Kalkljus

Kalkljuslampor
till filmprojektorer tillverkades i en mängd olika utföranden avsedda
för
olika bränslen. Det kunde vara sprit, fotogen, eter, vätgas eller
lysgas. Uppfinningsrikedomen var stor.
Det gemensamma för alla modeller
var behovet av syrgas. Innan
ångorna från bränslet träffade kalkstycket, måste de nämligen
mättas med syrgas.
Modellen
ovan är till för vätgas och syrgas, och har två kranar som reglerar
flödet.
Först öppnar projektionisten vätgaskranen, och antänder gasen. Därefter
öppnar han syrgaskranen,
långsamt, till dess kalkstycket blir vitglödgat. Om han släpper på
syret för hastigt slocknar lampan med ett poff.
|
Lysgas
kunde man även få genom att blanda eter och syrgas. Bild ovan.
Resultatet blev inte lika ljusstarkt, som vid blandning av vätgas och
syrgas, men det var tillräckligt för mindre lokaler. |

|
 |
Dubbla gassäckar
för syre och vätgas
till en kalkljusanläggning. |
Säck för enbart
syrgas, försedd
med vikter för att åstadkomma
lämpligt gastryck. |
Sid.
126-127 ur
När filmen
kom till
Sverige
Bengt
Idestam-Almquist
(Robin-Hood)
P. A. Norstedt & söners förlag. Stockholm, 1959
Gas
i en säck låter mystiskt, men uppgiften blir begriplig när man hör att
säcken var av gummi. Denna säck går igen i många skildringar och måste
ha verkat hemlighetsfull och trolsk. I Blåbands-lokalen i Strängnäs
ställdes sålunda 1902 filmapparaten på läktaren: ”En märklig apparat
som inte bara bestod av projektorn, utan också av en väldig gassäck,
belastad med tunga vikter och några väldiga stenar.”
Stenarna
behövdes för att syrgasen med kraft skulle pressas in i en behållare.
Bernhard Forssberg berättar från en av sina turnéer: ”Till gasljuset,
som vi då hade, hörde en gummisäck och på den måste vi ha en sten.”
I
Järvsö (vid en gratisföreställning i kyrkan till förmån för spetälska)
kunde man i sista minuten inte finna någon lämplig sten. ”. . . då
satte sig prosten helt resolut på den (säcken) och satt där blixtstilla
i en förfärligt obekväm ställning hela den timme, föreställningen
varade.”
Senare användes järntuber — cylindrar — i
ställer för säckar. Tuberna levererades laddade med gas av olika
affärer. Vi har ett järnvägskvitto, undertecknat P. Lundholm, vilket
meddelar att denne från Edv. Nerliens i Stockholm per efterkrav
mottagit ”1 Cylinder-Syrgas”, som vägde 20 kg. Den kostade kr 15:26 och
ett brev av år 1906 från en nystartad biograf i landsorten till Numa
Petersons meddelar: ”Får underrätta Herr Bökman att vi mycket godt satt
oss in i behandlingen af kalkljus-apparaten . . . dock räcker gasen
icke längre än idag och i morgon, hvarför jag beder att få nya
cylindrar till lördagsafton . . .”
Ett ögonvittne
berättar hur man ”i en liten skolsal ... ser en distingerad herre i
bonjour (Meijerhjelm) ... ta upp inträdesavgifter och ordna med
'gastub'”.
Syrgasen som sådan brinner inte, men
användes för att ge en mera intensiv hetta åt lågan än den fick genom
enbart lufttillförsel. Syrgasen måste emellertid erhålla förmågan att
förbrännas innan den nådde fram till brännaren.
Från
säcken pressades den därför först in i en behållare, där den värmdes
med en spritlampa. Från behållaren gick två rör, det ena direkt till
brännarens munstycke, det andra till en annan behållare. Det var där en
brännbar gasblandning åstadkoms. Behållaren innehöll en porös massa
eller helt enkelt en tvättsvamp. I närmaste apotek köptes t.ex. eter,
som droppades ner i behållaren och uppsögs av den porösa massan eller
svampen. När syrgasen trängde igenom svampen mättades den med eter.
Sedan fortsatte den i ett rör till munstycket. När den strömmade ut mot
glödkroppen ägde den alltså förmågan att brinna. Det var bara att ta
Gud i hågen och tutta på. För att lågan skulle brinna ännu bättre och
utveckla större hetta, tillstötte syrgasen från det andra röret och
blåste syre in i lågan.
Namnet ”kalkljus” kom av att
glödkroppen bestod av en kalkbit, en legering av kalk och asbest eller
av pulvriserat kolsyrat kali, brunsten eller dylikt som med något
bindemedel formats till ”patroner”. Sådana stänger köptes t ex hos
grosshandlare Skoog.
Man hör också namnet ”knallgas”. Det berodde på de smällar som uppstod
när gasen tändes och släcktes.
Explosionsrisk
fanns alltid. Munstycket täpptes lätt igen, och efter rengöringen fick
man vänta ett slag innan man förde fram strykstickan och tände.
I Eyvind Johnsons roman [”Här har du ditt liv!”] läses:
”Lokalen,
där Larsson och Olof skulle förevisa Henny Porten . . . var en gammal
loge. Där stod biolådan och de svartlackerade, koffertkupiga
filmlådorna, och runt omkring stod bonden, som kört upp det från
bryggan, och hans familj. Framförallt var det de bägge gascylindrarna,
som väckte deras nyfikenhet . . . bonden . . . undrade . . . om de
skulle komma att explodera. Logen var ju förstås försäkrad. Larsson
svarade, att det var inte fritt. Och han blinkade till Olof.
— Förr
eller senare, sade han. Det händer alltid. Förr eller senare exploderar
det med en sjuhelvetes smäll och en kraft som sliter sönder bå
människor och djur och lyfter taken av husen. Så han kunde inte lämna
någon garanti, allt berodde helt och hållet på manometrarna. Och han
blinkade åter till Olof — just så skulle man ta bönder!”
Man
förvånar sig inte att filmvisarna, särskilt på de fasta biograferna,
övergick till elektricitet så snart tillfälle bjöds. Det började ske
redan några år in på det nya seklet. Om Charles H. Johnson berättas att
han alldeles förkastade kalkljuset, att han försökte med acetylen, men
sedan inledde elektriskt ljus från elektricitetsverket.
Han drog med andra ord en kabel till visningslokalen. Det gjorde även
Wennersten till Realläroverkets aula i Göteborg 1902.

Kringresande
filmvisare i norra Dalarna 1905.
Foto: L.O. Åkerman, Lima
Ur Filmen,
dess
framställning,
inspelning och förevisning
av Dagmar Waldner, 1921
Den vanligaste ljuskällan än den elektriska båglampan,
och då i de flesta fall den med handreglering och icke den automatiska.
På senare tid torde även vid mindre ljusstyrka täljstensbåglampan
användas, samt de ljusstarka glödlamporna [...] Även kalkljus används,
mest vid ambulatoriska biografer, där icke alltid tillgång till
elektrisk ström kan erhållas. Kalkljuset kan då produceras antingen med
syrgas och vätgas, acetylen, lysgas eller någon annan brännbar gas,
framställd genom förgasning av t.ex. eter, sprit, gasolja eller något
dylikt ämne. En typ av svensk precisionstillverkning, huvudsakligen
avsedd för platser utan tillgång på elektrisk kraft, är den å bild
nedan framställda vandringsbiografen av AGA:s välkända fabrikat. I den
nedersta lilla lådan ligger bl.a. accumulatorn och gasbehållaren, vilka
erhållas för 3 till 23 timmars bränntid. Påfyllning kan äga rum genom
insändande av behållarna till någon av de olika depåer, som upprättats
för ändamålet runt om i landet. Fotogen och spritglödljus äro också i
bruk, men på grund av sin ringa ljusstyrka m.m. icke är att tillråda.

”Vandringsbiograf”
A/B. Gasaccumulator, Lidingön
Så här berättar Lars Björck
om en premiär i Karlskrona
för Filmbladet,
februari 1916 |
— Så kom dagen för premiären, en dag, som jag skall minnas i hela mitt
liv, fortsätter direktör Björck. Vi hade rekvirerat en ingeniör från
Stockholm, som skulle komma ner och sätta oss in i
kalkljusprojektionens hemligheter. Karlskrona hade intet kommunalt
elektricitetsverk på en tiden. Publiken var tämligen talrik och satt i
spänd förväntan på det nya undret. Och så började det. De första fem
minuterna gick skapligt, men sen började ljuset krångla. Det small i
slangarna som av veritabla skott, och till sist höll paniken på att
utbryta. Jag fick ge mig ner i salongen och hålla ett litet tal till
publiken, däri jag förklarade, att ingen fara var å färde, och att det
hela nu skulle komma att gå ”all right”. Men det skulle jag inte ha
sagt, ty efteråt blev det etter värre. Det sprakade och small som under
en veritabel drabbning, och så kom verkligen paniken. Publiken reste
sig och sprang på dörrarna och hade därtill fått en sådan skräck i sig,
att de glömde fordra sina pängar tillbaka. Nästa dag kom en del
tillbaka och fordrade att återfå sina pängar, men de tordes knappt gå
fram till biljettluckan av fruktan för att ”bombkastningen” ånyo skulle
börja. De följande dagarna gick det ju bättre med projektionen, men
publiken ställde sig rätt skeptisk mot företaget, och kassorna voro
nog så skrala. Sen fingo vi elektrisk kraft genom att vi träffade ett
avtal med det mitt emot liggande varmbadhuset att få dra öfver en
ledning från deras elektricitetsverk, men det var låg spänning, så
effekten blev inte vidare förstklassig.
Biografägaren
B.
Forssberg i Täby berättar
för branschtidningen
Biografägaren, den
4 juni 1932
”Syrgas
fick man koka ihop med klorsyrat kali och brunsten och hopsamla den i
en gummisäck. Denna säck placerades mellan ett par bräder. På det
översta brädet lades lämpliga tyngder. Gummisäcken var hopkopplad med
ett eterbatteri, och så uppstod lysgas. Denna gas pressades mot en
kalkcylinder, som vitglödgades. Härav namnet kalkljus.”
Kalkljusanläggning
tillverkad 1914 av ICA AG (International Camera Actiengesellschaft) i
Dresden. Kärlet till vänster fylldes med eter. Fatet som kärlet stod
på kunde fyllas med varmt vatten så att etern lättare skulle förgasas.
Den stora gasflaskan innehöll komprimerad syre. På gasflaskans ventil
satt en slang som matade syre till brännaren. En annan slang kom från
eterbehållaren. Brännarens mycket heta lågan var riktad mot ett
kalkstycke som blev intensivt vitglödgat. |
|