Från fackets
genombrottsår.
Ett klubbföredrag av direktör Otto Bökman,
ur branschtidningen Biografägaren, 1 april 1925
Otto Bökman
var 1897 anställd hos Numa Peterson. 1901 blev han chef för bolagets
fonograf- och filmavdelning, en post han innehade fram till 1911. |
Den
28 juni 1896 visades film för första gången i Sverige. […] Det var i
Malmö och året därpå hade den nya kulturfaktorn nått Stockholm, i det
Numa Petterson hyrde en lokal på utställningen [Allmänna konst- och industriutställningen på
Djurgården]
och visade levande bilder för en publik, som villigt betalade 25 à 50
öre för en kvarts föreställning. Lokalen rymde något över 100 personer.
Vid visningen användes en apparat, som inköpts från firman Lumière i
Paris. Apparaten var ej försedd med någon automatisk upprullning för
filmen, utan under stativet var placerad en trälåda, invändigt klädd
med sammet, och i denna fick filmen nedfalla vid förevisningen. För
belysningen användes elektriskt ljus — båglampa. Duken, varå bilderna visades, var
omkring 2 meter bred. För installeringen av apparaterna hade en hr Promio,
anställd hos firman Lumière, rest hit från Paris. Han hade även med sig
en kamera för upptagning av kinematograffilm. Hr Promio upptog vid
utställningens början några filmer, bl.a. över de kungligas ankomst,
vilka filmer sedan visades å biografen. Dessutom visades naturbilder
och akrobatnummer, ävensom en simuppvisning i nuvarande Strömbadet.
Filmens längd var c:a 15 meter.
Föreställningarna
varade c:a 15 à 20 minuter. Entrén var 50 öre för vuxna och 25 öre för
barn. Ett nummer, som särskilt väckte stormande bifall, var
simuppvisningen. Efter att först ha visats på vanligt sätt vevades
filmens baklänges, så att publiken först såg vattenskummet, sedan
simmarna i vattnet, och slutligen såg man dem på duken fara upp ur
vattnet och ställa sig på trampolinen. Publiken formligen vred sig av
skratt vid denna föreställning.
Konung Oscar och
andra medlemmar av kungahuset besökte flera gånger biografen och
uttryckte sin tillfredsställelse med densamma. Särskilt var konungen
mycket förtjust över simuppvisningen.
Hr Promio
lämnade strax efter utställningens öppnande Stockholm, men dessförinnan
hade han instruerat fotograf Florman i upptagning av filmer. Denne
fortsatte under sommaren med att upptaga några filmer, de första i
Sverige, vilka sedan visades på utställningen. Den ena av dessa filmer
hette ”Byrakstugan”, den andra ”En akrobat med otur”. Tyvärr finnes
ingen av dessa bilder kvar, men jag är i stånd, förklarade hr Bökman,
att ur minnet i korthet relatera innehållet:
”Byrakstugan”
var, som namnet antyder, en bild från en rakstuga i ett
landsortssamhälle. Man ser barberaren och hans biträde. Så ser man en
landsbo inkomma med en kappsäck i handen för att bli rakad. Han slår
sig ner i stolen, och barberaren börjar intvålningen. Han använder
därvid ingen vanlig rakborste utan en stor målarborste. Någon vanlig
tvålkopp ser man icke heller, men väl bredvid stolen en stor balja,
full med tvållödder. Sedan barberaren ganska vårdslöst intvålat kunden,
tar han fram en strigelrem, vilken han kastar om halsen på kunden. Man
ser honom därefter strigla sin rakkniv, även den av mycket stora
dimensioner, och vid varje strigeldrag ryckes den stackars kunden fram
och tillbaka. Sedan börjar själva rakningsproceduren. Men ser kunden få
en skråma, varvid han hoppar högt till och sparkar därvid omkull
tvålbaljan. Ett slagsmål uppstår, vilket slutar med att barberaren
sparkar ut kunden och kastar hans kappsäck efter honom.
”Byrakstugan”
hade, innan den upptogs på film, visats som varieténummer å Alhambra
och Tivolis Sommarteater av ett par personer, anställda hos Numa
Pettersson. Samma personer medverkade även i filmen. Denna var inspelad
å Gymnastiska Centralinstitutets gård.
”En akrobat
med otur” inspelades vid Djurgårdsbrunns värdshus. En herre och en dam
framträda, placerande sig vid ett bord. Så infinner sig en
positivhalare och en ”artist” som gör gymnastiska ”konster”. Denne
misslyckas vid utförandet av en sådan samt faller över den på stolen
sittande damen, vilken i sin tur ramlar baklänges. Den enkla komiken
utgjordes av damens därvid skamligt derangerade toalett. Även på den
tiden fick en scen ”tas om flera gånger” — det var ett väldigt bestyr
innan den här berörda kunde gillas och godkännas. ”Primadonnans” roll
sköttes av en 18-årig yngling, då anställd hos Numa — nu hos Fribergs
filmbyrå. Kunde det inte vara skäl att sistnämnda firma av denna
anledning bedreve egna inspelningar?
Artistgagerna
voro blygsamma den gången: 5 kr. pr dag, plus fri resa till
Djurgårdsbrunn, om inspelningen skulle äga rum där. Den film, som
användes, var annorlunda perforerad än den, som nu brukas. Endast ett
hål fanns å varje ruta och detta var runt.
Det var,
som man förstår, ej så lätt att få nya filmer, men detta betydde icke
så mycket, ty publiken växlade för varje dag.
Utställningskinematografen visade sig vara en mycket god affär. Under
tiden utställningen pågick, d. v. s. från mitten av maj till mitten av
oktober, inspelades omkring 42.000 kr., av vilket belopp utställningen
erhöll 25 %.
Senare på hösten öppnade Numa en
stående biografteater vid Kungsträdgårdsgatan i hörnet av
Näckströmsgatan. Denna biograf gick dock icke med någon framgång utan
nedlades efter några månader. Den viktigaste orsaken, varför biografen
ej lönade sig, var nog, att det var så svårt att anskaffa nya filmer,
och dessutom fanns då ännu icke något större intresse för biografer.
|
|
 |
|
Ur Utställningen i Stockholm 1897
– allmänna konst & industriutställningen,
av Andreas Hasselgren
Lefvande
fotografier — det för ju så osökt som möjligt tanken till
Kinematografen, detta nutidens underverk, som firman Numa Peterson
förevisar i ”Gamla Stockholm”. [...]
Kinematrograf-förevisningen
är inrymd i en af ytterlängorna utåt Rosendalsvägen, och lokalen har
således förmånen af dubbel ingång, både från vägen och inifrån ”Gamla
Stockholm”. Vi komma just lagom. Den unga damen, som spelar ängelns
roll vid porten (utan barthuggande svärd), upplyser oss om, att det
börjar strax, vi erlägga vår 50-öring och stiga in genom det knäppande
vändkorset.
Vi komma in i ett ej särdeles stort rum,
möbleradt med ett antal fasta bänkar, afdelade genom ett räck, som
skiljer publiken från ”Gamla Stockholm” och publiken från vägen. För
öfrigt se vi ingenting annat än en hvit skärm bredvid ingången och på
motsatta väggen ett slags skåp, på hvars framsida synes ett litet hål,
tydligen förvaringsstället för apparaten. Vi slå oss ned, komma efter
en stund underfund med att ”strax” kan betyda både fem och tio minuter,
knacka fördenskull då och då med diskret otålighet i golfvet och
fördrifva tiden med att betrakta konungens flagginramade porträtt på
ena sidoväggen.
Man har ”ringt samman” redan för en
god stund sedan, men vändkorset knäpper oupphörligt; man är synbarligen
angelägen om att så många som möjligt skola få vara med och njuta af
skådespelet. Ändtligen tycks man ha öfvertygat sig om att ingen
återstår att locka in hvarken på ena eller andra sidan, ett förhänge
drages för öppningen och plötsligt blir det kolmörkt i rummet.
Vi
vända våra blickar mot den hvita skärmen, på hvilken vi i detsamma
upptäcka något som rör sig. Vi se telegrafstolpar, hus, klippor, träd,
människor dansa öfver skärmen med rasande fart under det landskapet
bakom oupphörligt skiftar utseende. Vi äro med om en järnvägsfärd på
Saltsjöbadens järnväg — bilderna vi skåda äro uppfångade från det
framilande bantåget. Pang! det är slut—skärmen blir åter mörk, och de
elektriska lamporna tändas åter.
Nästa nummer är en
rysk nationaldans. Vi se en varietétribun, på hvilken ett antal figurer
i nationalkostymer lifligt figurera och svänga sig i takt efter en svag
musik, som dock icke åstadkommes af de nedanför estraden sittande
musikanterna, hvilka för öfrigt mycket ordentligt spela sina
instrument, utan från en under skärmen dold fonograf. Rätt som det är
ser man de öfriga dansande stiga åt sidan för solodansören, som börjar
utföra en serie af väldiga språng upp och ned, under det att anföraren
i orkestern med taktpinnen sätter ökad fart i musiken, till dess med
ens hela föreställningen afbrytes.
Det var ju ett
ganska effektfullt nummer. Sedan få vi se en vy från Allmänna gränd vid
Maskinhallen. Folk kommer och går, solstrålarne glittra i vattnet,
ångslupar glida af och an — pass på, nu kommer färjan och lägger till,
polett-Kalle hoppar i land först, sedan komma passagerarne i kompakt
flock, somliga brådskande, otåliga, knuffande, andra lugna och
likgiltiga eller ängsligt och försiktigt sättande foten i land — och så
slocknar äfven den bilden.
Fjärde bilden visar oss
en scen från utställningens högtidliga öppnande — de kungligas ankomst.
Vi se kammarherrar och lakejer ila förbi, vi se konungen, drottningen,
kronprinsarne, prinsessor och prinsar, — hattar flyga af till hälsning,
under det de med raska steg promenera öfver den lilla skärmen,
efterföljda af en svärm kavaljerer, och så är den sagan all.
Slutnumret
utgör en badscen. Man ser ”simmagistrarne” och ”kandidaterna” komma
fram på den lilla tornaltanen, taga sats och kasta sig hufvudstupa ned
i det våta elementet, vattnet stänker kring dem i högan sky, den ene
följer på den andre i rask följd, en efter en ser man åter komma upp
till vattenytan, där de bilda flytande figurer. Så plånas äfven denna
bild ut och det blir mörkt en liten stund. Just som man sitter och
undrar, om elektriciteten strejkat, blir skärmen åter ljus och vi se
samma bild som nyss, simmarne i bassängen, hvilka en efter en dyka
under vattenytan. Och — hast du mir gesehen! — innan vi veta ordet af
se vi en af dem göra en glänsande baklängessaltomortal upp ur vattnet
på trampolinen i tornet samt försvinna i detta. Han följes af en andra,
en tredje o. s. v. i rask följd; först ser man en kaskad höja sig ur
vattnet och så kommer simmaren farande baklänges med fötterna före upp
ur detta och beskrifvande en behagfull båge upp till trampolinen,
alldeles som om han vore likt en Jona uppsprutad baklänges af en
hvalfisk. Publiken kiknar af skratt, och det är ej underligt, ty denna
mot allt förnuft och alla tyngdlagar stridande scen tar sig ogement
lustig ut. Hela hemligheten består i att man repeterar den nyss
förevisade badscenen i omvänd ordning, börjar med slutet och slutar med
början. Sådana underliga ”synvillor” stöta på trolleri, men äro i
själfva verket den naturligaste sak i världen.
På
detta sätt växla bilderna i brokig följd vid hvarje föreställning dag
ut och dag in. Än får man bevittna ett snöbollskrig, än en ceremoniös
scen från förmälningshögtidligheterna i Köpenhamn, än ett par
småttingars fröjder och sorger eller en akrobats halsbrytande
saltomortaler, än en gatubild från prins Carls och prinsessan Ingeborgs
intåg i Stockholm. Än ser man ett kavalleriregemente göra chock mot
åskådaren, så att dammet står som en sky kring den framvältrande massan
af ryttare och hästar, än åter är det en bybarberare, som kommer i
slagsmål med en kund, eller en vattensprutande trädgårdskarl, som
kommer i delo med en spefågel och ger honom en kalldusch — ömsom
allvar, ömsom skämt i brokig växling. Publiken har roligt, och
förevisaren säkerligen också, ty kinematografen är tydligen en briljant
affär.
Men huru tillgår detta trolleri? torde någon
fråga. Saken är egentligen mycket enkel, såsom de flesta snillrika
uppfinningar, och endast en ny tillämpning af en gammal iakttagelse.
Apparaten är helt simpelt en fotografiapparat, som tar en rad
fotografier i följd fortare än man hinner blinka. Bilderna uppfångas på
en lång remsa af gelatin och kopieras därefter på en liknande remsa. I
genomsikt bildar denna ett långt band af små, föga mer än halftumsbreda
genomskinliga fotografier, och när detta band sedan insattes i
apparaten och rullas förbi objektivöppningen, belyst bakifrån af en
stark ljuskälla, faller bildskuggan på skärmen. Bilderna aflösa
hvarandra i så rask följd, att ögat ej hinner se dem en och en i
sender, utan som en fortlöpande serie af i hvarandra öfvergående
rörelser. Upprullades bilderna långsammare, skulle naturligtvis denna
illusion ej uppnås. I själfva verket är kinematografen en ganska
märklig uppfinning och ”ei blot til Lyst”.
|
|

Lumières
apparat som projektor |
|
Hovfotograf
Ernest Florman (1862-1952) berättar så här i
radioprogrammet ”Ögonvittnen berättar – När filmen låg i vaggan”,
från den 23 oktober 1938, om sitt arbete som filmfotograf under
Stockholmsutställningen 1897:
|
Det
var så att firma Numa Peterson på Stockholmsutställningen 1897, i det
så kallade Gamla Stockholm, installerade en biografsalong där man
skulle visa filmer, eller kinematografbilder som det på den tiden
kallades. Det var då något i jämförelse nytt, som väckt stor
uppmärksamhet, varför det ansågs kunna bli en verklig attraktion.
Det
var emellertid inte första gången film visades i Sverige. Redan på
Malmöutställningen året förut hade den svenska allmänheten fått göra
bekantskap med denna epokgörande uppfinning inom fotografin. Men medan
man i Malmö bara fick se utländska filmer, ville Numa Peterson visa
utställningsbesökarna även svenska sådana. De inköpte därför en
filmkamera från uppfinnarna, firma Lumière i Lyon, och importerade
också en ung fransk filmfotograf, monsieur Promio,
för att här introducera filmen. Så vände sig firman till mig med
anhållan att jag, efter anvisning av monsieur Promio, skulle åta mig
filmningen. Det behöver väl inte sägas att det var med glädje jag
begagnade tillfället att få göra bekantskap med denna intressanta nyhet
inom fotografin.
Jag vill emellertid inte påstå att
det var något egentligt nytt man behövde lära för att filma, om det
också var en del att iaktta utöver det vid annan fotografering vanliga.
Fotografen, särskilt nu filmfotografen, hade inte på den tiden på långt
när samma resurser som i våra dagar. Nu finns det, kan man väl säga,
inga svårigheter som filmfotografen inte kan övervinna. För det första
kunde jag inte tänka på att ta annat än verkliga kortfilmer, i dess
mest bokstavliga bemärkelser. Åtminstone med Lumières kamera. Filmen
var så kort att man inte kunde ta scener som varade mer än några få
minuter. Den lilla metallkassetten var nämligen så liten, att det inte
var plats för längre film. Det var naturligtvis ett svårt handikapp.
Det gjorde bland annat att man måste ha mycket noga klart för sig i
förväg vad, och när, man skulle filma för att verkligen få med det
viktigaste. Dessutom kunde det hända, om också sällan, att filmen, när
man kört en del av den, hakade upp sig, och man hade då ingen möjlighet
att klara sig så hastigt att inte tillfället var förfelat. Senare fick
vi en annan kamera från England, som inte hade denna olägenhet.
Men
inte nog härmed. Negativfilmen var på den tiden inte på långt när så
känslig som våra dagars film. Därför kunde man inte som nu fotografera
i snart sagt vilket väder som helst, eller vilken tid på dagen som
helst, för att inte säga dygnet. Man hade nämligen då inte de
elektriska ljuskällor som nu gör fotografen oberoende av dagsljuset.
Följden var naturligtvis att mycket som man skulle velat fotografera
inte blev det.
För mig gällde emellertid framför
allt att ta filmer för utställningsbiografen. Jag filmade händelser på
själva utställningen, som till exempel de kungligas ankomst till
utställningens öppnande m.m. Så filmade jag bland annat Siams konung
Choulalongkorn, då han vid sin ankomst till Stockholm landsteg vid
Logårdstrappan. Prins Carls förmälning i Köpenhamn ägde som bekant rum
i augusti samma år, och en lämpligare händelse att filma kunde man ju
inte önska sig. Därför var jag naturligtvis där nere och tog några
bilder. Den tiden ansågs inte filmfotografen lika nödvändig som nu,
därför var det inte heller så lätt, det kan jag försäkra – även fast
jag hade polismästaren till hjälp – att få lämpliga platser att stå på.
Utom
en hel del andra dagshändelser som filmades, gjorde vi också några
arrangerade scener av det komiska slaget. Det var bl.a. en kallad
”Byrakstugan”. Den väckte stor munterhet och blev en verklig succé. Det
var inga filmstjärnor som uppträdde, utan skådespelarna var två en
smula teaterbegåvade anställda hos Numa Peterson. När jag säger att
tvålkoppen och rakborsten vore en sådan där murbrukshink, som murarna
använda, med tillhörande borste, kan det kanske ge en föreställning om
i vilken stil den gick.
En annan film, som publiken
skrattade våldsamt åt, var strömhoppning i det gamla nu försvunna
Strömbadet. Men riktigt rolig blev den filmen först när den kördes
baklänges. Då stego hopparna upp ur vattnet med fötterna före, och
sedan upp på trampolinen. Vad jag filmade då under utställningstiden
inskränkte sig sålunda huvudsakligen till förströelsefilm.
Till
sist kan jag också nämna att vi sökte oss på ljudfilm. Det gick så till
att samtidigt som vi filmade t.ex. en sjungande operettsångerska,
spelade en grammofonrulle samma av henne insjungna sång. Om jag inte
missminner mig så filmade vi på det sättet bl.a. Emma Meissner och
Oscar Bergström. Jag vill inte påstå att det blev så lyckat. Det är ju
svårt, för att inte säga omöjligt, att utan särskilda anordningar få
riktig synkronism mellan grammofonsången och den verkliga. Men tanken
på en framtida ljudfilm fanns där i alla fall.
Det
kanske också kan vara av intresse att höra hur vi i början bar oss åt
för att framkalla filmen. Vi hade helt enkelt två emaljerade hinkar som
fylldes med framkallare, och så drogs filmen fram och tillbaka, från
den ena hinken till den andra, ungefär som man gör ibland när man vill
framkalla en hel filmrumme utan att begagna sig av tank.
Till
sist skulle jag vilja understryka, att om jag också blev den första som
filmade här hemma, så har min insats varit av ringa betydelse för
filmens storartade utveckling i vårt land. Jag skulle hellre vilja
nämna den person som tog initiativet till den första filmningen i
Sverige, nämligen ingenjör Mortimer
Peterson, vid firma Numa Peterson.
|
|

Lumières
apparat som kopieringsmaskin |
|
Kinematografen.
Ur Fotografisk tidskrift nr
138, 1896
”Vous
étes prié d'honorer de votre présence la premiére representation de
Photographies vivantes qui sera donnée par le Kinématographe Parisien
le 20 juillet à 9 heures au Victoriateatern Tivoli.” Så lyder det
historiska dokument, som i form af ett inbjudningskort kom oss
tillhanda en dag i somras och betecknar införandet till Stockholm af
den högst märkvärdiga uppfinning, som redan i tre eller fyra varianter
på olika förlustelseställen i hufvudstaden samlat en intresserad publik.
Efter Anschütz'
elektriska ”Schnellseher” kom Edisons ”Kinétograf”, som betecknade ett
stort framsteg af den syntetiska kronofotografien. Båda dessa apparater
hafva förevisats i Stockholm. Så öfverraskades vi en vacker dag af en
tidningsnotis, som meddelar, att bröderna Lumière, ett för alla
fotografiens utöfvare välkändt namn, lyckats konstruera en apparat, som
projicerar dessa seriebilder på skioptikonskärmen.
”Hela
Paris vallfärdar till Boulevard de la Madeleine för att taga ett nytt
underverk, den s.k. kinematografen, i betraktande. Den visas på en
liten teater och föreställningen räcker endast tjugu minuter. Men inom
denna trånga ram och denna korta tidrymd ser man en hel värld draga
förbi sig. Icke döda bilder, utan lif och rörelse, en värld, som lefver
och rör sig alldeles som i verkligheten. Så t.ex. kommer ett
järnvägståg, lokomotivet röker, lokomotivföraren stiger af, de
ankommande strömma in på bangården, trängas och knuffas, bära sitt
bagage, söka sina vänner, anropa kuskar eller stadsbud. Sedan ser man
en gata i Paris med vagnar, omnibusar, velocipedister, promenerande,
brådskande affärsmän, trippande arbeterskor, damer, barn och
barnjungfrur. Programmet meddelar blott helt kort, att det hela
åstadkommes genom en serie ögonblicksfotografier, hvilka snabbt följa
på hvarandra förbi den förstorande linsen. Resultatet gränsar
emellertid till det underbara.”
Och denna notis är
verkligen sann. ”Hela Stockholm” har sett det, om vi äfven icke fått
skåda Lumières, den riktiga, äkta apparaten, utan några i tekniskt
afseende mindre goda efterbildningar af franskt och engelskt ursprung.
Hufvudsaken är densamma, och resultatet måste betecknas som en
uppfinning af allra största intresse.
Teorien är här
densamma som vid de båda först nämnda apparaterna. För åskådarens ögon
framföres en serie bilder, tagna af ett objekt i rörelse, med så korta
mellanrum, att åskådaren på grund af okänsligheten hos ögats näthinna
icke märker de mörka mellanrummen mellan bilderna. Den ena bilden
följer raskt på den andra och förenar sig med denna, så att hela serien
bildar en sammanhängande rörelseakt.
För
framställande af dessa bilder erfordras dock, att vi äro i besittning
af en serie motsvarande negativ, hvarmed först samma rörelsefenomen
analytiskt fotograferats. Lumières apparat tjänar i själfva verket till
att såväl framställa negativen direkt från naturen och positiva kopior
af dessa negativ, så ock till projektionsapparat för de positiva
bilderna. Med ledning af vidstående figur vilja vi söka för våra läsare
beskrifva, huru apparaten användes för dessa tre olika ändamål.
Då
apparaten skall användas för tagning af de kinematografiska negativen
af ett lefvande sceneri, uppställes den på ett trebent stativ, som en
vanlig kamera. På axeln P i den lilla lådan B sättes rullen med det 18
meter långa ljuskänsliga film- eller celluloidbandet, objektivet O
riktas på den rörliga tafla, som skall tagas, öppningen E tillslutes
med en lucka, man blottar objektivet och börjar i det lämpliga
ögonblicket vrida på veven M med en sådan hastighet, att den gör
ungefär två hvarf i sekunden, hvarigenom man erhåller 900 bilder på en
minut. Det exponerade filmbandet upprullas efter hand på axeln T i
lådan A och blifver därefter som en vanlig fotografisk bild i
mörkrummet framkallad, fixerad, förstärkt o.s.v.
Skall
apparaten sedan användas för framställning af de positiva bilderna, så
påsättes en 18 meter lång ljuskänslig celluloidremsa på den öfre axeln
P i lådan B, och på den därunder liggande axeln Q, som i figuren är
punkterad, anbringas bandet med de negativa bilderna. Axlarna sättas
därefter i rörelse med vefven, och vid passerandet af ljusöppningen e
är negativbandet i fullkomlig kontant med det ljuskänsliga
celluloidbandet för positivbilderna, och härvid försiggår kopieringen.
Sedan banden passerat ljusöppningen, skilja de sig ånyo åt,
positivremsan upprullas på axeln T i det mörka rummet i lådan A, och
negativremsan utträder genom en springa H i samma låda, där den
uppsamlas, hoprullas och förvaras i en blecklåda.
Då
apparaten slutligen skall användas för projektion på en hvit skärm af
det rörliga sceneriet, sättes den i förbindelse med en elektrisk båglampa.
Remsan med de färdiga positiva bilderna anbringas nu på axeln Q. Genom
samma slutareapparat som användes vid negativens tagning och som är
antytt i skivan hh’ och en vals V, förenad med en excenterskifva, och
som sättes i rörelse med vefven, åstadkommes, att ljusstrålarna, som
kommer från båglampan, inträdas vid E och gå vid e genom filmen.
Medelst objektivet O projiceras bilden på skärmen. Detta sker under det
remsan, på grund af excenterskivans konstruktion, står stilla nämligen
2/3 af 1/15 sekund; de öfriga 1/3 af 1/15 sekund är slutaren stängd och
remsan föres framåt, så att näst påföljande bild blottas och står
stilla i 2/3 af 1/15 sekund, o.s.v. Man ser sålunda 15 bilder i
sekunden och detta är tillräckligt för fullständig illusion.
Man
bör dock anmärka, att åtminstone hos de apparater, som hittills visats
här i Stockholm, är den genom remsans förflyttning uppkommande
skakningen af bilden ganska störande. Likaså finnas i bilden en del
damm och andra fläckar, som vid bildernas förstoring på
projektionsskärmen blifva ännu mera i ögonen fallande. Dessa tekniska
ofullkomligheter hos den vackra uppfinningen torde dock med tiden kunna
undanröjas.
l sammanhang härmed kan nämnas, att man
genom att låta kinematografen arbeta i motsatt riktning bör kunna
erhålla högst märkvärdiga effekter. Härvid försiggår rörelsens förlopp
från slutet till början, och det gör naturligtvis ett alldeles
främmande intryck att se verkan uppträda. Så ser man t.ex. hur en
cigarrstump från marken flyger emot en man, huru han stoppar den i
munnen, därefter huru han röken bildas i luften och insuges i hans mun,
under det att cigaretten blifver
allt längre och längre och
slutligen är alldeles hel. Med tillhjälp af en pennknif ”fastskäres”
cigarrsnoppen, hvarefter hela cigarren försvinner i rökarens etui!
|
|
 |
|
Förevisning
af Lefvande Bilder.
Ur Numa Petersons Nyheter, 1897
Det
första och vigtigaste för uppnående af ett godt resultat vid
förevisning af lefvande bilder är att hafva ett effektivt och
kraftfullt ljus. Vid förevisning af scioptikonbilder af måttlig storlek
kan man nöja sig med ett kalkljus
med en god brännare, men vid
förevisning af lefvande bilder under samma förhållanden skulle ett
sådant ljus vara alldeles otillräckligt. Det måste då ersättas af en
bästa sorts brännare för blandade gaser. Önskas återigen bilderna
större, hvarvid en brännare af sistnämnda slag erfordras för
scioptikonet, kan man icke använda något annat än en kraftig elektrisk båglampa för kinematografen.
Skälet
hvarför kinematografen fordrar mer ljus än scioptikonet är först och
främst det, att en kinematografbild måste förstoras mer än nio gånger
så mycket som en vanlig scioptikonbild; för det andra är celluloid icke
på långt när så transparent som glas, och slutligen, under en tredjedel
eller t.o.m. under hälften af den tid, som en kinematografbild
exponeras, är ljuset helt och hållet afskuret från skärmen genom en
mörk slutare, hvars uppgift är att dölja öfvergången från en bild till
den nästa.
Vid första påseendet skulle man kunna
tro, att de optiska anordningarne äro de samma för förevisande af
scioptikonbilder som af lefvande bilder. Men ehuru hufvudprincipen är
densamma finnes dock små olikheter, hvilka kanske kunna behöfva
påpekas. Till att börja med ligger skillnaden däri, att i scioptikonet
sättes bilden tätt framför condensorn, under det att i kinematografen
filmsen placeras på en punkt betydligt närmare objektivet.
Objektivet
har mycket kort focus d.v.s. dess focuslängd står i förhållande till
filmsens storlek. Ett objektiv af 5 ctm. focus i en kinematograf
motsvarar ett 15 ctm. objektiv i ett ordinärt scioptikon och gifver en
bild af ungefär samma storlek på samma afstånd.
Filmsen
placeras på ett visst afstånd framför condensorn, så att den afbryter
ljusknippet från denna på en sådan punkt, att nästan hela knippet
träffar filmsen och så litet som möjligt går förloradt af ljuset. De
yttre strålarne af knippet äro alltid mer eller mindre mörkt färgade
och då dessutom detta är rundt under det att bilden är aflång spilles i
alla fall en mängd ljus. Det är därför af vigt att placera filmsen
rigtigt, enär den lilla bilden måste vara helt och hållet belyst; i
annat fall
blir resultatet på skärmen dåligt.
Condensorn
samlar äfven värmestrålarne. Dessa strålar äro tillräckligt starka, att
inom ett par sekunder antända filmsen, om icke försigtighet iakttages,
hvarför man aldrig får låta filmsen stanna, då ljuset fullt lyser på
den. I alla händelser är det säkrast att begagna en med alunlösning
fyld skål, som placeras mellan filmsen och condensorn och hvarigenom
all eldfara aflägsnas. Värmestrålarne af kylas, då de passera genom
alunlösningen, på samma gång som ljusstrålarne icke mista det ringaste
af sin styrka.
Vid en kinematografförevisning bör
man använda minsta möjliga tid till ombytande af films; det gäller
nämligen här som vid alla offentliga föreställningar, att man måste
försöka hålla auditoriet vid godt lynne. Det är därför häller icke
rådligt att låta det vara alldeles mörkt i salen under mellanrummen,
utan bör den då upplysas af ett mindre starkt ljus.
|
|


|
|
Till
startsidan
|
|
|