År 1947 lanserade den
franska
kameratillverkaren Eclair en batteridriven handkamera
med reflexsökare och revolverfattning för tre objektiv.
Kameran var konstruerad av André Coutant och Jacques Mathot och fick
namnet Caméflex. I USA kunde den ibland kallas för Camerette. Med
tiden fick den beteckningen CM3. Bokstäverna stod för Coutant och Mathot, siffran var
versionen.
Kameran var avsedd för 35 mm film och konstruerad så att filmens
slingor var placerade i kassetten. Samma princip som hos
modellerna NPR och ACL.
Det gick alltså fort att ladda om. En senare modell av Caméflex, från
omkring 1950, var
omställbar
mellan 16/35 mm film. Båda formaten i samma kamera.
André Coutant och Jacques Mathot fick ett Scientific or Technical Award
(en teknisk Oscar) 1950 för kameran med motiveringen: ”… The
Caméflex fulfils the need for a hand held motorized precision camera,
which supplements existing studio type cameras. Lightweight, portable,
it also provides for direct viewing, instantly interchangeable
magazines and accurate registration.”
|
Jean-Luc Godard och fotografen Raoul
Coutard.
Claude Lelouch.
Jacques Tati.
François Truffaut.
Alf Sjöberg.
Haskell Wexler under inspelningen av
Elia Kazans ”Amerika, Amerika”.
Kommentar från Roland Sterner, FSF:
Haskell Wexler var fotografisk konsult till filmen ”American Graffiti”
/ ”Sista natten med gänget” (1973) som gjordes i Techniscope med
Caméflex och Arri IIC, som båda var lätta att bygga om för tvåperf-matning. Till
inspelningen använde
man ljusstark Nikon-optik, eftersom nästan hela filmen utspelas på
natten.
Jag minns att Gustaf Mandal hade en Caméflex en gång i tiden, och att
han också hade en
blimp till den. Blimpen var tydligen väldigt tung (jag såg den tyvärr
aldrig) men den gjorde den annars så högljudda kameran absolut tyst.
Det
fanns också en Caméflex på Svensk Filmindustri och jag har sett
inspelningsbilder där Lasse Björne använde den. Jag vet också att Arne
Sucksdorff använde Caméflex till ”Det stora äventyret” (1953).
Kanske såg
svenska filmarbetare kameran för första gången när den fransk/svenska
filmen ”Singoalla” gjordes i Sverige 1949 i regi av Christian-Jaque.
Operatör på den
filmen var Alain Douarinou.
Alain Douarinou.
Under hela 40-, 50- och 60-talet arbetade han med Frankrikes mest kända
chefsfotografer, som Christian Matras, Henri Alékan, Claude Renoir och
Henri Decae. Han jobbade även på flera filmer med Louis de Funès,
bland annat ”La grande vadrouille” 1966 (på svenska ”Den stora
kalabaliken”).
Jag har i min ägo en gästbok som jag fått av Lars Werner. Han hade
hjälpt ett franskt filmteam med vinterscener i Tällberg, Dalarna, år
1956. Filmen hette ”Les aventures de Till L’Espiègle” och regisserades
av Gérard Philipe och Joris Ivens. I denna gästbok finns ett antal
hälsningar och tack till Lars Werner, skrivna bl a av Gérard Philipe,
Joris Ivens, Christian Matras, Alain Douarinou, Ernest Bourreaud
(B-foto) och skådespelarna Nicole Berger, Robert Porte och Joe Davray.
Kommentar från Hans Hansson, FSF:
Caméflex 35 användes också för flygscenerna i filmen ”Nils Holgerssons
underbara resa” (1962), i regi av Kenne Fant och med foto av Max
Wilén, FSF.
Fransmannen Albert Lamorisse var teknisk rådgivare för
helikopterscenerna och det var också hans gyrosystem som användes.
Albert Lamorisse kallade systemet för ”Helivision”, som han utvecklat
för filmen ”Den röda ballongen” (1956).
För övriga scener i Nils Holgersson-filmen användes Arriflex II B och AgaScope, anamorfiska objektiv.
|
|