Min tid på Sandrewateljéerna på Ladugårdsgärde
och Svensk Talfilms ateljé i Täby
av filmklipparen och producenten Lasse Lundberg


Jag har arbetat med film i hela mitt yrkesverksamma liv. Mitt allra första jobb var som skarvare och projektionistSandrewateljéernas klippavdelning ute på Ladugårdsgärde. Stället brukade kallas för Kostadion. Där var jag åren 1960-61.



Sandrewateljéerna på Ladugårdsgärde

Klippavdelningen låg i en tillbyggnad längst bort från ateljéernas inkörsport. Där fanns flera klipprum med fyratallrikars Steenbeckbord, samt ett skarvrum och en biograf med en 35 mm projektor utrustad för separat magnetfilm. Mitt jobb som nybörjare var att skarva film och köra projektorn.



Fyratallrikars klippbord tillverkat av Steenbeck

Filmklipparen
gjorde sina klipp med sax på halvruta. Ändarna hölls ihop med gem. Likadant med den 17,5 mm breda magnetfilmen. När arbetet i klippbordet var överstökat skickades rullarna till skarvrummet där jag huserade.

Innan jag kunde foga samman ett klipp var jag tvungen att trimma ändarna och hyvla ner dem
så att skarven skulle bli tunn och nästan osynlig. Sedan placerade jag de båda ändarna i ett skarvblock och penslade på filmcement, slog en spännplatta över och väntade lagom länge så att cementen skulle torka.


Skarvhyvel


Skarvblock

Foto Hanno-Heinz Fuchs
© Svenska Filminstitutet

Ljudfilmens skarv trimmade jag på fri hand med en sax, och jag behöll ett perforeringshåls överlapp. Sedan penslade jag på filmcement, passade in så gott det gick och tryckte
hårt med tummen tills skarven torkat. Skarvbordet var handvevat. Rullar med många korta bilder kallades nålbrev (många gem).

Projektorn körde jag på uppmaning av filmklipparna som, när de kommit en bit in i arbetet, ville se resultatet av sina mödor på stor duk. Det gällde att ladda det separata ljudet synk med bilden. Det blev en vana för jag körde många gånger varje dag.

Ibland fick jag byta av i telefonväxeln. Den låg i en burspråksliknanade utbyggnad mitt på den stora längan. Växeln hade många sladdar och proppar så det blev förstås en del felkopplingar – svettigt! Bakom ryggen låg stora foajén dit alla kom – spännande.

Det var många filmer på gång under min korta tid på Sandrews. Änglar finns dom, Pojken i trädet, Svenska Floyd, När mörkret faller, Domaren, Mmmmarabou reklamfilm m.fl. Jag smög in i ateljéerna så ofta jag kunde. En dag låg en Nagra på en stol i uppställningen, ett underverk. Normalt spelades ljudet in på perforerad 17,5 mm magnetfilm i ett angränsande rum.

När Kostadion började rivas satt jag ensam kvar i telefonväxeln och agerade hänvisning: ”Var god ring nummer 830 430”. Portvaktsfrun kom med kaffe och bullar varannan timme medan lastbilarna gick i skytteltrafik med grejor därifrån. När de tog ner den stora spegeln i foajén dog ateljén.

Eftersom jag inte fick följa med till Filmstaden i Råsunda sökte jag och fick anställning som B-fotograf på Kinocentralen. Arbetet var förlagt till Svensk Talfilms ateljé i Täby och månadslönen var 600 kronor. Första dagen blev jag visad till kameraförrådet och ombedd att plocka isär, rengöra och olja in en urgammal Arriflex 35 mm från 1937. Den hade faktiskt färre delar än jag hade trott. Kameran blev som ny och användes sedermera, med sitt fina bildstillestånd, i blimpen. När Arriflex-kameran var servad fick jag lära mig hur alla de andra kameragrejorna fungerade.


Arriflex, stumkamera
Foto Hanno-Heinz Fuchs
© Svenska Filminstitutet


I ateljén gjordes reklamfilm, husmorsfilm och långfilm (Åsa-Nisse bland grevar och baroner). Vid flera tillfällen reste vi runt i Sverige på inspelningar av industrifilmer och så kallade landstingsfilmer. Vi åkte bil långa sträckor varje dag och fick bära och bära. Det var tungt att släpa på stativet med panoreringshuvud och monterad kamera, batteriet med sladd, objektivväska, kassettväska och naturligtvis klappa. Och det gällde att hålla jämna steg med fotografen som letade efter en bra kameraplacering.



Jag själv, när det begav sig


Fotograferna tyckte olika saker var viktiga. En tyckte att måttbandet och skärpeföljning var viktigast, en annan bländarinställningen, en tredje att kameran var i våg eller att slingan på kassetten hade exakt längd. Och en fotograf använde restaurangmiddagarna till att undervisa mig i färglära.

Det mesta filmades i färg, och de dagar vi arbetade interiört kom en lastbil med lampor. Vi behövde nämligen mycket ljus eftersom filmen på den tiden hade låg ljuskänslighet
(25 ASA).

Att filma på en buss med en blimpad kamera var lite speciellt eftersom kameran behövde 220 volt växelström. Vår metod var att dra ut en lång kabel och sedan låta bussen
backa så långt kabeln räckte. Efter ”tagning, kamera, börja” fick bussen köra kabelns längd. Sedan backa, köra, backa och köra tills regissören blev nöjd.

Det var inte helt lätt att baxa den tunga blimpen på de låga stativbenen
inne i den trånga bussen. Skärpeföljningar var knepiga, eftersom ljussvag film är lika med stor bländaröppning vilket ger ett litet skärpedjup.

Det var hursomhelst ett roligt jobb och jag fick se många platser, träffa mycket folk och lära mig att äta fint på restaurang. Men det jag tyckte var underligt var att den som hade minst betalt fick ta ensamt ansvar för den exponerade filmen. Jag fick ladda ur rullarna i laddsäck på hotellrummet och stoppa dem i plåtburkar och sedan tejpa igen ordentligt. Därefter hitta en tågstation för att skicka filmen till labbet i Stockholm. Men det gick vägen och jag var förstås mäkta stolt över att få axla ansvaret.

Mitt nästa jobb blev som klippare på Sveriges Radio. Där började jag
1962. Men det är, som man brukar säga, en helt annan historia.

Till startsidan