Nationalencyklopedin om
Mauritz Stiller
Stiller, Mauritz, 1883-1928, filmregissör. S. var av
rysk-polsk härkomst och växte upp i Helsingfors som fosterson i en
ortodox judisk familj.

Tidigt verksam som regissör och skådespelare inom finsk och svensk
teater, anställdes han 1912 av producenten Charles Magnusson vid det
nystartade Svenska Bio, och blev där, vid sidan av Victor Sjöström, den
mest produktiva och konstnärligt framgångsrika filmskaparen under den
s.k. svenska guldåldern. Särskilt hans lätt ironiska sedekomedier,
t.ex. Thomas Graals bästa film (1917), Thomas Graals bästa
barn (1918) och Erotikon (1920), blev med sitt raffinerade
bildspråk, sina psykologiskt träffande iakttagelser och kvicka texter
mönsterbildande för flera generationers filmberättare, bl.a. Ernst
Lubitsch och Billy Wilder. S. gjorde också en rad brett episka verk,
som 1500-talsdramat Herr Arnes pengar (1919) och Gösta
Berlings saga (1924), båda efter Selma Lagerlöfs romaner.
Tillsammans med sin nyupptäckta stjärna Greta Garbo följde han efter
Sjöström och fotografen Julius Jaenzon till Hollywood 1925, där han
bl.a. regisserade Hotel Imperial (1927). Merparten av S:s
tidiga produktion från 1910-talet gick förlorad i en lagerbrand 1941.
(Karikatyren är gjord av Einar Nerman, 1922)

Mauritz Stiller under inspelningen av ”Gunnar Hedes Saga”, 1922.
Julius Jaenzon till vänster.

Grata Garbo och Mauritz Stiller, 1925
Mauritz Stiller
[1883-1928] rysk-svensk regissör född och uppvuxen i judiska kretsar i
Helsingfors, kom till Sverige som skådespelare och var engagerad vid
Lilla teatern i Stockholm (tidigare Strindbergs Intima teatern), innan
han av Charles Magnusson 1912 hämtades till filmen och Svenska Bio.
Till en början lät han sig påverkas av dansk melodramfilm, men på några
år utvecklade han en personlig, nyskapande stil.
Han debuterade samtidigt som Victor Sjöström. Tillsammans kom de att
föra Svenska Bio till en ledande position i filmvärlden.
Sjöström lanserade i slutet av 10-talet en uttrycksfull,
nationalromantisk naturskildring. Stiller anknöt till denna i Johannes
Linnankoski-filmatiseringen Sången om den eldröda blomman men
med bibehållet sinne för spektakulära effekter och dramatisk spänning.
Även i mästerverket Herr Arnes pengar efter Selma Lagerlöfs
berättelse spelar naturen en med dramat väl integrerad roll.
I Thomas Graals bästa film och Thomas Graals bästa barn
(båda med Sjöström i titelrollen) hade Stiller funnit en komedistil som
var överraskande och ny — och det inte enbart för svensk film.
Stilen är indirekt och insinuant och bygger på lätta ironier, lekfull
distansering och fräcka bildeffekter. Erotikon visar Stillers
fullständiga behärskning av dessa uttrycksmedel.
Stilen gjorde intryck i Hollywood, där den främst förvaltades av Ernst
Lubitsch som också kom att ge namn åt den — the Lubitsch touch.
Stiller gjorde ingen mer komedi. Efter övertalning fortsatte han den
sjöströmska traditionen med Selma Lagerlöf-filmatiseringar. Gunnar
Hedes saga efter "En herrgårdssägen" och Gösta Berlings saga
är dramatiskt kraftfulla men förhåller sig mycket fritt till de
litterära förlagorna, och båda filmerna ogillades starkt av författaren.
I synnerhet Gösta Berlings saga uppmärksammades dock av
utländska producenter, och Stiller lockades att lämna Sverige i
sällskap med sina nya skådespelarfynd, Einar Hansson i Gunnar Hedes
saga och Greta Garbo i Gösta Berlings saga.
En planerad tysk-svensk samproduktion med inspelning i Istanbul gick om
intet, men i Berlin kunde Stiller hjälpa sina skyddslingar till ledande
roller i G W Pabsts Den glädjelösa gatan.
I Berlin befann sig samtidigt Louis B Mayer vid det hollywoodska
storbolaget MGM. Han erbjöd Stiller engagemang, och denne accepterade —
sedan också Garbo fått ett erbjudande.
I Hollywood fick Stiller och Garbo vänta länge, innan producenten
Irving Thalberg visade dem något intresse. Efter många påstötningar
fick slutligen Garbo debutera i melodramen Virveln — men med
den tämligen okände Monta Bell och inte Stiller som regissör. Till de
flestas överraskning gjorde hon stor succé.
Nu fick Stiller anbud att regissera hennes nästa film, Fresterskan,
men han fann sig dåligt till rätta i den amerikanske ateljén, och
Thalberg tog ifrån honom uppgiften. Filmen färdigställdes av Fred Niblo.
Stiller fullbordade endast två filmer i USA, båda med Pola Negri — Hotel
Imperial som berättas med expressivt rörlig kamera och En
kvinnas bekännelse.
Bitter på Hollywood återvände han till Stockholm 1927. Året därpå avled
han till följd av en lättvindigt behandlad lungsjukdom.
Stiller var en sällsynt vital, livsbejakande och bildbesatt
filmskapare, en temperamentsfullt aggressiv och motsägelsefullt sårbar
romantiker. Han skänkte svensk stumfilm sydländsk puls och en glans av
fest och äventyr.
Bra Böckers Film och TV-lexikon, 1985
Kronologi
STILLERS LIV OCH VERK
Ur Gösta Werners bok
Mauritz Stiller - Ett livsöde
utgiven 1991 av bokförlaget Prisma, Stockholm
1883
|
17 juli Mauritz Stiller föds i Helsingfors
i Finland. Föräldrar: ryske militärmusikern Hirsch Stiller (1842-1887)
och hans maka Mindel, född Weissenberg (1851-1887), bägge av judisk
börd, mosaiska trosbekännare och ryska medborgare.
|
1899
|
2 december Folkteatern i Helsinfors
öppnar. Stillers första lärospån som skådespelare nu och våren 1900.
|
1900
|
Hösten Engagemang som skådespelare vid
Svenska inhemska teatern i Åbo t.o.m. vårsäsongen 1902.
|
1902
|
Sommaren Engagemang vid Karin Swanströms
turné i Finland.
Hösten Fortsatt engagemang vid Svenska
inhemska teatern i Åbo t.o.m. vårsäsongen 1903.
|
1903
|
Hösten Engagemang vid Folkteatern i
Helsingfors.
|
1904
|
Hösten Engagemang vid Svenska teatern i
Helsingfors, som dock måste avbrytas i oktober, då Stiller efter
inkallelse till rysk militärtjänst vägrat inställa sig och blir hämtad
av de ryska myndigheterna. Stiller flyr och kommer vid jultiden som
flykting till Sverige.
|
1905
|
Våren Engagemang som skådespelare vid
Hjalmar Selanders sällskap som turnerar i svenska landsorten.
Hösten Engagemang vid Hugo Rönnblads
turnésällskap t.o.m. vårsäsongen 1906.
|
1906
|
Hösten Engagemang vid Östermalmsteatern i
Stockholm t.o.m. vårsäsongen 1907.
|
1907
|
Maj Engagemang hos Anna Norrie.
Hösten Engagemang som skådespelare vid Svenska
teatern i Helsingfors t.o.m. vårsäsongen 1909.
|
1909
|
Hösten Engagemang vid turné i svenska
landsorten.
|
1910
|
Våren Engagerad vid olika turnéer i svenska
landsorten, bl.a. hos Anna Norrie maj-december.
|
1911
|
Våren Engagemang som skådespelare, även
verksam som regissör vid Lilla teatern i Stockholm. Engagemanget vara
till i mars 1912.
|
1912
|
15 maj Stiller tillträder befattningen som
regissör och skådespelare vid AB Svenska Biografteatern. Engagemanget
löper på tre år till 15 maj 1915.
Stiller regisserar följande filmer i nu nämnd ordning:
Maj När svärmor regerar, Vampyren
Juni Barnet, Mor och dotter
Juli De svarta maskerna
Augusti Den tyranniske fästmannen
|
1913
|
Januari När kärleken dödar
Februari När larmklockan ljuder
April En pojke i livets strid
(ofullbordad)
Maj Den okända
Juni-juli Bröderna
Juli Den moderna suffragetten
Sensommaren Livets konflikter
(övertagen av Victor Sjöström)
Augusti På livets ödesvägar
September Mannekängen (ofullbordad)
Oktober För sin kärleks skull, Gränsfolken
|
1914
|
Vårvintern Lekkamraterna
Mars Stormfågeln
Maj Det röda tornet
Juni-juli Skottet
Juli-augusti När konstnärer älska
|
1915
|
15 mars Premiär på Strindbergs Oväder
på (Nya) Intima teatern i Stockholm i Stillers regi. Därefter
regisserar Stiller följande filmer i nu nämnd ordning:
April Hans hustrus förflutna
April-maj Hämnaren
Maj Madame de Trèbes
Juni Mästertjuven
Juni-juli Hans bröllopsnatt
Sensommaren Minlotsen
September Dolken
September-oktober Lyckonålen
|
1916
|
Mars Balettprimadonnan
April Kärlek och journalistik
Maj Kampen om hans hjärta
Juni-juli Vingarna
27 oktober Lorensbergsteatern i Göteborg
invigs med Strindbergs Ett drömspel i Stillers regi.
November-december Stiller regisserar
ytterligare fyra pjäser på Lorensbergsteatern.
|
1917
|
5 januari Stillers engagemang på
Lorensbergsteatern upphör. Stiller återgår till Svenska Bio och
regisserar i nu nämnd ordning:
Maj-juni Thomas Graals bästa film
Juli Alexander den store
|
1918
|
April-maj Thomas Graals bästa barn
Juni-augusti Sången om den eldröda
blomman
|
1919
|
Februari-maj Herr Arnes pengar
Augusti-september Fiskebyn
27 december AB Svensk Filmindustri (SF) bildas
genom sammanslagning av AB Svenska Biografteatern och
Filmindustriaktiebolaget Skandia.
|
1920
|
23 maj SF:s nya ateljéer, Filmstaden i
Råsunda, invigs.
Juni-juli Stiller regisserar Erotikon,
film nummer två i de nya ateljéerna.
Juli-augusti Stiller spelar in Johan,
helt utanför ateljéerna vid Morjärv i Lappland.
|
1921
|
15 juli Stiller, som dittills varit rysk
medborgare, blir svensk medborgare.
Juli-september Stiller regisserar Den
landsflyktige, hans enda film för året.
|
1922
|
Januari SF driver igenom bildandet av
Svensk Filminspelning AB med Sjöström och Stiller som delägare för att
göra dem aktivt delaktiga i ansvaret för de allt högre
produktionskostnaderna.
April-juni Stiller spelar in Gunnar Hedes
saga, det nya inspelningsbolagets första film.
|
1923
|
Januari Victor Sjöström far till Amerika,
engagerad av Goldwyn Pictures i Hollywood.
Augusti Innspelningen av Gösta Berlings
saga i Stillers regi börjar. Den varar mer eller mindre oavbrutet
till månadsskiftet januari-februari 1924.
|
1924
|
Våren och sommaren Stiller får upprepade
anbud om engagemang som regissör från tyska filmbolag. Han besöker
Berlin.
Hösten Stiller får anbud från Metro-Goldwyn
att fara till Hollywood och ett preliminärt kontrakt upprättas.
Slutet av november Stiller reser med Julius
Jaenzon, Greta Garbo och Ragnar Hyltén-Cavallius till Konstantinopel
för att förbereda en filminspelning för det tyska filmbolaget Trianon.
December Trianon inställer betalningarna.
|
1925
|
Januari Stiller tillbaka i Berlin, gör
fåfänga försök att hitta ny finansiär för Konstantinopel-inspelningen.
Våren Stiller i Berlin, placerar Greta Garbo i
huvudrollen i G W Pabsts film Den glädjelösa gatan.
Försommaren Stiller i Stockholm.
Slutet av juni Stiller och Garbo reser till
Amerika för att fullfölja det preliminära avtalet med Metro-Goldwyn.
Början av juli Ankomst till New York.
Början av september Ankomst till Los Angeles.
Slutet av november Inspelningen av Garbos
första amerikanska film, Virveln, startar. Regissör Monta Bell.
November-december Stiller arbetar på
manuskriptet till Garbos nästa film, Fresterskan. Det blir
färdigt i januari 1926.
|
1926
|
Februari Inspelningen av Fresterskan
startar med Stiller som regissör. Efter några dagar ersätts han av Fred
Niblo. Brytning mellan Stiller och Metro.
Senare under våren Stiller engageras av Erich
Pommer på Paramount för att regissera Pola Negri.
Slutet av juni Inspelningen av Hotel
Imperial startar med Pola Negri i huvudrollen och Stiller som
regissör. Efter ett avbrott vid Rudolph Valentinos död avslutas
inspelningen i september.
Oktober Stiller får ett nytt kontrakt med
Paramount. Man planerar en film med Emil Jannings.
November Konflikt mellan Garbo och Metro,
varvid Metro suspenderar henne för arbetsvägran. Konflikten biläggs
först i maj 1927.
|
1927
|
Början av februari Inspelningen av Ned
med vapnen med Pola Negri och Einar Hansson startar med Stiller som
regissör. Stiller blir sjuk, Rowland V Lee ersätter honom.
Slutet av våren Inspelningen av En kvinnas
bekännelse med Pola Negri och Stiller som regissör startar. Stiller
fullföljer inspelningen, som avslutas under försommaren.
3 juni Einar Hansson omkommer vid en bilolycka
i Californien.
Juni Inspelningen av Syndens gata med
Emil Jannings startar med Stiller som regissör. Stiller blir sjuk.
Ludwig Berger övertar regiskapet. Filmen kompletteras senare av Lothar
Mendes.
Okotober Stiller har inte återfått hälsan.
Kontraktet mellan honom och Paramount upphävs, men diskussioner om
framtida engagemang förs ännu i november.
December Stiller reser tillbaka till Sverige
med ”julbåten” från Amerika.
|
1928
|
Våren Stiller vårdas under olika perioder
på sjukhus i Stockholm. Mycket långsamt förefaller han återhämta sig.
April Stiller regisserar den amerikanska
pjäsen Broadway på Oscarsteatern i Stockholm med premiär 28.4
1928.
Slutet av våren och/eller sommaren Stiller
besöker Paris för diskussioner om eventuell inspelning av en amerikansk
film i Europa.
Slutet av augusti eller början av september
Stiller tillbaka till Stockholm. Hans hälsotillstånd försämras snabbt.
Början av oktober Stiller tas in på Röda
Korsets sjukhem i Stockholm. Flera svåra operationer följer.
8 november klockan 1.15 på morgonen Stiller
avlider. Dödsorsak: varbildning i ena lungan.
12 november Stillers jordfästning. Han begravs
på Mosaiska begravningsplatsen på Norra kyrkogården i Stockholm.
|
|
Till
startsidan
|