Pilotton
Exteriör
filminspelning med optisk tonkamera hade sina begränsningar. Man
behövde nämligen 220 volt trefas till bild- och tonkamerornas motorer,
och trefasen kom från ljudbussens omformare, som i sin tur fick ström
från en ansenlig mängd blybatterier. Man fick därför hålla sig
maximalt 100 meter från strömkällan, d.v.s. ljudbussen.
Otymplig
teknik, visst, men bild- och ljudfilmen kom i alla fall att ”gå synk”,
d.v.s. med samma hastighet.
Nästa steg i
utvecklingen blev att spela in ljudet på perforerad magnetfilm och nätdrivna
1/4"-bandspelare.
Så småningom även små, batteridrivna
bandspelare, exempelvis Magnemite.
Men hur blev
det synkront? 1/4"-band har
ju inga
perforeringshål.
Huvudprincipen
är den här: En liten generator, förbunden med filmkamerans drivaxel,
genererar en växelspänning som kallas pilotton och som håller 50 Hz när
kameran går i 24 b/sek. Ändrar sig
kamerans bildfrekvens, då ändrar sig också pilottonens frekvens.
Den
här pilottonen spelas in på ljudbandet och det som registreras där, med
pilottonen, är kamerans hastighet relativt ljudbandets hastighet. Vi
kan alltså tänka oss pilottonen som en serie osynliga magnetiska
perforeringshål.
När
ljudet sedan kopieras över till perforerad magnetfilm, efter dagens
inspelningsarbete, får pilottonen styra perfomaskinens hastighet så att
den följer filmkamerans och bandspelarens eventuella
hastighetsvariationer. På så vis blir den perforerade magnetfilmen
synkron med bildfilmen.
Några synksystem för 1/4"-bandspelare
Den
äldsta metoden att spela in filmkamerans pilotton på en
1/4"-bandspelare är mycket enkel. Man använder en 2-spårsbandspelare
och spelar in pilottonen på ena kanalen och ljudet på den andra.
Eftersom överhörningen mellan spåren på en bandspelare är hög i basen,
kan man förbättra den här metoden genom att låta en bärfrekvens på
några kHz modulera pilottonen vid inspelning.
AGA här i
Sverige byggde ihop en teknik där pilottonen från filmkameran spelades
in över hela ljudspåret på en Magnemite-bandspelare.
Pilottonen mixades alltså ihop med ljudet från mikrofonen och
filtrerades sedan bort vid överspelningen till perfoband.
En
annan gammal metod går ut på att spela in pilottonen mitt på
ljudbandet, på ett 0,5 mm brett spår, med ett separat pilottonhuvud
med horisontell spalt. Magnetiseringen blev transversal
(tvärmagnetisering), och pilottonen hamnade i motfas relativt ljudet.
Tekniken utvecklades 1952 av tysk TV. DIN-standard 15 575, om man ska
vara noga.
Äldre
Stellavox- och Maihakbandspelaren levererades med det
pilottonssystemet. Ursprungligen utan förmagnetisering (hf-bias). Man
försökte på olika sätt tillverka pilottonhuvuden som skulle tåla
förmagnetisering, men det var svårt. Det lyckades först 1959.
Avsaknaden av förmagnetisering på pilothuvudet gjorde att synksignalens
sinusform kom att likna fyrkantvåg, med massor av distorsion och
övertoner som inte gick att filtrera bort fullständigt.
Signal/störförhållandet blev därefter.
På den
amerikanska marknaden såldes Stellavox med amerikanska Rangers
pilotsystem, som
ansågs bättre.
Ranger-systemet
uppfanns 1949 av överste Richard
Ranger. Han använde ett separat pilottonhuvud med
horisontell spalt, placerat så att synksignalen spelas in på ett smalt
spår i bandets mitt. Pilothuvudets spalt stod alltså vinkelrätt i
förhållande till ljudinspelningshuvudet, vinkelrätt så när som på 10
grader eftersom spåret inte fick bli för smalt.
Ranger-systemets
pilotton släcks ut helt vid avspelning, under förutsättning att den är
inspelad med förmagnetisering. När förmagnetisering inte
används (före 1959) låg oftast en del rester av pilottonen och
bubblade i botten på ljudinformationen.
De
1/4"-bandspelare som var vanligast i England vid
filminspelning under 50-talet var tillverkade av Leevers-Rich.
Pilottonen till deras bandspelare kom från en oscillator, i anslutning
till kameran, som gav ifrån
sig en 1 kHz-ton som sedan hackades upp av en liten brytare i kameran.
Den här pilottonen spelades in på ett av bandspelarens två ljudspår.
Leevers-Richs pilotsystem kallades
Synchropulse.
Med
det schweiziska Perfectone-systemet spelar man in pilottonen på två
separata små spår, placerade i bandets båda ytterkanter. Pilottonen på
de båda spåren var i motfas i förhållade till varandra.
Ljudinspelningen skedde på den mellanliggande delen av magnetbandet.
Perfectone var först
med ett pilottonhuvud som klarade av förmagnetisering.
På
Europa Film använde man länge ett synksystem som var utvecklat av
Fairchild. En
oscillator genererade 14 kHz som modulerades med pilottonens 50 Hz och
spelades in över bandets hela bredd tillsammans med ljudinformationen.
I USA kallades den här tekniken Pic-Sync.
Vid
överspelning till perforerad magnetfilm filtrerades 14 kHz-tonen bort
med ett brant filter, medan den återstående 50 Hz-tonen fick styra
avspelningsmaskinen, en Ampex. Styrning och filtrering sköttes av en
MagnaTech-synchronizer. Den modulerade 14 kHz-tonen spelade in c:a 20
dB
under full utstyrning.
Så
här berättar Lars Klettner, ljudtekniker på Europa Film: ”Vi köpte
Ampex-bandspelare till Europa Film någon gång 1952-53. Innan dess var
det optisk tonkamera som gällde på filminspelningarna. Senare använde
vi
givetvis Nagra vid inspelning, fast inte med Neopilot, utan med
Europa Films hembyggda 14 kHz-tillsats. Den första filmen med Nagra som
inspelningsmaskin på Europa Film var Yngve Gamlins 'Är du inte riktigt
klok?' (1964). Metoden med 14 kHz pilotton hängde med ända till dess
Stereo-Nagran gjorde sitt intåg.”
Nagras
Neopilot-system hade ett pilottonhuvud som är delat i två. Inspelningen
skedde i motfas på de två 0,45 mm breda spåren, som låg på 0,4 mm
avstånd från varandra mitt i bandets ljudinformation. Neopilot-systemet
används till Nagras monobandspelare från modell III och framåt.
Kristallsynk
började användas i slutet av 60-talet. Till att börja var det 16
mm-kamerorna som fick kristallstyrda motorer. I början av 70-talet blev
det 35 mm-kamerornas tur.
Synksystemet
för Nagra IV-S (1971) heter Nagrasync, men kallades vanligen FM-pilot.
Pilottonen, 50 Hz modulerat med 13,5 kHz, registrerades på ett 0,35 mm
brett pilotspår, placerat mellan de båda ljudspåren.
1981 kom Aaton-kod
för
Stereo Nagran och 1984 lanseras Nagra IV-S TC, för tidkod.
I
Journal of the SMPTE, april 1951, står följande att läsa: ”Since 1945
every German film studio has made all original sound records on 6.25-mm
magnetic tape and has been re-recording the good takes (in most cases
immediately at the end of the recording, or at the latest on the
evening of the same day) on optical film. The customary German tape
recorders (of the firm AEG and Opta) are so constant in their speeds
that for normal takes synchronism is maintained up to almost 60 m; the
deviation for ten minutes´ running time is at most four frames. Methods
for synchronizing the 6.25-mm tape have indeed been developed in
Germany, but have never been brought into use.” -- Martin Ulner, UFA
Till startsidan
|