
Joseph Benedict Engl, 6/8 1893 - 8/4 1942
Joseph Massolle, 24/3 1889 - 2/4 1957
Hans Vogt, 25/9 1890 - 4/12 1979
Hans
Vogt och Josef Engl börjar experimentera med filmljud i Tyskland
sommaren 1918. De arbetar i sina bostäder och finansierar verksamheten
med sina besparingar. Framåt hösten ansluter sig Joseph Massolle till
gruppen och snart bildar de bolaget Tri-Ergon — ”ett arbete av tre”.
1920
får de kontakt med en bankman som hjälper dem att skaffa fram mer
pengar, och i januari året därpå kan de öppna ett stort laboratorium i
sydöstra Berlin. Flera privata demonstrationer av Tri-Ergons optiska
ljudfilmsteknik genomförs under våren 1921. Bild och ljud ligger på
separata filmer.
Den första offentliga
demonstrationen av ljudfilm enligt Tri-Ergons metod genomförs på
biografen Alhambra i Berlin den 17 september 1922. Föreställningen är
en timme lång och innehåller några varieténummer, föredrag, samt utdrag
ur pjäsen ”Der Brandstifter”. Den här gången ligger bild och ljud på
samma filmremsa, 42 mm bred. Filmhastigheten är 20 bilder/sekund.
Ljudspåret ligger utanför perforeringen och har varierande täthet,
variable density.
1926 reser Joseph Engl till USA
för att demonstrera Tri-Ergons ljudsystem för William Fox, som köper
USA-rättigheterna 1927 för 50 000 dollar.

Det här är den glimlampa (Ultrafrekvenslampa), som Tri-Ergon använde för att omvandla växelspänningen från mikrofonen till ljusvariationer. Det första patentet av lampan togs 1919.

Ultrafrekvenslampa.


Den här apparaten kallades för Galgen, och tillverkades av Tri-Ergon 1919 för experiment med in- och avspelning av optiskt ljud. Första gången man kunde höra Tri-Ergons optiska ljud från den här maskinen var i början av år 1920.

Galgen.

En in- och avspelningsmaskin för bild och ljud, tillverkad 1921. Apparaten kallades Kyrkan och är alltså en kombinerad inspelningsapparat och projektor, dock endast för laboratoriebruk.

Kyrkans baksida, där ljudfilmen laddades.

Ljudfilminspelning med Tri-Ergons teknik, 1921 Lådan som hänger i taket är en blimp, avsedd för ljudisolering.

Hans Vogt vid sin Kathodophon, en mikrofon utan rörliga delar, som registrerar täthetsvariationer (ljudvågor) i joniserad luft
mellan en anod och en katod. Kathodophonen konstruerades 1918.

Principschema för en Kathodophon.

Bilden är från en exteriör ljudfilminspelning med Tri-Ergons transportabla utrustning.
Förstärkaren till vänster, bild- och ljudkameran i mitten och mikrofonen till höger.

Tri-Ergons transportabla inspelningsutrustning.

Kamerans bildsida.

Kamerans ljudsida.

Kamerans förstärkare. I vagnens nederdel förvaras batterier.

Förstärkarens principschema.

Ljudfilminspelning i Berliner Schubertsaal, 1925,
med en blimpad studioinspelningsutrustning.

Studiokamerans innanmäte.
 |
 |
Projektor för ljudfilm inspelad med Tri-Ergons teknik.


Tri-Ergonprojektorns tontillsats.

Tri-Ergons demonstrationsfilm från våren 1921.

Några rutor från en Tri-Ergon-inspelning av Gustav Stresemanns tal vid invigningen av Kipho, 1925 (Große Kino-Photoausstellung Funkhaus, Berlin).
Filmkopian är 42 mm bred och tonspåret ligger utanför perforeringen.
Här kan du lyssna på filmens ljud.

Joseph Massolle demonsterar en Statophon, Tri-Ergons elektrostatiska högtalare som patenterades 1919.

Tre hopkopplade Statophon-högtalare. Den högra återger diskanten, den till vänster basen och den i mitten mellanregistret.
|