Bioannonser ur några
dagtidningar, 1904-10
1904
Svenska Dagbladet,
den 7 februari 1904:
”Svenska odödliga teatern”, i samma stil som Franska odödliga teatern,
hvilken härom året visades å Olympia, gifver på tisdagen en
föreställning i Vetenskapsakademiens hörsal. Hr Ödmann och fruarna Anna
Petterson-Norrie och Meissner m.fl. sjunga och spela i s.k. lefvande
bilder, hvartill fotografier tagits af hoffotografen Florman härstädes.
Dessutom viades den serie kungliga kinematografbilder, som gjorde stor
lycka å kronprinsessans julmarknad.
Dagens Nyheter, den 10 februari 1904:
”Svenska odödliga teatern” förlustade på tisdagsaftonen en tämligen
talrik publik i Vetenskapsakademiens hörsal. Programmets första och
största afdelning bestod af vällyckade kinematografbilder, där både
vårt och andra länders konungahus agerade vid utställningar, jubileer
m.m. Därpå följde det som väl egentligen gifvit namnet åt
prestationerna: den odödliga teatern. Det var en kombination af
fonograf och kinematograf. Man såg och hörde scener ur en del populära
pjäser, såsom ”Värmlänningarna”, ”Geishan”, ”Sköna Helena” m.m.
Dessutom fick man se en tjurfäktningsscen samt åtskilliga skämtnummer.
Äfven om en del af bilderna kunde ha varit en smula bättre bibehållna,
var publiken dock nöjd och applåderade energiskt.
|

1904
1904
Klicka här om du vill se
programblad och stolpaffischer från 1904.

1905
1905
1905

1905

1905

1905
1905
1905
1905
1905
1905
1906
1906
1906
1906
1906
1906
1906
1906

1906
1906

1906
1906
Göteborg, 1906
Här kan du läsa
om Montgomerys apparat.
1907
1907
1908
Annons på Svenska Dagbladets förstasida den 28 april 1908

1908
1908

1908
1908
1908
1908
1908
1908
1908
Göteborg 1908
1908
Kalmar, 1908
1909
1909
1909
1909
1909
Några rader ur
Kinematografens utvecklingsmöjligheter till full teatermässighet.
Göteborgs Aftonpost, den 26 januari 1909
(…)
Kinematograferna gifva ju nu aldrig annat än stumma bilder, ty
flerfaldiga försök (äfven här i staden) ha ju visat, att
kinematografens förbindelse med tal- och sångupprepningsmaskiner icke
är någon framgång. Men det är tydligt, att om endast en ringa grad af
förslagenhet och företagsamhet från sceniskt bildade personers sida
kunde komma kinematografen till hjälp, så skulle det icke vara någon
stor svårighet att gifva tillfredställande ”talande” bilder utan
användning af de misslyckade mekaniska anordningarna, ty de till
bildernas personlighet hörande rollerna kunde mycket väl talas fram af
t.ex. skådespelare, som ifrån sina platser (t.ex. bakom ljusväggen)
följer skådespelets fortskridning på bilden och som förut öfvat in sig
att exakt inpassa sina repliker och anföranden till bildernas rörelser
och mimik. Det är troligt, att sådana uppläsare skulle kunna förvärfva
sin en stor förmåga i att illusionera sitt auditorium genom en i hög
grad uppdriven färdighet att låta talet motsvara bilderna.
Filmsfabrikerna finge naturligtvis anpassa sig efter detta, och af
språkliga orsaker och annat kunde det ju då blifva händelsen, att icke
alla utländska på så sätt ”talande” bilder skulle vara användbara för
oss utan att vi finge en ordentlig första första klassens
filmsfotografiscen i Sverige.
Det må icke förnekas, att man redan nu t.o.m. här i Göteborg fått se
åtskilliga i konstnärligt avseende rätt högt stående kinematografiska
bilder, men de ha ju alla haft det felet, att de varit stumma, och i
hur oerhörd grad detta förrycker skallskall man först då kunna erfara,
när en gång bilderna tala med mänsklig röst.
|
1909
1909
1909
1909

1909
1909
1909
1909
1909
1909
1909
1909
1909
1909
1909
1909
1910

1910
1910
1910
1910
1910

1910
1910
1910
1910
1910
1910
1910
1910
1910

1910
1910
1910

1910
1910
1910
1910
1910

1910
1910
1910
Klicka här om du vill se
programblad och stolpaffischer från 1910.
|
|