Vem dömer (1922)
© 1922 AB Svensk
Filmindustri
Från inspelningen av Vem dömer, 1921. (Filmen hade premiär 1922.)
Victor Sjöström med megafon, Julius Jaenzon bakom kameran, Mauritz
Stiller i förgrunden.
© 1922 AB Svensk
Filmindustri
© 1922 AB Svensk
Filmindustri
Klicka här om du vill titta på filmbilder.
Några rader ur en
artikel i Filmnyheter, den 4 oktober 1920, med titeln
”Victor
Sjöström i arbete”
Varje regissör har sitt sätt att arbeta på. Och Victor Sjöström har
sitt. Det finns regissörer, som tycker om att vara temperamentsfulla
under inspelningarna, att nedkalla alla mer eller mindre onda makter
över de agerande, när det av en eller annan anledning råkar gå år
skogen. Det är ett sätt. Men
det är inte Victor Sjöströms sätt.
Victor Sjöströms sätt är lugnt, behärskat och metodiskt. Det är
överhuvudtaget mycket behagligt att arbeta under Victor Sjöströms
ledning, betygar var och en som blir tillfrågad i saken.
Skådespelaren Tore Svennberg
säger t.ex.:
— Jag tycker det är trevligt att spela in film för Sjöström. Allting är
så klart och redigt. Han vet precis hur allt ska vara, när inspelningen
börjar. Det är inget sökande under arbetet. Det kan ju vara någon liten
detalj, men man märker, vart han vill syfta. Personligen uppskattar jag
honom mycket både som konstnär och som regissör. Jag har samarbetat med
honom vid teatern också, och det är verkligen glädjande, att han både
som filmregissör och teaterman alltid hållit fast vid de konstnärliga
kraven.
Herr Sjöströms underregissör, skådespelare E. Engborg, understryker
detta uttalande med följande erfarenheter av samarbetet med honom:
— Något mycket utmärkande för Sjöström är hans punktlighet, allt är väl
övertänkt. Alla regianordningar äro noga utarbetade i manuskriptet, så
att det aldrig behöver förekomma några väsentliga ändringar under
arbetet. Han kostar f.ö. på manuskriptet upprepade överarbetningar, och
när han är färdig med inspelningen för dagen tar han itu med en
noggrann utformning av scenerna till nästa dags inspelning. Han fogar
smådetaljer till manuskriptet och lägger allt till rätta för
skådespelarna.
Till exempel beträffande småroller, som utföres av skådespelare som
engagerats för enstaka scener och som inte ha varit med under den
föregående inspelningen, dessa nya rollinnehavare instruerar han ofta
skriftligt. Han låter utdela promemorior till dem, lösa pappersblad, på
vilket klar och tydligt redogöres för det ifrågavarande scenernas
innebörd och innehåll. På samma sätt gör han anteckningar till stöd för
sitt eget minne.
|
Till
startsidan
|
|