Dyaxis under 1990-talets första år
av Lasse Lundberg


De svenska filmljudteknikerna var snabba med att anamma den nya digitala efterarbetsmetoden. Nästan över en natt blev klippborden otidsenliga och rasade i värde medan perfomaskinerna samlade damm.

I slutet av 1980-talet startade Greg Fizpatrick ett nytt företag som introducerade och sålde de nya digitala systemen. Det första stora var Dyaxis. Lite senare lanserade han även ProTools, som till en början faktiskt mottogs med stor skepsis av de svenska filmljudteknikerna.

Berndt Frithiof på Filmmixarna i Solna följde utvecklingen av den nya tekniken med stort intresse. Berndt är inte bara en mycket respekterad mixare, han är också en oerhört skicklig tekniker både med lödkolv och som konstruktör och akustiker. Han såg att framtiden låg i digital ljudbearbetning och Filmmixarna blev därför en av de allra första att investera stort i den nya tekniken. För dyrt var det. Om jag minns rätt så kostade en extra hårddisk på hela 320 MB (jo, Megabyte) bortåt trettio tusen.

Nåväl, ett Dyaxis-system köptes in 1989, dock inte från Fitzpatrick utan från Elfa Studio som också blivit återförsäljare, och j
ag fick den hedersamma uppgiften att försöka lära mig allt det nya. De tjocka, ordrika men närmast obegripliga manualerna gjorde mig sömnlös de första nätterna. Nya begrepp som DSP, SCSI, Rendering, Wordclock och VITC virvlade runt i min överhettade skalle.

Efter några dagar börjar vår Dyaxis att fungera. Jag och Lasse Liljeholm blev bland de allra första i Sverige som hanterade systemet. Anders Larsson var en annan pionjär som senare också slog sig ihop med Greg Fitzpatrick och byggde en egen studio.


Filmmixarna kom att bygga en helt ny studio runt sin Dyaxis, samt en Studer 820 (en 2-tums 24-kanalsmaskin) kopplad till ett begagnat men fint Harrison TV3-bord från SVT. Bildkällan var U-matic Hi-Band eller en 16 mm-projektor som fungerade som en scanner med en påmonterad VHS-kamera. Slutmixar gjorde vi till en Stellavox TD9 16 mm perfomaskin eller till en Studer 1/4”-maskin.

Allt blev låst med LTC-tidkod och synkat med hjälp av ett oerhört komplicerat australiensiskt system, Editron, som
hade separata synchronisers för varje maskin och vars nav var en stor huvuddator där systemet låg på en 8” floppydisk (!). Jag kan försäkra, på den där tiden var det en brydsam uppgift att synka ihop perfomaskiner, videomaskiner, bandspelare och datorredigeringar. När Editronen funkar gick det hur bra som helst. När den inte funkade fanns supporten i Australien och fick ibland till och med flygas hit för att fixa och trixa.



Editron. På skärmen kunde man bland annat se
hur fort de olika maskinerna låste in – eller inte.
Kostade runt 400.000:- om jag inte minns fel.


Så vi spelade in och gjorde våra ljudläggningar i Dyaxis, sen dumpar vi ner spår efter spår till 24-kanalaren. Därifrån mixade vi sedan i Harrisonbordet. Det var nämligen helt omöjligt att mixa direkt i Dyaxisen eftersom den hade den lilla egenheten att allt man gjorde måste renderas och det tog tid. Lååång tid. Minsta lilla upp- eller nedtoning, eller fade som det nu börjar kallas, skulle renderas innan man kunde höra den. Det var naturligtvis outhärdligt. Nej, över med allt till tape och sen mixade vi helt analogt och utan någon som helst automation. Men det var vi ju vana vid så det gick bra.

Den kanske största förändringen med den digital arbetsmetoden var att vi inte längre behöver arbeta linjärt. Det var ett stort framsteg som det dock tog lite tid att förstå vidden av. Vi som arbetat i klippbord i många år måste lära oss den nya metodiken, det nya tänket, innan vi kunde dra nytta av möjligheterna. Det tog, för att ge ett exempel, en stund innan vi förstod det fiffiga med funktionerna “Copy” och “Paste”!

Nåväl, vi kom att ljudlägga och mixa en lång rad produktioner i vår Dyaxis
på Filmmixarna. Både långfilmer, TV-serier och mängder av kortare produktioner. Längre fram gjorde vi även en hel del dubblingar. Marianne Barrefelt, en av de större producenterna när det gäller dubbning av utländsk barnfilm, var hos oss med flera av sina produktioner. Kronan på verket kom 1992 då Filmmixarna blev godkända av själva Disney att på egen hand producera den svenska dubbningen av “Alladin”. Allt spelas in och läggs på plats i Dyaxisen och det är en ännu okänd Peter Jöback som gör huvudrollen. Det blir så bra att vi faktiskt tilldelas en Grammy för resultatet.

Lite senare satt
jag med ljudläggningen av Solveig Ternströms TV-serie “Morsarvet” (1993), i en annan Dyaxis i Mexfilms lokaler på Högbergsgatan vid Johan Hemlich Romans park. Jag hade väl jobbat i ett par-tre veckor och var precis klar med ett av avsnitten. Skulle bara lyssna igenom det hela. Plötsligt blinkade det till på skärmen och så blev den svart. Hur jag än försöker så verkade hela systemet dött. Efter någon halvtimmes panik fick jag äntligen datorn att starta igen men hela min ljudläggning var borta. Försvunnen i ett svart Dyaxishål. Christer Melén som satt i rummet intill försökte hjälpa till men våra gemensamma krafter räckte inte alls till. Vi kunde bara konstatera att alla ljudfiler och projektfiler var försvunna från hårddisken. Det var bara att börja om från början igen! Backup? Näe.

Christer sa åt mig att gå hem och traska förbi systemet, köpa en kasse öl och dricka upp alla öl framför en fotbollsmatch på TV. Jag gjorde det. Jag gillar inte ens fotboll.

Nästa dag började jag om med avsnittet och allt gick bra. Jag gjorde färdigt hela serien och det blev sista gången jag jobbade i Dyaxis.



Här finns prislistor och några katalogsidor från tiden.

Till startsidan