Technicolor var
länge synonymt med färgfilm. Under minst 20 år hade Technicolor i USA
monopol på inspelning av färgfilm, innan Kodak på 1950-ta1et kom med
sin Eastmancolor. Många av filmhistoriens mest minnesvärda filmer är
inspelade med Technicolor-systemet, t.ex.
Borta med vinden,
Trollkarlen från Oz och
Afrikas drottning.
Som
för många andra innovationer började det med en dröm — att kunna spela
in rörliga bilder i full färg. En av många som hade denna dröm och som
kom att förverkliga den hette
Herbert T. Kalmus.
Med sin unika uppfinning Technicolor skrev han för evigt in sig i
filmhistorien som mannen som skapade det första riktiga
färgfilmssystemet.
Under de första tio åren på förra sekel hade det vuxit upp
biografsalonger i de flesta större städer världen över och intresset
att gå på bio var stort. Den film som publiken fick se var sällan
svartvit, den var tonad och tintad (infärgad) i blått, grönt, rött
eller brunt. På detta sätt kunde man använda färgen för att skapa
stämningar, men man kunde inte återge verklighetens alla färger på ett
naturligt sätt.
Kinemacolor — den första färgfilmen
Det var engelsmannen
George Albert Smith som först gjorde en additiv tvåfärgsmetod kommersiellt
gångbar och som 1908, tillsammans med
Charles Urban, lät patentera den under namnet
Kinemacolor.
Genom att exponera två filmrutor efter varandra på pankromatisk
svartvit film genom grön- resp. rödfilter, kunde han sedan återskapa
två tredjedelar av färgspektrat genom att projicera den svartvita
kopian genom grönt och rött filter.
Annons i Dagens Nyheter den 11 april 1910.
Röda, gröna och gula färger, liksom hudtoner, återgavs
tillfredsställande, medan blått saknades. Eftersom de båda delbildena
exponerades efter varandra uppstod vid rörliga motiv s.k. fringing,
miss-
färgade konturer. Andra nackdelar var lågt ljusutbyte från projektorn p.g.a. filtrens absorption av ljus.
Mr. Technicolor
Herbert T. Kalmus
föddes 1881 och tog 1904 sin Bachelor of Science vid Massachusetts
Institute of
Technology (M.I.T.). Året därpå reste Kalmus tillsammans med
skolkamraten David Comstock till Schweiz där de båda i Zürich avlade
doktorsexamen. År 1912 bildade Kalmus, Comstock och en
briljant ingenjör vid namn Burton Wescott en konsultfirma. Senare samma
år fick de i uppdrag från en klient att försöka reducera flimmer vid
filmvisning. Projektet lyckades inte, men Kalmus fick klienten William
H. Coolidge att investera pengar i ett nytt färgfilmssystem.
Kalmus hade
med säkerhet både läst om och sett Kinemacolor, som visades i New York
1909 och demonstrerades vid M.I.T. 1910 när Kalmus var biträdande
professor där i fysik.
Kalmus idé var att genom ett objektiv samtidigt
exponera både den gröna och röda delbilden, för att slippa missfärgade
konturer. Hans idé var att bakom objektivet låta ett prisma dela upp
ljuset till två filmrutor på samma filmremsa. De tester som Kalmus fick
fram måste ha övertygat Coolidge och hans partner C.A. Hight, som
investerade 10.000 dollar i projektet. 1915 bildades bolaget
Technicolor i Boston, med Kalmus som direktör och Comstock som vice
direktör. Namnet Technicolor valdes för att hedra deras tidigare skola,
Massachusetts Institute of Technology.
Labb i en järnvägsvagn
Den första filmen som gjordes med det nya additiva Technicolor-förfarandet var
The Gulf Between,
som spelades in i Florida 1916. För att kunna framkalla filmen på
inspelningsplatsen kom Kalmus på idén att inreda ett laboratorium
för framkallning och kopiering i en järnvägsvagn, som enkelt kunde
transporteras på USA:s väl utbyggda järnvägsnät.
Det fanns också andra
orsaker till ett mobilt labb. Vid denna tidpunkt fanns ingen
pankromatisk film att tillgå, vilket var ett måste för upptagning
genom det röda filtret. Detta löste man genom att sensibilisera filmen
strax före filmningen, genom en kemisk process som gjorde den
ortokromatiska filmen känslig även för rött ljus. Technicolor
hade konstruerat en speciell maskin för detta.
The Gulf Between
hade premiär i New York 1917 och tidskriften Motion Picture World
skrev: ”Many of the landscape and water scenes are of a remarkable
coolness. The interiors and human elements are not so well done, the
men and women in particular a more or less painted or chromo effects.
The faces are most successful in close-ups.”
Fram till 1922 använde Technicolor sin additiva metod, som krävde
speciella projektorer med två objektiv för samtidig projektion av grön
och röd bild. Detta var naturligtvis en stor kommersiell nackdel då
endast ett fåtal biografer var utrustade med dessa specialprojektorer.
Ny subtraktiv metod
Under åren 1918-22 hade Technicolor med hjälp av nytt kapital, 400.000
dollar från Coolidge, forskat fram en helt ny metod att framställa
tvåfärgkopior som kunde visas i vanliga projektorer. En ny kamera blev
också designad, där två filmremsor löpte i 45 graders vinkel bakom ett
prisma med grönt och rött filter. Från dessa två negativ gjordes två
filmkopior som framkallades till gelatinreliefer och infärgades med
orangeröd resp. blågrön färg. Dessa två filmer cementerades tillsammans
rygg mot rygg och bildade en 35 mm film med färgämnen i stället för
silverkorn. Nackdelen med denna subtraktiva metod var att gult inte
återgavs tillfredsställande.
Den första filmen med den nya Technicolor-metoden, kallad process nummer två, var
Det stulna paradiset /
The Toll of the Sea, filmad i Hollywood 1922 av J Arthur Ball och Ray Rennahan. Filmen
visades på tusentals biografer i USA och blev en stor succé. Intresset
för att använda Technicolor ökade nu bland producenterna i Hollywood,
där det under denna tid rådde högkonjunktur.
För att bättre kunna serva filmindustrin i USA, som till stora delar
hade etablerat sig i Hollywood, beslöt också Technicolor att flytta dit
och där bygga ett laboratorium på 1006 North Cole.
Fram till 1924 hade alla Technicolors färgfilmer spelats in utomhus,
eftersom filmens låga ljuskänslighet genom färgfiltren krävde mycket
ljus. Nu fick de förfrågan om det var möjligt att spela in två
drömsekvenser i studio till Samuel Goldwyns film
Kärlekens gudinna /
Cytherea
(1924), fotograferad av Arthur C Miller och med J Arthur Ball som
teknisk rådgivare. Technicolors första försök att filma i studio med
artificiell belysning blev en succé. Andra tidiga filmer som innehöll
korta sekvenser i Technicolor var
De tio budorden /
The Ten Commandments (1923) av Cecil B. DeMille, samt
Djupets hämnd /
The Uninvited Guest, (1924),
Den stora paraden /
The Big Parade (1925), och
Ben-Hur: A Tale of the Christ (1925). För att filma
Ben Hur på plats i Rom sände Technicolor dit sex tekniker och fyra kameror.
Sjörövaren i färg
Douglas Fairbanks film
Sjörövaren /
The Black Pirate
spelades in 1925-26 till den då enorma summan av en miljon dollar.
Douglas Fairbanks tog inga risker och testade därför noggrant
Technicolor-förfarandet. Han spenderade 125.000 dollar och tog 50.000
fot film för att utröna vilken typ av smink, vilka kläder och färger
som gav bäst resultat på Technicolor-filmen. Testkopior gjordes
med sex olika grader av färgmättnad, för att Fairbanks skulle kunna
välja vilken han tyckte bäst om.
Inspelningen gjordes utanför Catalina Islands på ett specialkonstruerat
skepp. Fyra av Technicolors sex kameror användes. Mycket av detta
material kom inte till användning i den färdiga filmen, då bakgrunderna
inte fotograferades till Mr. Fairbanks belåtenhet. Istället filmades
merparten på United Artists område där skeppet hade byggts upp i en
artificiell pool och gungades mekaniskt. Filmen fotograferades av Henry
Sharp i nära samarbete med Technicolors fotografer Ray Rennahan och Roy
Musgrave, samt de tekniska specialisterna George Cave och J.
Arthur Ball.
Sjörövaren blev en
omedelbar succé vid premiären den 8 mars 1926 i New York, men visningen av
Technicolor-kopiorna blev inte problemfri. I New York hade erfarna
maskinister visat filmen, men när den sedan kom ut i landet och
otränade maskinister stod för visningen uppstod problem. Bland annat
hoppade bilden ur fokus p.g.a. att filmen böjde sig, och orsaken till
detta var den cementerade kopian som var svår att hålla plan i
bildfönstret på grund av sin tjocklek.
Dye Transfer — en ny kopieringsmetod
Problemen
med den cementerade kopian ledde fram till att Technicolor utvecklade
en ny kopieringsmetod, kallad process nummer tre. Med hjälp av två s.k.
matrisfilmer, framkallade till gelatinreliefer i garvande framkallare,
kunde man låta dessa filmer suga upp transparent färgpigment, dyes, i
förhållande till exponeringen, och sedan under tryck överföra dessa
färgämnen till en blank gelatinfilm. På detta sätt fick man en
färgkopia som fysiskt motsvarade en svartvit kopia, men innehöll två
skikt med färgpigment. Metoden kallas ”Dye Transfer” eller ”Imbibition
printing” och kom i produktion 1928. Därmed var alla problem med
projektionen ur världen, samtidigt som kvaliteten på kopiorna ökade;
bättre skärpa och eventuell misspassning mellan delbilderna
eliminerades.
Samtidigt som ljudfilmen slog igenom i slutet på 1920-talet, fick Technicolor ett genombrott och användningen av färgfilm ökade
i USA från ca 5-6 filmer per år till 23 filmer 1929 och 35 filmer 1930,
som helt eller delvis var filmade med Technicolor. Den första
ljudfilmen helt i Technicolor var Alan Croslands
Upp med ridån /
On with the Show! (1929), fotograferad av Tony Gaudio. Ljudfilmen
Jazzkungen /
King of Jazz (1930) var också filmad i Technicolor. Därefter kom en nedgång, och 1931 gjordes endast 7 filmer.
Regnbågens alla färger
I början av 1932 var Technicolors första trefärgs-filmkamera färdig,
samtidigt som deras laboratorium i Hollywood stod utrustat med
kopieringsmaskiner för det nya trefärgs-förfarandet, kallad process
fyra. I en speciell kamera, via ett prisma och färgfilter: rött, grönt
och blått, exponerades tre svartvita filmer parallellt.
Två av filmerna löpte i kameran tillsammans som s.k. bipack, där den
blåkänsliga filmens bas var röd och fungerade som filter för den
bakomvarande rödkänsliga filmen. Kamerorna var extremt dyra, 30.000
dollar, och tillverkades av Mitchell.
Foto: George Eastman Museum.
Efter exponering i kameran och framkallning av de tre
separationsnegativen framställdes tre matrisfilmer. Dessa matrisfilmer
infärgades med gult, purpur och blågrönt färgpigment (yellow, ma- genta
och cyan) som sedan under tryck överfördes till en blank gelatinfilm,
där gelatinet absorberade färgen i tre skikt. På detta sätt kunde nu
Technicolor framställa äkta färgfilm som återgav alla för ögat synliga
färger på ett naturligt sätt.
Med endast en kamera tillgänglig erbjöd H.T. Kalmus Walt Disney att
prova den nya tekniken under ett år, tills fler kameror hade
tillverkats och den nya metoden kunde erbjudas till samtliga
producenter. Walt Disneys första tecknade film i färg blev den åtta minuter långa
Blommor och träd /
Flowers and Trees (1932) som hade premiär tillsammans med Irving Thalbergs produktion av Eugene O’Neills
Strange Interlude
på Grauman's Chinese Theater i Hollywood i juli 1932. Den tecknade kortfilmen stal hela
föreställningen och Walt Disney tilldelades en Oscar för bästa tecknade
film 1931-32.
Nu var Walt Disney helt övertygad om att tecknad film och
färg hörde ihop. Nästa film blev
Jultomtens verkstad /
Santa's Workshop, som fick premiär i december 1932. Vi kan se den i svensk TV varje julafton. Även
Tre små grisar /
Three Litte Pigs
(1933) tilldelades en Oscar för bästa tecknade kortfilm. Walt Disney
fick ensamrätt till Technicolors trefärgsförfarande under tre år för
tecknad film. De andra animationsföretagen som ville använda
Technicolor fick nöja sig med det äldre tvåfärgsförfarandet, vilket de
flesta tyckte var helt tillfredsställande för tecknad film. Till detta
fanns 32 st Technicolor-kameror att tillgå.
Delade meningar om färgfilm i Hollywood
Produktionsbolaget Pioneer/RKO Radio ville för kommande långfilmer testa Technicolors nya system och spelade 1934 in kortfilmen
La
Cucaracha. Resultatet blev så bra att samma produktionsbolag året därpå gjorde den första långfilmen med nya Technicolor —
Fåfängans marknad /
Becky Sharp (1935), fotograferad av Ray Rennahan.
Nu hade världen fått se hur en perfekt färgfilm skall se ut och
Technicolors business expanderade kraftigt de följande åren i Hollywood.
De öppnade också ett laboratorium i West Drayton i England. Den första
engelska långfilmen i Technicolor var
Zigenarblod /
Wings of the Morning
(1937), som även den fotograferades av Ray Rennahan. Operatör var Jack
Cardiff, som senare kom att bli den store experten på Technicolor i
England.
I Hollywood var meningarna delade bland producenterna om det var
nödvändigt och ekonomiskt försvarbart att använda Technicolor. Många
ansåg att färgfilmen endast kunde användas till lustspel, musik- och
show-filmer och att svartvit film passade bättre till drama.
Producenten David O. Selznick trodde på färgfilmens möjligheter och kom
att göra ett flertal Technicolor-filmer i slutet av 1930- och början av
1940-talet, bl.a.
Allahs trädgårdar /
The Garden of Allah (1936), med Marlene Dietrich och
Borta med vinden /
Gone with the Wind (1939).
Från inspelningen av
Becky Sharp (1935). Miriam Hopkins sitter på golvet,
fotografen Ray Rennahan på stolen till höger om mikrofonen
och regissören Rouben Mamoulian i glasögon under kameran.
Walt Disney kom 1937 med sin första tecknade långfilm i Technicolor,
Snövit och de sju dvärgarna /
Snow White and the Seven Dwarfs,
som idag tillhör klassikerna bland Disneys produktioner. På 1990-talet
blev den digitalt restaurerad till glädje för många generationer
framöver.
Ljus! Ljus! Ljus!
Det behövdes mycket ljus för att filma med Technicolor. Dåtidens
svartvita filmer hade ingen hög ljuskänslighet och de tre färgfiltren
RGB absorberade flera bländarsteg. I mitten på 30-talet var den
effektiva ljuskänsligheten 8-12 ASA, vilket var en lagom känslighet att
filma med i solljus.
Från inspelningen av
Borta med vinden (1939).
I slutet på 30-talet hade ljuskänsligheten på
filmen fördubblats till 25 ASA. Samtidigt hade belysningsföretaget Mole
Richardson utvecklat en spotlight med kolbågljus (Carbon Arc Lamp eller
s.k. Brute) med ett mycket stort ljusutbyte, 150 och 225 Amp., och med
hög färgtemperatur, vilka kom till stor användning i många kommande
Technicolor-filmer. Färgkänsligheten på Technicolor-filmen var
balanserad för dagsljus, 5.600° Kelvin, vilket gjorde det svårt att
filma med glödljuslampor som krävde blåfilter.
Under 1940- och 50-talet blev det möjligt att öka filmens effektiva
ljuskänslighet; först till 50 ASA och sedan till 100 ASA. På 50-talet
kom också en film balanserad för glödljus, vilket underlättade
interiörfilmning med glödljuslampor.
Från inspelningen av
Borta med vinden.
Regissören Victor Fleming sitter på kranens plattform.
Technicolor-kameran är här utan blimp.
Producenten David O. Selznick längst till vänster.
Technicolor-kameran blimpad.
Operatören tittar i sidsökaren som syns vid den vita siffran 8.
Foto: George Eastman Museum.
Technicolor-kameran var gigantisk. Den vägde c:a 160 kg oblimpad.
Med
den specialtillverkade blimpen blev vikten över 300 kg. På grund av
tyngden kunde kameran bara panoreras och tiltas med vevhuvud. Magasinen
innehöll tre 35 mm filmer om 300 meter.
Bland de objektiv som användes var bl.a. ett 50 mm Leica-objektiv med
hög ljusstyrka; f1.5. De andra objektiven var från Taylor & Hobson
i England i brännvidder från 25 mm och uppåt.
Borta med vinden
När producenten David O. Selznick bestämde sig för att göra filmen
Borta med vinden / Gone with the Wind var det naturligt för honom att
spela in den i Technicolor. Filmen bygger på Margaret Mitchells
bestsellerroman med samma namn och utspelar sig i amerikanska södern
under inbördeskriget. I huvudrollen som Rhett Butler ville Selznick ha
Clark Gable, men han var kontraktsbunden hos MGM, och var själv inte
intresserad. Selznick lyckades få loss Gable från MGM mot att de fick
distributionsrätten till filmen. Nästa problem var att hitta vem som
skulle spela den kvinnliga huvudrollen som Scarlett O'Hara.
In i det
sista var det osäkert vem som bäst passade för rollen. Inspelningen
hade redan börjat när Selznick bestämde sig för att ge rollen till den
engelska aktrisen Vivien Leigh.
Vivien Leigh som Scarlett O’Hara i centrum.
När inspelningen började var George
Cukor regissör, men ersattes snart av Victor Fleming, som vid slutet av
inspelningen blev överansträngd och i sin tur ersattes av Sam Wood och
Sidney Franklin, som turades om att regissera. Även producenten David
O. Selznick regisserade en del scener. Den ursprunglige fotografen Lee
Garmes byttes ut, eftersom Selznick tyckte hans bilder var för mörka.
Chefsfotograf var Ernest Haller med Ray Rennahan som
Technicolor-expert. I olika second unit-team jobbade fotografer som
Harold Rosson, Joseph Ruttenberg och Paul Ivano. Inspelningen drog ut
på tiden, då många problem tillstötte och kostnaden som var budgeterad
till 2,5 miljoner USD blev till slut 4 miljoner USD. Filmen belönades
med hela tio Oscars.
Vivien Leigh som Scarlett O’Hara promenerar med Thomas Mitchell som Gerald O’Hara.
Regissören George Cukor går bredvid.
Filmen har under åren blivit en av de mest publikdragande filmerna från
Hollywood och finns idag i nyrenoverade Technicolor-kopior. Det
ursprungliga trefärgsnegativet är förmodligen den högst försäkrade
masterfilmen i världen och förvaras i en kanister av rent guld.
Technicolor hade total kontroll
Ville man producera en färgfilm med Technicolor-förfarandet förband man
sig via kontrakt att helt följa Technicolors regler för hur färgfilm
skulle inspelas. Förutom kameror och film kom det en fotograf och en
kameratekniker från Technicolor, som arbetade tillsammans med filmens
fotograf och de övriga i kamerateamet. Några av Technicolors fotografer
var inte bara duktiga tekniker, utan utmärkte sig också som fotografer.
Bland dessa kan nämnas Ray Rennahan och W Howard Greene.
Technicolor ville också kontrollera färgsättningen på scenografi och
kläder, liksom smink. Det var Herbert T. Kalmus fru
Natalie som basade
över en stor stab av personal som bestämde hur färgsättningen i
scenerna skulle vara. Själv kallades fru Kalmus för ”Color Consultant”.
Sminkföretaget Max Factor tillverkade en serie sminkprodukter speciellt
anpassade för Technicolor.
Många kreativa personer i filmteamen var
irriterade över att Technicolors personal skulle bestämma hur filmen
skulle se ut rent visuellt och färgmässigt. Till slut släppte
Technicolor lite på sina hårda regler och tillät att filmens upphovsmän
påverkade det visuella slutresultatet. Ett exempel på en
Technicolor-film där regissör och fotograf medvetet bröt mot reglerna
var i John Hustons och Oswald Morris film
Målaren på Moulin Rouge /
Moulin Rouge
(1952). Technicolor ville stoppa produktionen, men gav
till slut med sig och accepterade den annorlunda ton och färgsättning
som filmen fick, vilket gör den till en av de snyggaste
Technicolor-filmerna som jag har sett.
Från inspelningen av Michael Powell och Emeric Pressburgers film
Störst är kärleken /
A Matter of Life and Death (1946).
Michael Powell sitter på åkvagnen i mitten, Jack Cardiff bakom honom.
Geoffrey Unsworth sitter bakom kameran högst upp till höger
och Christopher Challis nedanför honom.
Monopack färgfilm
För att kunna använda vanliga lätta och små filmkameror för filmning i
Technicolor tog Kodak 1940 fram en speciell Kodachrome-film med lägre
kontrast, som fick namnet Monopack. Från denna positivfilm gjordes tre
separationsnegativ och sedan matrisfilmer och Technicolor-kopior på
vanligt sätt. Några av de filmer som filmades med Monopack var
flygbilderna till
Vingar ovan molnen /
Dive Bomber (1941) och
Stormfåglar / Captains of the Clouds (1942), samt alla exteriörscener
till
Lassie på äventyr /
Lassie Come Home (1943). Filmen
Åskmolnet /
Thunderhead - Son of Flicka (1945), gjordes helt och hållet med
Monopack.
Bildkvaliteten från Monopack blev inte lika hög som från 3-strip
kameran, men det hade t.ex. varit omöjligt att ta flygbilder med den
stora och tunga 3-strip kameran.
Anti-trust-action
Filmindustrin i USA ansåg att Technicolor med tiden hade fått en
monopolställning som inte var tillfredsställande. De var helt beroende
av att Technicolor hade kameror och folk lediga att hyra ut. Detta
ledde 1947 till att United States Department of Justice tog upp en
antitrust-stämning mot Technicolor. Domstolen ville bl.a. veta varför
Technicolor inte hade tillräckligt många filmkameror att hyra ut till
alla som ville hyra. Målet mot Technicolor drog ut på tiden och pågick
under tre år. H.T. Kalmus påstod att hans företag inte hade en
monopolställning när det gäller produktion av färgfilmer. Technicolor hade under 1948 använts till femtio produktioner och
konkurrerande system,
Cinecolor och
Trucolor, hade använts till nästan
lika många.
Technicolor beordrades 1950 av domstolen att se till att ha
tillräckligt med kameror så att även de små produktionsbolagen
skulle få möjligheten till att filma med Technicolor. Under
domstolsförhandlingarna hade det säkert framkommit att Kodak snart var
redo att släppa sin negativa färgfilm i monopack. Detta skulle därmed i
ett slag förändra Technicolors dominans.
Eastmancolor negativ
Eastman Kodak hade under många år forskat för att få fram en negativ
färgfilm, med tre ljuskänsliga skikt, som gick att använda i vanliga
filmkameror och som det enkelt gick att framställa positiva kopior
från. Agfa hade under andra världskriget i begränsad omfattning, mest
för inhemskt bruk, gjort en negativ färgfilm med tillhörande kopiefilm.
Kodaks Eastmancolor 5247, 16 ASA och balanserad för dagsljus,
introducerades 1950 och kom i praktiskt bruk under 1951. 1953 kom en ny
version, 5248, nu 25 ASA och balanserad för elljus 3.200 K.
Den
japanska filmen
Helvetets port /
Jigokumon (1953) spelades in med denna
version av Eastmancolor och fotograferades av Kohei Sugiyama. Den anses
vara en av de mest imponerande tidiga färgfilmsproduktionerna. Den nya
typen av färgfilm var tillänglig för alla och skulle på några år
förändra konkurrenssituationen för Technicolor. Nu fick alla som hade
en 35 mm kamera möjligheten att filma i färg och alla labb möjligheten
att framkalla och kopiera färgfilm.
Technicolor och framtiden
Nu gick även Technicolor över till att använda Eastmancolor för
upptagningen, men behöll sin Dye Transfer-process för framställning av
filmkopior.
Den tunga 3-strips Technicolor-kameran överlevde bara några år. Den sista amerikanska filmen som gjordes med den tekniken var
Foxfire (1955), och i Europa var det
The Ladykillers (1955).
År 1955 öppnade Technicolor laboratorier i både Paris och Rom.
Technicolor i Hollywood behöll sitt unika kopieringsförfarande fram
till 1975. Kopiorna till Coppolas
Gudfadern II /
The Godfather : Part II (1974) var bland de sista som gjordes. Francis Ford Coppola hade gärna sett
att kopiorna till
Apocalypse Now (1979) hade gjorts i Technicolor, men när filmen var klar fanns inget laboratorium kvar med Dye
Transfer-teknik. Både de engelska och italienska laboratorierna hade
lagt ner denna process i juni 1978.
Däremot byggdes ett
moderniserat Technicolor-labb upp i Kina, delvis med teknik från det
engelska labbet. I Kina användes tekniken fram till början av
1990-talet. Under senare delen av 90-talet har Technicolor i Hollywood
på nytt tagit upp Dye Transfer-kopieringen och gör i begränsad skala
nya kopior med tekniken.
Borta med vinden och
Trollkarlen från Oz
har gjorts de senaste åren.
Kommentar från Roland Sterner, FSF:
Flera filmer som
spelades in i Technicolor i slutet på 1930-talet har blivit klassiker. Genom teknikens arkivbeständighet har de i dag
restaurerats digitalt och finns tillgängliga på DVD och Blu-ray.
År 1938 kom
Robin Hoods äventyr /
The Adventures of Robin Hood
med en rollista som måste anses vara oöverträffad: Errol Flynn, Olivia
De Havilland, Basil Rathbone och Claude Rains i de stora rollerna.
Fotograferna Tony Gaudio och Sol Polito fick arbeta med
ljuskänsligheten 8 ASA i de stora slottsinteriörerna. Regissör var den
mångsidige Michael Curtiz, som var lika hemtam i äventyrsfilm som i
drama och musical.
Trollkarlen från Oz /
The Wizard of Oz
(1939) i regi av Victor Fleming anses vara en av de mest sedda filmerna
i historien på grund av sina återkommande nypremiärer och TV-visningar.
Den har nu restaurerats i 4K och även framställts i en 3D-version.
Fotograf var Harold Rosson. Filmen är känd för att börja i svartvitt
(sepia-tonad) och övergå i färg, en effekt som skapades med
färgsättning av scenografi och kostym, samt en kreativ klippning.
Klicka här om du vill se en kort men informativ YouTube-film om Technicolor-kameran.
Och här om du vill se en film om Tecnicolors Dye transfer-teknik.