SF-Produktion
Kungsholmstorg
6 i Stockholm
Låt oss ta det från början.
Artfilm AB bildades 1947 av Olle
Nordemar och Lennart Bernadotte. Ganska omgående fick Stig
Hallgren anställning som fotograf och Lennart Ehrenborg som kortfilmsregissör
och
manusförfattare. Kontor hade
herrarna i en etta på Eriksbergsgatan i Stockholm.
Men fyra personer i ett litet krypin gick naturligtvis inte i längden,
så den 1 maj 1948 flyttades verksamheten till Kungsholmstorg 6. En
klassisk
adress. I det huset hade AB
Kinocentralen haft ett filmlaboratorium mellan 1921-27 och AB
Filmkopia hyrt lokaler en kort period alldeles innan Artfilm flyttade dit.
Åren runt 1950 annonserade Artfilm att man hade en
avdelning
för ”special effects”, med en optisk printer som kunde
utföra
nedkopiering, förstoring och teknisk bearbetning av film.
Artfilms optiska printer hade skaffats till efterarbetet på Kon-Tiki, en film om en seglats över Stilla havet som Thor Heyerdahl och hans medarbetare genomförde 1947 på en
flotte av balsaträ.
Gösta Bjurman, som
ansvarade för den optiska printern på
Kungsholmstorg, gjorde ett 35 mm negativ av det svartvita 16
mm-materialet från den våghalsiga resan. Gösta stabiliserade
flera skakiga scener, ruta för ruta, och ändrade bildhastigheten från
16 till 24 b/s.
Kon-Tiki fick sin Sverigepremiär den 13
januari 1950. Två år senare vann filmen en Oscar för bästa dokumentär.
Efter några år tog Film-Teknik i Solna över Artfilms
optiska printer. Med dit följde Gösta Bjurman och en operatör vid
namn Åke Anderson. Närheten till labbet ansågs var en förutsättning för
att printern skulle komma till sin fulla rätt.
När Lennart Bernadotte bestämt sig för att bosätta sig på slottet
Mainau sålde han alla sina aktier i Artfilm till Olle Nordemar,
som i början av 50-talet blev ensam ägare.
Omkring 1952 knöts Olle Hellbom
till Artfilm. Han hade tidigare arbetat som reklamchef på Nordisk
Tonefilm. Ollarna kom för enkelhets skull att kallas Ollebom och
Ollemar.
Olle Hellbom regisserade sin första film för Artfilm 1952. Det
var en kortfilm om Axel
Peterssons träskulpturer. Filmen hette Döderhultare och
vann Prix
du Film d'Art i Cannes året därpå.
|
Foto:
Sture Ryman/Svenska Dagbladet,
Stockholms Stadsmuseum, SvD 36773.
|
Olle
Hellbom och fotograf Rune Ericson. Olle till höger.
Filmkameran är en Novado, byggd i Italien.
Artfilm
var generalagent
för Novado.
|
1953 gjorde Artfilm en långfilm på en radioserie
av Astrid Lindgren, Mästerdetektiven och Rasmus. Rolf
Husberg regisserade och Bengt Westfelt
fotograferade. Interiörerna togs i Sandrew-Ateljéerna. Ulf Linde
gjorde musiken. Filmen blev en stor succé.
Bengt Schöldström
anställdes 1955 och värvades från Kinocentralen. På Artfilm arbetade
han först som ljudtekniker och klippare. Med åren kom han att utvecklas
till en av landets mest respekterade experter på avancerade
trickmetoder.
1955 gjorde Artfilm en långfilm på Astrid Lindgrens Luffaren
och Rasmus.
Regissör var återigen Rolf Husberg. Stig Hallgren fotograferade. Filmen
blev ännu en framgång för Artfilm och Olle Nordemar.
1956 regisserade Stig Olin Rasmus, Pontus och Toker, och Peter
Weiss kortfilmen Ansikten i skugga. Året därpå gjorde
Olle Hellbom sin första långfilm, Mästerdetektiven lever farligt. Och så där
fortsatte det. Det blev väldigt mycket Astrid Lindgren varvat med en
del konst- och dokumentärfilmer.
Mellan åren 1957-59 var författaren Kerstin
Ekman anställd vid Artfilm.
Sten Norlén engagerades som ljudtekniker hösten
-62. Eddie Axberg började samtidigt som allt-i-allo,
och avancerade till ljudtekniker i samband med inspelningen av Vi på Saltkråkan, en TV-serie i 13 avsnitt som
Olle Hellbom regisserade under 1963 och som började sändas i januari
1964.
(Här kan du läsa mer om Sten
Norlén.)
Jan Troell gjorde kortfilmen Den gamla kvarnen
för Artfilm 1964.
1965 skaffade Artfilm en 50.000 kvadratmeter stor tomt med en
fabrikslokal
söder om Skå-Edeby
ute på Svartsjölandet, några mil väster om Stockholm. Tanken
var att bygga ateljéer på området. Men det blev inte av. Man nöjde
sig med att använda den befintliga fabrikslokalen som inspelningsateljé
under några år.
1966 köpte Svensk Filmindustri alla aktier i Olle Nordemars
Artfilm AB för drygt
1 miljon kronor. I köpet ingick även systerföretagen Artfoto AB och
Artmekano AB.
Olle Nordemar knöts till SF för en tid av sju år. SF-Artfilm
bildades. (Artmekano
var en
finmekanisk verkstad på Bergsgatan 1 som
Artfilm haft några år. En ”specialverkstad för kinomekanik”. Artfoto AB
fanns med från början och var
möjligen kopplat till Lennart
Bernadotte som åren 1939-1951 var huvudredaktör för tidskriften Foto.)
Svensk Filmindustris
ledning verkställde 1966 beslutet att lägga ner sin
inspelningsverksamhet i Filmstaden i
Råsunda. SF:s
direktörer hade då tänkt förlägga sin
framtida inspelningsverksamhet till Gamla elverket
i Stocksund. Men de ändrade sig. Ateljéerna i Stocksund fick andra ta
över. Istället fortsatte man att använda Filmstadens ateljéer ännu
några år.
Filmklipparen Jan Persson anställdes på Kungsholmstorg den 1
juni 1967. Janne kom från Nordisk Tonefilm.
När SF-Artfilms lokaler i huset Kungsholmstorg 6 renoverades 1969-70,
fick bolagets fabrikslokal på Svartsjölandet, den som under
några år fungerat som ateljé, även tjäna som ljudstudio, klipprum och
kontor.
När
renoveringen på Kungsholmstorg 6 var klar och SF-Artfilm flyttade
tillbaka, hyrde man inte bara Artfilms gamla lokaler, de som låg till
vänster om porten, utan även nya utrymmen som låg på höger sida om
porten och som skulle komma att bli klipprum och kontor.
Sedan
Artfilms dagar fanns klipprum, filmlager och rum för filmsyning på
Kungsholmstorg 2. Dessa släppte man nu. Även farbrikslokalen på
Svartsjölandet avyttrades.
1970 bytte produktionsbolaget SF-Artfilm namn och blev SF-Produktion.
Produktionsledaren Waldemar Bergendahl anslöt 1974.
Samma år regisserade Lasse Hallström sin första långfilm, En kille
och en tjej.
Vid den här tiden hyrde SF-produktion
stora utrymmen
i källaren på Kungsholmstorg 6, där man hade utrustningsförråd,
verkstad och garage. Man hyrde även en utställningslokal, på omkring
200 kvm, som låg i markplanet inåt gården. Lokalen hade takfönster
(skylight) och
användes bl.a. som lunchrum, inspelningskontor, klädförråd, sminkrum
samt för provfilmer.
I april 1975 var det Per-Olof Ohlssons tur att sälla sig.
Inspelningen av Mina drömmars stad behövde nämligen en
stillbildsfotograf. Med tiden blev PO alltmer inriktad på speciella
fotoeffekter (special effects).
Ingvar
Skogsberg gjorde Mina drömmars stad 1975-76.
Mellan 1974-79 hyrde SF-Produktion en stor lokal i Spinnhuset
i det nedlagda fängelset på Långholmen. Där förvarades rekvisita och
kläder och vid några tillfällen användes utrymmet även som
inspelningsateljé.
När hyreskontraktet för Långholmen gick ut 1979, hyrde SF-Produktion
istället den
före detta biografen Galjonen,
på Sjöbjörnsvägen i Gröndal utanför Stockholm, och byggde om den till
en kombinerad inspelningsstudio och bygghall på 325 kvm. Det fanns gott
om lagerutrymmen i Gröndal, och så småningom hyrdes även rum för
kontor och
ett stort garage i anslutning till studion.
Hasse Alfredsons Den enfaldige mördaren kom till åren
1981-82, Limpan,
regisserad av Staffan Roos 1982-83 och Ronja Rövardotter, i
regi av Tage Danielsson 1983-84.
|
Till
vänster innanför porten fanns reception, kontor, pentry samt en
kombinerad biograf och ljudstudio med maskinrum och kontrollrum.
(Biografen användes också för eftersynk och synkeffekter.) Det var till
dessa lokaler
Artfilm flyttade i slutet av 40-talet.
Till
höger innanför porten låg ett antal klipprum (som ibland fick tjäna som
kontor) samt en ljudöverspelning. Det var först efter husrenoveringen
1969-70 som SF-Produktion hyrde även den här delen av huset.
Rakt fram låg en lokal som kallades för ”Hålan”, och som påstods ha
varit en
spelklubb (spelhåla) innan SF-Produktion tog över den.
|
Till vänster om porten
|
1: |
Entré, korridor |
2: |
Reception |
3: |
Kontor |
4: |
Kontor |
5: |
Kontor
Här var Artfilms optiska printer placerad. |
6: |
Pentry, toalett
Det här var ett klipprum på Artfilms tid. |
7: |
Biograf och
ljudstudio |
8: |
Maskinrum |
9: |
Kontrollrum
Mixbordet var byggt av Ulf Park. |
10: |
Synkeffekter |
Till höger om porten
|
1: |
Entré, korridor |
2: |
Toalett, dusch |
3: |
Klipprum
(Tidigare var det här Bengt Schöldströms kontor.) |
4: |
Klipprum |
5: |
Klipprum
(Tidigare Sten Norléns kontor.) |
6: |
Janne Perssons
klipprum |
7: |
Rotosyn (förklaras här) |
8: |
Här förvarades
slutmixar och mixband.
Innan SF-Produktion hyrde källaren fungerade det här rummet som
utrustningsförråd. |
9: |
Klipprum |
10: |
Klipprum |
11: |
Överspelning
Perfomaskinen var en MWA-kombi, en s.k. gumma. 1/4"-maskinen en Studer
A80. Mixbordet hade Tryggve Svensson byggt. |
12: |
Förråd |
”Hålan”
|
1: |
Kök |
2: |
Bardisk
(En rest från tidigare verksamhet i lokalen.) |
3: |
Fikarum |
4: |
Klädavdelningens
syrum |
5: |
Visningsrum med en
stor TV och bandmaskiner för olika videoformat. |
6: |
Entré |
7: |
Här
fanns ett långbord för lunch och sammanträden. Vid stora
filminspelningar var här klädförråd. Rummet hade takfönster ut mot en
innergård. |
8: |
Det
här rummet användes till provfilmningar, som klädförråd eller
inspelningskontor, allt efter behov. Också här fanns takfönster. |
9: |
Toalett |
10: |
Smink |
I
källaren fanns plats för en inspelningsbuss, en röd Chevrolet Van, och
en liten, remdriven DAF 750 pickup som användes för kameraåkningar.
Där fanns även två svarvar, två
pelarborrmaskiner,
en stor och en liten bandsåg samt flera bänkar för monteringsarbeten.
En del av maskinerna tillhörde Tryggve Svensson.
Bengt
Schöldström hade ett lufttätt rum för kamerareparationer, där nere i
källaren, och
naturligtvis fanns där också mörkrum för att ladda filmkassetter,
samt förråd för kameror, ljudutrustning och lampor.
Bengt hade tillsammans med
Tryggve Svensson byggt en avancerad frontprojektionsanläggning. Den var
flitigt i bruk i källaren, där det fanns en liten
frontprojektionsduk.
Staffan Liljander
hade sin Mitchell NC med enbildsmotor stående på stativ, färdig för
textfotografering och enklare trick. Staffan hade även sitt eget
skrivbord och en stor
stereoanläggning där i källaren. Han gillade musik under arbetet.
Staffan var aldrig fast anställd på SF-Produktion. Han frilansade, men
var han inte ute på jobb höll han ofta till på Kungsholmstorg.
Per-Olof
Ohlsson hade riggat två kameror, en Newall och en Bell & Howell
2709,
för att kunna experimentera
med mjuka, rörliga masker i ett av rummen.
Dessutom
fanns det ett rum i källaren för framkallning och kopiering av
stillbilder, samt ett rum för den stora luftkonditioneringsanläggning
som betjänade alla SF:s lokaler där på Kungsholmstorg.
På
en parkeringsplats i närheten stod en stor, grå Bedford-buss som
SF-Produktion hade köpt på överskottslagret. Den hade en gång i tiden
tillhört kriminalpolisen och tjänade nu som inspelningsbuss de gånger
Chevan var för liten.
SF hade även en elbil, en Volkswagen LT med specialbyggt lastutrymme
där det förutom ljusutrustningen även fanns plats för åkvagn och räls.
Till utrustningen hörde ett mobilt, kristallstyrt och ljuddämpat 220 V
elaggregat tillverkat av Onan i USA.
Från andra halvan av 1970-talet hyrde
SF-Produktion en lada i Angarn i Vallentuna kommun för bland annat
rekvisita och kulisser. Egentligen låg den i Körlinge (Körlinge Gård),
strax öster om Angarn, men av någon anledning kallades stället alltid
för Angarn. Ladan övergavs i slutet av 1990-talet.
*
Huset vid Kungsholmstorg 6 byggdes 1905. Här finns en bild från den tiden.
|
Nålmärke
Annons i tidskriften Filmteknik, nummer 1, 1959.
Bild ur Artfilms uthyrningskatalog, ”Arts filmer”, från 1964.
Bengt Schöldström, Lotti Greborn (Ekberg) och Olle Hellbom.
Lokalen en kombinerad biograf och ljudstudio hos Artfilm på
Kungsholmstorg.
Mixbordet
som Bengt
sitter vid var uppbyggt av Quad-försteg och hade reglar tillverkade av
Danner. En variant på Europa Films Quad-bord. Projektorn i gluggen till
vänster var en Siemens 2000 för 16 mm. I gluggen till höger
en Philips FP20 för 35 mm. Bakom glasrutan till höger om Olle fanns en
speakerbox. Senare byggdes där ett kontrollrum som användes vid
inspelning
av eftersynk och synkeffekter.
|
En 17 årig Eddie
Axberg vid en Ampex-bandspelare
längst in i maskinrummet.
De tre perfomaskinerna till vänster hade satts ihop på Artmekano och
var avsedda för
avspelning av 16 mm magnetfilm. Maskinernas
huvudsatser med vaggor, svänghjul och brytrullar kom från MWA.
Perfomaskinen som
står lite på tvären var en AGA 17,5/35 mm. På Sparringhyllan rakt fram
står en
inspelningsmaskin för 16 mm (möjligen också den tillverkad av
Artmekano) sammankopplad med ett Lyrec-förstärkeri.
Den här anläggningen flyttades omsider till Artfilms lokal i Skå-Edeby,
där man byggt en ny ljudstudio.
Synksystemet
i studion på Kungsholmstorg byggde på Interlock-teknik. I samband med
flytten till Skå-Edeby började man i stället synka projektor och
perfomaskiner
med hjälp av en Rotosyn-anläggning.
Vid återflytten till stan, när studion i Skå-Edeby lagts ner, gick
mixbordet och perfomaskinerna från
Artmekano i malpåse.
|
Rune Ericson bakom SF:s Arri 35BL
med 300 meterskassett och Canon K35 25-120 mm T2,8
under inspelningen av Bröderna
Lejonhjärta sommaren 1976.
Foto: Tove Hellbom.
Danne Myhrman, filmens B-foto.
Kjell Gustavsson, Lasse Westfelt och Jerry Porsbjer
vid SF-Produktions fotobuss av märket Bedford.
Jerry och en Sven Fahlén bär en åkvagn, en Elemack på 100 kilo.
Sven var med några dagar när inspelningen behövde mycket folk.
Lotta Melanton, filmens scenograf, under bygget av brödernas hus.
Bilden är tagen på Österlen i Skåne.
Foto: Okänd.
1970-talet:
Alldeles innanför entrédörren till SF-Produktions kontorslokaler på
Kungsholmstorg 6 i Stockholm fanns en reception där Cicci Alewald satt
och svarade i telefon och utförde sekreterarsysslor. En smal korridor
ledde därifrån fram till en biograf/ljudstudio som vi använde för
dagstagningar, eftersynk och tramp. Någon kväll i månaden körde vi film
där som vi lånade från huvudkontoret. Wertmüller, Resnais, Klimov,
Wajda och Michalkov gjorde outplånliga intryck på oss alla.
Mitt emot biografen hade Olle Hellbom sitt rum och alldeles intill hade
Elisabeth Fahlén (Lee) ett litet kontor som Catti Edfeldt så småningom
övertog.
Längst in låg rummet där Artfilms optiska printer en gång stått, som
senare blev Olle Nordemars kontor och till sist Walle Bergendahls.
Olle Nordemar sålde sitt Artfilm 1966 och skulle stanna som
produktionschef för SF i sju år, men trappade ned sitt engagemang mot
slutet av den perioden. Tittade förbi ibland men skyndade för det mesta
vidare. Han lär ha haft hårda nypor när det begav sig. Kunde vara både
argsint och långsint. Nu var han i stället godmodig och gladlynt.
Elisabeth Fahlén var väldigt social och Olle Hellboms högra hand. Catti
Edfeldt tog så småningom över den rollen.
Fotografen David Alan Harvey har sagt: ”I never need an assistant who
can aid with equipment. I only need someone who is good at helping make
friends with those I may want to photograph.” Kanske var det så också
för Olle. Att han behövde någon i sin närhet som kunde roa och liva
upp, när besökare pockade på uppmärksamhet, så att han i lugn och ro
fick möjlighet att läsa av vederbörande.
Rakt fram, innanför porten till Kungsholmstorg 6, låg en stor lokal där
man hade bedrivit försäljning av utrustning till stadens
nöjesetablissemang, innan SF tog över. En del menade att det rent av
varit en spelhåla. Vid en bardisk längst in till vänster i den lokalen
fanns en kaffemaskin kring vilken filmfolk samlades för att språka. I
övrigt användes lokalen, som kallades för ”hålan”, som syateljé,
klädförråd, sminkloge, inspelningskontor, studio för provfilmning och
till slutfester.
Folk kom och gick där på Kungsholmstorg. Man tittade förbi, tog en kopp
kaffe och pratade bort en halvtimme. Kanske för att få lite information
om vilka filmer som var på gång, men framför allt för att liksom
berätta att man fanns till. ”Glöm mig inte!”
Bakom en plåtdörr till höger innanför porten hade filmklipparen Janne
Persson sitt rum. Där fanns även ett litet utrustningsförråd och en
ljudöverspelning. I början hade dessutom Bengt Schöldström och Sten
Norlén sina kontor där, men när Sten började jobba för
biografavdelningen på huvudkontoret och Bengt drog till SF:s anläggning
på Långholmen och senare till Gröndal, fick deras kontorsrum bli
klipprum för ljudefterarbeten.
Janne Persson jobbade jämt. Från tidig morgon till sena kvällen satt
han i sitt mörka klipprum. En slitvarg och snällheten personifierad.
Dessutom duktig som få. Tror aldrig att han någonsin fick en paus
mellan maratonloppen.
För andra var det lite mer till och från. Järnet under inspelning och
efterarbetet men lite lugnare däremellan. När filmerna klipptes kunde
man ju inte göra mycket annat än vänta. Kanske trimma utrustningen
eller hjälpa den alltid lika sprudlande kostymören Inger Pehrsson som
ibland jobbade med att få stil på stället. Det målades om och det
fejades.
I husets källare fanns ett garage som SF så småningom hyrde till sina
bilar, men även använde som verkstadslokal, förråd och utrymme för
trickinspelningar. Verksamheten växte ju.
I källaren hamnade mycket av det som Bengt Schöldström samlade på sig.
Jo, för han var en ekorre. Ingenting fick kasta. Men så blev han också,
på ålderns höst, en av eldsjälarna bakom de filmhistoriska samlingarna.
En vårdag drog Tryggve Svensson in som ett yrväder på Kungsholmstorg.
Han var civilingenjör med servoteknik som specialområde. Oerhört påläst
inom sitt gebit och alltid på hugget. Ingenting var omöjligt för honom,
bara tiden räckte till. Men det gjorde den förstås inte alltid. Tryggve
var väldigt generös med sina kunskaper och berättade alltid hur han
tänkte när han löste problem. Det var ett privilegium att få vara i
närheten och så lång möjligt vara honom behjälplig.
Och glöm inte Staffan Liljander som hade skrivbord och sin
Michell-kamera i källaren utan att för den skull vara anställd. Han
bara fanns där. Ibland jobbade han förstås som frilansande B-fotograf
eller passare på någon av SF:s inspelningar, men för det mesta var han
bara en outsinlig källa till bildning för oss andra. Han läste mycket
och kom ihåg allt han läst och kunde sedan berätta så att man baxnade.
Och rolig som få.
|
Stort tack till Jan Persson, Eddie
Axberg och Tommy Sundquist
som hjälpt till att minnas!
Till
startsidan
|
|