Kommentar från Hans Hansson, FSF: Jag har haft två av den tidiga modellen av Cine-Kodak Special, den med plan front. Båda var ombyggda och hade C-gänga. En var dessutom ombyggd för enbildsexponering med extern elektrisk motor. Men jag hade inget 60 metersmagasin. Åke ”Putte” Thörnqvist som var animatör hade haft kamerorna innan, han gjorde bland annat animerade filmer och vinjetter för TV i Malmö. Frammatningen var enkel med en framkastare. En del tidiga magasin hade frammatningen för dubbelperforerad film. För skärpeinställning kunde man svänga in en spegel i strålgången, då projicerades bilden på en mattskiva som man kunde betrakta genom en enkel förstorande lins. När kameran startades svängde spegeln automatiskt ut ur strålgången. På 1930, -40 och -50-talen användes kameran ibland för långfilmsproduktion med 16 mm Kodachrome från vilken man gjorde 35 mm separationsnegativ i svart/vitt, RGB, som sedan kopierades på Technicolor färgfilm. Kameramodellen användes bl.a. av Disney för naturfilmer, exempelvis ”Den levande öknen”, ”Prärien som försvinner” och ”Afrikas lejon”. Filmfotografen Gunnar Fischer har berättat för mig och han använde en Cine Special och Kodachrome för att fotografera en kortfilm om samer, ”Peter and Pat in Lapland” (1947). Labbarbetet gjordes av Technicolor i London. Han fotograferade även ”Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin” (1947) med Cine Special och en egentillverkad blimp. |