Inspelningen av Badjävlar, juni-juli 1970
av Roland Sterner, FSF

Vägmästaren i Öregrund-Östhammar Lars Molin debuterade som TV-dramatiker med några kortare pjäser. Han hade också skrivit ett längre manus med titeln Badjävlar, som TV2-teatern beslöt sig för att filma 1970. TV2 hade startat i december 1969 och man provade lite ovanliga grepp i början. I det här fallet tänkte man sig en hel kväll som skulle handla om Roslagen: en relativt lång TV-teaterföreställning, ett underhållningsprogram och en dokumentärfilm.

Dessa tre produktioner skulle spelas in parallellt på sommaren 1970 av ett litet team bestående av frilansare och några anställda på TV.

Christian Lund var regissör, Hans Welin och jag fotograferade. Ljudtekniker var Christer Furubrand, som hade börjat i branschen året innan (se Du gamla du fria), med Bo Lundqvist som B-ljud. Palle Sonesson var inspelningsledare, chaufför och allmän hjälpreda. Från SVT kom regiassistenten Per-Olof Thisner som också var tänkt som klippare, scriptan Renate Fryklund samt maskören Eva Lundström. Ingen elektriker eller passare fanns, så ljussättningen fick Hasse och jag ordna själva.

Kostym, rekvisita m.m. sköttes av SVT i Stockholm, men någon representant för dessa funktioner fanns inte på plats i Öregrund-Östhammar, där inspelningen gjordes.

Förutom inspelningen i Roslagen togs några scener i Stockholm vid Tegnérlunden, där huvudpersonerna, Ernst Günther med familj, hade sin bostad.

Förutom Ernst Günther medverkade ett stort antal kända skådespelare, bland dem Anders Nyström, Gun Jönsson, Leif Forstenberg, Tommy Johnson, Gösta Bredefeldt, Oscar Ljung, Åke Fridell, Sven Holmberg, Kim Anderzon, Wanja Basel, Per-Axel Arosenius, Sture Ericson, Carl-Axel Elfving, Brita Billsten, Börje Nyberg och Britt Örnehed. Därtill kom trubadurerna Bengt Sändh och Finn Zetterholm som framförde visor som kommenterade händelseförloppet. Ljudteknikern Christer Furubrand fick göra en roll som egentligen skulle ha gjorts av Stefan Ekman, men det är Ekman som återfinns på affischen! Jag fick göra två små roller, sekreterare i kommunfullmäktige samt en polis, och alla övriga i teamet, förutom Hasse Welin, fick hoppa in i småroller.



Ernst Günther och Sture Ericson. Inga Ålenius i bakgrunden.

Många scener togs med två kameror, en Eclair NPR och en Arriflex 16 BL, ibland i en stil som många år senare kom att kallas Dogme. Skådespelarna hade stor frihet med sceneriet och vi följde dem så gott det gick. Råfilmen som användes var Kodaks 7254, en negativ färgfilm på 100 ASA som introducerats 1968 men som nyligen kommit i 16 mm format. Det fanns inga extra B-fotografer, och behövdes det skärpeföljningar fick scriptan och maskören hoppa in och göra dem.

Efter sex veckors inspelning, med arbetstider som inte alltid höll sig till de lagstadgade, var filmen inspelad, även underhållningsprogrammet. Någon dokumentärfilm hanns tyvärr inte med. Hasse Welin klippte filmen, som i första versionen blev två och en halv timme. Den klipptes ned till drygt två timmar, och bland det som kortades var det politiska talet som hölls av Gösta Bredefeldt nära slutet av filmen.

Filmen visades första gången i TV2 den 28 april 1971 och sågs av 96 % av dem som vid den tiden kunde ta in TV2. Den har sänts i TV flera gånger sedan dess och den finns på DVD sedan 2009. Sedan en tid kan den även avnjutas på SVT-Play. Badjävlar är upptagen i bokverket Tusen svenska klassiker som utkom 2009.


Till startsidan





Inspelning av Badjävlar i Öregrund. Från vänster PeO Thisner, Bosse Lundqvist, Christer Furubrand,
Christian Lund, Ted Lindahl (tillfällig besökare på inspelningen, hållande lampa)
samt Hasse Welin som mäter ljus inne i bilen. Till höger inne i bilen skymtar Ernst Günther.





Inspelning utanför det hus som i filmen bebos av Oscar Ljung och Brita Billsten.
Till vänster Manne Grünberger, sedan Ernst Günther, Christian Lund, PeO Thisner (sittande bakom kameran),
Hasse Welin med kontrastglas och tillfällige besökaren Ted Lindahl.




Interiörinspelning i det hus som i filmen hyrs av Oscar Ljung och Brita Billsten.
Ljussättningen är gjord med halogenlampor och ett reflektorparaply, som på den tiden var ganska nya hjälpmedel.
Bakom den vänstra halogenlampan sitter en klämnitra 500 W som tillhörde den gamla standardutrustningen.
Foto: PeO Thisner.




Från inspelningen av filmens inledningsscen. Oscar Ljung provar cykeln.
Till höger en bortvänd Christian Lund, därefter Hasse Welin och Roland Sterner.
Foto: PeO Thisner.





Christer Furubrand, Christian Lund och Hasse Welin i gröngräset.




Hasse Welin med Eclair NPR, kameran som revolutionerade dokumentärfilmningen
genom sin lätthanterlighet och sin låga ljudnivå.
Den användes till de flesta handkamerascener i Badjävlar.
Tyvärr var kameran inte kristallstyrd, så vi fick arbeta med pilottonkabel mellan kamera och bandspelare.

Hasse bär ett Cine 60-batteribälte för 12 V.




Närbilderna av Gösta Bredefeldt som håller ett politiskt tal i filmens slut
togs i en lugnare miljö än torget i Östhammar. Hasse Welin vid kamerorna, Christian Lund i mitten.





Från inspelningen av underhållningsprogrammet Trotziga trubadurer på grönbete,
som gjordes i samband med Badjävlar. Wanja Basel, Finn Zetterholm och Kim Anderzon på en skärgårdsbrygga.





Lars Molin, 1970.