|
|
Charles Magnusson
Magnusson, Charles, 1878-1948,
filmbolagsdirektör. Efter en brokig karriär som bl.a. filmreporter och
biografägare var M. 1909-28 verksam som VD i AB Svenska Biografteatern
(Svenska Bio), vilken han 1912 flyttade från Kristianstad till
Stockholm och 1919 var med om att ombilda till AB Svensk Filmindustri
(SF). Genom sin ambitiösa satsning på storproduktioner efter nordiska
litterära förlagor i regi av Victor Sjöström och Mauritz Stiller gav
han svensk film konstnärlig status och internationell ryktbarhet under
1910 och 20-talen. M. var även verksam som regissör och manusförfattare.
Nationalencyklopedin
Teckning: Erik
Strandman
|
|
|
Charles
Magnusson föddes 1878. Hans far var arkitekt i Göteborg, men sonen blev
tidigt intresserad av den då så moderna fotograferingen. [...] 1903-04
kom han över en filmkamera och började fotografera ”nartur”. Det var
modernt med naturbilder då. Magnusson fick beställning på en film för
Barnens dag, och framkallade den i sitt badrum. Snart inrättade han ett
eget laboratorium i Göteborg och begynte producera journalfilm och
”natur” i stor skala. Han gjorde goda affärer.
Ur Vid den svenskska filmens vagga
av Bengt Idestam-Almqvist och Ragnar Allberg
|
|
Fadern
var ”arkitekt”. Dvs. han ritade dörrar och lister åt trähus för export
till Tyskland och Österrike. Vilhelm Bryde berättar hur Magnusson en gång anförtrodde
honom att också han drömt om att bli arkitekt. Riktig arkitekt. ”Men
jag var för fattig för att kunna tänka på en akademisk karriär.” Det
enda som intresserade pojken Charles - utom faderns blåkopior - var
fotografering. Längre än till femte klassen i Realläroverket nådde han
inte. Han tog plats som kontorist. De mesta avlöningspengarna gick till
privatlektioner i fotografering, till fotogrejor och kemikalier.
Ur Svensk film före Gösta Berling
Bengt Idestam-Almquist (Robin Hood)
|
|
Charles Magnusson kom till Svenska Biografteatern
från
Göteborg. Han hade redan för flera år tillbaka gett sig filmen i våld.
Han hade gjort djärvt och framgångsrikt bildreportage över märkliga
händelser, han kunde sköta både en filmkamera och ett laboratorium och
ett par biografer kunnigt, praktiskt och med framgång.
Ragnar Hyltén-Cavallius, Biogarfbladet
I anledning av Charles Magnussons 50 årsdag
|
|
Magnusson, Charles [1878-1948] svensk filmdirektör, var
journalfilmsfotograf innan han 1909 blev chef för biografföretaget AB
Svenska Biografteatern (Svenska Bio) i Kristianstad och satsade på att
bygga upp en bärkraftig filmproduktion. Under de första åren
regisserade han själv ett antal filmer. När verksamheten behövde
expansionsutrymme flyttade han Svenska Bio till Stockholm och lät bygga
en ateljé på Lidingö. Han engagerade teatermännen Mauritz Stiller och
Victor Sjöström, och deras storfilmer under 10-talets sista år innebar
för bolaget en uppgång som banade väg för en sammanslagning 1919 med
konkurrenten Skandia. Resultatet blev storbolaget Svensk Filmindustri
(SF). Åren efter första världskriget gav dock inte den förväntade
expansionen. 1928 utsåg Ivar Kreuger, som stod för ägarmakten,
kassadirektören Olof Andersson till verkställande direktör.
Ur Bra Böckers Film och TV-lexikon
|
|
”Han
såg likadan ut så långt man minns. Han måtte ha grånat tidigt. Han hade
en livlighet, en nyfikenhet, ett evigt intresse som påminde om
ekorrens. Han hade fel på ena ögat och bar glasögon med tjocka glas. De
slipade glasen kom hans blick — när man lyckades fånga den — att verka
kusligt skarp. Men det var ej bara glasens förtjänst att han gav
intryck av skärpa. Intelligensen var lika slipad som brillorna. Han såg
tvärs igenom folk och förhållanden. För en ung filmjournalist, som ännu
hade kvar den bävande avgudatron på filmvärldens store och inte lärt
sig genomskåda skräpligheten hos de flesta av dem, var Charles
Magnusson en oroande figur. Man kände sig svag i knäna när man skulle
intervjua. Han hade en förmåga att slå ner en i skorna. Till det yttre
oansenlig, utstrålade han auktoritet.
Han besatt ingen större bildning, han var en dålig talare, men man
kände dock att han tillhörde de »bildade» — fadern var arkitekt i
Göteborg. Charles gjorde i högre grad än flertalet filmmän intryck av
vad man kallar familjegosse, ett lyckat svart får, som av inre lust
drivits in på en äventyrlig bana, men för den skull ej tappat bort sin
familjeärvda värdighet. I början bohemaktigt slarvig till det yttre,
blev han med varje år allt mera gentleman även utvärtes. Till sist en
distingerad person. Och lärde man känna honom närmare insåg man att de
skarpa brillornas hårda, omänskliga glans bedrog: han var i själen
djupt mänsklig, förstående, vänlig. Man upptäckte att glimten i ögat ej
blott var genomträngande intelligent utan också humoristisk. Och man
tänkte att han nog ofta haft nytta av de där brillorna vid kampen i
filmens djungel — de hade låtit honom framstå mera skräckinjagande än
han var. Glasögonormen fascinerade offren.
När Magnusson 1928 plötsligt lämnade Filmindustri väckte det sensation.
Han var ju inte överårig, bara 50 år. Och ryktet talade ej vackert om
honom. Han utpekades som en slösare, han var ingen affärsman, han var
ej situationen vuxen, hette det. Nu efteråt förstår man varifrån
ryktena stammade. Den svenska filmen hade då i ett antal år varit
spekulationsobjekt i en osakkunnig storfinans händer liksom tändstickor
och annat, filmen hade dragits in i en virvel av storhetsvansinniga
planer utan reell bärkraft. Magnusson, som älskade filmen och kände
skillnaden mellan en film och en tändsticka, hade blivit en obekväm
figur som satte välplacerade käppar i finanshjulet, som ville rulla sin
stormiga väg mot Kreuger-kraschen. Han måste avlägsnas. Kanske ville
han bort själv. I varje fall måste han svärtas ner. Den gamla vanliga
visan.”
Ur Charles Magnusson — pionjären,
av Bengt Idestam-Almquist, Biografbladet nr 1, 1948 |
|
Ur Svenskt biografiskt lexikon, band 24:
Charles Magnusson var inget ljus i skolan. Han fick gå om tredje klass
i läroverket och efter femte slutade han våren 1894. Han hade då dåliga
betyg i allt utom ”naturlära”, där han visade ett påtagligt intresse
för fysik och kemi. Han intresserade sig också för fotografering, och
redan som gymnasist vann han pris i ett par internationella tävlingar.
De närmaste tio åren arbetade Magnusson först som kontorist, sedan som
bokhållare i olika firmor och kom då också att intressera sig för
företagsekonomi. All fritid tycks han ha ägnat åt sin hobby,
fotografering, vari han på olika sätt vidareutbildade sig, inte minst
tekniskt.
Magnusson kom mycket tidigt att intressera sig för det nya mediet
filmen, de ”levande bilderna”, som nådde Göteborg åren kring
sekelskiftet, och från 1904 började han själv att filma. Han blev
resande reportagefotograf och filmade bl.a. händelserna kring
unionsupplösningen, Christian IX:s begravning, kung Oscars guldbröllop
och Holmenkollentävlingarna. Filmerna framkallade han i eget
laboratorium, och från september 1905 kunde han även visa dem på egen
biograf, Göteborgs kinematograf. I december 1906 öppnade han också
biografen Kronan på Kungsgatan. För att fylla behovet av film började
han importera i större skala och hyra ut till andra. 1908 betraktades
han som en av landets få etablerade filmmän, på en gång fotograf,
laboratorieman, biografägare, importör och filmuthyrare.
På senhösten 1908 fick Magnusson ett anbud, som han missförstod, men
som — när han fick som han ville — förändrade inte bara hans egen utan
hela den svenska filmens framtid. I Kristianstad hade några bankmän i
februari 1907 startat Svenska Biografteatern, ett företag som hade
flera biografer ute i landet men som också beslutat driva egen
filmproduktion – fr.o.m. 1908 i egen ateljé. Bakom Svenska Bio stod
emellertid endast en styrelse av finansmän, och man saknade
filmtekniskt kunnigt folk. Någon föreslog då att man skulle kalla på
Magnusson som chef för den fotografiska avdelningen. Magnusson trodde
emellertid att han kallats dit som filmchef, d.v.s. VD. När han fick
klart för sig vad arbetet gällde, vände han därför stolt på klacken och
gick, vilket fick de häpna finansmännen att hastigt tänka om. Bolaget
saknade verkligen kompetent ledning. Kanske Magnusson ändå var rätta
mannen?
Magnusson blev i praktiken VD med omedelbar verkan, även om det inte
stadfästes förrän oktober 1909, och kastade sig genast med liv och lust
in i produktionen. Man gjorde vid denna tid mestadels mycket korta
filmer, kanske 2-3 minuter långa. Särskild framgång hade Magnusson här
med de första ”ljudfilmerna” – d.v.s. det var inte ljudfilmer i vanlig
bemärkelse utan avfotograferingar av populära sångartister, vars röster
man sedan spelade upp på grammofon. Filmen vevades för hand, så att
läpprörelserna blev så synkroniska som möjligt.
Experimentet ledde Magnusson till att också försöka engagera
professionella skådespelare och regissörer. Då behövdes också ett
ledigare innehåll, och Magnusson beslöt sig för att filmatisera en rad
folkkära turnéstycken. Han började med Värmlänningarne (premiär
9 januari 1910), följd av Bröllopet på Ulfåsa och Fänrik
Stål. Till sommaren 1910 slog han på stort och tillkallade
Dramaten-regissören Gustaf ”Muck” Linden för att iscensätta det
historiskt-dramatiska utstyrselstycket Regina von Emmeritz och
konung Gustaf II Adolf. Det var något av ett vågspel. Inspelningen
kostade den då svindlande summan av 20.000 kr. Filmen var en dryg
halvtimme lång; publikt väckte den stor uppmärksamhet och blev en klar
succé. Vid årets slut hade Linden även hunnit påbörja den första
svenska filmen med litterärt-social anknytning, August Blanches Jernbäraren
(Ivan Hedquist övertog senare regin).
Samtidigt hårdnade konkurrensen utifrån. Den danska filmproduktionen
var vid denna tid mycket framgångsrik, inte minst genom Asta Nielsens
melodramer, men även i Stockholm växte inspelningsverksamheten.
Filmmagnaten N P Nilsson, gemenligen kallad Häst-Nisse. satsade även
han litterärt via vår första kvinnliga regissör, Anna Hofman-Uddgren,
som 1911 fick tillåtelse att filmatisera Strindbergs Fröken Julie
och Fadren. Ingendera filmen blev särskilt lyckad, men hotet
fanns, och den såväl ekonomiskt som konstnärligt medvetne Magnusson
lyckades övertala sin styrelse att flytta hela verksamheten till
Stockholm. Man skulle där kunna bygga en större och bättre rustad
ateljé, och det skulle bli lättare att få landets bästa konstnärliga
krafter att medverka. Från Stockholm skulle man också bättre kunna
sköta biografkedjan, som nu växt till bortåt 90 biografer spridda över
hela landet.
Magnusson fick fria händer, och under detta övergångsår fattade han
också en rad betydelsefulla beslut. Byggandet av den nya ateljén vid
Kyrkviken på Lidingö var ett av dessa. Magnusson anställde också en rad
personer som kom att betyda mycket för den svenska filmens framtid. Den
förste var Julius Jaenzon, som blev chefsfotograf och huvudansvarig för
det nya laboratoriet. Som ateljéchef och regissör anställdes Georg af
Klercker och som ”överregissör och chef för inspelningarna hr Victor
Sjöström ... för närvarande landsortens främste sceniske konstnär”
(Scenisk konst 6—7 april 1912). Kort därefter anställdes Mauritz
Stiller.
Magnusson omgav sig med goda medarbetare, men han var själv hela tiden
en drivande kraft bakom filmprojekten, och inte sällan var det han som
tog de djärvaste initiativen. Redan under Kristianstads-tiden hade
Magnusson varit i kontakt med Selma Lagerlöf, som först var välvillig
men sedan blev avrådd från att sälja några rättigheter. Tio år senare
gick dock Sjöströms och Stillers Lagerlöf-filmer (Tösen från
Stormyrtorpet, Herr Arnes penningar, Jerusalem, Körkarlen, Gösta
Berlings saga, m.fl.) ut över världen och gav för första gången den
svenska filmen ett världsrykte. Förtjänsten låg inte minst hos
Magnusson som förutom initiativtagare också var koordinator och
finansiär. Selma Lagerlöf var inte hans första litterära kap. Han var
den förste att köpa rättigheterna till några av Ibsens verk, vilket
bl.a. resulterade i Sjöströms och den svenska filmens genombrottsfilm, Terje
Vigen, 1916. Magnusson skulle senare också stödja Hjalmar Bergman.
Självfallet fick Magnussons ansvar för ekonomin överhanden, ju mer
företaget växte och ju mer utlandet kom att intressera sig för de
svenska filmerna. Aktiekapitalet ökade till 10 miljoner. Då hade också
ett ungt finanslejon med nya friska pengar kommit in i bilden, Ivar
Kreuger. Tillsammans drev han och Magnusson 1919 igenom en fusion
mellan Film AB Skandia och Svenska Bio, som omvandlades till Svensk
Filmindustri (SF) med ett aktiekapital på 35 miljoner. Samtidigt
uppfördes nya, större ateljéer i Filmstaden, Solna. Flera av Stockholms
mest kända biografer, Röda Kvarn, Göta Lejon, China, byggdes eller
byggdes om. 1920 hade SF kontor i London, Paris, Amsterdam, Berlin och
New York, och t.o.m. representation i Mexico City och Shanghai. Kanske
gick det för fort, kanske förbisåg man att andra nationer, främst USA,
snabbt skulle återhämta sig efter kriget och därmed också slå ut den
”litterära” svenska filmen med mer publika alster som komedier och
äventyrsfilmer. Knappast anade man väl heller att Sjöströms och
Stillers emigration till Hollywood i så hög grad skulle utarma den
inhemska produktionen. Efter Gösta Berlings saga (1924) var
också Magnussons saga slut. Hans sista år som SF-chef var inga roliga
år. 1928 lämnade han mer eller mindre frivilligt sin post och ersattes
av ekonomichefen - Olof Andersson, som styrde in den svenska filmen i
30-talets trygga bakvatten.
Magnusson var då endast 50 år. Han skulle i fortsättningen leva ett
tillbakadraget liv i ytterligare 20, men sysslolös var han inte. Han
var en hängiven seglare och kom alt syssla mycket med sjömätning och
sjökartläggning. Han fortsatte in i det sista att göra filmtekniska och
fotografiska uppfinningar. Hans sista patent, en ”anordning för
bestämmande av exponeringstid”, beviljades fyra månader efter hans död.
Bengt Forslund |
|
Till
startsidan
|
|
|