Tyskland–U.S.A.
i
häftig strid om tonfilmen.
Amerikanerna slås tillbaka.
Dagens
Nyheter, 22
september 1929
Tonfilmskriget
mellan
Tyskland och Amerika har nu börjat
på allvar efter långa underhandlingar. Krigsutbrottet inträffade den 9
september, och redan ha tyskarna stoppat det amerikanska bolaget
Western Electric i Tjeckoslovakien, Ungern och Italien. Hur man kommer
att sköta aktionen i Sverige ha tyskarna ännu inte bestämt sig för, men
det torde komma att bestämmas under veckans lopp.
Det har ju då och då
stått notiser att läsa om tonfilmsdiskussionen
Tyskland—Amerika, utan att den svenska allmänheten egentligen fått
riktigt klart vad det rör sig om. Ingenjör Nils Pichler i
A. E. G., som är Klangfilms representant i Sverige, ger
följande redogörelse för saken för Dagens Nyheter.
— När det stora
tonfilmsintresset började gingo amerikanerna genast in
för att lägga under sig den europeiska marknaden. Western Electric
visste att det inte behövde befara någon främmande konkurrens i
U. S. A. på grund av de där förefintliga dubbelpatenten.
Därför stoppade man tills vidare leveranserna till Amerika och
inriktade en tid helt och hållet produktionen på Europa, dit man sände
tonfilmsanläggningar i massa för att hinna före det tyska Klangfilm.
Biografägarna stodo här och var villrådiga, men då Western Electric
kunde meddela att man hade en rad framstående amerikanska
filmproducenter bakom sig, vilka uttalade förbud för att deras filmer
hördes på andra apparater än Westerns, så föll man till föga.
Amerikanerna fingo alltså sina apparater uppmonterade överallt i
Europa. Men de hade glömt eller förbisett att det tyska Klangfilm
dessförinnan skyndat sig att inköpa de grundläggande patenten för
Europa. Klangfilm förfogar alltså över cirka åttahundra patent, som
gälla apparaternas olika detaljer. Firman har köpt Radio Corporations,
Siemens, A. E. G.:s m. fl., elektriska företags patent, och
det är, juridiskt sett, ingen möjlighet för Western att sälja sina
apparater på den europeiska marknaden utan att komma i kollision med
Klangfilms patenträttigheter. Tyskarna ville emellertid en uppgörelse i
godo. En första konferens ägde i detta syfte rum i New York, en andra i
Berlin och en tredje nu senast i London. Det såg ut som om man skulle
komma till en uppgörelse, men då amerikanerna envist ville förmå
Klangfilm att dessförinnan gå med på en prishöjning, som den tyska
firman ej kunde acceptera, reste tyskarna hem. Och dagen därpå — alltså
förra tisdagen — stoppades Western Electrics tonfilmsbiografer i Prag,
Budapest och Rom. Som part i målet kan jag ju inte gå närmare in på den
stridsfråga vilken gjorde slut på förhandlingarna, fortsätter ingenjör
Pichler, men de tyska apparaternas prisbillighet är ej betingad av
konkurrensen, utan av deras mera praktiska och enklare utformning än de
amerikanska. Här i Sverige är Klangfilms patentläge bättre än i de
flesta andra länder. Vi ha emellertid här ännu ej velat skrida till
stämning, utan hoppas få saken ordnad på annat sätt, så mycket mera,
som en mängd Klangfilmsapparater inköpts av de svenska biograferna för
att insättas när saken ordnats utan förluster för biografägarna själva.
|
|
Femtio bior i trångmål för talfilm.
Stora patentkriget
sprider sig till Sverige.
Klang- och jubeltid
väntas med feta processer.
Stockholms-Tidningen,
den 21 september 1929
För ungefär en
månad sedan
presenterades för första
gången i fullfärdigt skick det danska tonfilmssystemet "Nordisk
Tonefilm" och omedelbart efteråt följde den offentliga premiären, som
blev en avgjord framgång. Enligt en uppgift i en svensk facktidning
föreligger redan enbart från Sverige beställningar på trettio
biografer, och till nyår beräknas ungefär 50 installationer enligt
detta system vara färdiga i vårt land.
Dessa beställningar ha
säkerligen berott på att Dansk Tonefilm säger
sig ha klarare patenträttigheter än de flesta andra firmor. Man har
alltså föreställt sig att man på dessa danska apparater skulle få köra
vilka filmer som helst.
Emellertid ha vi från
initierat håll erfarit, att på Ijudfilmsfronten
kan väntas åtskilligt nytt inom närmaste tiden. Det är inte alls så
säkert att filmförevisningar på danska apparater komma att gått så lätt
och ostört, som man trott.
Nordisk Tonefilm lär ha
en överenskommelse med tyska Tobis (Klangfilm).
Denna överenskommelse går bl. a. ut på att Tonefilm inte skulle få
sälja några apparater i Tyskland. Detta lär Tonefilm dock ha gjort, och
sålunda kastat en stridshandske i ansiktet på Klangfilm. Å andra sidan
har Tonefilm inte visat någon ovilja att förhandla med Klangfilm, så
det är mycket möjligt att den danska firman går in på att köpa
Klangfilmslicenser för varje apparat som Tonefilm säljer och att
mellanhavandena mellan de tyska och danska bolagen ordna sig på det
sättet. Klangfilm varnar emellertid biografägarna för förhastade inköp
av andra än tyska talfilmsapparater.
Svensk
process Klangfilm–W. E. i faggorna.
Freden bibehålles
kanske mellan Tyskland och
Danmark, men mellan
Tyskland och Amerika (Western E.) är situationen hotfull. Först voro
Klangfilms representanter över i Amerika för att förhandla, och därvid
uppdrogs riktlinjer för en överenskommelse mellan de två
konkurrenterna. Villkoren verkade ganska acceptabla för båda parterna.
Men när de senare möttes i London lär W. E. ha frångått den basis,
som uppskisserats i Newyork, och fordrade bl. a. att Klangfilm skulle
höja sina apparatpriser med 20—30,000 kr. för att komma i nivå med
W. E:s priser. Dessutom skulle Klangfilms marknad inskränkas till
ungefär halva Europa. Efter ett par korta konferenser funno
Klangfilmsrepresentanterna läget hopplöst och reste hem utan att träffa
någon som helst överenskommelse.
På kontinenten har Klangfilm vunnit processer emot Western E., och
efter vad vi erfarit torde Klangfilms processande med amerikanarna
snart nog komma att överflyttas även till Sverige.
Vårt land har hittills varit fattigt på patentsensationer, men det ser
inte ut som om det skulle få förbli det.
Biografägarnas ombudsman hr M. Enderstedt meddelar på förfrågan att han
noga följt de underhandlingar som ägt rum mellan Western Electric och
Klangfilm, vilka underhandlingar fullständigt strandat. Man torde dock
kunna utgå ifrån att såväl Nordisk Tonefilm som Western komma att svara
i de processer, som nu påstås vara att förvänta. Det gäller ju för
firmorna alltför stora prestigevärden för att en enskild biografägare
skulle sätta sig i bräschen. Man vet f. ö. ännu inte huruvida Klangfilm
kommer att vända sig mot biografägarna eller installationsfirmorna
eller båda. Svenska biografagägarförbundet har gjort sitt bästa för att
hejda inköp av apparater, men under de allra sista veckorna uppges ett
antal köp ha ägt rum. F. ö. torde åtminstone vad Stockholm beträffar
ljudfilmsapparater nu förefinnas i ett större antal biografer än i
någon annan europeisk huvudstad med undantag av London. Från såväl
Western som Tonefilm har man f. ö. uppgivit, att de fyra nordiska
länderna icke skulle lämna Klangfilm det patentskydd som ifrågasattes.
Huru härmed förhåller sig torde dock först kunna bli klart inför en
rättslig undersökning. Patanttvisterna komma att för biografägarna
ytterligare öka det kaos som redan är rådande och det är i våra dagar
inte lätt att vara biografägare.
S.
F. oroa sig ej för sina
W. E.-apparater.
Vi ha även förhört oss
hos direktör Olof Andersson
om Svensk
Filmindustris ställning till eventuella sammandrabbningar mellan
Klangfilm och W. E. Det svenska bolaget har gått in för båda
systemen, och enligt vad hr Andersson upplyser tänker det inte
specialisera sig på något särskilt fabrikat utan köpa i den fria
marknaden allt eftersom det passar. Filmindustri har redan tre
Klangfilmsinstallationer i Stockholm, samt i Göteborg, Malmö och fr. o.
m. den 21 oktober i Uppsala. Närmast i turen stå Norrköping, Eskilstuna
och Landskrona, som alla få Klangfilm. Om filmindustri blir lagligen
förbjuden att fortsätta användningen av sina W. E.-apparater tar det
genast bort dem utan att protestera. Svenska bolaget är nämligen genom
kontrakt skyddat mot alla skadeståndsanspråk — vilka W. E. får stå
för — och något avbrott i filmföreställningarna torde heller inte
uppstå, då Klangfilmsapparater finnas till hands för att omedelbart
ersätta W. E.:s apparater. Så Filmindustri emotser event.
Klangfilmsprocesser med jämnmod.
|
|
Patenttvist
om
ljudfilm AEG-AGA.
”Klangfilm” på
krigsstigen mot konkurrenterna.
PATENTINTRÅNG.
Varning
genom notarius publicus i dag.
Svenska Dagbladet, den 30 maj 1930
Säg mig den glädje som varar om icke
beständigt, så åtminstone mer än ett par dagar! På tisdagskvällen hade
Aga-Baltic anordnat en synnerligen lyckad och lovande demonstration av
sin nya egenhändigt förfärdigade ljudfilmsanläggning på Stureteatern,
och på fredagsmorgonen kommer genom notarius publicus efterräkningar i
form av en protest från a.-b. Trådlös Telegrafi, som med åberopande av
ett elvaårigt svenskt patent förbjuder ljudfilmsapparaternas
tillverkning, försäljning och användning. Agas ingenjörer ha nämligen
tillåtit sig att inkapsla och jorda vissa delar av anläggningen, vilket
visserligen var absolut nödvändigt för att hindra appratens
självsvängning och utestänga s.k. kanariefåglar från föreställningen,
men som enligt det nämnda patentet blott får utföras av den tyska
firman Siemens & Halske, vilken i dagarna fått sin rätt överlåten
på det svenska bolaget.
Men låt oss taga sakerna i riktig ordning! Tisdagens föreställning på
Stureteatern för pressen och andra intresserade var som sagt lyckad och
bådade gott för den nya svenska ljudfilmsindustriens framtid.
Aga-Baltic, som därvid debuterade på ett av den nutida radioteknikens
viktigaste områden, är ett dotterbolag till Gasaccumulator, bildat i
samband med inkorporerandet av ”Baltic Radio” för några år sedan. Det
är känt, att Agas chef, dr Dalén, sedan gammalt är särskilt intresserad
av ljudfilmen. Experiment på detta område ha länge pågått i bolagets
laboratorier, men ha först nu lett till praktiskt tillfredställande
resultat. Apparaterna kunna liksom de tyska användas för alla de tre
system, vilka för närvarande tävla med varandra om världsmarknaden,
såväl film med grammofonskivor (Vitaphone) som ”filmton” i egentlig
mening med fotografisk reproduktion av ljudet på filmen (Movieton och
Photophone). Stor omsorg har också nedlagts på att göra de nya
apparaterna så driftsäkra och lättskötta som möjligt.
Den nämnda demonstrationen, som bland annat återgav Bernard Shaws debut
framför ljudfilmskameran, visade att de svenska ingenjörerna nått
ganska långt i sin strävan att erhålla ett rent och tydligt ljud utan
störningar eller förvrängningar. Det meddelades också, att Svensk
Filmindustri, som förut förvärvat ett antal tyska och amerikanska
apparater, efter ingående prov av Aga-Baltics installation nu träffat
avtal om en större leverans för sina biografteatrar i Stockholm och på
andra orter, varjämte även finska biografägare försäkrat sig om ett
antal apparater.
Allt var således fröjd och frid. Men friden varade tyvärr icke länge.
Redan på onsdagen anlände nämligen en representant för ”Klangfilm” till
Stockholm, dr Wilhelm Blank, den stora tyska ljudkoncernens specielle
patentexpert och flygande ”stämningsman”, som har till uppgift att
bevaka sina bolags intressen på den europeiska biomarknaden. Klangfilm
är ett dotterbolag till de båda stora tyska firmorna A.E.G. och Siemens
& Halske och disponerar alla de patent på området i fråga, som
dessa firmor innehava. Härtill kommer de tonfilmspatent, som ägs av
Telefunken, samt genom ett 1929 träffat avtal med Tobis i Berlin och
Küchenmeister i Holland de viktigaste patenten, som denna koncern
besitter för upptagning och återgivning av tonfilm. ”Klangfilm”
disponerar på så sätt numera inemot ett 40-tal patent på området, och
uppgiften att skydda och bevaka dem mot konkurrenternas avsiktliga
eller ofrivilliga övergrepp är uppenbarligen en hel vetenskap.
Ett ljudfilmspatent, som
ingen kan kringgå, men många överträder.
—Det är sant att åtskilliga av våra många patent kunna kringgås, säger
dr Blank vid ett samtal med Svenska Dagbladets medarbetare. Men det
finns två patent som alla firmor, vilka överhuvud framställa apparater
för ljudfilm, synda emot, de s.k. kapslings- och jordningspatenten, som
i Sverige äro förenade i ett enda patent, beviljat 1919 (nr 62 477).
Detta patent gäller vissa anordningar vid seriekopplade
förstärkningsrör, och det är åtminstone för närvarande omöjligt att
framställa en stabil flerstegsförstärkare utan att göra intrång på
nämnda patent. Utom för stabiliteten äro ifrågavarande anordning
(inkapsling av lampor och ledningar samt jordningen) dessutom nödvändig
för att skydda det ömtåliga förstärkningsaggregatet mot yttre
elektriska störningar från motorer o. dyl.
—Men då skulle ni ju kunna stämma alla edra konkurrenter i hela världen
för patentintrång?
—Ja visst! Hittills ha vi dock inte gått brådstörtat till väga, men vi
ha gjort en god början. I Tyskland, Österrike, Tjeckoslovakien, Schweiz
och England har ”Klangfilm” gjort sina anspråk gällande och genom
rättsligt förfarande redan nått sitt mål på många håll.
Tonfilmsapparater av andra fabrikat — Western Electric, Pacent, Nordisk
Tonefilm etc. — få således i allmänhet icke användas av biografägare i
dessa länder. Rättsfrågan är ännu icke alldeles avgjord — proceduren
tar lång tid; i några fall ha de amerikanska firmorna ställt borgen på
höga belopp ända till en million mark, för rätten att tills vidare få
fortsätta med spelet!
—Hur står saken i Sverige?
—Ja, vi måste ju först kunna bevisa att patentintrång verkligen
föreligger, vilket kan vara svårt nog, då vederbörande i regeln söka
hålla sina konstruktioner hemliga, och att överträdelsen icke skett i
god tro. Vi måste således först varna vederbörande, innan vi skrida
till en rättslig aktion. En sådan varning ha vi nyligen tillställt det
danska bolaget Nordisk Tonefilm, och på fredagen kommer notarius
publicus i Stockholm att i samma syfte uppvakta det amerikanska
ljudfilmsbolaget Pacents härvarande representant samt Aga-Baltic, som
ju just i dagarna inlåtit sig i konkurrens i ljudfilmsbranschen.
—Kan ni verkligen bevisa, att också Aga gjort intrång på det nämnda
svenska patentet?
—Otvivelaktigt, säger dr Blank och ler diaboliskt. Att så är fallet, är
a priori självklart. Men eftersom höga rättvisan icke fäster något
avseende vid självklara påståenden, ha vi skaffat oss otvetydiga bevis
i form av kopior av Aga-apparaternas konstruktionsritningar, i dubbla
exemplar och med namnteckningar av professorer vid tekniska högskolan i
Stockholm. Beviskraften lämnar således intet övrigt att önska. Men vi
taga naturligtvis för givet att Agas skickliga ingenjörer handlat i god
tro utan kännedom om vårt patent. Och vi önska ingalunda ge upphov till
några oönska tvister. ”Varningarna” bör betraktas som en vänskaplig
påstötning. Vi måste hålla på vår rätt ...
|
|
Patenttvist om Agas ljudfilm.
Uppseendeväckande påståenden från Klangfilms sida.
Oförståeliga och säkert bottnande i missförstånd, säger Aga.
Aftonbladet, den 31 maj
1930
Enligt en morgonkollega skulle A.-b. Trådlös telegrafi under åberopande
av ett patent från 1919 ha för avsikt att förbjuda Aga-Baltic
tillverkningen av det senare bolagets nya ljudfilmsapparater. Orsaken
till den uppseendeväckande artikeln tror man sig på vissa håll kunna
spåra till det förhållandet att Aga-Baltic med sina nya apparater haft
stor framgång på marknaden; så har t.ex. Svensk Filmindustri liksom en
del finska biografägare redan kontrakterat Aga-Baltics
ljudfilmsapparater.
Däremot förefaller det ing. Fransson, konstruktör av apparatens
ljudförstärkare, oförståeligt hur man kan komma med påstående om att
Aga gjort sig skyldigt till patentintrång.
—Patentet känner jag väl till, säger ing. Fransson vid ett samtal med
A. B:s medarbetare. Det avhandlar kapsling av transformatorer samt
jordning. Alla transformatorer som finnas i marknaden äro praktiskt
taget kapslade vare sig det nu gäller att skärma mot elektriska fält,
då man använder kopparplåt, eller mot magnetiska då man använder
järnplåt. Man kan också tala om kapsling i paraffin, olja, beck eller
annat för att skydda mot fuktighet men detta torde knappast göra
intrång på patentet. Vi använda inga kapslade transformatorer på våra
apparater. Vi ha haft den i en plåtlåda, men den kunna vi saklöst vara
utan. Skulle lådan förbjudas skulle konsekvenserna också bli den att
man skulle förbjuda biografrummens inklädning med plåt, något som ju på
vissa platser föreskrives av myndigheterna.
Sak samma med jordningen. Enligt lag skola alla delar på elektriska
maskiner och apparater, vilka äro utsatta för beröring av
personal, vara jordade. Patentet kan i detta, liksom i föregående fall,
icke tillämpas om man kan visa att apparaten fungerar tillfredställande
utan jordning eller kapsling. Är så fallet kan intet patent i världen
förhindra om man av säkerhetshänsyn jordar eller kapslar vissa detaljer.
Emellertid är det vår bestämda avsikt att icke göra några patentintrång
och vi ha heller icke gjort det mot något av oss känt patent. Det är ju
en ingenjörs uppgift at försöka kringgå patenter och det ha vi lyckats
med i det här fallet, ler ing. Fransson.
—Vad som vidare förvånar mig är påståendet om innehav av tvenne kopior
av konstruktionsritningarna. Oss veterligen ha aldrig några kopior
tagits, och vi vilja icke vara elaka nog att tro att man stulit några
ritningar. Det måste bero på ett misstag från den tidningens sida, som
offentliggjorde det. I vanliga fall skryter man ej med dylika bedrifter.
I övrigt emotsåg man bland Aga-Baltics stab konsekvenserna av det
skedda med största lugn. Någon ”varning” hade man ej heller emottagit
och några patent, hur underliga dessa än äro på radioområdet där det
flerfaldiga gånger hänt att flera firmor fått patent på en och samma
sak, har man icke överträtt. I de punkter, lådans hölje, samt jordning,
där det eventuellt skulle kunna tänkas en ogynnsam tolkning, är man
fullkomligt fri. Lådan såväl som ramen på vilken apparaten är monterad
kan lika väl göras av trä eller annat neutralt ämne och apparaten
fungerar lika bra utan såväl låda om jordning.
—Vi vilja icke träda någon annans rätt förnär — men det är visst
biografägarmöte nu så det kanske är förklaringen till artikeln, säger
helt maliciöst en av ingenjörerna. Förresten vad är det för fackman som
i artikeln kan påstå att någonting är omöjligt att utföra på detta
område. Våra apparater är bästa beviset på hans otillförlitlighet.
|
|
Världsfreden
sluten i
ljudfilmskriget.
Western Electric
drar in sin Stockholmsfilial.
Filmindustri
går in för svenska apparater.
Stockholms-Tidningen,
lördagen den 2 augusti 1930
Världsfred har slutits i filmindustrin. Den segslitna patentfejden, som
rasat mellan tyskar och amerikanare och även tangerat Sverige, är
bilagd. Vi minnas exempelvis från Stockholm hur protesterna och
processhoten surrade i luften, och hur tidningsspalterna darrat av
underliga och pittoreska namn: Tobis, Klangfilm, Western Electric.
Biografägarna visste ej ut eller in och vågade knappast skaffa sig
ljudinstallering — av fruktan att en vacker dag upptäcka att de hållit
på fel häst och se sig avstängda från filmtillförsel och inblandade i
dyrbara processer.
Nu är allt detta slut. Konferensen i Paris mellan tyska och amerikanare
— vilken gång på gång såg ut att gå i stöpet — resulterade i en
överenskommelse på 15 år mellan Amerikas och Tysklands
patentinnehavare. Överenskommelsen trädde i kraft den 22 juli, men man
har först nu fått reda på enskildheterna.
I vintras gick ett rykte att amerikanska och tyska elektricitetstruster
ämnade dela världen sinsemellan. Amerikanerna hade insett, att
talfilmen gjort slut på filmens universalitet och internationalitet.
Det gick inte längre att sitta i Hollywood och producera för Europa.
Amerika måste på ett helt nytt sätt tränga in i Europa och börja
producera där. Men härtill fordrades att makten i europeiska länder
övergick i amerikanska händer. För några månader sedan avreste en rad
förgrundsfigurer i U.S.A:s filmvärld för att — som det hette — ”uppköpa
Europa”. Hur stor roll amerikanska dollars spelat vid de nu uppnådda
fredsslutet vet man ej. Faktum är emellertid att Warners övertagit
stora aktieposter i de tyska Tobisintressena, och ämna börja egen
Warner-Tobis-produktion i Tyskland med ”Tolvskillingsoperan” som första
nummer. Men å ena sidan ha Warners i dagarna etablerat intimt samarbete
med Paramount (som redan ljudfilmar på europeiska tungomål i Paris), å
andra sidan är Tobis vänstra handen i en organisation där den andra
heter Klangfilm, och den ena handen vet mycket väl vad den andra gör.
Klangfilm åter står Ufa mycket nära. Vi ha sålunda världsblocket
Paramount—Warners—Klangfilm—Tobis—Ufa färdigt. Och hit har genom
konferensen i Paris kommit Western Electric. Ringen är sluten. Patent-
och maktinnehavarna i alla land ha förenat sig, och vilken roll det
amerikanska kapitalet spelar får framtiden utvisa. Tyskland triumferar
emellertid i dessa dagar, och betraktar sig självt som Europas blivande
produktionscentrum.
Världen uppdelas för
standardapparater.
Vad kommer allt detta att ha för praktiska följder?
Den viktigaste följden blir att en ny standardapparat konstrueras. De
bästa idéerna hos Western Electrics ljudsystem sammansmältas med de
bästa tyska. En idealuppsättning av ljudmaskiner skapas, och en
stordrift igångsätts. Standardapparaten fabriceras både i Amerika och
Tyskland. Servicen blir gemensam, så att reservdelar kunna fås lika bra
och likadana hos både Western Electric och Tobis-Klangfilm.
Världen uppdelas sålunda att de tyska fabrikerna ha ensamrätt att bygga
alla apparater för: Tyskland, Centraleuropa (utom Polen), Skandinavien,
Schweiz, Holland och holländska Ostindien.De amerikanska verken ha
ensamrätt för: U.S.A. med kolonier, Kanada, Newfoundland, Australien,
Nya Zeeland, Straits Settlements, Indien och Ryssland. Den övriga
världen är öppen för fri konkurrens mellan de tyska och amerikanska
företagen.
W. Electric stänger
Stockholmsfilialen.
En följd av världens delning blir att amerikanerna få dra sig tillbaka
från Sverige, som blir tyskt område. Ett rykte påstod att Western
Electric redan inom några dagar skulle indraga sitt försäljnings- och
installationskontor i Stockholm. För att få uppgiften bekräftad vände
vi oss till W.E:s representant här, advokaten och tennisspelaren
Müller, vilken sade:
—Vi blevo naturligtvis mindre glada vid den telegrafiska
underrättelsen, att vi skulle sluta. Vi hade redan hunnit arbeta upp
marknaden för våra W.E.-apparater ganska bra och vinnlagt oss om att få
biografägarnas förtroende. Under sommaren ha vi träffat överenskommelse
om apparater för Stockholmsbiograferna Göta Lejon, Cosmorama, Ritz
(f.d. Vidi), Rex, Fågel Blå, och i Foxfilms och Paramounts privata
kontorsstudios. Vi ligga i underhandlingar med en del andra bior, men
om inte överenskommelse hinner träffas före nästa onsdag, d.v.s. den 6
aug., äro vi hindrade att fortsätta underhandlingarna. Efter detta
datum sakna vi nämligen befogenhet att sälja W.E.-apparaterna i
Sverige.
—Detta innebär emellertid inte att våra hittillsvarande kunder behöver
känna sig ängsliga. Vår verksamhet kommer visserligen att inskränkas,
men inte att upphöra. De 20 biografer i Skandinavien, som redan ha
W.E.-installering, kommer vi alltjämt att betjäna med våra
service-stationer i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Dessa
förbli bemannande med ett tillräckligt antal ljudingenjörer för att
sköta apparattillsynen och de bli även i fortsättningen utrustade med
alla erforderliga reservdelar till ljudapparaterna,vilka enligt
kontrakt äro förhyrda på tio år.
Stockholms-Tidningen har även vänt sig till Klangfilms svenska
ensamförsäljare, a.-b. Press och reklamtjänst, men där hade man inte
fått några direktiv i anledning av Parisöverenskommelsen, utan
Klangfilmsapparaternas försäljning fortsätter som vanligt.
S.F. går in för svensk
maskin.
Hur känner sig Sveriges största filmproducent och biografägare — Svensk
Filmindustri — inför den nya situationen? Vi fråga direktör O.
Andersson.
—I stora drag ha vi känt till den stundande marknadsfördelningen mellan
Western och Klang i omkring ett års tid, säger direktör Andersson. Vi
gjorde på sin tid ingående undersökningar av patentstridens innebörd
och konsekvenser och kommo till en — som det nu visat sig — riktig
slutsats. Vi gingo så gott som konsekvent in för Klangfilm och ha
hittills köpt 17 av deras apparater för ett pris av 400.000 kr. Om
dessa våra order gått till Western Electric (som vi ha 7 apparater
från) skulle priset ha varit uppe i en och en halv million.
—På sistone ha vi emellertid fått även en rent svensk apparat,
Aga-Baltic, som fullt ut kan mäta sig med de allra bästa som
ljudapparatmarknaden i dag uppvisar. Aga-Baltics maskiner äro i sin tur
betydligt billigare än Klangs, och vi ha t.v. beställt 28
installationer av detta märke. I våras demonstrerades den svenska
tillverkningen på Sturebio, men tyskarna försökte stoppa försäljningen
genom att påstå att svenskarna gjort patentintrång. Processvägen skulle
tyskarna visserligen aldrig ha kommit någon vart, men vi föredrogo ett
enklare medel att tvinga dem till reträtt. Vi påpekade att eftersom det
var svenska arbetares pengar som betaldes i biograferna för de tyska
filmerna, så skulle filmerna också få visas på apparater gjorda av
svenska arbetare. Om tyskarna refuserade de svenska maskinerna, så
skulle svenskarna svara med att refusera de tyska filmerna: Sverige
skulle införa kontingentsystem [bestämma
största kvantitet av en vara
som får importeras]. Vi ha nämligen noga undersökt situationen
och
erfarit att vi vilken dag vi vill kunde få kontingenten införd. Detta
resonemang tog skruv.
|
|
Till
startsidan
|
|
|