Kortfattad svensk filmhistoria
|
|
|
Svensk
Filmindustris huvudkontor — understundom benämnt Vatikanen — flyttar
från Kungsgatan 19 till det
nybyggda och funkisbetonade Centrumhuset på Kungsgatan 36 i Stockholm. Filmlagret blir kvar på
Mäster Samuelsgatan 31.
På SF bestämmer man sig för att hyra
ljudinspelningsapparatur till sina kommande filminspelningar från Tobis
Tonbild-Syndikat A.-G. i Tyskland för 2000 kronor om dagen. (Uppgiften
3000-5000 kronor per dag, inklusive tekniker, förekommer också.) De
tyska teknikerna kommer med utrustningen
till Stockholm måndagen den 31 mars, och den 29 april har den första journalfilmen med optiskt
ljud premiär.
Den första svenska kortfilmen med optiskt ljud
heter Prov utan värde. Den visas som förfilm till
den tyska filmen Gycklarbandet,
som har premiär den 5 maj på biografen Skandia i Stockholm. På några
biografer i Stockholm kan man samma vecka ta del av ett ljudfilmat
reportage från Hinke
Bergegrens tal vid förstamajdemonstrationerna på Gärdet i Stockholm.
I slutet av maj annonserar AGA-Baltic att man har
konstruerat en ljudfilmsapparatur
för biografer. För mindre biografer med c:a 200 platser kostar en
anläggning för två projektorer 12.100:-. I priset ingår dubbla
tontillsatser, förförstärkare, kraftförstärkare, högtalare och två
skivbord. Kostnader för ledningsdragning och ljudfilmsduk tillkommer.
För större biografer, upp till 600 platser, kostar anläggningen
14.500:-. Här kan du läsa
bruksanvisningen. Och
här om en uppflammande patenttvist. Den 16 juni får Aga-Baltic
kontrakt på 20 anläggningar till Svensk Filmindustri.
[14.500:- år 1930 motsvarar 412.800:- år 2016.]
Det amerikanska filmbolaget Paramount vill spela
in lågbudgetfilmer i olika språkversioner efter löpandebandprincipen,
för den europeiska marknaden, och har för det ändamålet ställt i
ordning flera inspelningsateljéer i Joinville utanför Paris. Det första
året gör bolaget 150 långfilmer på 14 olika språk i sina
Joinville-ateljéer och inspelningsarbetet sker i skift, dygnet runt.
Målet är att hinna med 10 minuter färdig film per inspelningsdag.
Arbetet med den första svenskspråkiga långfilmen med optiskt ljud
börjar i Paris i april-maj. Filmen heter När rosorna slå ut,
och är regisserad av Edvin
Adolphson. Premiär den 30 juli på biografen Olympia i Stockholm.
(Tretton svenskspråkiga långfilmer görs på det här viset av Paramount
mellan 1930-31. Men intresset för att filma i Joinville svalnar
efterhand, bl.a därför att en valutakris hösten 1931 gör det svårt för
Paramount att få ekonomi i sin europeiska satsning. Och inte var det
väl heller så muntert för den svenska truppen att behöva arbeta på
nätterna.)
Så här berättar Erik ”Bullen” Berglund i Stockholms-Tidningen, den
6 juli 1930, om arbetet för Paramount i Paris med filmerna Doktorns hemlighet och Vi två: ”Arbetet har naturligtvis
varit såväl ansträngande som enerverande och varmt. Vi ha företrädesvis
fått arbeta i två skift med exempelvis Italien och Frankrike i elden
under dagstimmarna samt Sverige och Spanien i farten om natten.”
Gustav Scheutz bildar AB
Europa Film, med adress Drottningatan 10 i Stockholm, tillsammans
med bl.a. Schamyl Bauman.
Hösten 1930 finns det totalt 950 biografer i
Sverige. Av dessa är 175 utrustade för ljudfilm. 50 ljudanläggningar är
tillverkade av Nordisk
Tonefilm, 41 av AGA-Baltic,
27 av Klangfilm, 22 av Western Electric och 23 av Pacent. Övriga 12 är
hembyggen.
Flera av de svenska filmdistributörerna klipper
bort alltför dialogtyngda avsnitten i utländska filmer och ersätter dem
med sammanfattande textskyltar. Andra låter filmerna gå som de är och
överlåter till publiken översätta bäst den kan. Den språkliga oredan
och depressionen (folk vill ha roligt) gör att det visas en hel del
sång- och dansfilmer från USA och Tyskland på svenska biografer de här
åren, filmer som kan avnjutas utan krav på språkkunskaper.
Svensk Filmindustris och Sveriges första
egenproducerade långfilm med optiskt ljud heter För hennes skull,
och har premiär på Palladium den 11 augusti. Filmens ljudtekniker är
uthyrd av Tobis, Tonbild-Syndikat A.-G. i Tyskland. Han heter Hermann
Stör, och mellan 1929-31 hinner han spela in ljud till närmare ett
tjugotal av SF:s långfilmer.
Klicka här
och läs exempel på vad dagstidningar och tidskrifter skriver om
ljudfilmen under året.
Den ekonomiska depression som råder i
världen leder till en minskad svensk export och en växande arbetslöshet.
|
Stockholmsutställningen hålls mellan maj och
september på Djurgården i Stockholm. Funktionalismen introduceras. Fyra
miljoner besökare.
|
I juli månad sluts den så kallade
Parisfreden (Pariser Tonfilmfrieden), mellan amerikanska
ljudfilmsintressen (Western Electric, RCA) och europeiska
(Tobis-Klangfilm). Bolagen utväxlar patenträttigheter och erfarenheter,
samt delar upp världsmarknaden i monopolområden. Gruppen kring
Tobis-Klangfilm får ensamrätt att leverera ljudfilmsutrustning till
Europa, med undantag för England och Sovjetunionen. Övriga områden
tillfaller amerikanska intressen. I Paris beslutas också om en standard
för ljudfilm. Hastigheten ska nu vara 24 bilder/sekund och tonspåret
ska vara 2,5 mm brett och placerat mellan bilden och den högra
perforeringraden. Man bestämmer även att avståndet mellan bild och ljud
på filmkopian, den så kallade tonförskjutningen, ska vara 19 rutor.
(Den ändras så småningom till 20 och med tiden också till 21 rutor.)
|
Den gamla stumfilmbilden hade måtten
18 x 24 mm, d.v.s. höjd- och breddförhållandet var 3:4, eller 1:1,33.
Eftersom det optiska ljudspåret är 2,5 mm brett blir ljudfilmbilden
mera kvadratisk, och i det formatet visades de första ljudfilmerna.
Snart började man dock maska i över och underkant, så att bilden
återfår formatet 1:1.33.
|
London och Berlin sänder television
1/2 timme om dagen.
|
På Svensk Filmindustris initiativ
demonstreras Bairds mekanisk television i början av december på
biografen Röda Kvarn i Stockholm. Bilden går på kabel från foajén till
scenen och byggs upp av 2100 små glödlampor bakom en mattglasskiva med
måtten 76 x 177 cm. 30 linjer, 12,5 bilder per sekund. Det är första
gången television visas i Sverige. Storbildstelevision dessutom.
Visningarna pågår en vecka.
Tidskriften Populär Radio har byggbeskrivning på en mekanisk
televisionsmottagare både 1929 och 1930.
Den engelska tidskriften Television publicerade 1928 artikeln Build your own Baird Televisor.
|
Amerikanen Clyde Tombaugh upptäcker
dvärgplaneten Pluto.
|
Freidrich Trautwein i Tyskland
lanserar ett elektroniskt musikinstrument, konstruerat 1929, som får
namnet Trautonium. (Kompositören och fysikern Oskar
Sala kom sedan att utveckla instrumentet, turnera med det och även
göra filmmusik – samt måsskrik till Hitchcocks Fåglarna.)
|
Det finns 100.000 registrerade
personbilar i Sverige, och 500.000 telefoner.
|
|
Om inspelning av ljudfilm ute på
Råsunda, när tekniken ännu var i sin linda, berättar Sigurd Wallén i
sin memoarbok Revydags, utgiven 1944:
”–Jag älskar dig! sade en
skådespelare med halvröst och försökte i sitt lågmälda tonfall inlägga
all den glöd och lidelse han var mäktig. Som trollet ur askan hoppade
den tyske ljudingenjören fram ur sitt skåp. –Ach, mein Herr, Sie müssen
unbedingt noch viel, viel lauter sprechen!! –Jag älskar dig!! vrålade
den agerande och betraktade efter tagningen 'miken' med ytterst
ovänliga blickar, ty alla de subtila nyanser, vilka han inlagt i
repliken, flydde med en sådan talteknik som en flock skrämda fåglar och
kommo aldrig tillbaka. Ja, det var litet primitivt till att början, men
det skulle bli bättre med tiden.”
Sådant är filmarbetet,
av Gösta Hellström, ur SF:s Veckoprogram nr 29, 1931
” En film må vara hur planerad, hur
beräknad och genomarbetad som helst vid skrivbordet — den blir aldrig
vad man tänkt sig. Ibland bättre — ibland sämre. Faktorerna äro så
oändligt många. Ljudfilmsidéerna vid skrivbordet visade sig ute i
strålkastarbelysningen i ateljén komplett ohållbara. Men ateljéarbetet
gav andra idéer i kompensation. Ljudapparaterna äro inte helt våra
slavar, bildkamerorna inte alldeles heller — sinsemellan äro de de
värsta ovänner. Kompromiss — kompromiss, surrar det i öronen. Men nej,
det får inte bli kompromiss — alltså måste problemet angripas från
annan och helt ny utgångspunkt! Så är det åter och åter. Med det och
det spel- och rörelseschemat blir bilden idealisk — men se bara på
tonfotografen! Han sliter sitt hår i förtvivlan. — Var ska mikrofonen
stå? Var, var? Överallt är den med i bilden! Häng den i taket! Nej,
folk talar nedåt — ej uppåt. På golvet? Mikrofon i bild, lyder åter
fotografens skarpa rapport. Till slut en lösning: Bakom tekannan på
bordet! alla nöjda. Spelet kan börja.”
SF:s veckoprogram nr 23, 1931:
”Ateljéarbetarna hamra och bulta, kamerorna surra, lamporna spotta och
fräsa och styckets hjälte och hjältinna älska varandra passionerat på
en mindre golvyta, medan regissören säger fula ord åt dem och sliter
sina glesa lockar.
Så ungefär kunde en kort beskrivning av en filminspelning se ut för ett
par år sedan. Men med ljudfilmens intåg har det blivit annorlunda. Då
sirenen ljuder, aviserande upptagningens början, blir allt tyst. Vägen
till ateljén spärras av en bom, och en röd lampa anger att bilmotorn
skall stoppas för att inte störa. Inomhus tar sig arbetarna en paus,
under det att ljudlöst arbetande kameror inregistrera en scen, belyst
av ljudlöst arbetande lampor. Hjälten och hjältinnan älska varandra
fortfarande passionerat, men regissören får inte säga några fula ord
till dem. Han får på sin höjd slita sina glesa lockar.”
Om Råsunda-ateljéernas inspelning
av Trötte Teodor, ur SF:s Veckoprogram nr 17, 1931:
”Tack vare talfilmen har det blivit
nästan regel att varje svensk film ges ut i dels en originalupplaga och
dels en eller flera översättningar. Också de utländska inspelningarna
upptagas som bekant numera nästan undantagslöst i flera språkversioner,
vad det beträffar. Vem vet, kanske ska framtiden medföra någon
uppfinning som gör att själva ljudremsan kan överflyttas direkt till
ett annat språk. Men ännu så länge äro vi hänvisade till att av varje
svensk film, som beräknas att spelas även utanför landets gränser, göra
ännu en språkupplaga — minst på tyska, engelska, eller — som nu i
fallet Trötte Teodor — på franska. I detta fall har steget
också tagits fullt ut — det är en hel trupp franska skådespelare med
regissören M. Henri Fescourt, i spetsen som, omväxlande med herrar
Edgren, Valle Dalquist, Håkan Westergren m.fl., tagit
Råsunda-ateljéerna i besittning. Det vill med andra ord säga att det
numera arbetas både natt och dag därute.”
[Så mycket ”regel” hann det nu aldrig
bli av försöken att spela in flera språkversioner av svenska filmer.
Det visa sig nämligen ganska snart att våra filmer inte behövde någon
exportmarknad för att bli en god affär.]
|
|
|
|
Med hjälp av AGA-Baltics första tonkamera genomför
svenska ljudtekniker en inspelning i Råsunda, den 20 februari, av en
sketch från Södra teaterns revy med Nils Lundell och Katie Rofsen.
Resutatet blir lyckat och visas som förspel till Gustaf Edgrens film Röda
dagen, som har premiär på Skandia den 13 april.
Så här skriver Bengt Idestam-Almquist i sin
recension av Röda dagen i Stockholms-Tidningen den 14 april:
”Detta var någonting nytt för oss: detta ideliga talande, denna
tennisbollning med repliker, dessa långa tal och monologer. Man rycktes
med och började begripa den förtjusning var med talfilmen i början
hälsades i anglosaxiska länder. Man förstod vartenda ord utan att
behöva spänna öronmusslorna och förvandla hjärnan till ett
blixtlexikon. Man kunde njuta ordets kvickhet och valör på ett sätt som
man aldrig kan vid ett främmande språk. Lugnt, naturligt. Man började
förstå att även talfilmen hade sin charm …”
Svenska filmproducenter har de senaste åren varit
oroliga över att ljudfilm med svensk dialog har en begränsad marknad.
Under stumfilmstiden var exporten en betydelsefull inkomstkälla. Oron
dämpas när det nu visar sig att man kan göra riktigt goda förtjänster
på svenska ljudfilmer för en svensk publik på svenska biografer.
Svensk Filmindustri fick hösten 1930 dispens för
att öka arbetstiden i Råsundaateljén från 48 till 56 timmar/vecka. Det
behövdes, menade man, för parallellt med de svenska inspelningarna
producerar bolaget flera utländska versioner. Under 1930-31 gör SF två
tyska, en engelsk, och tre franska upplagor av sina filmer. Därefter
ger bolaget upp sina ambitioner vad gäller exportmarknaden.
AGA-Baltic installerar under året sina ljudanläggningar på 71
biografer i landet.
Inspelningen av Europa
Films första film, skärgårdslustspelet Kärlek och landstorm
med John Lindlöf som regissör, tar sin första början i Åbo med
omgivningar. All inspelad film skickas till Kinocentralen i
Stockholm för framkallning och kopiering. Men där är man ovan vid
framkallning av ljudnegativ så resultatet blir katastofalt.
Inspelningen stoppas därför och teamet reser hem till Sverige. Efter en
tid återupptas inspelningarna. Man börjar hel enkelt om från början,
och den här gången med Schamyl Bauman som regissör. Interiörerna tas i
en gammal biograf i Segeltorp utanför Stockholm, och exteriörerna
filmas i Täby. Ljudutrustningen som används till Kärlek och
landstorm kommer från Lahyn
Filmi i Åbo. Filmens ljudtekniker heter Yrjö Nyberg och hans
assistent heter Aaro Helmisalo. (Helmisalo byter omsider efternamn till
Helenius och Nyberg byter till Norta.)
Europa Film blir representant för Mora-företaget
Weejs Vitaphone-anläggning.
Olof
Thiels bolag Irefilm (Industri- och reklamfilm) grundades 1925, och
har hittills producerat huvudsakligen beställningsfilm. Nu vill bolaget
även göra spelfilm och ställer i ordning en inspelningsateljé på
vinden till Lästmakargatan 18
i Stockholm. Lokalen är en f.d. tennishall med måtten 27 x 12,5 meter,
takhöjd 8 meter. En kamera för 35 mm film köper Irefilm från
Cinephon/Slechta i Tjeckien och bröderna Arvid och Sven Laurin har
varit utomlands och skaffat ljudupptagningsapparatur. (Arvid Laurin var
ansvarig för ljudet på Irefilms första filmer. Han blev sedermera
överingenjör i krigsmaterielverket, båtkonstruktör och kappseglare.)
Irefilm har kontor och laboratorium i ett nybyggt
hus i kvarteret Kåkenhusen 31. Åt söder med adress Kungsgatan 10, åt
norr Brunnsgatan 9. Strax efter halv sju på kvällen, torsdagen den 29
oktober, inträffar en våldsam filmbrand i Irefilms lokaler sex trappor
upp på Kungsgatan 10 i Stockholm. Under arbetet har en motor i ett
skarvrum blivit varm och antänt filmgaser som lett till en explosion.
Glasrutor krossas både mot gata och åt gården. Efter två timmar är
branden släckt. DN skriver: ”Hela apparatlagret och hela
ljudfilmsanordningen förstördes samt en del portativa
ljudfilmsapparater. Skadorna torde röra sig omkring 100.000 kr.” Filmlaboratoriet, som har
entré från Brunnsgatan 9, drabbades inte av branden.
I november månad går Svensk Filmindustri över till
AGA-tillverkad ljudinspelningsutrustning i ateljéerna i Råsunda.
Ljudspåret i de första AGA-kamerorna är av intensitetstyp och har alltså varierande täthet, samma
som i Tobis-kamerorna. Broschyr
| Artikel (I samband
med att AGA-Baltic år 1935 får rätt att använda Petersen & Poulsens
noiseless-teknik går de över till amplitudmetoden, varierande bredd.)
Svensk Filmindustris avtal med Tobis går ut under
sommaren, men förlängs till den 1 december. De tyska ljudteknikerna
lämnar Råsunda efter inspelningen av filmen Svarta rosor.
Inspelningen avslutas den 8 december.
För att möta ljudfilmens krav på jämn framkallning
har SF köpt två framkallningsmaskiner
från Etablissements Andrè Debrie i Paris till sitt laboratorium
i Råsunda. Tidigare lindades exponerad film upp på träramar
och framkallades för hand i stora kar av keramik. En träram rymde cirka
60 meter film.
Klicka här
och läs exempel på vad dagstidningar och tidskrifter skriver om
ljudfilmen under året.
Den 2 februari har den första finska
långfilmen med optiskt ljud premiär i Helsingfors. Filmen heter Aatamin
puvussa ja vähän Eevankin (I Adams kläder och lite i Evas).
Lahyn-Filmi
svarade för ljudet. Filmen var ursprungligen stum med mellantexter, men fick i sista stund optiskt ljud med musik och ett par
ljudeffekter. Inget tal.
Den 30 mars har den första finska långfilmen med optiskt ljud och
tal premiär. Filmen heter Sano se
suomeksi (Säg det på finska), och är producerad av Lahyn-Filmi
och regisserad av Yrjö Nyberg. (Han döptes till Georg Nyberg men tog
sig omsider det finländska namnet Yrjö Norta.)
|
Den första långfilmen med dansk dialog
har premiär på Kinopalæet i Köpenhamn den 7 maj. Filmen heter Præsten i Vejlby, och är regisserad av
George Schnéevoigt. Producent är Nordisk Tonefilm. För ljudet ansvarar
Henning O. Petersen.
|
Den första norska ljudfilmen har
premiär den 26 december. Filmen heter Den store barnedåpen och är producerad av
A/S Oslo Talefilm. Regissör är Tancred Ibsen, och för ljudet svarar Georg Brodén från Sverige.
(AGA-Baltic behövde testa sin nykonstruerade optiska
ljudinspelningsutrustning, och ställde tekniker samt utrustning till
det norska produktionsbolagets förfogande mot att de betalade för
transporter och teknikernas uppehälle. Efter inspelningen i Norge är
Georg Brodén mellan åren 1932 och 1933 A-ljud på fem filmer för Svensk
Filmindustri. Året därpå hittar vi honom i Finland, där han arbetar som
filmljudtekniker fram till 1945.)
|
Alan Blumlein, en ljudtekniker vid EMI i London,
får patent på inspelning och avspelning i stereo.
|
Arbetslösheten ökar kraftigt. 12,8
procent av de fackligt anslutna är utan jobb.
|
Fem personer skjuts ihjäl när svensk
militär öppnar eld mot demonstrerande arbetare i Ådalen.
|
Radiotjänst köper sitt första
graververk och kan börja spela in sina radioprogram på grammofonskivor.
Tidigare var allt direktsänt.
|
|
För inspelningen av
interiörerna till filmen Söderkåkar
hyr Europa Film in sig på AB
Irefilms ateljé på Lästmakargatan 18 i Stockholm. Irefilms
tonkamera är tillverkad av Selenophon Licht- und Tonbildgesellschaft i Wien.
Europa Film köper ljudinspelningsutrustning
från Philips i nederländska Eindhoven. ”Den väger endast 150 kilo
med förstärkare, ljudkamera och batterier”.
Europa Film behöver ateljéutrymmen för
inspelningen av Fridolf i lejonkulan och hyr därför på hösten
några nedlagda fabriksbyggnader i
Mariehäll utanför Stockholm som snabbt ställs i ordning för
filminspelning. För Aftonbladet berättar Gustav Scheutz att lokalerna är till uthyrning.
”Vem som vill får spela film.” AB Europa Studio bildas. Europa Films
huvudkontor flyttar från Drottningatan 10 till rymligare lokaler på
Kungsgatan 10. (När verksamheten i Mariehäll börjar gå bra köper Europa
Film tomten och byggnaderna.)
Per-Axel Branners film Hans livs match har
premiär på biografen Skandia i Stockholm den 18 januari. Filmen var
inspelad under sommaren och hösten 1931 och ljudtekniker var Carl
Becker och Hermann Stör. Signaturen Robin Hood skriver i
Stockholms-Tidningen: ”Ljudet hade behandlats på ett nytt och
intressant sätt. Dialogpartierna äro få, och genom hela filmen löper
musikackompanjemang, ibland starkare, ibland som svag underton. På
musiken ha naturljuden kopierats, exempelvis Stadionoväsendet.”
Möjligen hade personalen på labbet i Råsunda använt knepet att
hjälpligt ”mixa” genom att skugga en del av tonspåret och därefter
kopiera in det ena ljudet på den fria ytan. Sedan backat
kopieringsmaskinen, skuggat det först inkopierade ljudet och kopiera in
det andra ljudet på den ännu oexponerade delen av ljudspåret. Metoden
fungerar bara med intensitetsljud. Och Tobiskamerorna och de första
AGA-kamerorna hade just intensitetsljud. Det finns även uppgifter (tidskriften
Radio, nr 3 -32) om att man ibland blandade ljudet från två
ljudfilmer i ett mixbord och spelade in resultatet med en tonkamera för
att på det viset få ett nytt ljudnegativ. (Sin första riktiga mixutrustning
fick Filmstadens ”ljudcentral”
1935.)
Beroende på inspelningssituation kunde filmernas
dialogljud bli ömsom starkt, ömsom svagt. För att inte publiken skulle
missa de svaga partierna, i filmer som inte mixats, blev
projektionisten ibland tvungen att justera ljudnivån under pågående
föreställning. Var ljudet svagt fick han vrida upp, blev det starkt
fick han sänka. Och resultatet kunde förstås ibland bli på gränsen till
det outhärdliga.
Landskamp, regisserad av Gunnar Skoglund,
är den första svenska långfilm som spelats in med en tonkamera
tillverkad av AGA-Baltic. Filmen är producerad av Svensk Kulturfilm och
inspelad i SF:s ateljéer under aug-sept 1931. Premiären sker på Skandia
i Stockholm den 29 mars 1932 och Stockholms-Tidningen meddelar i sin
recension att ”Den svenska ljudupptagningen var briljant”.
Josef
von Sternbergs film En amerikansk tragedi har dubbats till svenska av svenska
skådespelare i Paramounts ateljé i Joinville utanför Paris. Efter
premiären på Olympia skriver Dagens Nyheter: ”Det klickade betänkligt i
fråga om överensstämmelsen mellan ljudet och läpprörelserna. Tonfallen
voro också många gånger falska och onaturliga, vartill även de ofta
valhänta svenska replikerna bidrogo.” Social-Demokraten: ”Med kameran
på avstånd gick det bra, men i närbild blev det brottsligt komiskt.”.
Branschtidningen Biografägaren: ”...man saknar den allmänna fondmålning
av ljud, som i ljudfilmen förekommer. Alla effekter i den
ursprungliga filmen voro borta. Inga fotsteg, inget motorbuller, allt
var förfärande gravlikt och tomt.”
Textning
blir i framtiden den svenska metoden att jämka språkförbistringen.
AGA-Baltic söker svenskt patent, för de de danska
ingenjörerna Petersen & Poulsen och deras bolag Electrical
Fono-Films Co A/S, rörande en metod för störningsfri optisk
ljudinspelning på film. Tekniken, att med olika metoder reducera brus
och knaster på film, kallas för noiseless. Petersen & Poulsens noiselessmetod
bygger på så kallad nollinjeförskjutning
på ett ljudspår av typen dubbel transversal. (Patentet beviljas i
Sverige den 19 mars 1939, och gäller från ansökningsdagen till 29
september 1949. Men Högsta domstolen i Sverige ogiltigförklarar
Petersen & Poulsens patent den 22 december 1945.)
Filmuthyrningsföretaget Fribergs Filmbyrå, som från 1911 i hemlighet
varit ett dotterbolag till Svenska Bio/Svensk Filmindustri, flyttar nu
in i SF kontorslokaler på Kungsgatan 36 i Stockholm. (Svensk
Filmindustri kommer mellan 1935-54 att använda Fribergs Filmbyrå som
ett produktionsbolag för lättare underhållning.)
Svenska Dagbladet, den 5 april:
I Filmstadens laboratorium ”som under vintern sysselsatt 45 personer ha
nu, när biografsäsongen lider mot sitt slut och behovet av texter och
kopior högst avsevärt minskats, tio extra anställda entledigats.”
Dessa företag utför ljudfilmsinstallationer i
Sverige:
Aga-Baltic, Kungsgatan 13, Stockholm
Bofa Aktiebolag, Struer, Danmark
Ernst Dittmer, S:t Eriksgatan 69, Stockholm
Kinoton, Östra Förstadsgatan 48, Malmö
Klangfilm, Sveavägen 21-23, Stockholm
Pacent, Kungsgatan 39, Stockholm
Philips Kinoavdelning, Gävlegatan 18, Stockholm
Skand. Kinematograffabriken, Kungsgatan 29, Stockholm
Svenska AB Nordisk Tonefilm, Malmö
Axel Öhlander, Drottninggatan 50, Stockholm
Filmfestivalen i Venedig hålls för
första gången.
|
Technicolor introducerar ett trefärgsystem.
|
Mitchell Camera Company i USA
introducerar Mitchell NC, Newsreel
Camera.
|
Kodak lanserar 8 mm filmen, Cine Kodak Eight.
|
The Academy of Motion Picture Arts and
Science standariserar bildformatet 1:1.37, Academyformatet.
|
Taylor & Hobson i England
konstruerar den första någorlunda fungerande zoomen för 35 mm
filmkameror. Objektivet bär namnet Cooke Varo 40-120, f5.6. Dess yttre
tillverkas av Bell & Howell i USA, linselementen kommer från Taylor
& Hobson.
|
Weston Electrical Instrument Company i
USA, lanseras sin första fotoelektriska exponeringsmätaren, Weston
Universal 617. Ungefär samtidigt lanserar P. Gossen & Co i
Tyskland en modell med namnet Photolux.
|
AEG i Tyskland (Allgemeine
Electricitats-Gesellschaft) köper rättigheterna till Fritz Pfleumers
patent från 1928 på en metod att spela in ljud på en pappersremsa
belagd med ett tunt magnetiserbart skikt av metallpartiklar.
De båda tyska företagen AEG och IG Farben
ingår ett samarbetsavtal som syftar till att konstruera en bandspelare.
AEG ska bygga själva maskinen och IG Farben ska tillverka magnetband.
|
Ivar
Kreuger skjuter sig på ett hotellrum i Paris. Kreugerkraschen
drabbar Sverige.
|
Arbetslösheten i Sverige är uppe i 22
procent. Var tredje industriarbetare är arbetslös.
|
I Tyskland är de arbetslösas antal sex
miljoner. I USA 14 miljoner.
|
Werner Heisenberg tilldelas
Nobelpriset i fysik för sina bidrag till kvantmekaniken. (Han tar emot
priset 1933, tillsammans med fysikerna Erwin Schrödinger och Paul Dirac
som belönas för sina insatser på atomfysikens område.)
|
|
Filmlaboratoriet Kinocentralen flyttar från David Bagares gata i
Stockholm till Drottninggatan 47.
Ivar Kreugers imperium faller samman.
Fastighetsaktiebolaget Hufvudstaden övergår i Skandinaviska Bankens ägo
och rekonstrueras. AB Svensk Filmindustris aktiekapital skärs ned till
tre miljoner kronor och Fastighetsaktiebolaget Hufvudstaden går in med
en nyemission på fem miljoner och blir därmed i praktiken SF:s ägare.
Svensk Filmindustris produktionsbolag Film AB
Minerva avvecklas.
Karin Swanström, en framgångsrik f.d. teaterchef
och skådespelerska, blir ny produktionschef och konstnärligt ansvarig
för Svensk Filmindustris verksamhet i Råsunda. Hennes man, löjtnant
Stellan Claësson, blir ateljéchef och teknisk ledare.
Vilhelm Bryde, tidigare chef för AB Svensk Filmindustris
inspelningar och ateljéer i Råsunda, flyttar till huvudkontoret på
Kungsgatan där han blir chef för bolagets stockholmsbiografer.
I SF:s Veckoprogram nr 24 - 1933, berättas att
Svensk Filmindustri anställt en filmklippare i Filmstaden, nämligen
ingenjör Rolf Husberg. Befattningen är ny på SF, regissörerna klipper
alltid själva sina filmer och så ska det nog fortsätta även i
framtiden. Husbergs uppgift blir närmast att under inspelningen klippa
och ordna de olika scenerna efter manuskriptet, skriver
veckoprogrammets redaktör.
Gösta Sandin grundar Svensk
Talfilm med Carl Fritiof Andersson från Kinocentralen som vice
VD och delägare.
S. A. G. Swenson startar A.-B. Wivefilm,
tillsammans med bland andra Carl Fritiof Andersson.
Svenska Filmsamfundet bildas av en grupp kritiker,
författare, regissörer och filmdirektörer, med syftet är att främja
filmen i ”konstnärligt, kulturellt och tekniskt avseende”. Samfundet
tillsätter omedelbart en kommitté för ”upprättandet av ett filmmuseum”.
För verksamheten, som bygger på frivilliga insatser och donationer, hyr
man in sig i tre små rum på Vasagatan 9 i Stockholm. (Samfundet samlar
genom åren filmlitteratur, affischer, fotografier och filmer samt
förstås även äldre filmteknisk utrustning.)
Omkring 800 svenska biografmusiker har blivit
arbetslösa på grund av ljudfilmen.
30 januari: Adolf
Hitler utnämns till rikskansler i Tyskland.
27 februari: Riksdagshusbranden.
20 mars: Koncentrationslägret Dachau upprättas.
23 mars: Adolf Hitler ges diktatoriska befogenheter genom den så
kallade Fullmaktslagen.
10 maj: Nazisterna bränner böcker.
|
Josef
Stalin orsakar svält i Sovjetunionen åren 1932-33. De bönder som
motsatt sig kollektivisering i Ukraina, norra Kaukasus samt Kazakstan
drabbas hårt. Minst 4 miljoner människor förlorar livet.
|
Franklin D Roosevelt blir president i USA.
|
Den amerikanske fysikern Edwin
Armstrong tar patent på FM-radioteknik, frekvensmodulerad (FM)
ultrakortvåg (UKV).
|
The British Film Institute (BFI) grundas, med
syfte att ”encourage the use and development of the cinematograph as a
means of entertainment and instruction”.
|
A/S Nordisk Tonefilm slutar att
tillverka biografljudanläggningar, och överlåter åt AEG att sköta
servicen av redan såld utrustning.
|
Den 24 december tar Eduard Schüller
vid AEG i Tyskland patent på ett ringformat magnettonhuvud, ett viktigt
steg i utvecklingen av bandspelaren.
|
Antalet radiolicenser i Sverige är
uppe i 650.000.
|
|
Europa Films ateljéer i Mariehäll, 1933
Stora ateljén i Filmstaden i Råsunda byggs till på
båda sidor med garage, ”ljudcentral”
och belysningsförråd.
Enligt en annons i branschtidningen Biografägarens
februarinummer kan Svensk Filmindustri tillhandahålla bl.a. följande
utrustning för ljudfilmsinspelning:
Tre ljudaggregat tillverkade av AGA-Baltic, varav två inbyggda i bilar.
Fyra bildkameror Debrie, senaste modell för ljudupptagning.
En Slechta-kamera för ljudupptagning, färg- och dunningfotografering.
En Bell & Howell-kamera för ljudupptagning, färg- och
dunningfotografering.
(Slechta-kameran stavas Selecta i annonsen. Men en filmkamera med det
namnet finns inte. Däremot hade SF vid den här tiden en Slechta.)
I september skadas en av Svensk Filmindustris tre ljudbilar vid
en brand i ett garage i Filmstaden. Bilen är värd 200.000:-.
(200.000:- år 1934 motsvarar 6.068.420:- år 2016.)
Svenska AB Nordisk Tonefilm, som sedan december
1929 sålt ljudutrustningar till biografer, vill nu etablera sig som ett
inspelnings- och distributionsbolag och inreder därför en provisorisk inspelningsateljé i S:t Eriks gamla bryggeri på
Garvargatan 17 i Stockholm. Bolaget har även planer på att bygga en mer
permanet ateljé i Nora trädgårdsstad i Danderyd utanför Stockholm. Men
de planerna går i stöpet. Den optiska tonkamera som installeras i
Kungsholmsateljén kommer från Nordisk Tonefilm i Danmark och är
utrustad med Petersen & Poulsens noiseless-teknik.
Europa
Film köper AB Grandbiograferna och blir därmed väl representerat
ute i landet, men har ännu inga biografer i Stockholm.
I december grundar Albert
Wickman filmlaboratoriet Film-Labor,
med verksamheten förlagd till Regeringsgatan 109 i Stockholm.
Huvudkonkurrenter är SF i Råsunda och Kinocentralen på David Bagares gata.
Gustav E Goes startade Hollywood Filmlaboratorium i Rotebro, där han
bland annat utför renoveringsarbeten.
Inspelningsbolag,
ateljéer, filmbyråer och föreningar åren 1934-36.
Från
Roland Sterner, FSF:
Det här året byggs prototypen till Mitchell BNC, Blimped News Camera
vars mekanism bygger på den tidigare stumkameran Mitchell NC, News
Camera.
(Men det var först år 1938 som BNC används i en spelfilm, Wuthering
Heights, fotograferad av Gregg Toland. Denne använder sedan BNC till
Orson Welles Citizen Kane 1941.
Trots att det bara byggdes mellan 300 och 400 exemplar av BNC anses den
på 1950-talet ha använts till 85 % av all biograf- och TV-visad
spelfilm. En spegelreflexmodell av BNC kallad BNCR kom 1967, men på
grund av sin storlek och tyngd konkurrerades den snart ut av Panaflex
och Arriflex 35 BL, båda från 1972.)
|
IG Farben
i Tyskland levererar 50.000 meter magnetband till AEG:s
bandspelarexperiment. Bandbredden är 6,5 mm så här i början. Den
rekommenderade bandhastigheten är 1 meter per sekund.
Egentligen är det BASF (Badische Anilin- & Soda-Fabrik) som
levererar magnetbanden. Men BASF införlivades med IG Farben 1925 och
blev inte självständigt igen förrän 1952.
|
Deutsche Industrie Norm fastställer en
DIN-standard för filmkänslighet, utvecklad av forskare vid Agfa
(Aktiengesellschaft für Anilinfabrikation).
|
Sveriges riksdag antar en lag om tvångssterilisering. (Lagen skärps 1941, och
avskaffas 1976. Mellan 1934-76 steriliseras omkring 63.000 svenskar.
20-30.000 med tvång.)
|
Riksdagen antar även en lag om
statsbidrag till riksomfattande arbetslöshetskassor. Högerpartiet
(Allmänna valmansförbundet) röstar emot lagen.
|
Stockholms första reningsverk tas i
bruk. Det ligger i Åkeshov.
|
Från den 6 oktober går det att ringa
till den automatiska tjänsten Fröken
ur, och få veta vad klockan är.
|
|
Svenska Filmsamfundet börjar dela ut årliga
hedersplaketter till förtjänstfulla personer på filmens område. Lokalen
på Vasagatan, där samfundet ställt i ordning ett litet filmmuseum,
öppnas för allmänheten.
En våldsam kasemattexplosion inträffar i Råsunda
Filmstad på morgonen den 22 maj. Byggnaden sprängs delvis sönder och en
eldslåga skjuter ut som bränner av all växtlighet på 25 meters håll.
Tidningarna skriver att det ”enligt uppgift” bara förvarades kasserad
film som skulle säljas till skoindustrin i kasematten.
Svensk Filmindustri inviger biografen Spegeln på
Birger Jarlsgatan i Stockholm, en kombinerad kortfilms- och
långfilmsbiograf. Salongen rymmer 777 personer och i maskinrummet
ståtar tre Zeiss-Ikon projektorer. Teknisk expert vid intrimning av
biografens ljudanläggning har varit tonsättaren och civilingenjören
Kurt Atterberg.
Över hälften av alla biografljudanläggningar i
Sverige är tillverkade av AGA-Baltic.
Svensk Filmindustris ljudtekniker och regissörer
har i flera år klagat på att ljudet från AGA-Baltics tonkameror brusar
eftersom de på grund av patenttrassel saknar brusreducerande noiseless-teknik.
Man talar om ”Agaforsens brus”. Men efter den 26 januari 1935 blir det
ändring på den punkten. Då undertecknas nämligen ett avtal mellan
Svensk Filmindustri, AGA-Baltic och det danska bolaget A/S Nordisk
Tonefilm, ett avtal som ger AGA-Baltic och SF rätt att använda Petersen
& Poulsens störningsfria inspelningsmetod i sina optiska tonkameror
(tekniken kallas noiseless genom nollinjeförskjutning),
mot att A/S Nordisk Tonefilm, som äger patenträttigheterna, får ta ut
licensavgifter på de filmer som SF spelar in med den brus- och
knasterbefriande metoden. I Filmstadens nybyggda ljudcentralen har man nu
monterat upp sin första mixutrustning,
tillverkad av British Acoustic Films Ltd. Och det är nu man börjar mixa
på ett modernare sätt. Men man mixar bara det som absolut behövdes, om
ljudet i en scen exempelvis behövde musik eller gatubuller. Sedan
klipper man in det mixade avsnittet i tonnegativet. (Med tonspår av
varierande intensitet, som man använde i Filmstaden innan man fick
tillgång till noiseless-tekniken, har man hjälpligt kunnat mixa i
laboratoriet genom att kopiera in olika ljud över delar av tonspåret,
men den tekniken fungerar inte nu när spåren fått varierande bredd.
Kanske fanns också en mixteknik mellan labbets väldigt enkla och den
som skaffades till Filmstaden 1935. Man skulle ju exempelvis kunna
tänka sig att två sammankopplade projektorer fått fungera som avspelare
och att en inspelningsmixer från AGA-Baltic fått göra tjänst mellan
dessa och en tonkamera.)
Svensk Filmindustri övertar Svenska AB Nordisk
Tonefilms inspelningsateljé i S:t Eriks gamla bryggeri på
Garvargatan 17 i Stockholm. (Till att börja med använder man lokalerna
huvudsakligen som lager och verkstäder. Senare även som
inspelningsateljé. Carl Th. Dreyers Två människor filmas där
1944. Lokalerna skadas när blixten slår ner i byggnaden sommaren 1948.
Efter den händelsen lämnar SF Garvargatan.)
Cromo-Film AB
(Leo Komstedt) startar en filmateljé i en f.d. varietélokal i Novilla på Södra Djurgården. Utrustningen består
bl.a. av Debries kameror och ljudapparatur från Tobis-Klangfilm.
Ateljehyran hos Cromo är 500 kronor per dag, i Råsunda är den 800.
(Trots detta går affärerna dåligt. Cromo-Film AB försätts i konkurs i
juli 1937. Anders Sandrew övertar utrustning och lokaler 1938.)
Europa Film flyttar sitt huvudkontor från
Kungsgatan 10 till Kungsgatan 24 i Stockholm.
Uttryck som ”High Fidelity” och ”Wide Range”
börjar bli allt vanligare i ljudteknikernas språkbruk. ”High Fidelity”
syns första gången i annonser för tillverkaren Philcos nya
”High-Fidelity Radio” år 1934 i USA. Svenska
Centrum Radio använder det 1935. (Förkortningen ”Hi-Fi” börjar
användas först 1947.)
Klicka
här om du läsa vilka tillverkare av biografutrustning i Sverige som
annonserat i det här årets upplaga av Kinematograph Year Book.
Notis i Biografägaren den 5 oktober:
Inga
judiska biografägare.
För närvarande finns i Tyskland 143 judiska biografägare, men till den
31 december i år kommer en ändring härutinnan att äga rum, enligt vad
Oberregierungsrat Raether i ett föredrag i yrkesskolan för tyska
biografinnehavare meddelat. I filmproduktionen och uthyrningen utgjorde
judarna förut 80–90 procent, men numera ligger denna del av
filmindustrien så gott som uteslutande i rent tyska händer. Bland
filmskådespelarna finns över huvud taget inga judar mer, och ”en tysk
skådespelartyp har redan arbetat sig igenom”.
På en radioutställning i Berlin
demonstrerar AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft) sin första
bandspelare för allmänheten. Den kallas Magnetophon modell K1. ”K” står för Koffer, det
tyska ordet för resväska, transportväska.
Bandspelaren har tre motorer, och
ringformade tonhuvuden utvecklade av Eduard Schüller vid AEG år 1933.
Bandhastigheten är 1 meter per sekund, så ett 900 meter långt band
räcker i 15 minuter.
Än så länge har AEG:s Magnetophon
likströmsförmagnetisering (DC-bias), så frekvensgången är bara 50-5.000
Hz och dynamiken 30 till 35 dB vid 10 % distorsion.
Bandspelaren kostar 1.350 RM (Reichsmark). En månadslön för en utbildad
tekniker är vid den här tiden omkring 250 RM.
Magnetophon modell K1 tillverkas i 10-15 exemplar.
(Modellerna K2 & K3 släpps 1935-36 ock tillvekades i ungefär 100
exemplar. Det riktiga genombrottet kom med modell K4 som började
levereras på sommaren 1939.)
|
IG Farben
börjar sälja sitt magnetband Typ C, avsett för AEG:s
Magnetophon-bandspelare modell K1. Ljudbandets magnetiserbara skiket
ligger på en acetatbas (cellulosaacetat).
(Från början var magnetskiktet på IG Farbens ljudband Typ C uppbyggt av
ljusgrått karbonyljärn. 1936 gick man över till magnetit, en gråsvart
järnoxid, och 1939 till maghemit, en gulagtig, nästan brun järnoxid som
man sedan håller fast vid och utvecklar genom BASF. IG Farbens
Magnetophonband typ C finns på marknaden till 1943.
BASF införlivades med IG Farben 1925, och blev självständigt igen 1952.)
|
Paillard Bolex i Schweiz lanserar en
16 mm filmkamera med beteckningen H16.
(H16 Reflex kommer 1956.)
|
En internationell standard antas för
optiskt ljud på 16 mm film.
|
Abel
Gances film Napoleon visas med ”stereofoniskt ljud” i
Paris. Egentligen handlar det om en teknik att skicka filmens monoljud
till olika högtalare placerade runt om i biografens salong. Läs mer här! Abel Gance och André Debrie hade patenterat
metoden 1932.
|
Mc Donnell Douglas Aircraft Corp. i
USA börjar tillverka det tvåmotoriga propellerflygplanet DC-3.
|
”Tyst trafik” införs i Sverige. Det
blir förbjudet att i onödan avge ljudsignal i tätbebyggda områden.
|
I Stockholm har 60 procent av husen
centralvärme. Västerbron och den ombyggda Slussen invigs.
|
Det finns 6,1 miljoner innevånare i
landet, och 1 miljon cyklar. (1937 ökar antalet cyklar till 1,5
miljoner. 1939 till 2,2 miljoner och 1941 till 3 miljoner.)
|
Riksdagen beslutar att folkpensionen
ska vara lika stor för män och kvinnor. Som lägst ska den vara 320
kronor om året. Högerpartiet (Allmänna valmansförbundet) röstar emot.
|
I Tyskland träder Nürnberglagarna i kraft, som fastslår att judar
inte är tyskar och att förhållanden och giftermål mellan judar och
medlemmar av den ariska rasen är en skändning. Judarna förlorar sitt
tyska medborgarskap och sin rösträtt, och får inte inneha offentliga
tjänster.
|
Benito
Mussolini godkänner bruket av stora mängder senapsgas
under det italienska kolonialkriget mot Abessinien [Etiopien].
|
Den portugisiske läkaren Egas Moniz
utför lobotomi
för första gången på en psykiskt sjuk patient. (1949 belönas han med
Nobelpris för sin behandlingsmetod.)
|
Sällskapsspelet Monopol
lanseras.
|
|
|
|
Magnetophon modell K1 (1935)
|
Magnetophon modell K4 (1939)
|
|
|
|
Klicka på knapparna om du är intresserad av
det tekniska
|
Europa Film köper i slutet av året en ny
ljudutrustning (tonkamera och
mixer med fyra ingångar) från Klangfilm i Tyskland. Tonkameran är av
modell Eurocord och
har en spegeloscillograf som ger en dubbel
amplitudskrift utan förskjuten nollinje, men med noiseless enligt
Klangfilms patenterade Klarton-teknik. Europa Films nya ljudutrustning
är inbyggd i en stor ljudbil, som också innehåller batterier och
omformare för att vid behov göra anläggningen oberoede av
belysningsnätet.
A.-B. Skandinaviska Kinematograffabriken i
Stockholm byter namn till A.-B. Kinofa.
Företaget har sålt och reparerat projektorer sedan 1913 och hade från
början namnet Maxim-Teaterns maskinlager.
Pinewood
Studios invigs den 30 september. Det 400 hektar stora området som
ligger 3 mil utanför London, rymmer 8 filmateljéer, en golfbana och en
restaurang för 500 personer.
|
Henri Langlois, Georges Franju och
Jean Mitry grundar Cinémathèque Française i Paris.
|
Zeiss Ikon i Tyskland lanserar
mätsökarkameran Contax II.
|
Under sommaren utbryter det spanska inbördeskriget. (Kriget varar till 1939.)
|
Reguljära TV-sändningar startar i
Berlin, London och Paris.
|
Bromma
flygplats
utanför Stockholm invigs. Det föranleder ljudchefen på Svenska
Filmindustri att resa ut i Europa för att studera olika
ljudisoleringsmetoder.
|
Radiotjänst får en fast
underhållnings- och dansorkester under ledning av Sune Waldimir.
Dessutom köper Radiotjänst två Marconi-Stille maskiner för inspelning på stålband,
modell MSR-3.
Marconi
Company hade 1933 köpt rätten till Curt Stilles stålbandspelare och
tillsammans med BBC Research Department utvecklat nya modeller. Den
tredje generationens maskiner lanserades 1935 och fick namnet
Marconi-Stille Recording and Reproducing Equipment, med
modellbeteckningen MSR-3. Banden till MSR-3 är 3 mm breda och 0,08 mm
tjocka. En bandrulle har 60,5 cm diameter, väger 15 kg och rymmer 3.000
meter stålband. Bandhastigheten är 1,5 meter per sekund och speltiden
per band omkring 30 minuter. MSR-3 väger närmare ett ton, återger
frekvensområdet 50 - 8.000 Hz, och har ett signal/brusförhållande på 40
dB. Köpare är radiobolag i Kanada, Australien, Frankrike, Egypten,
Polen och Sverige. Banden tillverkas av Uddeholms AB.
|
Philips
börjar sälja ett ljudinspelningssystem de kallar Philips-Miller. Det
var uppfunnet av J.A. Miller från USA och licensierat till Philips i
Eindhoven. Tekniken går ut på att ett ljudspår graveras med ett
safirstift på en smal filmremsa. Avspelning sker med lampa och
fotocell.
Ljudbäraren kallas Philimil och är en
7 mm bred film, täckt med ett relativt tjockt, transparent lager med
gelatin överdraget med ett tunt lager svart kvicksilversulfid.
Filmhastigheten är 32 cm/sek och frekvensområdet som kan återges 30
till 8.000 Hz, +/- 6 dB.
Philips-Millers
teknik installeras på BBC det här året. (Även Radio
Luxemburg och norska radion köper utrustningar.)
|
|
Anders Sandrew gör aktiebolag av sin
biografverksamhet och bildar AB Sandrew-Biograferna.
Leo Komstedt och Cromofilm försätts i konkurs.
Europa
Film inviger sin första Stockholmsbiograf. Den heter Saga, ligger på
Kungsgatan 24, och har plats för 977 åskådare. Biografen, som är
utrustad för att även kunna användas som teater, har en scen och ett
orkesterdike med plats för 25 musiker.
Svensk Filmindustri äger fem optiska tonkameror
tillverkade av AGA-Baltic.
(Genom
åren tillverkar AGA-Baltic 20-30 tonkameror till olika filmbolag.
Kunderna finns i Sverige, Norge, Finland, Tjeckoslovakien och
Sydamerika.)
AGA-Baltic installerar sin första så kallade cellhögtalare (modell
Radial I) på biografen Palladium i Stockholm. Högtalarkonstruktionen,
som i USA kallas The Schearer Horn, vann en Scientific and
Technical Award vid 1936 års Oscarsgala.
SF:s filmlaboratorium i Råsunda börjar framkalla
och kopiera 16 mm film.
Under
sommaren hyr Konsertbolaget SF-biografen China i Stockholm och
arrangerar varité. (Ernst Rolf hade spelat revy på China 1929-31. Den
nu inledda verksamheten kallas Chinavarietén och fortsätter i stort
sett varje sommar till och med 1964. Mellan 1938-64 drivs varietén av
Svensk Filmindustri.)
Arbetarrörelsens filmkommitté
bildas av Socialdemokratiska arbetarpartiet (SAP), Socialdemokartiska
kvinnoförbundet (SSKF), Socialdemokratiska ungdomsförbundet (SSU),
Arbetarnas bildningsförbund (ABF) och Landsorganisationen (LO). Ganska
snart ändrar man namnet till Folkrörelsernas filmorganisation - Filmo.
De socialdemokratiska lokalorganisationerna behöver 16 mm projektorer
och
film till sina mötesverksamheter, och Filmo ska tillhandahålla det som
behövs.
Sveriges Författarförening arrangerar ett
möte i Konserthuset i Stockholm, där man diskuterar svensk films
pilsner- och brännvinsromantik, och fundamentala brist på konstnärlig
ambition.
Klicka
här
om du vill läsa vilka ateljéer, laboratorier och tillverkare av
biografutrustning som annonserat i det här årets upplaga av
Kinematograph Year Book.
Alec
H. Reeves, en engelsk ingenjör som jobbar vid International Western
Electronics i Paris, uppfinner PCM (Pulse Code Modulation), en metod
att skicka analoga signaler i digital form. Därmed fastställer han det
digitala ljudet grundläggande principer. (Men det är inte förrän
elektronikindustrin lanserar den integrerade kretsen som Reeves idéer
kommer till riktig nytta. Det blir telecomindustrin som i början av
60-talet förädlade PCM-tekniken för att åstadkomma bättre
telefontrafik.)
|
På Leipzigmässan i Tyskland
presenterar August Arnold and Robert Richter,
ARRI,
världens första filmkamera med spegelreflexsökare, Arriflex
35.
Kameran har roterande spegelslutare (butterfly) med 120 graders
öppningsvinkel, revolver för 3 objektiv samt kassetter för 60 eller 120
meter film.
|
Beyer lanserar sina hörlurar modell DT-48.
(Många filmljudteknikers favorit än i våra
dagar.)
|
Karl
Hermann Franz Schlegel lämnar in en patentansökan i Danmark, DK57289,
på en metod för automatisk nivåreglering med hjälp av ett optiskt
kontrollspår tvärs över filmens perforeringshål, alldeles intill det
optiska ljudspåret. (Aga-Baltic tar patent på uppfinningen i Finland
1944, FI19901.)
|
Benito
Mussolini inviger Cinecittà, Europas största ateljékomplex beläget
utanför Rom.
|
Det tyska luftskeppet Hindenburg
exploderar vid landning utanför New York.
|
Den
26 april bombar tyskt flyg den lilla stad Guernica i Baskien. Någon
månad senare ställer Picasso ut en stor målning med namnet Guernica i
den spanska paviljongen på världsutställningen i Paris.
|
Radiotjänst startar nyhetsmagasinet Dagens
Eko.
Antalet radiolicenser ökar snabbt och är nu uppe i cirka en miljon.
|
Inlandsbanan invigs. Den sträcker sig
från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr.
Sverige har 1700 mil järnväg.
|
|
Arriflex 35
Europa Film får i uppdrag att dubba Walt Disneys
tecknade långfilm Snövit och de sju dvärgarna
till svenska. Läs mer här.
Lorens
Marmstedt bildar AB Terrafilm.
Svensk Filmindustri säger upp sin fast anställda
orkester. I framtiden kommer bolaget att hyra in musiker vid behov.
Biograferna
China, Draken och Palladium i Stockholm har utrustats med
ljudanläggningar från AGA-Baltic som är omkopplingsbara mellan mono,
stereofoniskt ljud och push-pull.
Olof Thiels Irefilm (Industri- och reklamfilm) går
i konkurs efter den katastrofalt kostsamma inspelningen av filmen Midnattssolens
son. Mellan 1931-38 producerar Irefilm cirka 15 långfilmer.
Sandrews betalar Irefilms skulder med ateljé och
utrustning som säkerhet.
Sandrew övertar Cromofilms apparatur och studio i Novilla
på Djurgården samt Irefilms
ateljé
på Lästmakargatan 18 i Stockholm. Anders Sandrew sa ofta: ”Jag har en
stor våning, men
inget kök”. Nu fick han sitt kök, och han kallar det
Aktiebolaget Sandrewateljéerna. För sin inspelningsverksamhet bildar
Anders Sandrew,
tillsammans med Schamyl Bauman, Produktion S. Bauman AB. Även Lorens
Marmstedt och Terrafilm knyts till verksamheten.
Sandrew har en tid haft planer på att bygga en
ateljé i Nora-Klingsta utanför Stockholm. Dessa överger han nu.
Sveriges
filmuthyrarförening och Sveriges Biografägareförbund inför ett förbud
mot nedkopiering av svensk film från biograffilmens 35 mm-format, till
det lite enklare 16 mm-formatet. Nedkopiering av utländsk spelfilm får
ske först fem år efter den svenska premiären.
Svenska
Filmsamfundet flyttar till Tekniska Museet på Djurgården. (Där har man
kostnadsfritt sina filmhistoriska samlingar inrymda fram till 1964.)
Research Council of the Academy for
Motion Picture Arts and Sciences i USA fattar beslut om en frekvenskorrigeringsstandard
för biografernas ljudsystem, som snart anammas i hela världen. Här i
Sverige kommer den att kallas Academykurvan. Som framgår av bilden
nedan har den ett fall ovanför 2kHz, som slutar -15 dB vid 8kHz. Inte
mycket till diskant. Men Academykurvan ritades på den tiden då de
optiska ljudspåren gav ifrån sig en hel del knaster, brus och
distorsion. Diskanten var inte alltid så njutbar. Man hade dessutom,
under ljudfilmens första år, noterat att filmerna kunde låta väldigt
olika från biograf till biograf. Biografägarna ställde in ljudet lite
som de tyckte. Med den nya inmätningsstandarden skulle filmerna
förhoppningsvis komma att låta någorlunda lika, oavsett var de visades.
Academykurvan
tvingade det optiska filmljudet att hålla sig inom ett mycket begränsat
frekvensområde under de närmaste trettio åren. Standarden var
allenarådande fram till 1970-talet, då Dolby introducerade sitt
brusreduceringssytem, och en hyfsat rak frekvensgång.
|
Orson Welles radiodramatisering
av författaren H.G. Wells roman Världarnas krig vållar panik i USA.
Lyssnarna tror att marsmänniskor invaderat jorden.
|
Åren
1937-38 låter Josef Stalin fängsla 1,5 miljoner ryssar. Nästan
hälften av
de fängslade, 700.000, avrättas.
|
Många
radiolyssnare i Sverige ringer till Radiotjänsts växel och klagar på
TT:s första kvinnliga nyhetsuppläsare. Efter någon månad tvingas hon
sluta.
|
I Sverige lagstadgas för första gången
om rätten till betald semester, 12 dagar per år med bibehållen lön.
Högern röstade emot.
|
Saltsjöbadsavtalet undertecknas av LO och SAF.
|
Prygel som disciplinstraff avskaffas.
Mörkcell likaså.
|
Preventivmedel tillåts.
|
Allmänna
valmansförbundet, som grundades 1904, byter namn till Högerns
riksorganisation. (1952 börjar man använda beteckningen Högerpartiet
och från 1969 Moderaterna.)
|
Münchenöverenskommelsen den 30 september ger
Nazityskland rätt att ockupera tysktalande delar av Tjeckoslovakien.
Tyska myndigheter icensätter Kristallnatten
mellan 9 och 10 november. Judiska affärer och synagogor förstörs över
hela Tyskland; 91 människor dödas; 25.000 judar grips och skickas till
koncentrationsläger.
|
|
Academykurvan
Det finns 107 biogrefer i Stockholm. En
stockholmare går på bio i medeltal 22 gånger om året.
Anders Sandrew
flyttar sin produktionsavdelning och filmuthyrning från Kommendörsgatan
37 (där butiken ligger) till nya lokaler på Kungsgatan 65.
Aktiebolaget Sandrew-Bauman Film bildas med
ändamål att ”bedriva uthyrning samt köp och försäljning av film ävensom
att bedriva annan därmed förenlig verksamhet”. (Bolaget är
verksamt fram till 1958.)
Den
17 mars invigs biografen Rigoletto på Kungsgatan i Stockholm, med plats
för 1201 personer. Biografens ljudanläggning är tillverkad av
Klangfilm, och högtalaren som monterats bakom duken är fyra meter hög,
två meter bred, två meter djup och heter Euronor.
Fyra diskanthorn tronar på högtalaren topp, vardera försett med en
cirka två meter lång tratt uppdelad på tre kanaler. Den stora
bastratten har en längd i mittaxeln av 2,6 meter, och utgångsöppningen
är 2 x 2 meter. Euronor-högtalaren återger frekvensområdet 30-12.000
Hz. ”Ljudkvaliteten blir härigenom något alldeles enastående och alla
slags ljudeffekter kunna återges utan några som helst extra
anordningar.” (Annonstext i Biografägaren, 23 okt. 1945.)
AGA-Baltic levererar en optisk tonkamera för stereo och push-pull
till Svensk Filmindustris ljudavdelning i Råsunda. Till kameran hör ett
mixbord med tre mikrofoningångar, tre kompressionsförstärkare och
automatisk amplitudbegränsning. (AGA tillverkade genom åren bara en
enda stereokamera.)
Klangfilm visar testfilmer med stereofoniskt
optiskt ljud på biografen Rigoletto i Stockholm.
Noréns
korrespondensinstitut (NKI) startar en korrespondenskurs i
ljudfilmsteknik med inriktning på inspelningsarbete. (Kursverksamheten
pågår en bit in på 60-talet. Kursbreven uppdateras alleftersom.)
Klicka
här
om du vill läsa vilka organisationer, filmuthyrare, laboratorier och
tillverkare av biografutrustning i Sverige som annonserat i det här
årets upplaga av Kinematograph Year Book.
VU-mätaren
(Volume Unit) lanseras, ett utstyrningsinstrument
gemensamt utvecklat av Bell Labs, CBS och NBC. En VU-mätare anger
medelvärdet av ljudsignalen och har en skala som visar -20 VU till +3
VU, där 0 VU motsvarar en fast ton (1kHz sinus) på +4 dBu.
|
Det första mötet mellan Radiotjänsts
tekniker
och en Magnetophon
modell K4, inträffar sannolikt under den tredje internationella
folkdansstämman som hölls
i Stockholm 1-6 augusti. Den tyska gruppens ledare, Dr.
Alfred Quellmalz, som även är chef för folkmusikavdelningen på det
tyska
statliga institutet för musikforskning, har nämligen fått låna en
K4-bandspelare av AEG, inför stämman, och sedan fått tillgång till ett
rum för inspelning hos Radiotjänst på Kungsgatan och även hjälp av
deras tekniker.
|
Amerikanen Homer Dudley lanserar en
talande maskin, en ”electronic speech synthesizer”, med namnet Voder/Vocoder.
(Voice Operated reCorDER)
|
Den tyska filmtillverkaren Agfa
lanserar Agfacolor, en negativ/positiv färgfilm för 35 mm filmkameror. Frauen
sind doch bessere Diplomaten, blir den första långfilmen i
Agfacolor. (Inspelningen påbörjas 1939 men filmen blir inte klar förrän
1941.)
|
National Film Board of Canada grundas
under ledning av den engelske dokumentärfilmaren John Grierson.
|
View
Master introduceras på världsutställningen i New York.
|
Det finns nio TV-sändare i fem städer
i världen och cirka 10.000 TV-mottagare.
|
Förvärvsarbetande kvinnor i Sverige
får inte längre avskedas på grund av havandeskap, förlossning eller
giftermål.
|
Riksdagen beslutar att förstatliga
hela det svenska järnvägsnätet.
|
Tysk militär marscherar in i Polen.
Andra världskriget bryter ut.
|
|
Till startsidan
|