
|
Marmstedt (ursprungligen Eriksson), Lorens, 1908–66,
film- och teaterproducent. M. filmdebuterade som regissör med En stulen
vals (1932), innan han växte in i producentrollen. Inom bolaget
Terrafilm vårdade han på 1940-talet filmbegåvningar som Ingmar Bergman,
Hasse Ekman och Hampe Faustman. Som teaterproducent drev M. bl.a.
Skansenteatern 1945–59.
AB Terrafilm, filmproduktionsbolag, grundat 1938 av Lorens Marmstedt
med syfte att förse svensk film med impulser från utlandet. Marmstedt,
som var en kreativ producent med öga för regibegåvningar, satsade på
1940-talet på nya namn som Hasse Ekman och Ingmar Bergman. T:s och
Christian-Jaques påkostade ”Singoalla” (1949) blev en ekonomisk
besvikelse och bidrog till att bolaget under 1950-talet miste sin
särart och experimentlusta. T:s sista film producerades 1957.
Nationalencyklopedin
|
|
Lorens Marmstedt [1908-66] svensk producent, inledde filmkarriären som
regissör i början av 30-talet. Det är dock främst i producentrollen han
har gjort sig namn i svensk filmhistoria – driftig och ibland något
äventyrlig. Strax före andra världskrigets utbrott bildade han bolaget
Terrafilm, där regissörer som Hasse Ekman, Hampe Faustman och Ingmar
Bergman fick tillfälle att utvecklas under hans aktiv beskydd. Från och
med Christian.Jaques Singoalla vändes hans intresse mot den
internationella marknaden som emellertid visade sig mycket kärv.
Bra böckers Film och TV-lexikon
|
|
Lorens var en hårdför lärare. Han var hänsynslöst kritisk och tvingade
mig att ta om scener som han tyckte var dåliga. Han kunde säga: ”Jag
har talat med Hasse Ekman som sett materialet och jag har talat med
Kilbom. Jag måste hålla öppet! Det kan ju rent av hända att du inte får
göra färdigt. Du måste tänka på att Birger Malmsten inte är någon Jean
Gabin och framför allt att du inte är någon Marcel Carné.”
Jag försökte lamt försvara mig genom att peka på några
scener som jag tyckte var ganska bra. Då tittade Lorens på mig med sina
kalla ljusblå ögon och sa: ”Jag kan inte förstå denna puttrande
självbelåtenhet!”
Jag var rasande, förtvivlad och förödmjukad men måste
ändå ge honom rätt. Han tog obehaget att varje dag se igenom
materialet. Visserligen skällde han ut mig inför personalen men det
fick jag ta, eftersom han lidelsefullt deltog i filmens tillblivelse.
Jag kan inte minnas att han någon enda gång under Det regnar på vår
kärlek berömde mig för någonting jag gjort.
Däremot gav han mig lärdomar. Han sa: ”När du och dina
kamrater ser dagstagningarna befinner ni er i ett emotionellt kaos. Ni
vill till varje pris att allt ska vara bra. Av den anledningen har ni
ett naturligt behov att bortförklara missar och haussa det ni ser. Ni
stöttar varandra. Detta är rimligt men farligt. Gör ett psykiskt trick.
Var inte entusiastisk. Var inte heller kritisk. Ställ dig på noll.
Engagera inga känslor i det du ser. Då ser du allt.”
Detta råd har varit avgörande i hela mitt yrkesliv.
Bilder, av Ingmar Bergman – Norstedts, 1990
|
|
Lorens Marmstedt (1908-1966) är något av ett unikum i svensk film, på
mer än ett sätt en främmande fågel (modern var italienska, bördig från
Tunisien) med sin starka förankring i fransk och italiensk kultur.
Fadern var affärsman, drev AB Medelhavskompaniet, men Lorens
filmintresse vaknade mycket tidigt. Endast 18 år gammal anställdes han
av Svenska Dagbladet där han åren 1927-31 skrev filmkritik under
signaturen Siglon. Han kan utan överdrift betraktas som en av våra
första ”cinéaster” och uttryckte bland annat sin uppskattning av den
nya sovjetfilmen, även om Lubitsch espri låg hans hjärta närmare.
Åren 1931-36 regisserade och producerade han tio filmer för olika,
delvis egna, företag. Som regissör var han mindre framgångsrik – hans
mest kända film blev Kanske en diktare, en teatral
filmatisering av Gösta Ekmans scenframgång. Bättre lyckades han som
producent, Hemslavinnor (där Hasse Ekman debuterade), Kungen
kommer (Som blev Göstas bästa film) och Petterson-Sverige
(där vi fick en ny komiker, Thor Modéen).
1938 bildade han AB Terrafilm, som till att börja med fungerade som
rent distributionsbolag – med fransk film som specialitet – men inom
kort lierade han sig med regissörerna Schamyl Bauman och Anders
Henrikson – samt ekonomiskt med Sandrewkoncernen – och började ånyo
producera. Fyra framgångar i den lättare genren bäddade för djärvare
satsningar och säsongen 1940-41 fick Terrafilm sitt konstnärliga
genombrott och Lorens Marmstedt blev i ett slag en av
förgrundsgestalterna inom svensk filmproduktion. Det första lyckokastet
blev Anders Henriksons filmatisering av Sigfrid Siewerts Ett brott,
som inte utan orsak betecknades som inledningen till en ny era i svensk
film.
Lorens Marmstedt lockade med denna film en etablerad, seriös
författargeneration till filmen (Bertil Malmberg, Sven Stolpe, Dagmar
Edquist, Herbert Grevenius, Walter Ljungquist) och lät dem samarbeta
med en helt ny regissörsgeneration (Hasse Ekman, Hampe Faustman, Ingmar
Bergman), vilka han också gav stor frihet att själv utvecklas.
40-talet blev Terrafilms (och Hasse Ekmans) storhetstid, värdigt
avslutad med Flicka med hyacinter, men Marmstedt hade vid denna
tid börjat utveckla ett intresse för internationella samproduktioner
som inte föll lika lyckligt ut: Singoalla (1949), Eldfågeln
(1952). Marmstedt förlorade stora pengar – och även sina regissörer.
I fortsättningen delade han sitt intresse mellan teatern (Intiman och
Skansenteatern) och spridde producentengagemanget (Vaxdockan,
Bröllopsbesvär, Kattorna (1962-65)). Han gick bort under
inspelningen av Yngsjömordet (1966), sedan han strax
dessförinnan knutits till SF som producent.
Från Gösta Ekman till Gösta Ekman
av Bengt Forslund – Askild & Kärnekull, 1982
|
|
Vad han var välgörande att möta på denna trista tundra, denne
halvitalienare – impulsiv, spirituell, lekfull, varm! Han var
glansfull i Paris eller Italien, då han på alla språk fäktade för sina
idéer och i regel tog hem potten. Han var oändligt stimulerande, när
han gav sina veritabla uppvisningar i vänliga sarkasmer, snabbt
träffande personkarateristiker, pricksäkert drabbande avslöjanden av
svindel, tomhet och högfärd.
Sven Stolpe i Biografägaren, maj 1966
|
|
Ur Svenskt
biografiskt lexikon, band 25:
Lorens Marmstedt kom att i hög grad påverkas av sin
speciella uppväxt som son till en norrländsk virkes- och
kolonialvaruhandlare, chef för AB Medelhavskompaniet, och dennes
italienska hustru, bördig från Tunisien. Föräldrarna talade sinsemellan
alltid franska, men modern talade som regel italienska med sin son,
fadern svenska. Redan vid unga år blev Marmstedt också van vid
utlandsvistelser och bodde under längre tider i Frankrike och Italien,
vars kultur självfallet kom att prägla honom, liksom även moderns mer
sydländska temperament. För svenska förhållanden framstod han redan i
skolan som något av en främmande fågel och ett mycket brådmoget barn.
Efter faderns död tog han sig också det mer konstnärligt klingande
namnet Marmstedt.
Intresset för film väcktes redan i de tidiga tonåren, och endast 18 år
gammal lyckades Marmstedt dupera SvD att anställa honom som
filmkritiker, förespeglande att han var 23 år — vilket han också såg ut
som enligt samtida fotografier. Med andra filmentusiaster som Ragnar
Hyltén-Cavallius och Bengt Idestam-Almquist, bildade han för övrigt
samma höst Stockholms studenters filmstudio.
Under signaturen Siglon skrev Marmstedt recensioner i SvD. Inspirerad
av bl.a. Sven Stolpe och den franska teoretiska filmlitteraturen blev
han en av de första cineasterna bland svenska filmkritiker. Bland annat
— och sin konservativa tidning till trots — blev han en av de första i
Sverige som skrev om och varmt uppskattade den unga sovjetiska
filmkonsten med regissörer som Eisenstein och Pudovkin.
Marmstedts ideal var dock inte de ryska revolutionsfilmarna utan
snarare eleganta komediregissörer som René Clair och Ernst Lubitsch,
och det var också med filmer i deras anda han själv kom att debutera
som filmregissör med En stulen vals (1931) och Kärleksexpressen
(1932), den senare även i egen produktion. Han hade pengar bakom sig,
och av fadern hade han också ärvt lusten att göra affärer. Det var
därför inte att undra på att just filmen kom att locka honom, denna
konstart som i högre grad än någon annan präglas av den tveeggade men
stimulerande symbiosen mellan konst och industri.
Komedierna blev väl och med uppmuntran mottagna av såväl kritik som
publik, och 1933 bildade Marmstedt tillsammans med Torsten Quensel
bolaget Nordisk filmproduktion, för vilket han regisserade en
filmversion av Ragnar Josephsons skådespel Kanske en diktare
med Gösta Ekman i en redan legendarisk teaterroll, som på detta sätt
kom att bevaras till eftervärlden, även om filmen i sig framstår som
ovanligt teatral.
Betydligt luftigare blev den komedi Marmstedt samma höst fick regissera
för Svensk Filmindustri (SF), Atlantäventyret. Den slog an —
inte minst tack vare sina miljöer, en riktig Atlantkryssning — och
våren 1934 försökte Marmstedt göra om framgången i egen produktion, Eva
går ombord, en film om en resa till tropikerna med nyblivna hustrun
Astrid Carlsson i huvudrollen.
Denna film misslyckades emellertid grundligt, och över huvud tycks det
som Marmstedts första smekmånad nu var slut. Kritiken mot hans
regiarbeten växte sig starkare; inte minst klagade man över bristen på
personregi och tempo, och efter ytterligare ett försök, Flickorna
på Uppåkra (1936), lämnade Marmstedt regiarbetet för gott.
Som produktionsledare (beteckningen producent var ännu inte i bruk)
hade Marmstedt under dessa år större framgång, dels med en remake av
stumfilmssuccén Hemslavinnor (1933), dels med Pettersson-Sverige
(1935), som lanserade Thor Modéen, Äktenskapsleken (1935), med
Zarah Leander i hennes första större roll, samt Kungen kommer
(1936) med Gösta Ekman i dubbelrollen som landsortsaktör och Karl XV,
tveklöst Ekmans bästa filmroll och idag en ”minor classic” i svensk
filmhistoria. Regissör var Hyltén-Cavallius.
De bägge senare filmerna, producerade för SF, blev dock inte de
ekonomiska framgångar man räknat med. Framför allt Kungen kommer
hade nämligen blivit mycket dyr, och Marmstedts aktier var bokstavligen
talat i sjunkande. Hans eget nybildade företag, M-film, gick våren 1936
i konkurs.
1937 blev därför för Marmstedt ett till det yttre overksamt år som han
använde till att konsolidera sig för en mer seriös come-back. Våren
1938 såg också två nya bolag dagens ljus, AB Terrafilm och
Terraproduktion, det förra ett distributionsbolag, som framför allt
koncentrerade sig på fransk film, vilken under 30-talet fått en verklig
storhetstid.
Denna verksamhet slog an, och det kom också produktionsverksamheten att
göra, sedan Marmstedt med säkert öga satsat på nya spännande regi- och
skådespelarkonstellationer, Schamyl Bauman med Signe Hasso och Sture
Lagerwall (Vi två, 1938), Anders Henrikson med Karin Ekelund och
Edvin Adolphson (Ett brott, 1940) samt debuterande Hasse Ekman
med komedin Med dej i mina armar, samma år och med samma
kärlekspar.
Med ens framstod det lilla Terrafilm som det både publikt och
konstnärligt ledande företaget inom svensk film, och den ställningen
skulle Terra (jämsides med SF under Dymlings ledning) hålla under hela
40-talet, inte minst tack vare satsningen på det unga triumviratet
Hasse Ekman, Ingmar Bergman och Hampe Faustman, men också genom den
medvetna satsningen på mer lödigt litterärt underlag genom samarbete
med en rad författare som Dagmar Edqvist, Herbert Grevenius, Walter
Ljungquist, Bertil Malmberg, Sigfrid Siwertz och Sven Stolpe. Några
idag ”klassiska” filmtitlar må här räcka som påminnelse: Lågor i
dunklet, Första divisionen, Ombyte av tåg, General von Döbeln, Flickan
och djävulen, Excellensen, Brott och straff, Fram för lilla Märta,
Skepp till Indialand, Kungliga patrasket, I dödens väntrum, Fängelse,
Banketten och Singoalla.
Med den sistnämnda filmen spände dessvärre Marmstedt sin båge för högt.
Redan 1946 hade Marmstedt bildat ett filialkontor i Paris, och hans
dröm var att kunna starta en mer internationell producentkarriär. 1948
hade man långt gångna planer på en filmatisering av Ett dockhem
med manus av Bergman, i regi av Alf Sjöberg och med en amerikansk
storstjärna i huvudrollen. Därav blev dock intet, men 1949 gav man sig
i stället i kast med Viktor Rydbergs Singoalla med Bertil
Malmberg som dialogförfattare men i övrigt med franskt manus och i
fransk regi (Christian-Jacque). Filmen spelades in i såväl svensk som
fransk och engelsk version och kom att bli Sveriges första verkliga
superproduktion med tre gånger så stora kostnader som en normal svensk
spelfilm. Slutresultatet, med Viveca Lindfors i huvudrollen, blev
hedervärt men knappast mer — och ekonomiskt ett stort bakslag från
vilket Terrafilm aldrig riktigt kunde hämta sig. Som avslutande
konstnärlig triumf för Marmstedts imponerande 40-tal kom istället Hasse
Ekmans bästa film, Flicka och hyacinter, med premiär i mars
1950.
Samma höst kunde emellertid Marmstedt förverkliga ett annat drömprojekt
— en egen teater. Den 17 oktober invigdes Intima teatern vid Odenplan i
Stockholm med en uppmärksammad uppsättning av Tolvskillingsoperan
i regi av Ingmar Bergman. Marmstedt drev Intiman under hela 50-talet
och hade här många stora framgångar, framför allt med den lättare
repertoaren. Ett salongsstycke som Thehuset Augustimånen gick
över 500 gånger. På somrarna drev han dessutom sedan mitten av 40-talet
och i ständig kamp med vädrets makter friluftsteatern på Skansen, och
frågan är om inte Thalia under dessa år låg Marmstedt närmare hjärtat
än den nyckfulla Fru Filmia.
Helt kunde Marmstedt dock inte släppa henne. Som fri producent var han
bl.a. inblandad i ett par franska produktioner, och 1952 sökte han
komma igen i Sverige med en ny stor samproduktion, hans första i färg
och i helt engelskspråkig version: balettfilmen Eldfågeln med
Tito Gobbi och Marmstedts tredje hustru Ellen Rasch i huvudrollerna.
Även denna film blev emellertid en konstnärlig och ekonomisk halvmesyr,
och nu tröttnade Anders Sandrew, som hela tiden stött Marmstedt
ekonomiskt med ateljéresurser och distributionsförskott, och drog åt
tumskruvarna. Från och med våren 1953 blev Terra snarast ett
dotterföretag till Sandrews och dess produktion i fortsättningen av
lättare halt och av föga intresse för eftervärlden. 1959 lämnade
Marmstedt helt sitt eget företag.
Sina sista år kom Marmstedt att producera vitt skilda filmer för en rad
olika och ibland tillfälliga bolag. Några få — med litterära förtecken
— kan förtjäna att omnämnas: Vaxdockan (1962) med manus av Lars
Forssell och med Gio Petré i titelrollen, Dagermans Bröllopsbesvär
(1964) i Åke Falcks regi och Walentin Chorells Kattorna (1965)
i regi av Henning Carlsen. De senare ledde till att Marmstedt 1965 fick
fast anställning som producent hos SF, där han emellertid redan våren
1966 rycktes bort av en hjärtinfarkt mitt under pågående inspelning av
Arne Mattsons Yngsjömordet, som alltså kom att bli hans sista
film.
Marmstedts osvenska och färgstarka personlighet har träffande
karaktäriserats som en härlig och förvirrad ”blandning av bortskämd
haremspascha, dumdristig gambler, småsnål teaterdirektör,
storhetsvansinnig filmproducent, charmfull intrigör, glad amatör,
smågenial yrkesman och generös och hjärtegod vän; ständigt jumpande
mellan framgångens glatta isflak” (Ekman).
Bengt Forslund
|
|
Lorens Marmstedts filmografi:
- En stulen vals - 1932 (regissör)
- Kärleksexpressen - 1932 (regissör)
- Kanske en diktare - 1933 (regissör och
produktionsledare)
- Hemslavinnor - 1933 (produktionsledare)
- Eva går ombord - 1934 (regissör)
- Atlantäventyret - 1934 (regissör [tills. med Edvin
Adolphson] och producent)
- Pettersson - Sverige - 1934 (produktionsledare)
- Äktenskapsleken - 1935 (produktionsledare)
- Kungen kommer - 1936 (produktionsledare)
- Flickorna på Uppåkra - 1936 (regissör, tills. med
Alice Eklund)
- Skeppsbrutne Max - 1936 (producent)
- Vingar kring fyren - 1938 (produktionsledare)
- Oss baroner emellan - 1939 (produktionsledare)
- Hennes lilla majestät - 1939 (produktionsledare)
- Vi två - 1939 (produktionsledare)
- Familjen Björck - 1940 (producent och
produktionsledare)
- Ett brott - 1940 (producent och produktionsledare)
- Med dej i mina armar - 1940 (producent och
produktionsledare)
- Livet går vidare - 1941 (producent och
produktionsledare)
- Första divisionen - 1941 (producent och
produktionsledare)
- En kvinna ombord - 1941 (producent)
- Lågor i dunklet - 1942 (producent)
- Lyckan kommer - 1942 (producent)
- General von Döbeln - 1942 (producent)
- Ombyte av tåg - 1943 (producent och
produktionsledare)
- Kvinnor i fångenskap - 1943 (producent)
- Sjätte skottet - 1943 (producent)
- Sonja - 1943 (producent)
- Narkos - 1944 (producent)
- Excellensen - 1944 (producent)
- Som folk är mest - 1944 (producent, tills. med Hasse
Ekman)
- Flickan och djävulen - 1944 (producent)
- Brott och straff - 1945 (producent och
produktionsledare)
- I dödens väntrum - 1946 (producent)
- Det regnar på vår kärlek - 1946 (producent)
- Supé för två - 1947 (producent)
- Skepp till Indialand - 1947 (producent)
- Brott i sol - 1947 (producent)
- Musik i mörker - 1948 (producent)
- Lilla Märta kommer tillbaka - 1948 (producent)
- Fängelse - 1949 (producent)
- Flickan på tredje raden - 1949 (producent)
- Singoalla - 1949 (producent)
- Flicka och hyacinter - 1950 (produktionschef)
- Eldfågeln - 1952 (producent)
- I dur och skur - 1953 (producent, tills. med Alf
Jörgensen)
- Resan till dej - 1953 (producent, tills. med Alf
Jörgensen)
- Il Letto - 1954 (producent)
- Gula divisionen - 1954 (producent, tills. med Alf
Jörgensen)
- Mord, lilla vän - 1955 (producent, tills. med Alf
Jörgensen, och produktionsledare)
- Hoppsan! - 1955 (producent, tills. med Alf Jörgensen)
- Gorilla - 1956 (producent, tills. med Alf Jörgensen)
- Sceningång - 1956 (producent, tills. med Alf
Jörgensen)
- Räkna med bråk - 1957 (producent, tills. med Alf
Jörgensen, och produktionsledare)
- Lejon på stan - 1959 (producent)
- Sommar och syndare - 1960 (producent och
produktionsledare)
- Två levande och en död - 1961 (produktionsledare,
tills. med Teddy Blaird)
- Vaxdockan - 1962 (producent)
- Adam och Eva - 1963 (producent)
- Bröllopsbesvär - 1964 (producent, tills. med Tore
Sjöberg, och produktionsledare)
- Kattorna - 1965 (producent och produktionsledare)
- Nattmara - 1965 (producent)
- Yngsjömordet - 1966 (produktionsledare, tills. med
Lars-Owe Carlberg)
|
|
Till
startsidan
|
|
|
|