Så här gick det
till: Vi hade beställt en svartvit duplikatkopia av den scen ur
arbetskopian som skulle eftersynkas.
På den ritade
vi 30-40 cm långa streck med fetpenna, diagonalt över bilden, som
förvarningar till varje replikinsats. Strecken kom att vandra över
duken, från ena sidan till den andra, och slutade alltid där en replik
började. Var det två skådespelare som skulle eftersynka en scen drog vi
den enes streck från vänster till höger, den andras i motsatt riktning.
Stödljudet låg
på 17,5 mm magnetfilm (en kopia av klippbandet), och för inspelningen
använde vi en 35 mm magnetfilm (fyra kanaler).
När bildkopian
var ritad klippte vi ner bild- och magnetfilmerna i slingor, och
klippte på vanliga startsladdar. Det fick inte bli för svårt, dvs för
många repliker i varje slinga. Men heller inte för kort, det var
viktigt med kontinuiteten.
Inför
inspelningen laddade vi bilden i projektorn, stödljudet i projektorns sepmag-enhet och 35 mm
magnetfilmen i en perfomaskin. Allt i slingboxar. Sen var det bara att köra igång Rotosynen och
låta slingorna gå runt runt.
De första
minuterna fick skådespelaren lyssna på stödljudet i högtalaren. När
repliker började sitta var det förstås hörlurar som gällde. Vi hade
fyra kanaler för inspelning på magnetfilmen och vi kunde alltså spara
fyra tagningar.
För varje varv
som slingan gick runt, under inspelningen, tog vi synkpip från
startsladdens "trea" för att underlätta synkläggningen.
För att få en
uppfattning om synken, vid kontrollyssning, använde vi
inspelningshuvudet som avspelningshuvud.
När en slinga
var inspelad och klar kopierades den godkända tagningen från den
4-kanaliga magnetfilmen (via avspelningshuvudet) över till en 17,5 mm
magnetfilm. Därefter laddades nästa slinga i projektorn.
Här kan du läsa
om dubbad film anno 1932.
Och här
om Sven A:son Berglunds dubbteknik.
|