Stockholms stads yrkesskola för fotografer
belägen i Industri- och hantverksskolans lokaler på Polhemsgatan 35



Foto: Smith, Hedqvists kontor
ArkDes – DigitatMuseum

Yrkesskolan (verkstadsskolan) på Polhemsgatan i stadsdelen Kungsholmen invigdes 1937
och utbildningen av fotografer där
kom igång året därpå.
En av fotoskolans allra första elever var Sven Nykvist.

Även filmfotograferna Jan ”Limpan” Lindeström, Tony Forsberg, Anders Bodin
och TV-pionjären Åke Åstrand utbildade sig där.


Ritning från 1966 över fotoskolans lokaler:




Kommentar från Åke Åstrand:
Jag minns inte att det såg ut som på ritningen ovan när jag gick på fotografskolan 1954-56. Vi som gick samtidigt brukade träffas då och då. Det var ett tag sedan, men vi gjorde ett studiebesök vid ett tillfälle och då stämde nästan ingenting med min minnesbild. Så det var nog ganska omgjort sedan min tid.

Jag var fjorton år när jag bestämde mig för att bli filmfotograf. På den tiden bodde jag i Ängby utanför Stockholm och min kompis farsa jobbade på Beckomberga. Där visades film för patienterna i sjukhusets samlingssal en gång i veckan och jag fick ofta följa med och titta. Mitt filmintresse väcktes alltså på Beckis.

Direkt efter realexamen sökte jag mig till fotolinjen vid Stockholms stads yrkesskola (”yrkis”) på Polhemsgatan i Stockholm. Skolan tog in tolv elever varje år och utbildningen var tvåårig. Jag gick där åren 1954-56.

Vi elever hade tillgång till åtta mörkrum och en allmän lokal där vi hade varsin låda för egna pinaler. Dessutom fanns en stor ateljé på skolan med en fin balkong och förstås kontor för lärarna.

Skolans ateljékamera var en äldre modell som tog 9x12 kassetter för bladfilm och var monterad på ett trästativ med hjul.

Första året jobbade vi mest i mörkrummen, men vi fick även i uppdrag att skriva manus till en film. Mitt manus ”Ödets nyck” blev bäst, och vi fick äntligen möjlighet att filma. Min klasskamrat Anders Bodin (filmfotografen Martin Bodins son) fotograferade och jag regisserade. Filmkameran vi använde tog 30-metersrullar och var mycket enkel. Ljud var förstås inte att tänka på.

Andra året fick vi ta skolans ateljé i anspråk för porträttfotografering. Våra mammor och bekanta fick agera modeller. Vi fick även lära oss att fotografera föremål, som ljusstakar och kaffepannor, och ibland var vi ute på stan och gjorde reportage.

Dessutom hade vi teoriundervisning i kemi, fysik och enklare matematik. Vi bibringades även kunskaper om hur man driver en fotoaffär.

Vi hade en del specialister som lärare, bland andra Runo Kohlbäck som var fotograf och forskningsingenjör vid Kungliga Tekniska högskolan. Han var en av dem som jag tyckte var riktigt bra.

Jag minns att bokbindare, guldsmeder och snickare fanns i korridorerna omkring oss. Jag tror i och för sig att snickarna var på bottenvåningen med fönster mot skolgården. Rakt under oss fanns frisörerna, med fönster mot vattnet nedanför.

Vid ett tillfälle bad jag en av frisörskolans elever att klippa mig eftersom dom fick jobba med ”verkligheten”. Frisören var en tjej, och hon började med att ställa sig mitt emot mig med armarna i kors och sucka enormt besviket. Men klippningen blev okej, ingen klagade på min frisyr. Det kostade en krona att bli klippt.

Det var bara jag och Anders Bodin som kom att satsa på film. De andra eleverna i min kull fortsatte med stillbild på olika sätt och fick labbjobb eller kom att arbeta i fotoaffärer eller med specialfotografering på sjukhus eller inom någon forskningsgren.

Jag hade stor nytta av min fotoutbildning senare i yrkeslivet.

Efter tiden i fotoskolan fick jag omedelbart jobb vid Radiotjänsts nybildade filmavdelning. Där var jag anställd till 1969. Sedan blev jag frilans.

Genom åren filmade jag bland andra för Eric M. Nilsson, Jonas Sima, Karsten Wedel, Curt Strömblad och Bo Widerberg.

Kommentar från Christer Vallstrand:
Jag har funderat över ritningen från 1966, och så där såg det inte ut när jag gick där mitt första år på skolan 65-66. Ateljén för oss var betydligt större och låg uppe i högra hörnet.

Lokalerna byggdes om från hösten 66 till våren 67. Oklart hur men kanske till detta skick. Vi fick vara i provisoriska lokaler under tiden. Lätt kaotiskt. Balkong var det i underkant av ritningen. Ingen dörr för oss men vi använde fönstren för att klättra ut.

Fotoskolan tog in 16 elever i varje årskurs. Vi var 15 killar och en tjej. Hon slutade ganska snabbt tyvärr. Några av oss kom direkt från nian i högstadiet, andra var äldre med både realen och studenten i bagaget. De flesta var som jag, 17 år.

Jag hade jobbat hos en fotograf ett år innan fotoskolan, huvudsakligen med storformat. Det var mycket nyttigt för mig. Jag visste vad jobbet gick ut på och mitt fokus var inställt på fotografi.

Första året var skolans undervisning väldigt grundläggande. Jag och några till hade redan kommit en bit på vägen så den kändes lite onödig för oss. Kopiera överexponerat / normalexponerat / underexponerat, etc etc. Läraren var på den nivån och hade inte jobbat som kommersiell fotograf. Så jag jobbade mycket efter eget huvud den första tiden. Testade, övade.

Vår lärare i Foto 2 (andra året) var Kia Holm, som tidigare jobbat som fotograf. Bra, tyckte vi.

Vi gjorde en del studiebesök, och skolan bjöd in aktiva fotografer som berättade om yrket. Det uppskattades mycket. Beata Bergström kom t ex och beskrev sitt arbete som fotograf på Dramaten.

Vi ville även få möjlighet att på skolan samarbeta närmare
med reklamare och fotografer från tidningar för att få branschkontakt och lära oss mer om deras vardag. Tyvärr blev det aldrig så.

Men när skolans lokaler så småningom byggdes om fick vi möjlighet att jobba hos fotografer ute på stan om vi ville. Jag fick praktikplats hos Heinz von Sterneck Reklamfoto AB och mötte den riktiga verkligheten.

Vi hade full frihet att välja de tekniker vi ville använda på skolan. Jag provade det mesta. Porträtt med alla format och reportagebilder med alla kameror. Även reklambilder, eller ”sakfotografering” som vår lärare i Foto 1 kallade det.

I skolans förråd fanns Leica M2 och M3, med Visoflex (en spegelreflexsökare) om vi så önskade. Dessutom hade vi tillgång till Hasselblad 1000F, och även 500C om jag minns rätt. Jag köpte en egen 500C ganska snart och den använde jag ofta.

Skolans storformatskameror tog bladfilm 9x12 cm, 18x24 cm och jag tror en var för 8x10 tum. 9x12-kamerorna var byggda av finmekaniker på skolan. Några Sinar-kameror fanns också. Vi ägnade mycket tid åt storformatstekniken eftersom den var mest komplicerad.

Vi fick film av skolan men jag hade ofta med mig egen i reserv. Framkallning skedde i dosor. D-76, HC 110, Promicrol eller Rodinal 1:100. Oftast använde jag Tri-X. Någon gång Plus-X. Vi fick även prova på att kopiera färgnegativ och framkalla diapositiv färgfilm.

Ungefär 10 av mina 15 kurskamrater lyckades få jobb inom sin yrkesgren efter studier på Fotoskolan. Några hamnade på labb, andra i fotoaffär. 5-6 av oss blev yrkesverksamma fotografer.

Själv har jag jobbat som fotograf hela livet. Först som frilans åt dagstidningar genom Studio Nio (Pehr Hasselrot) och efter lumpen blev det reklam. Kopist på GMN Färgstudio AB där jag lärde känna många fotografer. 1971 hjälpte jag Stellan Wengelin som B-fotograf att göra KF:s möbelkatalog. Började sen hos Stellan och Dag Sundberg där jag efter en tid fick egen studio. 1983 startade jag eget, och har sedan dess haft assistenter och praktikanter nästan hela tiden. Nu har jag avvecklat studion och firman. Gör lite jobb åt gamla kunder och levererar till Bildbyrån.


Dagens Nyheter den 14 maj 1938:




Dagens Nyheter den 5 juni 1940:




Skolans utbildningar 1946:




Dagens Nyheter den 7 april 1956:
Föräldrar och målsmän inbjuds att bese
INDUSTRI och HANTVERKSSKOLORNA
i arbete i dag lördag klockan 14.00

Tillfälle att sammanträffa med representanter för arbetsmarknaden,
skolledningen o. yrkesvägledare från ungdomsförmedlingen.
Polhemsgatan 35, tel. 54 13 60


I Svenska Dagbladet den 28 juli 1960 står att läsa
att yrkesskolans fotolinjen har 63 sökande till 16 platser.


Ur artikel med rubrik Yrkesskolan går framåt”
i Dagens Nyheter den 10 augusti 1967:

Fotograf på modet
Så mycket mera eftersökt är det att bli fotograf, för pojkarnas del framför allt. Om den utbildningen kämpade 116 aspiranter. Vi kunde bara ta in 16 av dem.


Ur artikel med rubrik Yrkesskolor visar upp sig
i Dagens Nyheter den 19 januari 1969:

200 söker till fotoutbildningen varje år och 16 tas in. (...)
—Det är en bra utbildning, men svårt att få jobb. Av de som gick ut i våras har de flesta ännu inte fått något.


Mot slutet av 1971 döptes Industri- och hantverksskolan om till Polhemsgymnasiet. Vid det laget hade fotolinjen avvecklats.


Klicka här om du vill läsa om Strömholms fotoskola.



Här några av Christer Vallstrands fotografier från skolan åren 1965-66, innan ombyggnaden:




Klassrum med Krister Svensson i förgrunden.




Holger Staffanson och Vilhelm Witte.




Ove Sandberg med en Paillard Bolex.







Björn Elgstrand och Bo Fridstrand.




Bert Fernström.




Christer Vallstrand och Peter Josefsson med två fotomodeller för dagen.




Peter Josefsson i aktion med sin Pentax.




Klassen Foto 1 med lärare Åke Fallbo i samband med studiebesök hos Molanders.
Åke är den äldre mannen till vänster om stolpen
i bakre raden.
Själv står jag längst till vänster.




Bert Fernström.




Krister Svensson mitt i bild med en Hasselblad i knät.




Bert Fernström.




Peter Josefsson.




Björn Elgstrand.




Bert Fernström.




Kia Holm, lärare i Foto 2.

Klicka här om du vill ta en titt på Christer Vallstrands bok
Sextiotalet – det var för femtio år sedan.


Till startsidan