Sparsamt
med ljus
ger vackra bilder
Text: HANS HANSSON, FSF
(Den här texten skrevs
ursprungligen för tidskriften TM.)
TM:s Hans Hansson har besökt inspelningen av ”Om Stig Petrés
hemlighet”, en SVT produktion, och pratat med regissören Harald
Hamrell, fotografen Leif Benjour och ljusmästaren Ulf ”Lyran” Lyrenäs,
om hur de jobbar med lite ljus och naturlig ljussättning. I en nyligen
inspelad SVT-produktion om Carl von Linné har fotografen Jörgen Persson
också arbetat med det naturliga ljuset för att återskapa stämningen av
1700-tal.
Vi fick ett e-brev till TM-redaktionen från regissören Harald Hamrell:
Jag håller nu på och
spelar in en TV-serie om tre entimmesavsnitt för
SVT Drama som heter ”Om Stig Petrés hemlighet”. Det är ett jättebra
manus av Ulf Kvensler och med Micke Nyqvist, Gunilla Röör, Jonas
Karlsson m.fl. i rollerna. Det intressanta med produktionen ur ett
filmtekniskt perspektiv är hur fotograferna Leif Benjour och Ulf
”Lyran” Lyrenäs arbetar. De har nästan inga lampor alls. Oavsett hur
mörkt det är. Och det märkliga är att ljussättningarna är fantastiska.
De får fram samma resultat som de som har stora riggar utan att knappt
plocka fram en lampa! För mig som regissör är det fantastiskt, jag får
all tid i världen med skådespelarna och kan ta fler inställningar. En
del av förklaringen till att de kan arbeta som de gör är den nya
videotekniken. Vi är nu först ut med att använda Panasonics DVCPRO 50.
(SVT har köpt in rätt många DVCPRO 25, men den här har högre
upplösning). Leif och Lyran (Leif opererar och Lyran ljussätter –
nästan alltid själv) fick nyligen pris för ”Fyra nyanser av brunt” på
Göteborgs filmfestival”. |
Det första jag kom att tänka på var ett citat i en amerikans intervju
med Sven Nykvist : ”Nothing can ruin the atmosphere as easily as too
much light”. Sven Nykvist var känd att som fotograf använda få lampor
och låga ljusnivåer.
Alltför ofta ser jag TV-filmer som är överljussatta, där de använt för
mycket ljus och det ser belyst ut och inte verkligt. Den tekniska
utvecklingen de senaste åren har gjort att vi fått betydligt
ljuskänsligare videokameror och filmmaterial. Detta ger fotografen nya
möjligheter att arbeta med lägre ljusnivåer än tidigare och fånga
stämningar som var omöjligt bara för några år sedan.
Jag åker ut till Lidingö där inspelningen av ”Om Stig Petrés hemlighet”
pågår i en kontors- och företagslokal. Filmens huvudrollsinnehavare
Michael Nyqvist spelar företagsledare och det är i hans rum dagens
tagningar kommer att göras. Belysningsmästaren Ulf ”Lyran” Lyrenäs
håller på att justera ljuset från fönstret med svarta tygskynken.
”Lyran” som han allmänt kallas har under många år arbetat tillsammans
med filmfotografen Leif Benjour, FSF, och senast gjorde de ”Fyra
nyanser av brunt”, en 3 timmar och 12 minuter lång film i Cinemascope.
Regi Tomas Alfredson. Se TM nr. 188.
Det naturliga ljuset
–Vi arbetar ofta med det naturliga dagsljuset som kommer in genom
fönstren och med avskärmningar i form av svart tyg samt reflexskärmar
styr jag ljuset så vi får det där vi vill, berättar ”Lyran”.
–Vi har också kommit fram till att låga ljusnivåer ger en mer spännande
ljussättning, säger fotografen Leif Benjour. I takt med att
ljuskänsligheten ökat hos videokameror och filmmaterial har vi kunnat
arbeta med allt lägre ljusnivåer. Jag tycker att det blir både bättre
och enklare att vara sparsam med ljussättningen, och så går det
snabbare att ljussätta.
–Som regissör uppskattar jag verkligen på det sätt Leif och ”Lyran”
arbetar, säger Harald Hamrell. Att ljussättningen går snabbt ger mig
som regissör extra tid att arbeta med skådespelarna. Att jobba med låga
ljusnivåer och ett naturligt ljus ger också ett resultat som blir
bättre. Vi tummar inte på bildkvalitén och behövs det en lampa så
använder vi naturligtvis en lämplig sådan. Vi försöker också att
använda många naturliga ljuskällor i bild i form av bord- och
golvlampor.
Två kameror där ljuset
tillåter
–Vi använder ofta med två kameror om ljussättningen så tillåter. Med en
vid och en tätare bildvinkel tar vi en scen snabbare och enklare med
två kameror, vilket skådespelarna uppskattar. Spelet blir bättre då vi
tar färre tagningar totalt, säger Leif Benjour.
–Till denna inspelningen har vi två nya kameror, Panasonic DVCPRO 50.
Jag har funnit att ljuskänsligheten är högre än med DigiBeta, som jag
tidigare arbetat mycket med. Nytt är också att vi använder nya
HD-zoomobjektiv, vilka ger en betydligt bättre bild även på
standard-video. Vi har en Canon HJ21, 7,5-157 mm, T2.1, och HJ11,
4,7-52 mm, T2.1. Objektiven är filmanpassade med kuggkransar för
skärpa, zoom och bländare, vilket gör att vi kan använda alla
objektivtillbehör som finns för filmkameror i form av follow focus,
radiostyrd skärpa och zoommotor.
–För interiörbilder använder vi en förstärkning på +6 db på kameran,
vilket ger en ljuskänslighet på ca 2.000 ISO. Med denna förstärkning
får vi ett ”korn” eller rättare sagt ett lätt brus som ger en mer
filmlik bild och som vi föredrar.
Andrefotografen Peter Milanov är också Steadicam-fotograf och som
B-fotograf arbetar Anders ”Ankan” Bergkvist, samt Erika Sundqvist som
C-foto.
–Med detta kostnadseffektiva sätt att ljussätta hinner vi med god
marginal med de inställningar vi planerat att spela in under dagen utan
övertid. Aldrig har jag kommit hem så tidigt på kvällen som nu,
avslutar regissören Harald Hamrell innan jag lämnar inspelningen.
Jag måste utan tvekan hålla med regissören Harald Hamrell att bilderna
ser fantastiskt fina ut och med en naturlig stämning som kan vara svår
att skapa med artificiellt ljus. Att man kan filma i så låga ljusnivåer
och att resultatet blir så bra förvånar mig.
Att återskapa 1700-talet
med ljus
När jag för en tid sedan pratade med fotografkollegan Jörgen Persson,
FSF, berättade han om sin senaste inspelning för SVT, en
dramadokumentär om Carl von Linné i regi av Jonas Cornell.
–På ”Linné” har jag i stor utsträckning använt det naturliga
ljuset som fanns på inspelningsplatserna i de gamla 1700-tals miljöerna
som vi filmade i. Vi ville ha ljuset som det såg ut på den tiden med
mycket ljus in genom fönstren och med rätt hård kontrast. Det är inget
fusk någonstans, även solstrimmorna på golven är äkta, berättar Jörgen
Persson.
–I Linnés hem i Uppsala, som idag är museum, finns det rätt stora
fönster och mittemot finns en ljus fasad, vilket gjorde att jag kunde
använda det befintliga ljuset helt och hållet. Med svarta flaggor och
reflexskärmar kunde vi styra ljuset dit vi ville ha det. Som hjälp med
ljussättningen hade jag Lasse Stålberg, en mycket duktig elektriker som
jag jobbat med under många år när det gäller SVT:s produktioner.
–Vi filmade med Super-16 och en Arri SR3 och filmvalet föll på Fuji
Reala 500D för interiörer och nattbilder, samt Fuji 64D för exteriörer.
Jag är mycket nöjd med resultatet så här långt. Filmen är inte
färdigklipp och vi har inte gjort den slutgiltiga färg- och
ljussättningen, men det ser verkligen bra ut.
Naturligt ljus i ”En kärlekshistoria”
–Det var under inspelningen av Roy Anderssons ”En kärlekshistoria”,
1969, som jag upptäckte hur det gick att använda det naturliga ljuset
från fönster. Lägenheten som vi filmade i vette mot en innegård med en
fasad tätt inpå. Vi hängde helt enkelt stora vita lakan på gårdsfasaden
och på detta sätt kunde vi reflektera in ett naturligt fönsterljus i
rummen. Därefter har jag ofta använt mig av detta sätt att
ljussätta.
–Med dagens ljuskänsliga och finkorniga filmer är det mycket enklare
att arbeta med det naturliga ljuset och kunna filma i låga ljusnivåer.
På så sätt kan man enkelt behålla stämningen i en miljö. På ”Linné” har
vi använt lampor väldigt sparsamt. En dag då vi spelade in på
Drottningholm, i ett bibliotek på tredje våningen, var det regnigt och
mörkt så det befintliga ljuset räckte inte till för att exponera upp
den mörka interiören. Då fick vi ta hjälp av tre HMI-lampor utanför
fönstren. Dessa scener är det enda stället i filmen där vi använt en
större ljussättning. I alla andra fall ha vi använt naturligt ljus
och vid enstaka tillfällen har vi använt en liten lampa eller
Kinoflo för att få lite glans i ögonen när
skådespelarna stod bortvända
från ljuset.
–I vida bilder kan det vara svårt att komma till och skärma av ljuset
från fönstren på väggar och tak. Då har jag använt tonande gråfilter
för att minska exponeringen i dessa ytor, vilket fungerar alldeles
utmärkt. Naturligtvis kan man göra detta i skanningen, men jag som
gammal fotograf vill göra det direkt i kameran. Man vet ju aldrig om
man skulle trilla av pinnen innan det är dags att slutskanna, säger
skämtsamt Jörgen Persson.
I Linnés lärljungars fotspår
Av denna 4 timmars dramadokumentär har Jörgen Persson filmat en timma
och femton minuter gestaltande scener. Sedan har fotografen Jan Röed
åkt med filmkameran i Linnés lärljungars fotspår och filmat i Syd
Amerika, Afrika och Asien. Även Jan har använt Fujis film i sin
Aaton-kamera och hans dokumentära filmbilder ska tillsammans med
stillbilder av växter och kartor fylla resterande 2 timmar och 45
minuter.
Jan Röed har enbart använt befintligt ljus.
|
|