TALANDE
FILM
Tidskriften Filmteknik, november 1926
Försök med att åstadkomma talande film ha gjorts av
många uppfinnare men ingen har egentligen lyckats
att för mera praktiskt bruk frambringa en dylik
film. Här i Sverige hade vi för någon tid sedan
ingenjör Berglund, som försökte utexperimentera
idén. Många goda försök gjordes, men någon
världsartikel blev uppfinningen ej.
Nu kommer ett nytt bud från Amerika som berättar,
att på Pallofotofonen, som registrerar ljud på film,
skall nu grundas ett nytt system för talande film.
Experimentarbetena verkställas, meddelar Sv.-Am.
Nyhetsbyrån, av Radio Corporation of America,
General Electric Company och Fox Film Corporation.
Den fotografiska uppfinningen gjordes av ingenjören
vid General Electric Charles A. Hoxie. [...] De
senaste sju åren har Hoxie på laboratoriet arbetat
på apparatens förbättring.
Pallofotofonen består av två skilda huvuddelar, en
som registrerar ljudet och en som återger det. Den
första består av en ytterligt liten spegel anbragt
på ett mycket känsligt membran. Ett inkommande ljud
försätter membranet och spegeln i svängningar,
varigenom en i spegeln reflekterad ljusstråle
åstadkommer en ljusbild på en film framförd synkront
med den vanliga bildfilmen. Vid ljudets återgivande
föres filmen framför en synnerligen känslig
elektrisk apparat som är försedd med vacuumrör. Vid
filmens rörelse alstras en elektrisk ström som
motsvarar de ursprungliga ljudsvängningarna och
denna ström förstärkes så att den driver en
högtalare. Pallofotofonen har redan använts för
upptagande av kända mäns röster, bl. a. Marconis vid
hans besök på WGY-stationen år 1922.
Ultraphon är det senaste på grammofonens och den
talande filmens område, en tysk uppfinning gjord av
dr Küchenmeister. För Sverige har denna uppfinning
hittills varit okänd, men i dagarna har en
representant anlänt till Stockholm för att här
demonstrera och söka försäljare för sin maskin.
Och vari består nu det nya?
Det hela är mycket enkelt! Människan har två öron,
att uppfatta med, två stämband, som frambringar
ljuden, men det hittillsvarande på alla
ljudöverförande eller ljudupptagande maskiner har
varit det enkla upptagandet och återgivandet. Dr
Küchenmeisters metod är nu helt enkelt den, att, för
att fa fram der plastische Ton, två återgivningar
ges på ungefär samma gång.
Demonstrationen av en Ultraphonapparat ger också syn
för sägen. En vanlig grammofonplatta insattes i
maskinen, men i stället för endast en ljudarm
användes i denna apparat två, vilkas båda nålar
glida fram över plattan på ungefär 6 centimeters
avstånd från varandra. Resultatet är
häpnadsväckande. Lika otroligt, som det till att
börja med förefaller, att en ton, frambringad på
detta sätt, skall bli fullt ren, lika förbluffande
blir resultatet. Här kan man verkligen tala om ”den
plastiska tonen”. På Ultraphonen synes också två
öppningar för ljudet och ur den ena kommer
följaktligen samma ljud någon tiondels sekund —
eller kanske mera — tidigare än ur den andra. Så,
som det gemensamma ljudet uppfattas med ens
hörselsinne blir emellertid differensen ingen alls.
Men dr Küchenmeisters metod räcker inte bara till
för att reformera grammofonen. Även talande filmen,
som ännu befinner sig på försökstadiet, har
nöjaktigt lösts och ljudet överföres här på
filmremsan i stället för på plattan. För enbart
ljudupptagning på film fordras endast en cirka
centimeterbred remsa, och det är dr Meyerhofs åsikt
att därest den talande filmen såsom universell
företeelse på grund av språkförbistringen icke har
någon framtid, dock stora möjligheter kunna beredas
för enbart den talande filmremsan, användbar för
föreläsningar, konserter o. d. Filmupptagande såväl
bild som ljud skulle kunna göras så, att exempelvis
endast musik utfördes till bildupptagningen, varför
biograferna skulle kunna klara sig utan sin
orkestrar. Hellre god filmmusik än dålig
orkestermusik.
Till saken hör också, att uppfinning gjorts för
inmontering i en vanlig Ultraphon av filmremsa
upptagande musik, tal eller sång, och man behöver
inte vara mycket hemma på området för att förstå hur
mycket billigare i framtiden filmen kommer att
ställa sig än de stora ebonitskivorna.
Ännu så länge kan man emellertid nöja sig med den
tvåarmade grammophonen, som till jul torde komma ut
i svenska marknaden.
Det faktum att de flesta moderna biografer äro
försedda med tvenne projektionsmaskiner har
utnyttjats av en annan uppfinnare av talfilm. Hans
varietet av den talande filmen består däri att han
”fotograferar” ljudet på en filmremsa av vanlig typ
och storlek. Samtidigt med att den vanliga filmen
upptages. När filmen skall visas, sättes bildfilmen
i den ena projektorn och ljudfilmen i den andra.
Ljuset från den senare maskinen riktas i st. f. på
en duk på en selencell och genom denna omsättes det
fotograferade ljudet till verkligt ljud igen. En
föreställning med dylik film ägde för en tid sedan
rum på Capitol-biografen i Berlin och lär ha blivit
rätt lyckad. De biljud som hittills förefunnits vid
detta talfilmssystem voro här nedbringade till ett
minimum, och sedan några meter av filmen rullats upp
hördes inga alls störande bitoner. Publiken, bland
vilken ett flertal konstnärer, musiker och målare
befunno sig, var syn- och hörbarligen tillfreds med
vad som bjöds. Man fick det intrycket att den
talande filmen ånyo tagit ett steg framåt, även om
det kanske dröjer innan apparater och annan
utrustning blivit så billig att biograferna i
allmänhet kunna få egna installationer för
regelbunden förevisning av talfilm.
”Ett tredje problem, som tid efter annan tilldrager
sig intresset, är den talande filmen. Dess mål är ju
att närma sig teaterföreställningen, då det är fråga
om nöjesfilm, eller att i andra fall på en gång
registrera bild och ton. Värdet härav är rätt så
omtvistat, åtminstone i förra fallet. Filmen står nu
över alla språk, förstås i alla länder, och kan
därför — ej minst viktigt — säljas över hela
världen. Den talande filmen bleve inskränkt till ett
visst språkområde, ty något universalspråk ha vi ju
ej än och finge väl sin egentliga betydelse för de
största språkområdena, t. ex. det anglosachsiska.
Fråga är också om ej mycket av den vila,
betraktandet av en god film kan giva, då musiken
därtill också är lämplig, skulle falla bort, om
orden följde med. Måhända ligger också en del av
denna vila i att så pass mycket lämnas åt vår egen
fantasi; detta skulle till en god del då även
försvinna.
Med huru det än må vara härmed, i många fall vore
det ytterst intressant, ur historiska, tekniska och
andra synpunkter, att på en gång kunna återgiva bild
och ord. Det är även rent tekniskt sett, ett problem
av mycket intresse, som lockat många uppfinnare.
Tidigast angrep man det så, att bilden återgavs på
vanligt sätt, ljudet medelst grammofon. Svårigheten
var då att få fram den exakta samtidigheten; man
försökte olika synkroniseringsmetoder, men det fick
i regel gå tillbaka till personligt kontrollerande
av endera apparaten.
Därefter övergick man till att omsätta även ljudet i
elektrisk ström och ljus. Ljudet upptogs medelst en
membran, som därav försattes i svängningar; med en
lätt spegel, fästad på membranen, återkastades en
ljusstråle på en film, så att bild och ton samtidigt
kunde upptagas. Återgivandet utfördes sedan genom
att de så erhållna ljusmärkena projicerades på en
selen- eller ljuselektrisk cell; denna omsatte då
ljusstrålens variationer i ändring av en elektrisk
ström, som i sin tur sätter en membran i rörelse och
giver ljud.
På sådant sätt har man lyckats finna en ganska
tillfredsställande teknisk lösning av problemet. Än
så länge synes den dock fordra allt för komplicerade
apparater för att kunna ekonomiskt genomföras, om än
nyare hjälpmedel, lånade från radions
förstärkningsteknik, synas vara rätt så lovande.
Man har även upptagit den äldre metoden, med
särskilt återgivande av bild och ton, men med nya
hjälpmedel. En scenisk föreställning upptages
kinematografiskt. Då filmens sedan förevisas, sker
detta samtidigt med att föreställningen upprepas och
utsändes pr radio; man har då blott att reglera
återgivandet så att det håller jämn takt med radions
högtalare. Om detta skall kunna slå igenom är ju
svårt att avgöra; det har stora fördelara gent emot
grammofonen, vilkens plattor ju ha i tid mera
begränsade möjligheter, men är dock beroende på att
föreställningen kan upprepas så länge filmen
förevisas. I större länder, där en operett t. ex.
kan hålla sig på programmet många hundra gånger, kan
det ju tänkas möjligt — hos oss på sin höjd med
revyer; men etern är ju rätt upptagen, och detta
skulle fordra en särskild våglängd reserverad.”
Ur Den moderna
kinematografien: dess förutsättningar, arbetssätt
och möjligheter
av Arvid Odencrants, i Stockholms högskolas
studentförenings skrifter, 2 – 1926
Wahlström & Widstrand, Stockholm, 1926
Kinematografiens
utveckling
Ur en intervju med Louis Lumière
i tidskrifen Vetenskapen och livet, nr 12 1926,
där han bl.a. ger sin syn på Den talande filmen.
Tredje och sista punkten: ”Den talande filmen.”
På detta område har man kanske kommit längre och
till intressantare resultat än på de båda
föregående. Många olika lösningar ha redan framlagts
för den vetenskapliga världen. De grunda sig alla,
vad ljudanalysen beträffar, på fotografisk
uppteckning med användande av den ljuskänsliga
filmen och sedan fonetiskt återgivande av denna.
[…]
Kort sagt, vi få med tämligen stor säkerhet inom
kort den talande filmen. Kommer detta att bli ett
framsteg inom den sjätte konsten? Jag har icke den
uppfattningen. Ur vetenskaplig synpunkt blir det
utan tvivel en intressant uppfinning, och hos
förläggare, filmfirmor och även hos allmänheten
kommer den att medföra en revolution i de gängse
vanorna.
|