Eclair NPR
När den franska kameratillverkaren Eclair lanserar en självblimpad 16 mm filmkamera på Photokina i Köln 1963, förändrades i ett slag förutsättningarna för dokumentärfilmen. Äntligen en liten och tyst kamera som gjorde det möjligt att ta bra ljud även när kameran var handhållen. Kameran var konstruerad av André Coutant och vägde omkring 9 kilo med film i kassetten. I sitt hemland hade den namnet Eclair 16. I den engelskspråkiga världen fick det bli Eclair NPR (Noiseless Portable Reflex). Skiss ur en patentansökan inlämnad i december 1961.
Filmavdelningen på Sveriges Radio köpte in en Eclair
NPR på prov hösten 1964 och Åke Åstrand fick till uppgift att
utvärdera
kameran. Han filmade allt från handkameraintervjuer till konst på
Liljevalchs med den.
År 1965 gjorde Eric M. Nilsson dokumentärfilmen ”Shanes: fyra dygn med ett popband”. Åke fotograferade med NPR-kameran. Klicka här om du vill läsa mer om Åke. Eric M. Nilsson och Åke Åstrand. Bilden är tagen i Ostende 1967 under inspelningen av filmen ”Europa 1900”. Båda hade just slutat på TV och börjat frilansa. NPR användes i Jim McBrides film ”David Holzman's Diary” (1967). NPR användes även av Michael Wadleigh vid inspelningen av den över tre timmar långa dokumentärfilmen ”Woodstock” (1970). Han använde 16 kameror under konserten 1969. När filmfotografen Rune Ericson började arbeta med Super-16 valde han NPR-kameran. Vilgot Sjömans ”Lyckliga skitar” (1970), som Rune fotograferade, blev den första filmen i Super-16. Lasse Hallström använde Eclair NPR och Super-16 vid inspelningen av ”En kille och en tjej” (1975). Blimp till Eclair NPR. Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet NPR-blimpen på bilden var tillverkad av Bengt Schöldström på Svensk Filmindustri till Hallströms inspelning. Med blimpen blev kameran helt ljudlös. Även Lasse Björne använde NPR och den här blimpen när han fotograferade Mats Arehns ”Maria” (1975). På Photokina 1970 lanserade Eclair modell ACL, som bara vägde hälften av en NPR och dessutom var mindre och billigare. Kameran tog än så länge bara 60 meterskassetter men 120 meterskassetter kom 1972-73. En ACL II släpps 1979. Eclair försökte även göra en Super-16 modell av ACL. Den visades på Photokina 1982 och hade namnet PANORAM. Men den kom aldrig i produktion. Bokstäverna ACL kommer från namnen på konstruktörerna, Anston Coma och Jacques Lecœur. Eclair ACL med 60 meterskassett. De franska kameratillverkarna Eclair och Debrie köptes upp 1968 av den kanadensiske filmproducenten Harry Saltzman (James Bond-filmernas producent), som flyttade tillverkningen till England där han grundade Éclair-Debrie (UK) Ltd. Tillverkningen av Eclair-kameror i Frankrike återupptogs under 70-talets första år. Några år byggde man alltså kameror både i England och i Frankrike. Eclair-Debrie (UK) Ltd gick i konkurs i mitten av 70-talet, och i mitten av 80-talet upphörde tillverkningen av Eclair-kameror även i Frankrike. En del av bolagets patent, samt reservdelslagret, köptes av Aaton.
|