 8 e. m. 35, 50 och 75 öre.
Dagens Nyheter den 18/4
1905
Paris-Biograf-Teatern
vid Stureplan, hörnet Lästmakaregatan.
Stockholms förnämsta biograf.
I dag Tisdag
5:e dagen det nya, storslagna programmet, bestående af:
Historiska, dramatiska, verklighets-, varieté-
samt de mest skrattretande komiska scener.
Öfver halfva programmet är konstnärligt färglagda scener.
Detta är det dyrbaraste program som hittills förevisats i Stockholm.
Endast några dagar detta program!
Föreställningar hvarje heltimme.
Hvardagar kl. 5 till 11 e.m.
Sön- och helgdagar kl. 1 till 6 och 7 till 11 e.m.
Entré: 50, 35 och 25 öre för äldre, barn 25 och 15 öre.
Vördsamt Bröderna Gooes.
Dagens Nyheter den 22/8
1905
Paris-Biograf-Teatern
vid Stureplan, hörnet Lästmakaregatan 2.
Dir. Bröderna Gooes.
I dag Tisdag kl. 6 samt 8 e. m.
2 stora föreställningar.
Öfver 50 Biografbilder.
OBS! Original-Biograf.
Hvarje föreställning varar i 2 timmar.
OBS! Största program som visats i Stockholm.
Alla förvånas! Publiken
vrider sig af skratt.
Ingen bör försumma se detta program!
Lokalen är
den mest hemtrefliga. Alla gå glada därifrån.
En stolpaffisch för Bröderna Gooes
biografuppvisningar i Eskilstuna, 1905.
Annons i Leeds Mercury,
fredagen den 24 augusti 1906
Albert Hall Leeds
Paris Modern Theatre Co.
(Animated pictures).
Prop.: Gunnar Gooes. Managing director: Gustav Gooes.
PROGRAMME:
Motoring from Paris to Monte Carlo. Sea Nymph.
Serpentine Dance by Miss Laura Fuller. The Fairy of Spring.
Wig Chase. Wet Paint. Bathing Impossible.
The Fountains at Versailles. Carnival in Nice. Carnival in venice.
The Devil’s Cake Walk. Animated Poster. Old and New Magic.
The Living Fan. Bostock’s Travelling Menagerie.
Too Much of a Hurry. Japan: Rapids on the River Ozu.
The Rhine Falls. The Tempest. The Pigeon Fairy.
Bull Fight in Spain. New Magic. A Visit to Earl’s Court, London.
The proprietors reserve the right to vary the programme if necessary.
PERFORMANCE EVERY EVNING at 8.
MATINEES WEDNESDAYS & SATURDAYS at 3.
CHILDREN HALF-PRICE.
Speciality: STEADY PICTURES. ELECTRIC MUSIC.
Annons i Hufvudstadsbladet, den 1 maj 1910.
Dagens Nyheter den 20/8
1912
”Star”-Biograph
Klarabergsgatan 40
Öppnas i dag kl. 4-11 e. m.
Stockholms nyaste och elegantaste biograf
under personlig ledning af
Gustav E. Gooes.
10-årig expert på biografområdet.
Senaste världsattraktion!
Heltimmesdramat
NELLY
Gripande verklighetsskildring ur lifvet
i 3 akter och 24 tablåer.
Åskådaren känner dessa människors alla hjärtepinor.
Man gråter med dem
och glädjes med dem, hvilket är biografiens högsta triumf.
Utomordentligt vällyckad bildserie!
Tefabrikation i Indien.
Kinematografi i naturliga färger, samt till slut den roande bildserien
Betjäntens dröm.
Musik af förstklassigt solistkapell.
Entré: Reserverad plats 1 kr., 1:a plats 75 öre, 2:a plats 50 öre.

Aftonbladet den 21/8 1912
”Star” heter den allra
nyaste biografen, som öppnades för allmänheten
på tisdagen. Lokalen är enkelt, men stilfullt inredd, rymlig och
synnerligen luftig. Den är inrymd i det nybyggda huset i hörnet
Klarabergs- och Beridarebansgatorna och står under ledning av hr G. E.
Gooes.
Den från Drottninggatan synliga reklambelysningen lockade under den
första dagen en talrik publik till biografen, som bjöd på ett längre
”drama”, betitlat Nelly, en intressant kinematografi i naturliga
färger, framställande téodling i Kina samt komisk bild, Betjäntens dröm.
Dagens Nyheter den 24/8
1912
Star Biograph
Klarabergsgatan 40
I dag Lördag från kl. 4 till 11 e. m.
oavbrutet 1 1/2 timmes-föreställningar.
Det eleganta och storstilade premiärprogrammet:
Nelly
Teodling i Indien — Betjäntens dröm — Senaste världshändelser
Utdrag ur pressen: I nr 40
Klarabergsgatan, det nya affärspalatset i hörnet af
Beridarebansgatan, öppnades i går Stockholms allra nyaste biograf. Med
hänsyn till den högt uppdrivna konkurrensen på området intar med skäl
den nya biografsalongen rangplats hvad beträffar praktiska och
dekorativa anordningar. Premiärprogrammet, hvars hufvudmoment utgjordes
af ”Nelly”, en verklighetsbild i tre akter, berättigade också till
förväntningar att fortsättningen håller hvad en god början lofvade. En
särskild öfverraskning bereddes premiärpubliken genom riklig utdelning
af blommor och blader. ”Star”-biografen dirigeras af hr G. E. Gooes.
Stockholms-Tidningen den
21 augusti 1912.
Svenska Dagbladet den 20/8
1912
Den nyaste biografen i Stockholm heter Star-biografen, Klarabergsgatan
40. Den startar nämligen på tisdag afton och kan alltså tills vidare
göra anspråk på att vara den allra senaste. Star lär också vara
utrustad med det allra nyaste maskineri, teknikens fulländning, heter
det, och då kan man ha rättighet att komma med fordringar. Innehavare
är svensk—amerikanaren Gustaw E. Gooes. Programmet upptager bl.a.
kinematografi i naturliga färger.
Filmbladet den 1 januari
1918
En svensk-amerikansk
uppfinning.
”Regnig” film blir så gott som ny.
Gustaf Gooes var, som de flesta torde erinra sig, en av de första
resande biografägarna i Sverige. Han började i branschen i Amerika för
c:a 16 år sedan, kom å över till Sverige och startade tillsammans med
sina bröder biografen vid Bryggaregatan 5, på vilken man på den tiden
tjänade duktigt med pengar. Affärerna utvecklade sig, bröderna startade
flera biografer i Stockholm, samtidigt som de arrangerade turnéer i
landsorten. Affärerna i landsorten överlätos slutligen på brodern
Anton. Den sista biograf bröderna hade gemensamt var Star-Biografen,
Klarabergsgatan 40. Bröderna Gustaf och Gunnar reste därefter till
England, där de en följd av år drevo biograf- och filmrörelse. För
ungefär fem år sedan överlär Gunnar Englands-affärerna åt Gustaf samt
for till Helsingfors, där han startade ”Stora Stjärnbiografen”. Denna
innehade han till sin död för ett par år sedan. Gustaf stannade i
England till våren 1916, då kriget omöjliggjorde vidare affärer. Han
reste då till Sverige och i augusti samma år till Amerika.
Under de sista 5 åren har Gustaf Gooes oavbrutet arbetet på en
uppfinning, som ju från början kan synas skäligen enkel, men som, då
man börjar experimentera därmed, är synnerligen svår, nämligen att
rengöra film från smuts och olja, som fastnat på filmen dels i maskinen
dels vid omrullningen. Sådan film kallas på fackspråk ”regnig film”,
och många av våra filmfirmor ha förlorat sina kunder genom att skicka
ut sådan film. Regnig film hamnar i allmänhet på hyllan, då man förut
ej känt till något effektivt medel att rengöra den.
Gustaf arbetade, som sagt, oavbrutet på detta problem och har under
tiden drabbats av otaliga missöden och olyckor, den senaste i okt. 1916
i Flushing, en förstad till Newyork, där hans fabrik nedbrann och han
själv blev mycket svårt skadad och förlorade allt vad han ägde, närmare
5,000 dollars. Olyckan uppstod därigenom, att filmen kom i kontakt med
ett elektriskt element.
Han gav dock icke tappt utan fortsatte med sina experiment i mindre
skal och lyckades i slutet av februari i år lösa den svåra uppgiften,
nämligen att tvätta gammal regnig film, som vid flitig användning blir
spröd och glasartad, bli mjuk och böjlig. Målet för hans ansträngningar
var sålunda vunnet, och resultatet lär ej länge vänta på sig.
Fackmännen i Amerika insågo genast, att detta var en storartad
uppfinning att på nytt kunna använda de filmer, som lagts på hyllan
såsom obrukbar. Redan i slutet juli hade ett stort bolag färdigbildats
med 150,000 dollars kapital. Bolagets namn blev ”The Films
Laundry Corp.” med fabrik i Yonkers strax utanför Newyork och kontor
vid 42 gatan. Fabriken har nu från att till en början ha ett par
torktrummor vuxit ut till en fabrik med 80 väldiga torktrummor och en
omsättning av i medeltal 400 rullar om dagen — 120,000 meter. Som
kunder har fabriken ”Paramount”, ”Triangle”, ”World”, ”Metro”,
”Vitagraph” m.fl. Dessa firmor genomse numera ej själva sina filmer
utan sända dem för genomsyn och rengöring till ”The Films Laudry”
(Filmtvättningsbolaget) och återfå dem så gott som nya, om ej
perforeringen är för illa åtgången.
Dagens Nyheter den 5
januari 1918
Ingen ”regnig” film
mer.
Filmuthyrningsbolagen ha alltid haft en tråkig erfarenhet: Om en film
också är bra och begrärlig, så blir den snart nog ”regnig” och får
läggas på hyllan. Publiken blir också ilsken om den får se den — och de
får den för resten göra ganska ofta. ”Regnet” på filmen beror
emellertid inte egentligen på att den är sliten, utan på smuts och
olja, som fastnat på filmen, dels i maskinen, dels vid omrullningen. Nu
har emellertid, enligt vad en författare i Filmbladet meddelar, en
förut i Stockholm mycket känd filmman, Gustav Gooes, som för en del år
sedan innehade en hel del biografer här, bl.a. Star, men sedan flyttat
över till Amerika, varifrån han också kom, efter flerårigt
experimenterande lyckats lösa den svåra uppgiften att tvätta gammal,
”regnig” film, så att all olja och smuts försvinna och filmen, som vid
flitig användning blivit spröd och glasartad, blivit mjuk och böjlig.
Ett stort bolag bildades genast i Amerika för att tillvarataga
uppfinningen. Dess fabrik vid Newyork har nu, från att till en början
ha ett par torktrummor, vuxit ut till en anläggning med 80 stora
trummor. Som kunder har fabriken de största filmbolagen över hela
staterna. Ensamrätten för Skandinavien är ännu inte såld, men det torde
väl inte dröja så länge förrän uppfinningen är exploaterad även här.
Biografägaren, den 6 dec
1930
En
miljonuppfinning.
Den svenska filmbranschen har all anledning att vara både tacksam och
stolt över att bland sina medlemmar kunna räkna en man som ingenjör
Gustaf Gooes, vars fullkomligt enastående metod att konservera film nu
börjar alltmer uppskattas. Tidigare själv stor biografägare både i
Finland och England, började ing. Gooes redan för åtskilliga år sedan
experimentera för att utfinna en metod att förlänga den exponerade
filmens livslängd och etablerade sig slutligen i Amerika för att
fullfölja dessa experiment. Omständigheterna gjorde emellertid, att han
för ett halvt decennium sedan återvände till Sverige, där hans
intensiva arbete nu krönts med den åtminstone första framgång, det så
väl förtjänat. G. har nämligen hunnit därhän, att han lyckats
impregnera och belägga nya filmer med en lösning, som enligt vad som
konstaterats, förlänger deras livslängd med åtminstone 100 %, ibland
ännu mer. Det har visat sig att bildverkan förblir oförändrad, och det
finns t.o.m de, som anse, att i fråga om movietonefilmer ljudet blir
ännu klarare efter dylik beläggning. På gamla filmer — vilka dock inte
får vara fullkomligt slutkörda — har Gooes-metoden en högst förunderlig
inverkan. Det har nämligen befunnits, att”regnet” nästan försvinner
eller åtminstone blir mycket lite märkbart. Det allra märkligaste är
emellertid, att trots att filmen går igenom ett helt bad, inga
”utväxter” stanna i perforeringshålen, samt att beläggningen endast tar
på hinnsidan — såvida den icke avsiktligt gjorts på båda sidor. En
annan fördel är, att en sålunda belagd film icke skadas av väta, samt
att hinnan blir lika oöm för yttre påverkan på avigsidan. Metodens
stora förtjänster ha nu också rönt berättigat erkännande, i det våra
ledande filmfirmor börjat allmänt låta belägga sina filmer i
Gooes-laboratoriet vid Skuru. Beläggningen innebär en betydande
kopiebesparing, vilket kanske inte alldeles är i råfilmfabrikanternas
och laboratorierna smak men utan tvivel kommer att inringa miljoner
både för uppfinnaren själv och åt den eller de kapitalister, som få upp
ögonen för vad den fullkomligt konkurrensfria Gooes-metoden kan
inbringa, om den på rätta sättet införes på världsmarknaden.
Svenska Dagbladet den 3
mars 1931
Våldsam filmbrand vid Skurusundet i går.
Två personer brända.
Kungsborgs laboratorium i aska.
Ingenjörerna kastade sig ut i sista minuten.
Närliggande villa starkt hotad.
Filmlaboratoriet i Kungsborg vid Skurusundet blev på måndagsaftonen
ödelagt genom en explosionsartad eldsvåda, som under ett par timmar
lyste upp hela trakten. Dess ägare, ingenjörerna Gustav Gooes och
Werner Svensson, blevo båda skadade, och all film gick till spillo. Det
var nära, att ingenjör Svenssons villa också hade strukit med, men den
blev i sista stund räddad genom rådigt ingripande av Skuru-Eketorps
brandkår, vars arbete gynnades av vindstillan. (…)
Det var strax efter kl. 7 som elden bröt ut. De båda ingenjörerna — som
sysslade med preparering av kinematografisk film så att slithinnan blir
hårdare och filmen kan köras längre utan att bli repig — höllo på att
polera en film, som skulle vara klar tisdag morgon. Plötsligt blixtrade
det till, och så sköt en stor eldsflamma upp ur en behållare med
kemikalier, som stod strax intill. Ingenjörerna hade efteråt svårt att
förklara saken, men det antogo att det vid poleringen uppstått någon
gnista som fallit ned i behållaren. Kortslutning kunde det inte vara,
ty ljuset brann även efter det eldsvådan börjat.
—Innan vi visste ordet av stod hela laboratoriet i lågor, berättar hr
Gooes. Ingenjör Svensson fick tag på eldsläckningsapparaten men hann
aldrig sätta den i funktion. Elden vällde upp med sådan kraft, att vi
hals över huvud måste kasta oss ut ur huset. Vi lyckades dock få med
oss en del högexplosiva ämnen, som annars skulle ha gjort branden ännu
svårare. (…)
Laboratoriebyggnaden och villan var försäkrade till 14 000 kr. Huruvida
detta täcker värdet av det brunna beror på vad de förstörda filmerna
äro värda. Det var filmer från Europafilm, Suphus Berg och Norstedts
skolfilm som lågo inne för tillfället.
Dagens Nyheter den 3 mars
1931
Filmverkstad i
lågor
Tvenne ingenjörer nära att omkomma
En förhärjande eldsvåda jämnade på måndagskvällen Gooes & Co:s
filmlaboratorium vid Skurusundet med marken. (…) Byggnaden [14 meter
lång och 7 meter bred] är belägen vid vattnet nedanför ett brant stup,
varför det var omöjligt att köra fram med någon brandspruta. I stället
fick man uppbåda allt folk i trakten med brandlur och telefon och på
gammalt beprövat maner ombesörja släckningen medelst pytslangning. (…)
[Apparaterna] äro vår egen uppfinning och strängt hemlighållna, liksom
den procedur varigenom filmerna impregneras. Ritningarna till
maskinerna brunno också upp, och om vi ska återuppta verksamheten,
måste vi tillverka helt nya apparater. Även de av oss utexperimenterade
kemikalierna representerar åtskilligt — både i form av arbete och
pengar. Vi ha hållit på med vår rörelse i fem års tid — i filmbranschen
har jag arbetat i trettio år — och hade just börjat få vind i seglen på
allvar då detta skulle hända.
En omdebatterad uppfinning.
I anslutning till ingenjör Gooes höga värdesättning av de hemliga
apparater och preparat som blivit lågornas rov har Dagens Nyheter haft
ett samtal med direktör Gustaf Berg å Svensk Filmindustri.
—Jag har aldrig hört talas om ”laboratoriet” sid Skurusundet, säger
direktören, men känner däremot en smula till ingenjör Gooes
filmpreparering. Denna kännedom har medfört att jag icke låter några av
de filmer som sortera under min avdelning impregneras. I själva verket
ha världens främsta specialister på området sedan lång tid tillbaka
ägnat all möda och alla resurser åt att söka göra filmerna mera
motståndskraftiga, men ha hittills inte lyckats. Det förvånar mig
därför att hr Gooes lösning av problemet icke låtit mera tala om sig.
Det kan nog vara bra med hemlighetsmakeri, men blir det för mycket av
varan blir man skeptisk, även om jag nog vet att flera filmbolag, bland
dessa även andra avdelningar inom Svensk Filmindustri, hedrat hr Gooes
med beställningar. För min del tror jag, som sagt, inte på
”uppfinningen”.
Dagens Nyheter den 4 juni
1950
Storbrand ödelade
filmlager
Med explosionsartad fart — på fyra till fem minuter — brann AB
Hollywood filmlaboratoriums stora fabrik i Rotebro utanför Stockholm
fullständigt ner på lördagen.
Brandkåren hann inte fram innan den låga träbyggnaden var jämnad med
marken, och grannar som uppehöll sig flera hundra meter från fabriken
säger att de gick som en susning genom luften när en tryckvåg från den
brinnande filmen svepte över dem. Hur stora värden som gick till spillo
kan man ännu inte avgöra, men det talas om flera hundra tusen kronors
förluster.
—Fabriken fullkomligt smälte ihop på de få minuter det tog för mig att
springa de 300 metrarna från min bostad fram till brandplatsen,
berättar hr Sven Leffler, Rotebro. (…) SF:s stora filmlager ligger i
närheten av den nedbrunna fabriken, men tillräckligt långt ifrån den
för att inte vara hotad. Filmen i AB Hollywood filmlaboratoriers
byggnad förvarades enligt gällande säkerhetsbestämmelser i 3-4 tons
depåer med 60-70 meters säkerhetsavstånd.
Företaget har bedrivit sin verksamhet i många år på platsen och ägs av
familjen Selma Gooes, Rotebro. Huvudsakligen har man tvättat och
renoverat spelfilm, en sysselsättning som AB Hollywood filmlaboratorier
torde vara tämligen ensamt om. Den nedbrunna byggnaden var gammal och
helt i trä. Orsaken till eldsvådan är ännu inte klarlagd.
Hollywood Filmlaboratorium i Rotebro kom igång 1934.
När Gustav E. Gooes avled 1944 tog hustrun
Selma och sonen Roland över verksamheten.
Selma Gooes avled 1970 och på hösten 1976 sålde Roland Gooes
sitt filmlaboratorium till Svenska
Filminstitutet.
Annons i Tidskriften Filmteknik, nr 3 1960.
Kommentar från Mats Kullander, Executive
Senior Advisor på SF-Bio:
Gelflex användes rätt mycket på 60/70-talet. Kopiorna blev lite styvare
och tjockare. Rätt många premiärkopior kom Gelflexade. Ibland användes
Gelflex även för att fixa nötrepor.
|
|