Tri-Ergon



Joseph Benedict Engl, 6/8 1893 - 8/4 1942
Joseph Massolle, 24/3 1889 - 2/4 1957
Hans Vogt, 25/9 1890 - 4/12 1979


Hans Vogt och Josef Engl börjar experimentera med filmljud i Tyskland sommaren 1918. De arbetar i sina bostäder och finansierar verksamheten med sina besparingar. Framåt hösten ansluter sig Joseph Massolle till gruppen och snart bildar de bolaget Tri-Ergon — ”ett arbete av tre”.

1920 får de kontakt med en bankman som hjälper dem att skaffa fram mer pengar, och i januari året därpå kan de öppna ett stort laboratorium i sydöstra Berlin. Flera privata demonstrationer av Tri-Ergons optiska ljudfilmsteknik genomförs under våren 1921. Bild och ljud ligger på separata filmer.

Den första offentliga demonstrationen av ljudfilm enligt Tri-Ergons metod genomförs på biografen Alhambra i Berlin den 17 september 1922. Föreställningen är en timme lång och innehåller några varieténummer, föredrag, samt utdrag ur pjäsen ”Der Brandstifter”. Den här gången ligger bild och ljud på samma filmremsa, 42 mm bred. Filmhastigheten är 20 bilder/sekund. Ljudspåret ligger utanför perforeringen och har varierande täthet, variable density.

1926 reser Joseph Engl till USA för att demonstrera Tri-Ergons ljudsystem för William Fox, som köper USA-rättigheterna 1927 för 50 000 dollar.



Det här är den glimlampa (Ultrafrekvenslampa), som Tri-Ergon använde
för att omvandla växelspänningen från mikrofonen till ljusvariationer.
Det första patentet av lampan togs 1919.




Ultrafrekvenslampa.







Den här apparaten kallades för Galgen, och tillverkades
av Tri-Ergon 1919 för experiment med in- och avspelning av optiskt ljud.
Första gången man kunde höra Tri-Ergons optiska ljud
från den här maskinen var i början av år 1920.





Galgen.




En in- och avspelningsmaskin för bild och ljud, tillverkad 1921.
Apparaten kallades Kyrkan och är alltså en kombinerad inspelningsapparat
och projektor, dock endast för laboratoriebruk.





Kyrkans baksida, där ljudfilmen laddades.




Ljudfilminspelning med Tri-Ergons teknik, 1921
Lådan som hänger i taket är en blimp, avsedd för ljudisolering.





Hans Vogt vid sin Kathodophon, en mikrofon utan rörliga delar,
som registrerar täthetsvariationer (ljudvågor) i joniserad luft
mellan en anod och en katod. Kathodophonen konstruerades 1918.





Principschema för en Kathodophon.




Bilden är från en exteriör ljudfilminspelning med Tri-Ergons transportabla utrustning.
Förstärkaren till vänster, bild- och ljudkameran i mitten och mikrofonen till höger.




Tri-Ergons transportabla inspelningsutrustning.




Kamerans bildsida.




Kamerans ljudsida.




Kamerans förstärkare.
I vagnens nederdel förvaras batterier.





Förstärkarens principschema.




Ljudfilminspelning i Berliner Schubertsaal, 1925,
med en blimpad studioinspelningsutrustning.





Studiokamerans innanmäte.



Projektor för ljudfilm inspelad med Tri-Ergons teknik.







Tri-Ergonprojektorns tontillsats.




Tri-Ergons demonstrationsfilm från våren 1921.




Några rutor från en Tri-Ergon-inspelning av Gustav Stresemanns tal
vid invigningen av Kipho, 1925 (Große Kino-Photoausstellung Funkhaus, Berlin).

Filmkopian är 42 mm bred och tonspåret ligger utanför perforeringen.
Här kan du lyssna på filmens ljud.




Joseph Massolle demonsterar en Statophon,
Tri-Ergons elektrostatiska högtalare som patenterades 1919.





Tre hopkopplade Statophon-högtalare. Den högra återger diskanten,
den till vänster basen och den i mitten mellanregistret.



Till startsidan