Akustik och kamerasurr
Vid
slutet av 1960-talet började
en del filmljudtekniker förbättra akustiken på sina
inspelningsplatser med hjälp av tomma wellpappkartonger och wellpapp
på rulle. Ofta målade de pappen vit så att den även kunde fungera som
reflexskärm för fotografens lampor. Ibland hängde de även upp filtar,
med vita lakan fäst på ena sidan, i tak
och efter väggar. Skoljud dämpades med
ryamattor.
Nuförtiden (2014) brukar filmljudteknikerna dämpa skoljud med små
entrémattor av gummi som är lätta att flytta och sätta tejpmarkeringar
på. Och precis som förr ingår filtar i utrustningen,
fastsatta på en ribba så att de kan hängas på lampstativ. Även
akustikskivor, som ser ut som stora äggkartonger, ingår i ljudfolkets
bagage. Videokameror inställd på ISO
800 är ingen ovanlighet i dessa tider, så fotograferna
vill för det mesta ha allting svart så att
inte ljuset
studsar runt.
När ett avsnitt på 90 minuter till en TV-serie ska spelas in på 20
dagar finns tyvärr inte så mycket tid till att korrigera akustiken.
Sändarmikrofonerna är därför i stort sett alltid påkopplade.
Stort tack till Stef Ljungberg som
berättat.
Världens tystaste filmkamera torde ha varit en Eclair NPR
som var ombyggd för Super-16 och
placerad i den blimp (ett svep i plåt som invändigt var klätt med en
ljudisolerande blymatta och ljuddämpande skumplast) som Bengt
Schöldström på Svensk
Filmindustri hade byggt. Kameran användes av Lasse
Hallström vid
inspelningen av ”En kille och en tjej” (1975) och av filmfotografen
Lasse Björne vid inspelningen av Mats Arehns film ”Maria” (1975).

Blimp
till Eclair NPR.
Foto:
Hanno-Heinz Fuchs /
© Svenska Filminstitutet |
Den röda
plastskiva skyddar blimpens
frontglas. Aluminium- vinkeln som sticker upp ovanför frontluckan är
ett
fäste för en cremèrskärm. Till höger om
frontluckan sitter en ratt för skärpeinställning.
Hålet bakom ratten är för kamerans sökare. Blimpens kompendium finns tyvärr inte med på bilden. |
En
annan tyst kamera var Moviecam, som introducerades i Sverige i början
av 1980-talet och som bl.a. användes av filmfotografen Jörgen Persson
på Allan Edwalls film ”Åke och
hans värld” (1984). Annars
var det i stort sett regel att det knattrade en hel del från
filmkamerorna genom åren,
både 16- och 35mm.
Det var alltså inte utan skäl som
ljudteknikerna ute i Filmstaden och i
Sandrewateljéerna ofta använde bandmikrofoner från RCA, som har en åttaformig upptagningskaraktär. Mikrofonen riktades så att kameran
hamnade i åttans
midja, med
hyfsad utsläckning av kameraljudet som följd.
Det var i hög grad de knattrande filmkamerorna som drev fram
utvecklingen av riktmikrofoner.
På
1980-talet blev det populärt bland filmljudtekniker att under
efterarbete och vid mixning köra dialogljudet genom en så kallad ”noise
gate”, ofta en Kepex från Valley
People. Den var
vanligen kopplad så att den bara arbetade i det område
där kameran surrade. För att lyckas med det konststycket använde
man sig av ett aktivt filter med tre band som gick under benämningen
Analogix
bandprocessor S200. Den var normalt inställt så
att Kepexen bara jobbade i mellanregistret där kameraljudet var som
starkast. Det gick förstås också att bearbeta bas- eller
diskantområdet.
Analogix-burken var
tillverkad av den legendariske mikrofonbyggaren Jörgen Thuresson. Även
Svensk Filmindustris Tryggve Svensson
byggde några
varianter på det där temat.

Bilden ovan visar en variant på noise
gate-temat. Längst ner ett filter för Kepex
II:ans keyingång, så att den bara jobbade på dialogen. DBX-burken tog
bort brus. På Analogix-burken står Kepex II:an, samt en DSP som
användes för att ta bort vassa s-ljud. Högst upp ett Microverb från
Alesis.
Kommentar från Lasse Lundberg på
Cinepost:
Vanligt förekommande var också att på inspelningsplats försöka tysta
kameran genom att använda sig av en ”figursydd” mjuk blimp tillverkad
av blymatta insydd i tyg. Den användes ofta på Aatonkameran. Hade man
ingen sådan blimp tyckte ljudteknikerna det var kul att lägga en tjock
filt
över både kamera och fotograf. Oftast inhandlades grova hästfiltar på
Överskottslagret för detta ändamål men resultatet kunde ibland bli
hysteriskt nysande fotografer ...
|
Kommentar från
filmfotograf Roland Sterner FSF:
Jag minns från min tid som B-fotograf (i princip hela 70-talet)
när Arriflex äntligen kom med en “självblimpad” 35 mm kamera, Arriflex
35 BL. Den hade visats på en Photokina (jag tror det var 1970) och då
åtföljdes kameran av en blimp för studiotagningar och andra miljöer där
kameran måste vara helt tyst. Det var mycket lätt att sätta in kameran
i blimpen, vars bakstycke gick att växla mellan 120- och 300
m-kassetter.
När kameran sedan kom
till Sverige (Svensk Filmindustri köpte ett exemplar med serienummer
21) så fanns det ingen blimp att tillgå! Representanter för Arri
förnekade bestämt att det någonsin funnits en blimp till kameran! Jag
minns att Bengt Schöldström byggde en blimp till kameran inför den
första filmen som gjordes med den (troligen var det Ulf Andrées “Snacka
går ju” som
Petter Davidson fotograferade 1973). Året efter var jag B-fotograf på
Hans Alfredsons “Ägget är löst” och då användes 35 BL endast för
exteriörerna! Till alla interiörer hade vi en Arri 35 II C i gammal
Arri-blimp som överlevt översvämningen på SF’s lager på Tunnelgatan.
Därefter kom en serie
förbättrade Arri-modeller (35 BL II, III, IV och IV S) men kameran blev
aldrig riktigt tyst. Den användes vid studioinspelningar från mitten av
70-talet men alltid med mjukblimp samt täckjackor på. När jag
fotograferade “Barnens ö” 1979 gjordes alla interiörer med mjukblimp på
kameran och dessutom var den inlindad i ett blommigt sängtäcke! Efter
den erfarenheten var den en fantastisk upplevelse att uppleva Fritz
Gabriel Bauers Moviecam, vilket jag och Tomas Dyfverman gjorde på våren
1980 när vi var i Wien för att prova kameran inför ett
TM-seminarieinslag om bildfrekvenser. Moviecam var inte bara tyst, den
hade en tillsats med vilken man kunde ändra bildfrekvens i tagningen
med bibehållen exponering! En liten motor drog bländarringen med en
kuggrem när hastigheten ändrades.
Jag fick senare prova
Moviecam i praktiken i Tage Danielssons film “Sopor” som jag
fotograferade sent på
hösten 1980. Vi fick låna en kamera en hel inspelningsdag då vi tog
interiörer i Hallwylska palatset, och alla förundrades över kamerans
låga ljudnivå trots att vi körde på Fuji-film.
Det
ansågs nämligen att Fuji
färgfilm lät mer i kameran än Kodaks färgfilm, eftersom den senare hade
ett backing-skikt på filmens blanksida. Detta bestod av något ämne som
tvättades bort i framkallningen. Samtidigt minskade det friktionen i
filmbanan, speciellt den typ av “vidhäftning” som skedde när filmens
blanka baksida låg an mot tryckplattan. Det är samma princip som gör
att två blankpolerade metallbitar hänger ihop, t.ex. C E Johanssons
passbitar för exakta mått.
I likhet med Panavision
var Moviecams affärsprincip att bara hyra ut sin kamera, och
Filminstitutet blev deras representant i Sverige. Därför fick jag
tillgång till kameran inför inspelningen av Kay Pollaks “Älska mej” år
1983. Vi tog 100.000 meter film till denna inspelning utan några
som helst problem med kameraljud i någon enda miljö.
Moviecams låga ljudnivå
skapade en ny standard som övriga kameratillverkare var tvungna att
uppnå. Arriflex övergav 35 BL-konstruktionen och kom så småningom med
sin 535. De köpte senare Moviecam och satte ihop det bästa från båda
tillverkarna i sin Arricam.
En annan episod där kameraljudet spelade en avgörande roll var när
inspelningen av Tage Danielssons film “Picassos äventyr” skulle starta
i augusti 1977. Jag var B-fotograf och samtidigt stillbildsfotograf,
Tony Forsberg var A-foto. Jag hade tänkt att vi i Svenska Ord-studion
skulle använda SF:s fina XR35-kamera från Cinema Products som byggde på ett Mitchell-hus. Till den
fanns en fin serie
Canon-objektiv med BNCR-fattning som jag gjorde nya och ytterst
exakta
skärpeskalor till. Första scenen som togs i studion var den när Picasso
(Gösta Ekman) ska hyra en ateljé i Paris och frågar om det finns vatten
(“agua”). Den togs med XR35-kameran, men ljudteknikerna protesterade
så högljutt mot kamerans höga ljudnivå att resten av filmen gjordes med
SF:s gamla 35 BL nr 21! XR35 användes bara som “stumkamera” t.ex. när
Per Åhlin gjorde scenen med den kamouflerade soldaten.

Cinema Products XR35
Objektiven till XR35, och till en ombyggd Arri II C med BNCR-fattning,
var Canon Aspherical K-35 18mm T1.5, 24mm T1.5, 35mm T1.3, 50mm T1.3
och 85mm T1.3, samt en Canon K35-zoom 25-120mm T2.8, vars fattning gick
att skifta mellan BNCR och Arri Standard.
De fasta var sannolikt ombyggda småbildsobjektiv,
eftersom de
hade helt olika uppbyggnader, t.ex. i fråga om skärpeinställning. Något
av dem hade hela skärpeområdet från oändligt till närmaste avstånd på
bara ett kvarts varv! Vi använde XR35 och ett av objektiven, sannolikt
24 mm, till en scen i “Sopor” när ett rum skulle vara fyllt av
stearinljus som enda ljuskälla!
Zeiss hade ju också ljusstarka objektiv från mitten av 70-talet men de
var inte så vanliga, troligen för att de var mycket dyra. Inte ens på
inspelningen av “Barnens Ö” 1979 hade vi tillgång till ljusstarka
objektiv, vilken grämer mig varje gång jag ser de underexponerade
nattbilderna.
Den känsligare råfilmen kom inte förrän i slutet av 1980, då Fuji
presenterade sin 250 ASA-film. Vi fick några få rullar 250 ASA till
inspelningen av “Sopor”
och använde dem bara när det var absolut nödvändigt. När sedan filmen
var klar syntes ingen skillnad alls mellan 100 och 250 ASA-bilder.
Kommentar år 2021 från Roland Sterner, FSF:
Den Moviecam-utrustning jag använde (som den första i Sverige) på
inspelningen av Älska mej hade objektiv med BNCR-fattning. Detta var
1983. Samma utrustning användes av Jörgen Persson i filmen Åke och hans
värld, som spelades in i februari – maj 1984. Därefter (tror jag)
skickades utrustningen tillbaka till Österrike.
Vi fick byta kamerahus en gång, i slutet av inspelningen, eftersom den
inbyggda värmen i kamerahuset som skulle slås på om temperaturen
understeg +5 grader, inte fungerade.
Jag förstår inte varför Filminstitutet inte behöll sin utrustning. SF,
som också hade en Moviecam, hade lyckats köpa ett exemplar eftersom
Bauer ändrade policyn att bara hyra ut kameran. Tyvärr vet jag inte
vilka inspelningar den användes till.
Jag hade använt Moviecam två gånger tidigare än 1983. Dels när Tomas
Dyfverman och jag var nere i Wien och tog några provbilder till
Bildfrekvensfilmen som visades på TM-seminariet 1980, dels när vi
gjorde SOPOR 1981 och fick låna ett demoex av kameran en hel dag. Detta
var minnesvärt, eftersom ljudteknikern stoppade en tagning eftersom han
inte trodde att kameran hade startats, eftersom han inte hörde den!
Alla scener med Hjördis Pettersson i ”slottets” kök (Hallwylska
palatset) togs med Moviecam, tyvärr med CinemaScope-bildfönster, men
det gjorde inget.
Allt arbete med Moviecam var utomordentligt behagligt, eftersom man
aldrig hade problem med kameraljudet. Detta hade tidigare stört mig
otroligt, inte minst i Barnens ö, där alla synkscener i studio är tagna
med dubbla (och dammiga) dämptäcken. Även inspelningen av Picassos
äventyr hade påverkats av kameraljud-problem, eftersom ljudteknikerna
inte godkände Cinema Products XR 35 för studiobruk!
|
Till
startsidan
|