Modern svensk
ljudfilmsappartur
av Evert Aulin och Arne Holtzberg
ur Teknisk Tidskrift,
utgiven av Svenska teknologföreningen den 24 juni 1939
I början av år 1929 erhöll vårt nöjesliv ett nytt
tillskott i och med ljudfilmens introduktion i Sverige. Det var närmare
bestämt den 1 maj detta år, som två Stockholmsbiografer samtidigt
öppnade sina portar för gudinnan Filmias nya barn. Reaktionen hos
publik och press var till att börja med välvilligt överseende, och det
nya påfundet betraktades närmast som ett experiment med ett visst
kuriositetsvärde men med små framtidsutsikter. Som i så många andra
fall tog den allmänna opinionen miste, och till herrar biografägares
stora förvåning ställdes dessa snart inför problemet att anskaffa
apparatur för denna nya konstart. Om man bortser från en del mindre
företag, vilkas livstid i de flesta fall visade sig vara kort, voro de
uteslutande hänvisade till större utländska firmor, vilka begagnade sig
av sin förmånliga position genom att diktera sina egna ej alltid så
lätt antagbara villkor. I denna situation ingrep då ett större svenskt
bolag, Aga-Baltic Radio A.-B., och resultatet lät ej vänta på sig.
Ingreppet insattes på ljudfilmens bägge fronter, inspelningen och
återgivningen. Den 12 febr. 1930 gjordes den första
ljudfilmsupptagningen på en svensk ljudfilmsapparatur i Svensk
filmindustris ateljéer i Råsunda och i maj samma år återgavs för första
gången ljudfilm på en svensk apparatur i biografen Sture.

Fig. 1. Principschema över upptagning och återgivning av ljudfilm
Grundläggande principer.
Vilka tekniska problem var det då, som måste lösas för att nå detta
resultat? För att kunna ge ett tillfredsställande svar på denna fråga
är det nödvändigt att först granska principerna för ljudfilmens
framställning och återgivning. Fig. l avser att schematiskt ange
dessa. De ljud, som skola registreras, uppfångas och omsättas i
elektriska svängningar av en mikrofon. Dessa svängningar förstärkas i
en förstärkare och inmatas till den s. k. ljusventilen monterad i
ljudkameran. Ljusventilen, vilken är placerad mellan en fast ljuskälla
och den ljuskänsliga filmen, har till uppgift att modulera det
genomsläppta ljuset i takt med de påtryckta elektriska svängningarna.
Den kontinuerligt löpande filmen träffas sålunda av ett ljusknippe,
vars intensitet eller storlek varierar i takt med de ursprungliga
akustiska svängningarna och vilket exponerar en smal strimma av filmen.
Efter framkallning inkopieras detta ljudband på bildfilmen vid sidan av
bilden och ljudfilmen är färdig. Vid återgivningen passerar filmen med
ljudbandet en port, där den genomlyses av en ljusstråle alstrad av den
s.k. tonlampan. Efter det ljusstrålen passerat filmen träffar den en
ljuskänslig cell, som har den egenskapen, att den vid en viss påtryckt
konstant spänning genomsläpper en ström, som är proportionell mot
belysningsintensiteten. Dessa strömvariationer förstärkas i en
förstärkare och inmatas på. en högtalarkombination, som i sin tur
omsätter de elektriska variationerna i akustiska svängningar.
Som synes utgör ljudfilmsapparaturen endast en kombination av redan
kända apparater och detaljer, och problemen, som skulle lösas,
inskränkte sig till att på ett ändamålsenligt sätt kombinera dessa
delar samt anpassa dem till detta speciella verksamhetsområde. Innan vi
närmare gå in på detta, bör dock själva upptagnings- och
återgivningsförfarandet i viss mån beröras. I allmänhet upptages bild
och ljud samtidigt, varvid bild- och ljudkamera på elektrisk väg
hopkopplas. I vissa fall försvåras emellertid detta förfarande
inspelningarna, varjämte s.k. naturliga ljudeffekter, ej alls förefall
så naturliga, då de återgivas. Man kom då på idén att i sådana fall
först upptaga bilden för att senare, vid lämpligt tillfälle, inspela
ljudet. Då det ju t.ex. vid konversation är mycket viktigt, att bild
och ljud äro i synkronism, anordnades den fördröjda ljudinspelningen på
så sätt, att den inspelade bilden visades för aktören under det dessa
intalade dialogerna. Detta system visade sig emellertid vara mindre
lämpligt, och man övergick i stället till det numera nästan uteslutande
använda, varvid ljudet först inspelas och sedan avspelas med grammofon
under inspelningen av bilden. Skådespelarna talar i takt med det
avspelade ljudet för att läpprörelser, gester etc. skola bliva
korrekta. I moderna ljudfilmer förekommer ju dessutom blandade
ljudeffekter, såsom t.ex. tal med bakgrundsmusik, sorl etc. Sådana
effekter ernås med en s.k. återinspelningsapparat. De olika ljuden
upptagas var för sig antingen på film eller grammofonskiva, varefter de
avspelas och blandas i återinspelningsapparaten och upptagas på en
film. Det finns även möjlighet vid detta tillfälle att genom en eller
flera mikrofoner introducera originalljud eller ”naturliga”
ljudeffekter åstadkomna på konstlad väg.
Vid återgivning i biograferna gällde det ej blott att åstadkomma ett så
naturligt ljud som möjligt utan även att bibehålla illusionen av
verklighet, dvs. ljudet skulle komma direkt från bilden. Det blev
därför nödvändigt att placera högtalarna bakom duken, vilket åtminstone
i början föranledde vissa svårigheter dels ifråga om att finna en
lämplig duk, dels ifråga om utrymme för högtalarkonstruktionen. De
dukar, som numera användas, äro av olika konstruktion, men den, som
synes vara den lämpligaste, har en yta, som ger praktiskt taget diffus
reflexion och som samtidigt är perforerad för att genomsläppa ljudet.
Man har även funnit, att den bästa illusionsverkan erhålles genom att
placera högtalarnas öppning på två tredjedelar av dukens höjd från
scengolvet räknat.
Den övriga apparaturen, möjligen med undantag av volymkontrollen,
placeras i maskinrummet. Det har nämligen visat sig, att det i vissa
fall är lämpligt att även placera en volymkontroller i salongen, så att
ljudets styrka kan kontrolleras direkt under föreställningen.
Betingelser och utveckling.
Den ljudåtergivning, som presenterades vid ljudfilmens genombrott,
lämnade nog i kvalitativt hänseende rätt mycket övrigt att önska. Så
småningom har emellertid tekniken för såväl inspelnings- som
avspelningsförfarandet väsentligt förbättrats, och i våra dagar är
resultatet ett annat.
En analys av betingelserna för ljudupptagning och återgivning var på
sin tid införd i Teknisk tidskrift h. 9, 1935, Elektroteknik, och det
påvisades där, att bland annat två faktorer äro utslagsgivande för
kvaliteten hos det reproducerade ljudet, nämligen
frekvenskarakteristiken och grundbrusnivån.
Örat förmår uppfatta frekvenser mellan ca l6–16.000 perioder per
sekund, och ett reproducerbart ljud borde då omfatta detta tonområde.
Frekvensområdet mellan 10.000–16.000 kan emellertid uteslutas, utan att
kvaliteten märkbart försämras. Till en början voro alla de i
apparaturen ingående detaljerna av den art, att de icke tilläto större
frekvensområde än mellan 200–3.000 perioder. Förstärkarnas
frekvensområde ökades tidigast, och sedan började kapplöpningen mellan
de övriga detaljerna. Mikrofoner och högtalare utvecklades snabbt genom
rundradions hjälp, och i och med införandet av alkalifotocellerna kunde
den på filmen fallande ljusstrimman göras så smal, att dess dimension i
filmens längdriktning blev liten i förhållande till en upptecknad
ljudvåg. Filmen löper med en hastighet av 456 mm i sekunden. En
våglängd vid 10.000 perioder blir således 0,0456 mm, och spalten bör
vara betydligt mindre än detta mått, till exempel hälften.
Standardiserad spalt är numera 0,025 mm, men på senare tid har
föreslagits, att spalten åter skall ökas till 0,032 mm, vilket också
skett i vissa fall.
Då de ljudvågor som träffa mikrofonen ha en mycket liten effekt, måste
förstärkningen mellan denna och ljusventilen vara avsevärd. Risken för
introduktion av störande element i de fotografiska processerna är stor,
och då den färdiga filmen återgives på en biograf, måste de av den
ljuskänsliga cellen alstrade svängningarna förstärkas millionfalt. Det
är således oerhört viktigt, att alla i processen ingående operationer
förlöpa med största precision. Man har vidare att taga hänsyn till de
olika ljudens inbördes styrkeförhållande. Förhållandet mellan de
starkaste och de svagaste passagernas effekt i till exempel ett
orkesterstycke är cirka ett till en million. Det svagaste ljud, som kan
inspelas för en film, är givetvis det som nätt och jämnt överröstar det
brus, som alltid alstras av filmens egen finkornighet, och det
starkaste blir av tekniska skäl cirka tiotusen gångar större.
Som synes av de ovan anförda siffrorna räckte, det på filmen
tillgängliga volymområdet ej till, och mycket arbete har nedlagts på
att utöka detsamma genom brusnivåns sänkande. Till en början sökte man,
enär det huvudsakliga bruset kom från filmen, att genom en pinsam
renlighet sörja för att så litet damm som möjligt samlades på filmens
hinna, men så snart filmen blivit körd ett par gånger, samlade sig
mängder av smutspartiklar på filmen, närmast på grund av den statiska
laddning denna erhåller, då den köres genom en projektor eller då den
omspolas.
Volymområdet erhöll en betydlig ökning i och med införandet av
”noiseless”-systemet, även kallat nollinjeförskjutningssystemet.
Principen är den, att man icke ger filmen mera ljus vid upptagningen än
att de ljusamplituder, som skola upptecknas, just få plats. Härigenom
har volymområdet ökats från cirka 40 till cirka 50 dB eller i
förhållande uttryckt från 1/10.000 till 1/100.000.
En konstlad ökning av volymområdet ernås genom
kompressionsförstärkaren, som överför ljudet till en annan nivåskala,
vilken är betydligt hopträngd. Principen har varit känd sedan länge men
har tidigare medfört vissa nackdelar i form av kraftig distorsion och
stora tidskonstanter vid regleringen, vilka dock alla övervunnits under
de senaste åren.
För ernående av ett gott resultat ha vissa inspelningsfirmor använt ett
par inspelningsmetoder, som avvika från de gängse, av vilka push-pull
metoden bör omnämnas. Den består i sin ursprungliga skepnad av tvenne
tonband, av vilka det ena endast upptager de positiva halvsvängningarna
och det andra de negativa. Dessa båda band måste vid återgivningen
adderas elektriskt genom användande av två fotoceller. Även push-pull
metoden arbetar med minimum ljusgenomsläppning.
Denna strävan att förbättra ljudåtergivningen har givetvis även
påverkat återgivningsapparaternas konstruktion. Den del av
återgivningskedjan, som från början var mest fulländad, var troligen
förstärkardelen. Själva ljudalstraren eller tontillsatsen, som den
benämnes, var däremot den detalj som först underkastades diverse
omkonstruktioner. De problem, som här skola lösas, äro i huvudsak ett
mekaniskt, nämligen det att få filmen att passera återgivningsporten
med absolut konstant hastighet och dels ett optiskt, nämligen att
erhålla en så skarp uppteckning som möjligt av den spalt, som avbildas
på ljudbandet. På ett tidigt stadium förekom i vissa konstruktioner av
tontillsatser den s. k. fasta filmbanan dvs. filmen drogs av ett
tandhjul förbi en stationär filmport. Aga-Baltic insåg emellertid redan
tidigt nödvändigheten av att utbalansera eventuellt inkommande
störningar genom ett svängningssystem, och redan i en av deras första
tontillsatskonstruktioner passerade filmen över ett roterande
svänghjul, vilket drevs av filmen själv. Detta svänghjul tillsammans
med filmens egen elasticitet åstadkom en jämn rörelse. Så småningom har
detta system förbättrats och moderniserats och har numera accepterats
av praktiskt taget alla andra fabrikanter.
Vad det optiska problemet beträffar användes från början den s. k.
mikrooptiken. Enligt denna kondenseras ljuset från en tonlampa på en
mekanisk spalt, vilken spalt sedan i förminskad skala avbildas på
filmens tonband. Det visade sig emellertid svårt att erhålla en skarp
bild av spalten på filmen, då ju silverkornen i den senare åstadkomma
en diffus belysning av kanterna. På senare tiden har man därför
övergått till den s. k. makrooptiken, enligt vilken en jämförelsevis
stor del av ljudbandet belyses av en tonlampa. Denna belysta del
avbildas sedan av en optik i förstorad skala på en mekanisk spalt,
varefter en del av ljuset, efter att ha passerat denna spalt, träffar
fotocellen. Fördelen med detta arrangemang är för det första, att en
skarpare begränsning av ljusstrålen erhålles och för det andra att
systemet lätt låter anpassa sig till återgivandet av såväl push-pull
som stereofonisk film.

Schematisk framställning av tontillsatser med mikro- (överst) resp.
makroprojektion (nederst).
T tonlampa, K kondensor, O objektiv, S skärm, F fotocell.
Hand i hand med tontillsatsens utveckling gick givetvis
utvecklingen av förstärkarna. De första förstärkare, som användes, hade
ett rätt begränsat frekvensområde och deras utgångseffekt var av
jämförelsevis liten storleksordning, under det att våra moderna
förstärkare, utmärka sig för ett synnerligen brett frekvensområde och
en distorsionsfri utgångseffekt av avsevärd storlek.
Genom ovan anförda förbättringar nådde man till slut den punkt, där
begränsningen av återgivningskvaliteten var att söka i
högtalarkonstruktionen. Vid denna tidpunkt insattes all kraft på att
konstruera en tidsenlig högtalare, vilket resulterade i den s. k.
cellhögtalaren. Man hade redan på ett tidigt stadium konstaterat, att
man med ett högtalarsystem ej kunde tillfredsställande återgiva det
stora frekvensområde det här var fråga om. Vidare hade man funnit, att
spridningen av det högre och det lägre frekvensområdet från en vanlig
baffelhögtalare ej var lika. De högre frekvenserna utvisa nämligen en
utpräglad riktningsverkan, under det att de lägre redan på kort avstånd
från högtalaren sprida sig åt alla håll. Följden var, att den
ljudkvalitet, som erhölls mitt framför högtalarna avsevärt skilde sig
från den som erhölls vid sidorna av densamma. I cellhögtalaren uppdelas
effekten från förstärkaren av ett fördelningsfilter på två
högtalarsystem, av vilka det ena reproducerar det lägre frekvensområdet
och det andra det högre. Vidare är det högtalarsystem, som reproducerar
de högre frekvenserna, försett med ett s. k. cellhorn med tillhörande
akustisk transformator. I detta cellhorn uppdelas de av membranet
alstrade akustiska svängningarna av den akustiska transformatorn i ett
flertal kanaler, var och en försedd med ett litet logaritmiskt utformat
horn. Dessa horn, som ha olika riktning, sammanfogas och bilda
cellhornet. Genom detta arrangemang ernås att även de höga frekvenserna
spridas över en jämförelsevis stor vinkel, varvid sålunda en enhetlig
ljudblandning erhålles i hela återgivningslokalen. Utmärkande för
cellhögtalaren är vidare dess i jämförelse med andra högtalare
synnerligen höga elektroakustiska verkningsgrad samt dess vidsträckta
volymområde.
Det senaste utvecklingssteget inom ljudfilmstekniken är införandet av
s. k. stereofoniskt ljud. Detta innebär, att man vid inspelningen
begagnar sig av två separata upptagningsaggregat. Det av aggregaten
upptagna ljudet upptecknas på ett gemensamt ljudband sida vid sida.
Även vid återgivningen användas två helt separata kanaler, vilka
avslutas med var sin högtalare. Det är på detta sätt möjligt att
bibringa åhörarna intrycket av att ljudkällan har både en viss
utsträckning och ett visst definierat läge i rummet, vilket bidrager
till att öka illusionen. Märkvärdigt nog, synes även en stereofonisk
återgivning direkt inverka på åhörarnas uppfattning av ljudets
frekvenskaraktär.
Moderna inspelningsapparater.
En modern ljudfilmsupptagningsapparat av Aga-Baltics fabrikat består i
huvudsak av två delar, nämligen mixerbordet, där ljudet så att säga
”tillagas” och kamerabordet, där ljudet fotograferas.
Mixerbordet med tillhörande mikrofoner är i allmänhet placerat i ett
mindre, väl ljudisolerat rum intill ateljén, men det kan även användas
intill scenuppställningen i ateljén, där ljudingenjören kommer i
närmare kontakt med inspelningen. Från mikrofonerna, som anslutas till
en kontaktlist på inspelningsbordet, ledes mikrofonströmmen till tre
förstärkare med stegvis variabel förstärkning, så att såväl starka som
svaga ljud kunna upptagas. Den förstärkta mikrofonströmmen föres från
varje förstärkare till ett filter, där korrektioner i bas och diskant
kunna göras, om så erfordras. Efter dessa filter ligga
volymkontrollerna för inställning av ljudstyrkan. Från
volymkontrollerna föres sedan talströmmen till en
kompressionsförstärkare och kontrollförstärkare.
Kompressionsförstärkaren, som har variabelt kompressionsområde 0–20 dB,
levererar tonströmmen till linje med 0-nivå och 600 ohms impedans för
anslutning till kameraförstärkaren. Kontrollförstärkaren levererar
samma ljud men med variabel nivå till kontrollhögtalare och
utstyrningsinstrument. För inställning och fortlöpande kontroll av
anläggningen finnes en tongenerator med glidande ton inbyggd.
Vid upptagning av stereofoniskt ljud äro de här nämnda förstärkarna
dubblerade till två helt oberoende kanaler.
För stereofonisk upptagning är även kamerabordet byggt i
dubbelkanalsystem, med kompletta slutförstärkare och dubbla
ljusventiler med optik som bryter samman ljudteckningen på ett ljudband.
Kameran är försedd med kassetter för 300 meter film, utjämningsfilter
för filmframmatningen, fotocell för kontroll av exponeringsljuset,
fotocell med förstärkare för mätning av frekvenskarakteristik och
katodstråleoscillograf för undersökning av distorsion m. m.
Ljusventilen är elektromagnetisk med stor spegel (ca 6 mm2) och har, utan filter, en rak
frekvenskarakteristik mellan 0–8.000 perioder, varefter den faller ca 6
dB vid 12.000 perioder. Med hjälp av filter sker dock en skarp
avskärning vid 7.500 perioder och karakteristiken höjes här 4 dB för
att kompensera kopieringsförlusterna.
Drivning av kameror för såväl bild som ljud sker med trefas växelström,
50 perioder, och motorerna äro självstartande med osymmetriskt ankare.
 |
 |
Fig.
2. AGA-Baltics ljudkamerabord, typ Stereofonic. |
Fig.
3. AGA-Baltics mixerbord, typ Stereofonic.
|
Kamerans utseende framgår av figurerna, av vilka fig. 2
visar kamerabordet och fig. 3 mixerbordet. Bägge borden äro utförda i
stålplåt med en tilltalande ytbehandling och monterade på gummirullar,
vilket underlättar deras förflyttning i ateljéerna. Den kompletta
inspelningsutrustningen består förutom av dessa två bord även av
diverse attiraljer såsom mikrofoner, mikrofonkablar, anordningar för
upphängning av mikrofoner, transportväskor m. m.
Moderna återgivningsapparater.
Återgivningsapparaten för ljudfilm består dels av apparater för
bildframförandet dels av apparater för ljudåtergivningen.
Bildåtergivningsapparaterna äro på alla större biografer minst två till
antalet, detta för att tillåta ett kontinuerligt framförande av längre
program. Filmen till ett vanligt biografprogram är nämligen cirka 3.000
meter lång, under det att den största längd, med vilken en standard
bildapparat kan laddas, är 900 meter. I vanligaste fall användes
emellertid sällan rullar över 600 meters längd. Man framför då en akt
på den ena maskinen, under det att nästa akt uppsattes i den andra och
vid den första aktens slut skiftas både ljud och bild över på den andra
maskinen. Skiftningen sker så omärkligt, att den ej observeras av den
oinvigde.
Ljudåtergivningsapparaten består av tontillsatser, förstärkare,
volymkontroller, kontrollhögtalare och scenhögtalare.

Fig. 5. AGA-Baltics tontillsats, typ Puch-pull.
Tontillsatserna, av vilka en är monterad på varje
bildprojektor, äro på en modern återgivningsanläggning konstruerade för
återgivning av såväl standardfilm som push-pull och stereofonisk film,
fig 5. Tonlampan är monterad i revolverfattning och försedd med två
glödtrådar, varav den ena tjänstgör som reserv och med ett enkelt
handgrepp kan inkopplas. Utbalanseringssystemet utgöres av två
svänghjul, det ena fast förbundet med en axel, som uppbär tonvalsen,
och det andra oljekopplat till detta. Filmen passerar från
bildprojektorn genom en styrstege över tonvalsen och vidare över en
mjukt fjädrande rulle ner i underkassetten. Vid passagen över tonvalsen
hålles filmen tryckt mot denna av en tillhållarvals, vilken är
konstruerad på sådant sätt, att den ömtåliga filmytan ej tar skada. På
framsidan av tontillsatsen märkes optiken, vilken är förskjutbar i
sidled. Med en prisma avböjes den projicerade strålen mot den i bakre
delen av tontillsatsen monterade mekaniska spalten, bakom vilken
fotocellen återfinnes. Genom koaxiala kablar äro tontillsatserna, via
en omkastningsanordning anslutna till förstärkaren, som för små
biografer utföres i väggmontage och för större i stativmontage.
Omkopplaren är inbyggd i en s. k. skiftlucka placerad framför
bildprojektorns objektiv och så anordnad, att då bilden skiftas från
den ena projektorn till den andra, ljudet samtidigt omkastas.
Förstärkarstativet innehåller den ordinarie förstärkaren, en
reservförstärkare, som i händelse av driftavbrott omedelbart kan
inkopplas i stället för den ordinarie, samt en manöverpanel. Efter det
de från tontillsatserna inkommande signalerna förstärkts, inmatas de på
en volymkontroll placerad på maskinrummets framvägg och lätt åtkomlig
för maskinisten. Denna volymkontroller medgiver en kontinuerlig
variation av ljudstyrkan utan att dess kvalitet på något sätt påverkas.
Från volymkontrollern passerar ljudet genom ytterligare några
förstärkarsteg för att via manöverpanelen inmatas på fördelningsfiltret
på scenhögtalaren. Vid utgången av förstärkaren avtappas en viss
effekt, vilken uppförstärkes i en extra förstärkare inbyggd i den
vanliga förstärkaren. Denna matar en liten högtalare placerad i
maskinrummet, vilken möjliggör för maskinisten att bedöma ljudstyrkan
samt att observera eventuellt inkommande störningar.
På manöverpanelen återfinnes omkopplare för reservförstärkare,
omkopplare för reservhögtalare och vissa kontrollorgan, varigenom
förstärkarens karakteristik kan ändras så, att antingen det högre eller
det lägre tonområdet göres kraftigare eller svagare beroende på filmens
och återgivningslokalens karaktär, samt mätinstrument för kontroll av
anläggningen. Vid vissa större biografer finnes även en volymkontroller
monterad i biografsalongen, vilken kan inkopplas i stället för den som
är monterad i maskinrummet och skötas av någon person i själva salongen.
På de större anläggningarna finnas vidare möjligheter att i
förstärkaren inkoppla ett specialfilter, vilket vid installationen
anpassas efter lokalen på så sätt, att en korrekt inspelad film ger
bästa möjliga ljudåtergivning.

Fig. 6. Cellhögtalare, typ Radial 1.
Scenhögtalaren, som på de större biograferna numera
utföres enligt cellhögtalarkonstruktionen, fig. 6, är placerad bakom
biografduken på lämplig höjd. Den består av ett antal bas- och
diskantsystem — antalet avpassas efter lokalens storlek — ett stort
veckat bashorn och det förut berörda cellhornet eller diskanthornet,
som det även benämnes. Vidare märkes en vanlig konhögtalare, vilken vid
driftavbrott kan inkopplas som reserv.
Från första början har ljudfilmstekniken kännetecknats av en snabb
utveckling. Detta har å sin sida medfört, att såväl inspelnings- som
återgivningsapparaturen år från år förbättrats, vilket ju ur teknisk
synpunkt enbart är av godo. Däremot har på detta sätt
inspelningsfirmorna och biografägarna betungats med ofta återkommande
moderniseringskostnader. För närvarande synes emellertid utvecklingen
ha nått en punkt, där den så att säga kan stanna och hämta andan. Den
ljudfilm, som i våra dagar inspelas och återgives, har visat sig kunna
tillfredsställa även mycket högt ställda krav och det från början i
Amerika lanserade namnet på ljudfilm ”konserverad musik”, har numera ej
längre något existensberättigande åtminstone ej i den förklenande
mening, som ordet först hade.
I denna uppsats har problemet med den stereofoniska ljudfilmen ansetts
som löst. Här bör kanske inskjutas, att denna sak, ehuru tekniskt fullt
utexperimenterad, ännu ej i någon större skala omsatts i praktiken.
Denna nyhet behöver emellertid ej verka avskräckande på branschens
utövare, då stereofonisk film mycket väl kan återgivas på vanlig
apparatur, ehuru givetvis icke med samma kvalitativa resultat.
|