1893 byggdes
ett koleldat elverk i hamnen i Stocksund så att Djursholmsbanan,
en smalspårig järnväg mellan Stockholm och Djursholm, skulle kunna
elektrifieras. Elektrifieringen genomfördes 1895. Elverket
kompletterades 1903 med
en maskinhall för en generatorer som alstrade trefas växelström.
1946
började Film AB Imago spela in film i det då nedlagda elverket. Mest
militärfarser och annan underhållning. Sista film för Imago i Stocksund
blev Alla tiders 91
Karlsson, inspelad 1953.
Ett konsortium bestående av direktörerna Sven Nicou och Mats Bjerke
samt
bröderna Lars och Anders Burman tog
över Imago Films lokaler i Stocksund och bildade i
oktober 1953 Metronome
Studios AB. Affärsidén
var att
göra egen film i egna lokaler samt
att hyra ut till andra
filmproducenter och
till
företag som behöver utrymme för reklamfotografering.
Så
här skriver filmfotografen Janne ”Limpan” Lindeström i
juli 2015 om
Metronome Studios:
Nu är det 62 år sedan
vi började spela in filmen Sju
Svarta Be-Hå på Metronome Studios i Stocksund.
Vi
startade inspelningen i
början
på december 1953. Gösta
Bernhard var regissör, och
skådespelare var Dirch Passer och hela gänget från
Casino,
tillsammans med bland andra Annalisa Ericson och Katie Rolfsen. Med
andra ord en väldigt rolig inspelning.
Lars
Burman var producent och verkställande direktör för Metronome Studios.
Hans devis
var ”Hör
man Burman ler man. Ser man Burman dör man”.
Jag arbetade sedan som
fotograf för
Metronome Studios, uthyrd
av Europa Film, under hela 1954 och delar av 1955 och
gjorde under
den perioden tio långfilmer.
Ungefär
så här såg det ut i Metronome
Studios lokaler i Stocksund på min tid.
Innanför entrén till
studiolokalerna fanns ett kameraförråd, ett ljudrum,
sminkloger och
ett kontor för Uno Leidholm, som
var vår kamrer och ateljéchef och
som tillsammans med inspicienten Carl
Richardson följt med i köpet av
Imago Films ateljéer.
I kameraförrådet förvarade vi en 35 mm
Debrie-kamera med tillbehör, samt en stumkamera modell Eyemo tillverkad
av Bell & Howell. Där
rymdes även ett mörkrum
för omladdning av kassetter.
Eftersom filmstudion i
Stocksund måste ha en elektriker med behörighet anställdes Erik
Karlsson från Sandrews.
Nordisk Tonefilm hade målat sina lampor mörkt
blåa, därför valde Metronome att måla sina röda. När vi träffade
kollegor på stan sa dom ibland: ”Jasså brandkåren har utryckning”.
Det var nämligen inte
bara lamporna som var röda. När Metronome köpet
Imago Films ateljé ingick en Volkswagen-buss för transport av
inspelningsutrustning. Den
var brun nedtill och bege upptill, men
byttes ganska snart mot en
ny VW-buss som var svart nedtill och röd upptill.
A-Ljud var från början Gösta Wiholm och
B-Ljud
Nisse Grening. Jag har för mig att deras
krypin låg i anslutning till A-hallen. Rummet var inte
stort, bara plats att sitta och utrymme för en bandspelare och annan
ljudutrustning.
Senare anslöt Lasse
Norberg och
efter honom Rune Persson
som med tiden blev legendarisk ljudtekniker på Metronome Records
musikstudio på Karlbergsvägen 57 i Stockholm. Den finns fortfarande
kvar
och heter numera
Atlantis.
Mats Bjerke var
delägare i Metronome Studios i Stocksund och i Metronome Record på
Grevgatan 49. I fastigheten på Grevgatan, som Mats
Bjerke ägde, bodde
Lars Burman och där fanns också kontor och ett stort lager för
Metronomes grammofonskivor. I huset bodde också Guje Lagervall tidigare
gift med Sture Lagervall. Hon var dotter till Victor Sjöström. I huset
bodde också jag en tid i en liten trevlig etta med sovalkov och kokvrå.
Mats Bjerke var
dessutom agent för Vespa i Sverige och han ägde även huset med
Metronomes grammofonstudio på Karlbergsvägen.
Jag har forskat lite om
de tre bröderna Burman, Lars, Anders och Rolf. Rolf var aldrig
inblandad i de övrigas övningar. Han blev advokat och bland annat
sekreterare i Internationella Golfförbundet. Anders och Lars och deras
kamrat Börje Ekberg startade sin verksamhet i bröderna Burmans
föräldras kök där pojkarna travade egenhändigt gjorda inspelningar
gjorda med en bandspelare av märket Wollensak som Börje Ekberg köpt i
New York.
Metronome Record
startades sommaren 1949 med Börje Ekberg som VD och Anders Burman som
inspelningschef.
Tidigt
på hösten 1952 började Europa Film producera filmen Drömsemester i regi
av Gösta Bernhard och med
Dirch Passer i huvudrollen.
Fotograf var Hilmer Ekdahl, och jag var
B-foto. Produktionsledningen sköttes av bröderna Anders och Lars
Burman. I filmen medverkade många av Metronome Records artister, bland
andra Alice Babs, Svend Asmussen, Charlie Norman, Staffan Broms, Ulrik
Neumann, The Delta Rhythm Boys, samt även Anders och Lars Burman.
Inspelningsplats:
Europa Studio.
Distributör: Europa
Film.
Film
nummer två blev Kungen av Dalarna
(1953) med Adolf Jahr i huvudrollen.
Regissörer: Emil A.
Lingheim och Gösta Bernhard.
Fotograf: Holger
Iacobæus, jag var B-foto.
Produktion: Europa
Film, tillsammans med Anders och Lars Burman.
Inspelningsplats:
Europa Studio.
Distributör:
Europa
Film.
En dag träffade jag
Lars Burman utanför mixstudion på Europa Film. Han sa: ”Du Limpan jag
gillar
din snäcka. Du ska ta min nästa långfilm.” Det blev
Carl Gyllenbergs film Som i drömmar
(1954). Hela
filmen spelades
in i Sandhamn
under sommaren.
Produktion: Lars Burman.
Distributör: Europa
Film.
(Snäcka
= näsa.)
Lars Burman tyckte att
det blev för dyrt att filma på Europa Film. På senhösten 1953 flyttade
vi därför till
Metronome Studios i Stocksund för att spela in filmen Sju Svarta Be-Hå,
med Gösta Bernhard som regissör och med Dirch Passer i huvudrollen. I
de övriga rollerna fanns
Åke Grönberg, Siv Ericks, Gösta Bernhard,
Annalisa Ericson, Stig Järrel, Katie Rolfsen, Hjördis Petterson och Rut
Holm.
Produktion: Metronome
Studios.
Produktionsledning:
Lars Burman.
Distributör: Europa
Film.
1954 gjorde vi Aldrig
med min kofot, eller Drömtjuven
som den också hette.
Produktion: Metronome
Studios.
Produktionsledning:
Lars Burman.
Distributör:
Freja Film.
(Freja Film var Metronome Studios eget distributionsbolag.)
Nästa film blev Östermans Testamente (1954) med
Adolf Jahr, John Elfström, Hjördis
Petterson, Dagmar Ebbesen i rollerna. Du kan tro att vi hade roligt med
det
gänget.
Regi: Ragnar Frisk.
Produktion: Trio Film.
(En i den trion var Inge Ivarson.)
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Iris Film.
Därefter var jag
tillbaka hos Europa Film och gjorde Flicka
med melodi (1954)
regisserad av Martin Söderhjelm och med med Bibi Johns i huvudrollen.
Produktion och distribution: Europa Film.
Sedan Metronome Studios
igen och filmen Farlig frihet
(1954) regisserad av Arne
Ragneborn.
Produktionsledning:
Lars Burman.
Produktion: Metronome
Studios.
Inspelningsplats:
Metronome Studio.
Distributör: Svea Film.
Tillbaka från Europa Film för att
fotografera Gunnar Hellströms film Simon
Syndaren (1954). Vi hade planerat
filmen tillsammans ett helt år. Vi ritade alla interiörer tillsammans,
vi letade platser och plockade ut de skådespelare som vi tyckte skulle
passa i de olika rollerna.
Produktion: Metronome
Studios.
Producent: Lars Burman.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Freja Film.
Far och flyg med
Dirch Passer i huvudrollen blev nästa film. Den började med en resa
till Kairo för inspelning vid
pyramiderna i Giza utan
regissör.
Inspelningen gjordes 1954 och filmen hade premiär i februari 1955.
Produktion: Metronome
Studios.
Producent: Lars Burman.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Freja Film.
Karusellen
i fjällen (1955), var rolig att göra. Ragnar Frisk var regissör
och bland skådespelarna fanns Åke Grönberg, Åke
Söderblom i en dubbelroll, Annalisa Ericson, Elisaveta och Katie
Rolfsen.
Produktion: Trio Film.
Produktionsledning:
Inge Ivarson och Jules Sylvain.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Iris Film.
Jag fotograferade Friarannonsen (1955), regisserad av
Gösta Werner och med bland andra Adolf Jahr
och Elof Ahrle i rollerna.
Produktion: Trio Film.
Produktionsledning:
Inge Ivarson och Jules Sylvain.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör:
Trio Film.
Sedan följde Paradiset (1955) regisserad av Arne
Ragneborn. Bland skådespelarna sågs Edvin
Adolphson, Gunnel Broström, Åke Grönberg, Eva
Dahlbeck, Naima Wifstrand och andra från Dramaten i mindre
roller.
Produktion: Metronome
Studios.
Producent. Lars Burman.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Freja Film.
Paradiset blev min
sista film
som uthyrd till Metronome Studios. Jag ville tillbaka till Europa Film
och det fick jag. Jag fick dessutom påökt av ateljéchefen Björn
Bergqvist.
91:an Karlsson rycker in
(1955) med Bengt Lindström som fotograf och
Arne Ragneborn som regissör.
Produktion: Film
AB Imago.
Produktionsledning:
Sven Nygren.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributörer: Svea
film och Pallas film.
Metronome spelade sedan
in Flamman (1956)
fotograferad av Bengt Lindström och med Catrin
Westerlund i huvudrollen.
Regissör: Arne Ragneborn.
Produktion: Metronome Studios.
Producent: Lars Burman.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Freja Film.
Aldrig i livet (1957)
i regi av Arne Ragneborn och med Bengt Lindström som fotograf.
Produktion: Metronome
Studios, Iris Film.
Produktionsledning:
Lars Burman.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Iris Film.
Manuskript: Peter
Bourne, Lars Burman, Lars Ekborg, Sven-Erik Gamle och Arne Ragneborn.
Blondin i fara (1957)
i regi av Robert Brandt.
Fotograf: Bengt Lindström.
Produktion: Nyve Film.
Producent: Tom Younger.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Freja Film.
91:an Karlsson slår
knock out (1957) i regi av Gösta Lewin.
Fotograf: Bengt
Lindström.
Produktion: SVEA Film.
Produktionsledning Sven
Nygren (även kallad Massa Nygren).
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Svea Film,
Pallas Film.
Linje sex (1958) i
regi av Bengt Blomgren.
Fotograf: Karl-Erik Alberts.
Produktion: Fortuna
Film.
Produktionschef: Bertil
Jernberg.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Svea Film.
Guldgrävarna (1959) i
regi av Bengt Järrel.
Fotograf: Bengt
Lindström.
Produktion: Nöjeskatten
Filmproduktion
Produktionsledning:
Carl-Axel ”Sluggo” Carlsson.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Cat-Film.
Rymdinvasion i
Lappland (1959) regisserad av Virgil W. Vogel.
Fotograf: Hilding Bladh.
Produktion: Gustaf
Unger Film (Hollywood) Fortuna Film
Producenter: Bertil
Jernberg, Gustaf Unger.
Inspelningsplats:
Metronome Studios och Sandrewateljéerna.
Distributör: Iris Film.
91:an Karlsson muckar
(tror han), (1959) i regi av Åke Grönberg.
Fotograf: Bengt
Lindström.
Produktion: Film AB
Imago.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Svea Film
Pallas Film.
Med fara för livet
(1959), regisserad av Peter Bourne.
Fotograf: Bengt
Lindström.
Produktion: Freja Film,
Gotlands Turisttrafikförening.
Produktionsledning:
Sven Nicou.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Freja Film.
Vaxdockan (1962),
regisserad av Arne Mattsson och med Åke Dahlqvist som fotograf.
Producent: Lorens
Marmstedt.
Produktion: Florafilm.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Corona
Film.
Raggargänget (1962),
i regi av Ragnar Frisk.
Fotograf: Bent
Williams, pseudonym för Åke W Borglund.
Produktion: Atlas Film.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Atlas Film.
Mordvapen till salu
(1963) regisserad av Per G. Holmgren.
Fotograf: Bengt Dalunde.
Produktion: Siriusfilm.
Inspelningsledning:
Carl-Henry Cagarp.
Inspelningsplats:
Metronome Studios.
Distributör: Tellus
Film.
Kommentar från Roland Sterner, FSF:
Åke W Borglund, som 1962 fotograferade Ragnar Frisks ”Raggargänget”,
var en
av svensk films yngsta A-fotografer när han, just fyllda 23 år, gjorde
”Klarar Bananen Biffen?” 1957. Jag råkade se den inspelningen en
sommardag på Stora Torget i Nyköping när det togs en scen med Åke
Grönberg och Åke Söderblom. Jag och mina kompisar började prata med
B-fotografen, en äldre man i vit overall. Det var Frank Dalin, som bl a
hade fotograferat den första Åsa-Nisse-filmen 1949. Jag kikade in i en
stor kombi-bil, och där satt en ljudtekniker och spelade in på 17,5mm
perfo.
Jag minns att två bastanta kamerapassare lyfte upp en Debrie-kamera på
ett biltak för en översiktsbild. Man fick en känsla av hur tung den
kameran var, troligen närmare 80 kg.
|
Fredagen den 10
februari 1961 brann Metronome
Studios. Expressen
skrev dagen därpå under rubriken Skador för halv miljon vid ateljébrand
i Stocksund: ”Den två våningar höga tegelbyggnaden, där ateljén var
inrymd, blev helt och hållet urblåst. […] Ombyggnadsarbeten pågick på
fredagseftermiddagen i filmateljén, där man skulle höja innertaket i
A-hallen. En hantverkare hade kapat av ett ångrör […] med en
skärbrännare, och sannolikt har elden vållats av en svetsloppa.”
Svenska Dagbladet skrev: ”När brandkåren kom till platsen och den
närmaste halvtimmen därefter stod höga lågor ut från byggnaden genom
taket över B-hallen, som då var övertänd. Det såg länge ut som om
branden skulle kunna stoppas där men den gick vidare och vållade skador
i praktiskt taget alla utrymmen. Elden gick genom såväl
takkonstruktionerna som kulvertar under golv.”
Reparationsarbetet kom snabbt
igång och
så sakteliga började verksamheten rulla igen i
Metronomes ateljéer. Men lusten var
borta.
I skiftet
1963-64 var det dags för Svensk
TV-produktion (STV) att hyra
Gamla elverket i Stocksund. Aktieägare i STV var Svenska
Philips, Olle Nordmars
Artfilm, regissör Åke Falks Falkproduktion samt Hasse Alfredson och
Tage Danielssons Svenska Ord. En annan intressent var
Time-Lifekoncernen i USA. Verkställande direktör i STV var ingenjör
Lars Gösta Ridderstrand från Philips. Chefsproducent var Arne Arnbom
från Sveriges Radio, ekonomichef Bengt Höög och produktionschef
Sven
Sjönell.
Bland STV:s teknisk personal fanns bland
andra
Janne Bergmark som var teknisk chef
samt
Yngve Mansvik som var belysningschef, båda
kom från Sveriges Radio.
Chefen för dekorationsavdelningen hette Alvar Östlund. TV-fotografer
var Hans Hernborn (senare chef på Sveriges Radio), Peter
Goldman
(senare producent för en berömd Beatles-film). Hans Svanberg var först
bildmixer och med tiden även fotograf.
Ungefär så här såg det ut i Gamla elverkets lokaler på STV:s tid.
A-hallen var på 365 kvm, B-hallen 180 kvm.
Den
rödtonade kvadraten på planskissen visar kontrollrummets placering en
trappa
upp. Spiraltrappan till vänster i A-hallen ledde dit upp. Så
även den raka trappan i B-hallen. Bandrummet
var uppbyggt av en amerikan vid namn Leroy
Bellwood. Han kom från en TV-station i San Diego som tillhörde
Time-Life
koncernen. Lunchrum fanns i en gul villa
i
närheten.
Men STV
hade det kämpigt. Det viktigaste skälet till svårigheterna var att
Sveriges Radio inte ville köpa bolagets produktioner. Man fick istället
vända sig till den internationella marknaden och
det höll
inte, trots inspelningar med Cullbergbaletten och Hasse & Tages Gula
hund som rönte stor uppmärksamhet. I början av 1966 gav STV upp.
När
Svensk Filmindustri den 3 december 1965 tillkännagav att man ämnade
lägga ner
Filmstaden i Råsunda, berättade VD Kenne Fant att bolaget planerade att
förlägga sin framtida
inspelningsverksamhet till
det Gamla elverket i Stocksund.
När det blev så
dags hade Svensk
Filmindustri överlåtit
driften
av
ateljéerna i Stocksund
till Kommanditbolaget
Nord-Art AB som bildades 1966 av AB Svensk
Filmindustri, Svenska AB Philips och Tidningsutgivarföreningens förlags
AB med syftet att producera TV-program.
Men det blev
bara en
kort sejour för Nord-Art i det gamla elverket. Dagens Nyheter
meddelade den 3 mars 1967 att staten ämnar ta över ateljéer i Stocksund
från 1 januari 1968, eftersom ”Nord-Art
har funnit det ändamålsenligt att flytta sin inspelningsverksamhet till
Filmstaden i Solna”, som AB Hufudstaden ställt till förfogande eftersom
man ännu inte fått något rivningstillstånd. (Tiden i Råsunda Filmstad
blev kort för
Nord-Arts del. Riksteatern tog över där 1971.)
Den nybildade
Kommittén för television och radio i utbildningen (TRU), flyttade in i
Gamla elverket i Stocksund redan under 1967.
Sveriges
Utbildningsradio AB (UR) övertog verksamheten
1978.
UR lämnade
Gamla elverket i Stocksund 1993.
Numera ingår
lokalerna i Marina
Läroverket.
Stort tack
till Janne Lindeström och Hans
Svanberg som
berättat!
|