Kort om ljudefterarbete
och mixscheman
På 60- och
70-talet (även tidigare) jobbade vi hela tiden med 300 metersrullar
under efterarbetet eftersom det var med den längden som laboratoriet
fick sin kopiefilm från tillverkaren. Vi kallade dem
”300-metersrullar”, även om de förstås kunde variera en del i längd beroende på klippningen.
En rulle arbetskopia fick på den tiden vara maximalt
304,8 meter (1000 fot) inklusive start och slutsladd. Vid 24 bilder per
sekund blev det 11:06 minuter. Ett mixschemat (se bild nedan) kan
beskriva ljud, dialog, ljudeffekter och musik, för 11 minuter film.
En filmrulle för biograf kallas en akt, och är ungefär 600 meter lång,
d.v.s. omkring 20 minuter.
300-metersrullarna kallades 1a och 1b (akt 1), 2a och 2b (akt 2) etc.
Någon enstaka gång kunde det hända att vi även fick en c-rulle. Det
inträffade de gånger a- eller b-rullen var ovanligt kort. Vi ville ju
hålla akterna så nära 600 meter som möjligt för att slippa få onödigt med
”stumpar” (avklippt och oanvändbar råfilm) i labbet.
Rullarna med arbetskopia varierade i längd, och brukade hålla sig
mellan 220 och närmare 300 meter (från 8 till strax över 10 minuter),
men oftast omkring 300 meter.
Att längden varierade kunde bero på att vi ville undvika att aktskiftet
hamnade mitt i ett musikstycke eller i en känslig dialog. Filmkopior blir ofta slitna, så slutscenen i en akt kunde
bli ganska repig. Där vill vi inte ha något viktigt. Ett annat skäl,
som kunde påverka längden, var att vi inte ville undvika att a-rullen
slutade mitt i en scen, något som kunde göra mixarbetet onödigt
komplicerat.
Alla a-rullar måste ha en så kallad överlapp på 30 rutor, d.v.s. ljudet
från b-rullens början klipptes på a-rullens slut. Skälet är den så
kallade tonförskjutningen, att ljudet på en filmkopia är inkopierat 20
rutor innan bilden. Utan överlapp skulle det bli 20 rutor utan ljud
mellan a- och b-rullen. (Vi valde att klippa in 30 rutor. Strax över 20 hade förstås räckt men för säkerhets skull.)
Efter mix och optisk överspelning klipptes a- och b-rullarna ihop till
en akt i laboratoriet.
Så småningom fick laboratoriet råfilm i 600 meterslängder. Då
kunde vi klippa och ljudjobba i det formatet och slapp trasslet med a-
och b-rullar samt överlapp.
Mixschemats 00:00 är arbetskopians första bild. Filmrullens startsladd
är 8 sekunder lång så eventuell klocka eller tidsslinga ställdes vid
mix till minus 8 sekunder.
I mixschemat skrev vi in när ljuden började
och slutade samt en kortfattad beskrivning. In- och uttoning markerades
med ett snedstreck över spåret. För det mesta skrev vi ett mixschema
för dialogen, ett eller flera för ljudeffekterna samt ett för musiken.
Dialogen mixades först, sedan ljudeffekterna, därefter gjorde vi
slutmixen. Dialogmix och effektmix kallades förmixar. Rullarna med
ljudeffekter kunde ibland vara väldigt många, någon gång uppåt 30.
För att mjuka upp en del klipp kunde vi göra toningar genom att skrapa
bort ljudfilmens magnetskikt med ett rakblad. En period använde vi
kemikalier för att lösa upp skiktet för att sedan tvätta bort det med
en trasa.
Kommentar från Lasse Lundberg: Visst var det många band då och då, fler
än trettio, kanske upp emot femtio om det var riktigt jävligt. Sen
gjorde vi ju förmixar på enstaka scener, typ explosioner eller annat
jävelskap, som sen klipptes in i ett av effektbanden.
Har för mig att vi mixade 600-metersrullar redan på Giliap (1975), men
då fick vi klippa isär rullarna på slutet eftersom den optiska
överspelningen och labbet bara klara av 300 metersrullar.
Under 60-talet mixade vi till 17,5 mm magnetfilm.
Från början av
70-talet gick vi över till
att göra förmixar och slutmixar till 35 mm magnetfilm för att få fler
spår (oftast fyra) och på det
viset större frihet vid mix av filmer i mono. Ett annat och kanske
viktigare skäl till nyordningen var att vi började mixa i stereo där i
början av 70-talet.
|
|
|