Sound of Skåne
av Mikael Thieme En artikel ur tidskriften Monitor, nummer 6-99 Idag finns två tillverkare av svenska mikrofoner, av en händelse belägna bara några minuters bilväg från varandra. Deras historier är till en del sammanflätade, eller så skulle man kunna säga att de har en gemensam barndom. Eller så skulle vi helt enkelt kunna berätta historien om Milab och Pearl, så som vi fått den berättad för oss av dem som vet. Det började 1939. Mikrofoner var vid den
tiden i princip liktydigt med kristallmikrofoner, vilka användes
exempelvis till tråd- och rullbandspelare eller snabbtelefoner. I
norden fanns flera tillverkare av sådan utrustning: Tandberg, Luxor,
Radionette med flera. Problemet var att kriget brutit ut och det
således var omöjligt att som tidigare importera de engelska kristaller
som behövdes för mikrofontillverkningen. Hjälp fanns dock på nära håll. Om själva tillverkningsprocessen vet vi tyvärr inte mycket: ”Kristallodlingen är hemligstämplad!” sade Rosander. ”Så mycket kan jag emellertid avslöja som att det viktigaste i badet är rochellesalt. Temperaturnoggrannheten är A och O. Variationerna får inte uppgå till en hundradels grad. Vidare är det ytterst viktigt att badet där kristallerna odlas inte utsätts för vibrationer.” I
Sverige fanns vid den tiden ingen annan produktion av kristaller, så
verksamheten vid Vallavägen 5 i Flysta blomstrade. Mikrofoner från
Pearl kom att ta upp ljud i det svenska folkhemmets alla hörn, men inte
bara där. Exempelvis var försvaret en inte försumbar kund och SAS köpte
Pearls reluktansmikrofoner till interkomutrustningar ombord på sina
flygplan. Produktionen ökade efter hand och medarbetare anställdes. I
början av 50-talet utökades produktionen till att även omfatta
dynamiska mikrofoner. Bidragande faktorer till flytten, om inte rent av avgörande, var att egna lokaler i Åstorp skulle bli mycket billigare än att hyra större lokaler i Vällingby. Dessutom var personalomsättningen relativt hög i storstadens närhet. Det fanns gott om arbete och det hände att en anställd kunde komma på fredagseftermiddagen och tala om att han skulle börja ett nytt jobb på måndagen. Personalomsättningen sjönk mycket riktigt drastiskt efter flytten och som mest hade företaget 19 anställda. Med i bagaget fanns det som än idag är ett signum för svenska mikrofoner: en rektangulär kondensatorkapsel. Man hade tillverkat kondensatormikrofoner sedan några år och just den typen av mikrofoner kom snart att stå för den största delen av produktionen. I början handlade det uteslutande om rundtagande kondensatormikrofoner, men dessa följdes sedan av cardioider och åttor. Mikrofoner med omkopplingsbar karakteristik blev en naturlig följd, en tidig modell var exempelvis 8 CK. En härledning av modellnamnet kräver mindre fantasi än man kan tänka sig: Åtta (8), Cardioid och Kula! Pearl
hade vid den tiden all tillverkning under samma tak. Man svarvade och
ytbehandlade höljen, stansade nät och tillverkade elektroniken.
Stereomikrofoner var nästa steg i produktutvecklingen hos Pearl
Mikrofonlaboratorium. Mot slutet av sextiotalet kom de första
modellerna där flera mikrofonkapslar kombinerats i samma hölje. Under
större delen av sjuttiotalet fortskred verksamheten och nya produkter
utvecklades ständigt. Försvaret var alltjämt en stor kund till Pearl,
men sedan länge fanns stort intresse från den professionella musik- och
filmindustrin. Däremot hade importen av mikrofoner tagit rejäl fart och
produktionen nådde inte längre de volymer den tidigare haft. 1984 köptes CTAB av Bilsom, som såg möjligheter
till utvecklingssamordning med sina headset, hörselvårdsprodukter och
annan ljudelektronik. Själva mikrofontillverkningen var knappast det
primära. Bilsom ägdes i sin tur av Gullfiberkoncernen, och Milab
International var ett faktum 1985. Bernt Malmqvist fanns fortfarande
kvar på bolaget, numera som produktionschef, men var inte helt
tillfreds med tillvaron. Det dröjde inte längre än till 1987, innan han
genom övertag av företaget återgick till Pearl och Rune Rosander. ”Nja”, säger Bernt när
vi pratar med honom en solig sensommardag i Åstorp, ”tekniken att bygga
bra mikrofoner ligger inte i att svarva rörbitar!” Med det vill
Malmqvist säga att företaget lagt ut de delar av produktionen som inte
är helt kritiska för funktionen. Kretskortstillverkning,
maskinbearbetning av mikrofonhöljen och ytbehandling är saker som andra
kan göra bättre och billigare. Det ger Pearl möjlighet att fokusera på
utveckling, kapseltillverkning och montering. Den första mikrofonen som utvecklades och tillverkades under namnet Milab var LC-25, en handhållen kondensatormikrofon främst för scenbruk. LC-25 tillverkades även i en version med linjenivå ut, mycket uppskattat av alla som ville kunna koppla en kondensatormikrofon direkt, med förbehåll för fantommatningen, in i en bandspelare. När vi frågar sällskapet var namnet LC-25 kom ifrån dröjde svaret innan Per-Ove Almeflo tar till orda: ”LC stod väl för Linelevel Condenser och 25 var helt enkelt sidnumret i ritningsblocket!” Jo, så enkelt visar det sig vara trots att undertecknad först uttrycker milt tvivel. Komplementet till LC-25 blev lite senare LSR-2000 (Live Sound Reinforcement). Om det var sidan 2000 i ritningsblocket blev dock inte bekräftat. En hel del specialbeställningar har också hunnits med under åren. Per-Ove minns bland annat fem stycken LC-25:or till Göteborgsgruppen Snowstorm. Vad som var speciellt? Färgen förstås, mikrofonerna skulle vara vita! Vid den här tiden hade ett annat företag uppdrag till och från i Bilsoms lokaler. Det företaget hette då som nu Nöjdhs Elektronik. Thomas Nöjdh grundade företaget 1985, som till en början mest arbetade med utveckling av specialelektronik åt försvaret och andra teknikföretag. Thomas och hans medarbetare höll utbildningar för personal på Bilsom och såg snart nya möjligheter. Genom att kombinera den befintliga, till stora delar konjukturberoende, verksamheten i Nöjdhs Elektronik med mikrofontillverkning skulle man kunna utnyttja båda verksamheternas resurser bättre. Planerna tog form under 1992 och den första januari 1993 var köpet ett faktum. Det var avstampet till det Milab Microphones som vi ser idag. Den första tiden sysslade man mycket med OEM-tillverkning av mikrofoner för olika konferenstelefonfabrikanter men efter hand har mikrofonerna under eget namn tagit över nästan helt. LC-25 följdes av LC-28 som också tillverkades i en omniversion främst för reportagebruk. Dessa följdes tätt av LSR-2000. LSR stod för Live Sound Reinforcement och LSR 2000 följdes av en bantad släkting, LSR-1000. Den senare saknade omkopplare för dämpning och högpassfilter men hade prestanda jämförbara med föregångaren och togs fram som ett försök att med en förhållandevis billig produkt möta konkurrensen från ett flertal nya och nygamla tillverkare av kondensatormikrofoner. VM-44
har vidare utvecklats i en svanhalsversion, VM-44 Goosneck, och en
version för t.ex. bords- och instrumentbruk, VM-44 Link. Båda
versionerna har separat förstärkare och kapseldel. Helt digital är mikrofonen nu inte, det handlar som man kan ana om en tämligen konventionell kondensatormikrofon men med A/D-omvandlingen ombord i höljet. Kapseln är densamma som i VIP-50, Embla och DC-96B. DM-1001 föddes som ett examensarbete av Magnus Johansson och Roger Larsson, idag anställda på Nöjdhs Elektronik/Milab, under deras studier på Lunds Tekniska Högskola. Utvecklingen fortsatte på Milab och resultatet har - även om det fortfarande är att betrakta som en prototyp eller, som det heter i bilvärlden, en stilstudie - ett påfallande elegant yttre. Mikrofonen
har uppmärksammats varhelst den visats men en viktig faktor saknas
fortfarande, nämligen en standard för det elektriska gränssnittet hos
den här typen av mikrofoner. Branschen är förhållandevis överens om
innehållet i själva dataöverföringen, men vad för sorts kontaktdon,
antal ledare och konfiguration som ska användas är fortfarande en öppen
fråga. Milab har tills vidare valt ett fempoligt XLR-don där ett stift
är jord, ett skickar drivspänning, ett skickar styr/kontrolldata till
och från mikrofonen och två ledare skickar en balanserad AES3-signal på
24 bitar/48 kHz. Något som ofta har diskuterats när det gäller så
kallade digitala mikrofoner är möjligheten att skicka en synksignal
till mikrofonen för att på så vis låsa upp flera mikrofoner mot
exempelvis en mixer. Idag är det inte lika aktuellt eftersom
utvecklingen går mot SRC:s på alla ingångar i digitala mixrar, vilket
gör att det inte spelar någon större roll om mikrofonen flyter fritt
med avseende på samplingsfrekvensen. När jag tagit adjö av Thomas, Alf, Per-Ove och Magnus på Milab, åkt vägen förbi Bernt och Margita Malmqvist på Pearl för fotografering och sitter i bilen på väg hem till Göteborg, så är huvudet fullt av intryck. Jag är glad över att ha fått
tillfälle att ta del av ett stycke intressant svensk ljudhistoria som
härmed är vidarebefordrad till Monitors läsare. Mer om de specifika
produkterna finns att läsa på respektive företags webbsidor.
Till startsidan |