Inspelningen
av Ägget är löst, 1974
av
Roland
Sterner, FSF
År
1967 skrev Hans Alfredson en novell
som hette ”Pojken i vattnet”, och han byggde
några år senare ut den
till en långfilm med arbetsnamnet ”Har
hönsen svimmat kanske?”.
Inspelningen
gjordes i Skåne hösten 1974, och i teamet ingick flera medarbetare som
jobbat med ”Äppelkriget” några år tidigare. Produktionsledare var Tomas
Dyfverman, fotograf Lasse Svanberg, ljudtekniker Christer Furubrand och
Per Carleson, inspelningsledare Ann-Mari Jartelius, jag var B-fotograf
och stillbildsfotograf, elektriker Ulf Björck, maskör Bengt Ottekil och
scripta som vanligt Mona Haskel. Ny i teamet var Ragnar Waaranperä,
erfaren passare.
Huvudrollerna gjordes av Max von Sydow som den mäktige fabriksägaren,
Gösta Ekman som hans son samt Birgitta Andersson som fabriksägarens
hustru och sonens mor. Hasse Alfredson spelade en luffare som råkar
komma förbi slottet där familjen bor. En hästintresserad flicka som
jobbade i gårdens stall spelades av Anna Godenius. I mindre roller
framträdde bl a Stig Ossian Ericson, Jim Hughes, Jan Wirén och Stellan
Sundahl.
När
vi gjorde ”Äppelkriget” hade Stora Hotellet i Tomelilla varit bas för
inspelningen, men inför denna film, som snart fick sitt slutgiltiga
namn ”Ägget är löst”, färdigställdes en skånegård i den lilla byn
Sälshög strax norr om Tomelilla till inspelningskontor, studio och
bostäder för teamet. Hasse Alfredson hade i många år haft sin
sommarbostad i samma by och kände väl till byggnaden vars namn var Ambumsgården.
Med hjälp av sin bror Per
och grannen Sven Ivarsson lät han inreda den gamla ladugården till
filmstudio och rekvisitalager, mellandelen blev sminkloge och
klädförråd, och det gamla boningshuset fick ett antal personligt
inredda bostadsrum, matsal, kök och bastu.
Eftersom filmen innehöll ett antal undervattensbilder byggdes en
bassäng bakom ladugården, där tre väggar utgjordes av en gammal
gödselstad, till vilken en fjärde vägg byggdes med ett inmurat fönster
för filmningen. Bengt Börjeson hjälpte till med de scener som krävde
undervattenskamera.
Filmobilen
användes under hela inspelningen, vid denna
tid körd av Leif Lundin.
Inspelningen började den 30 september och
pågick till den 17 november.
Studion
var inte ljudisolerad, men de enda ljudstörningarna som förekom var då
tung trafik passerade på landsvägen utanför, och det hände inte ofta.
Studion hade stora dörrar på ena kortsidan, och det utnyttjades av
scenografen Ulf Axén som kunde bygga stora fönster med äkta dagsljus i
flera av miljöerna.

Frukostscenen
i
filmens början, tagen på plats i Gyllebo
slott.
Från vänster till höger: Hans Alfredson,
Per Carleson, Lasse Svanberg,
Mona Haskel (bortvänd), passaren Ragnar
Waaranperä och Birgitta
Andersson.
Tre
stora interiörer byggdes i studion. Delar av familjens bostad, faderns
lyxiga kontor samt ett stort, nästan tomt rum för den stora dansscenen,
då Äggsången av Alfred Janson framfördes.
Den
i filmen så viktiga sjön heter Sjörreds mosse och ligger alldeles
intill Gyllebo slott, en dryg mil nordväst om Simrishamn. I slottet
togs även några interiörer. Andra inspelningsplatser var bl a
Sövdeborgs slott söder om Sjöbo och Eneskogen vid Röstånga.
Vi använde två olika kameror, en Arri
IIC i blimp för alla interiörer, och SF:s då ganska nya Arri
35
BL med
serienummer 21, för exteriörer. Vi bedömde att ljudnivån på BL-kameran
var för hög för interiörer. Blimpen som användes till IIC-kameran var
inte en 120 S utan den
äldre typen, där locket på blimpens ovansida bytts ut för att passa färgkassetterna.
Blimpen
vi använde hade stått i sin
plåtkoffert på Tunnelgatan, då den stora översvämningen
inträffade i augusti 1974, men den hade
klarat sig från
fuktskador.

Lasse
Svanberg
vid den blimpade
kameran som omnämns i texten.
Kameran sitter på ett Hydro 300-huvud tillverkat av
Filmtechnische Geräte Oskar Heiler.
Miljön är ett studiobygge.
Objektiven var den vanliga Zeiss-serien med ljusstyrka 1:2,2. Fördelen
med den gamla blimpen var att 16 mm vidvinkel (1:2,4) kunde användas i
den utan vinjettering, vilket inte gick i 120 S-blimpen.
Överspelning
av
ljudet samt synkläggning av materialet
(arbetskopia i 16 mm) gjordes
i det svenskbyggda Atema-klippbordet.
Ljudteknikerna använde en
Stellavox stereobandspelare, men de
utnyttjade de två spåren till att
spela in monoljud med två olika
utstyrningar.
Hasse
Alfredson var en mycket frikostig person som såg till att team och
skådespelare hade det så bra som möjligt under inspelningen. Eftersom
teamet bodde tillsammans på Ambumsgården (skådespelarna bodde oftast på
Stora Hotellet i Tomelilla) så blev tillvaron mycket familjär och det
hölls fester så snart som det fanns en godtagbar anledning. Maten var
absolut förstklassig och tillreddes av kokerskor med erfarenheter från
skånska slott.
I en sekvens åker Pojken (Gösta Ekman) till Köpenhamn med stallflickan
(Anna Godenius). De går på Glyptoteket och tittar på skulpturer och
äter lunch på Oscar Davidsens smörrebrödrestaurang. Dessa scener
gjordes vid två olika resor, vilket vi anade var en förmån för teamet
som kunde köpa taxfree vid två tillfällen i stället för ett. Det bjöds
på många olika snapssorter vid middagarna långt efter dessa resor.
I en scen som togs på Gyllebo slott öppnar Max von Sydow en
champagneflaska. Bilden visar en hel grupp personer i ett rum, men
Hasse ville ta scenen fem gånger, och varje gång öppnades en ny
champagneflaska. När scenen var inspelad fick teamet och skådespelarna
dela på den öppnade champagnen!

Max von Sydow.
Det var en upplevelse att få arbeta med en så skicklig skådespelare som
Max von Sydow! Vid ett tillfälle fick vi avbryta en inspelning i tornet
på Sövdeborgs slott på grund av väderomslag, men det enda som återstod
i sekvensen var en närbild på Max von Sydow. Vi bestämde att den kunde
tas vid något annat tillfälle utanför studion mot blå himmel, men det
tog ett antal dagar innan vädret blev lämpligt. När vi såg att det
skulle bli sol en eftermiddag ställdes kameran upp utanför på gården
och Max ombads att ta på sig rätt kostym. Han gjorde detta snabbt och
ställde sig i läge framför kameran. Hasse förklarade vad som skulle
tas, och Max bekräftade att han kunde replikerna, som var ett ganska
långt tal. Innan kameran startades frågade Max vilken av tagningarna av
den vida bilden som var bäst, vilket scriptan Mona Haskel snabbt
kontrollerade. ”Då ska jag göra närbilden på samma sätt som den
godkända tagningen” sade Max, och satte den direkt utan omtagning.
Eftersom jag tog stillbilderna till filmen var det alltid vid sista
repetitionen som jag hade möjligheter att fotografera. Utan att jag
behövde be Max om det, så såg han alltid till att alla detaljer i
klädseln var helt korrekta och att hår och annat var i ordning. När han
hörde ett klickande från kameran så bytte han position en aning, så jag
fick en serie bilder som alla var något olika. Vilket proffs!
Hasse Alfredsons intresse för filmsekvensen då Gösta Ekman kastas i
sjön av Max von Sydow och tillbringar flera månader i vattnet framgick
av att halva inspelningstiden ägnades åt dessa scener, som utgör
ungefär 15 minuter av den färdiga filmen.

Poolen
som
byggdes för inspelningen.
På bortre långsidan
sitter Ragnar Waaranperä och elektriker
Ulf Björck, bakom kameran (Arri
35 BL) Lasse Svanberg, Per Carleson med
bandspelare och i förgrunden
Mona Haskel och Hans Alfredson.




Alfredson
vann en
Guldbagge för bästa regi år 1975, och många
ansåg att det var just
sjösekvensen som belönades.
Filmen
har
utgivits på DVD i Hasse & Tage-boxarna
och visas ofta på
kabelkanaler.
Roland
Sterner
B-foto och
stillbildsfotograf
Klicka här om du vill läsa min text om Lasse Svanberg.
|
Till startsidan
|
|