Demonstration av en modern biografmusikanläggning.
Tidskriften Radio och grammofon nr 19, 1929
Genom
välvilligt tillmötesgående från Nordiska Polyphon A/B har en av våra
medarbetare fått tillfälle att närvara vid den på Sturebiografen i
Stockholm nyligen hållen demonstration av en grammofonanläggning för
biografmusik. Till densamma voro ett flertal såväl fackmän som
biografägare inbjudna. Man körde igenom några akter av ”Hans engelska
fru”, en film, där de talrikt växlande motiven gåvo rika tillfällen
till studium av grammofonsystemets anpassningsförmåga.
Apparaturen
är typisk för den moderna biogrammofonen, där den beledsagande musiken
är inspelad på en serie grammofonplattor, varför en kortfattad
beskrivning torde vara på sin plats.
Själva
grammofonen utgöres av en stor möbel, liknande ett större skrivbord,
försett med trenne i rad liggande skrivtallrikar, var och en utrustad
med tonarm, pickup, volymkontroll m. m. Varje skrivtallrik är monterad
direkt på axeln till en långsamtgående Polyfar motor, för vilken en
strömbrytare monterats intill resp. skivtallrik. Man kan således efter
behag låta vilken som helst av dessa rotera. Med tillhjälp av
hastighetsregulatorer kan den önskade rotationshastigheten inställas
för varje skiva, vilket kanske icke är av så stor betydelse för
inreglerandet av tonhöjden som fastmera för anpassningen av
spelhastigheten efter filmremsans hastighet, varom mera nedan.
Pickup-ledningarna gå via omkopplare ned till förstärkaren, vilken är
inrymd i den sekretärliknande möbelns innandöme. Förstärkaren som är
starkt överdimensionerad (vid normal ljudstyrka är endast halva
volymkontrollen påvriden) är utrustad med Telefunkens 20 watts slutrör.
Den matar med lätthet ett tiotal dynamiska högtalare, men i
Sturebiografen hava endast tvenne uppmonterats, men dessa äro också av
en ovanligt stor typ (modell Rice-Kellogg). De äro försedda med plana
ljudskärmar om ungefär 2 kvm yta, som placerats i var sin ände av
orkesterdiket, alltså strax framför duken. De förmå fullständigt fylla
lokalen, vilken visserligen ej är bland de allra största, men full
ljudstyrka kommer heller aldrig till användning. En för alla
radiointresserade betydelsefull fråga är ljudkvaliteten. Man måste
medge, att denna här var fullt tillfredsställande, vilket ej är litet
sagt, med hänsyn till att radiogrammofonanläggningar ofta nog .lämna
mycket övrigt att önska just i detta avseende. Reproduktionen skall
vara så förstklassig, att illusionen av en fulltalig orkester från
salongen endast skall kunna jävas av en blick på det tomma
orkesterdiket.
Det som torde intressera läsaren
mest är emellertid sambandet filmremsa-grammofonförstärkare samt hur
synkroniseringsproblemet blivit löst.
Den tyske
”maskinisten” demonstrerar och förklarar välvilligt den komplicerade
apparaten. Framför sig har han, precis som dirigenten framför sin
orkester, ett partitur över den film som skall förevisas, i detta fall
”Seine englische Frau”. Detta partitur, som i god belysning står
uppställt på ett notställ, placerat bakom skrivtallrikarna, har längst
till vänster en i filmmeter graderad skala. Jämsides med denna löpa
trenne kolumner, märkta 1, 2 och 3, en för varje skrivtallrik. I dessa
stå med bläck de olika grammofonskivornas nummer inskrivna vart och ett
svarande mot och i jämnhöjd med de siffror, som angiva ett visst rullat
antal filmmeter.
Synkroniseringen åstadkommes
mycket enkelt. På biografmaskinen har placerats en ”filmmeter-räknare”,
d. v. s. en varvräknare, graderad i filmmeter. Från denna överföras på
elektrisk väg i form av strömimpulser siffrorna till ett framför
”maskinisten” monterat instrument, på vilket denne med lätthet kan se,
huru många meter film som rullats. Maskinisten får nu t. ex. först en
signal, att filmen börjar vevas (filmregistratorn startar med ett
knäpp) och sätter då omedelbart i gång med den första skivan, n:r 605.
Han ser nu på partituret att efter t. ex. 25 m. denna skiva skall
utbytas mot en annan, n:r 606. Denna ligger redan på skivtallrik n:r 2,
och genom en enkel manövrering föras förstärkarens ingångskontakter
över till denna skivas, pickup. — För publiken ter sig det hela såsom
en scenväxling, där samtidigt och på ett ögonblick musiken går över
från en seriös aria, till en i crescendo excellerande foxtrot. Den
tredje skivtallriken användes för åstadkommande av ljudeffekter och
arbetar på sätt och vis oberoende av de båda övriga. På partituret står
i kolumn 1 mitt framför den siffra som angiver att exempelvis 360 m av
filmen rullats, skivnumret 982. Men litet längre ned, t. ex. mitt
framför filmmetersiffran 385, står i kolumn 3 ”Platta n:r 39, 2 cm från
kanten”. Maskinisten sätter ned pickup-nålen 2 cm från kanten just då
registratorn visar på 385. Hela tiden pågår musik från första
skivtallriken, men nu ombesörjer tallrik 3 en serie ljudeffekter,
”överlagrade” på musiken, t.ex. ett frustande lokomotiv, regn och
åskskrällar eller dylikt. Med tillhjälp av volymkontrollen kan vilket
som helst, musiken eller ljudeffekterna fås att dominera.
Givetvis
ställer detta precisionsmässiga skivutbyte stora krav på mannen bakom
skivtallrikarna. Det ligger nära till hands att betvivla möjligheten
för uppnåendet av synkronism. Men den importerade maskinisten kommer
alla våra tvivel på skam. På duken ser man exempelvis hur pianisten
slår sig ned vid pianot, slår några prövande ackord, och så löper
fingrarna, — och man hör schlagermelodien, exakt, precis och i takt med
handens anslag.
Dylik synkronism mellan rörelse
och ljud uppnås ju med lätthet vid de tonfilmssystem, där ljudet
emanerar från en jämte filmremsan framlöpande ”ljudremsa”. Här måste
ljud och rörelse stämma överens — just den stora styrkan hos detta
system. Striden står skarpare än vad man kanske tror mellan dessa båda
system, men om man får anse Polyphonbolagets demonstration vara en
exponent för de moderna biogrammofonerna, så måste man säga, att dessa
hava en mission att fylla på alla våra ”stumma” biografer. Tonfilmen är
utan tvivel överlägsen, men den ligger utom räckhåll för de flesta.
Grammofonanläggningarna äro däremot relativt billiga och kunna ju i
enklaste fall endast utgöras av en orkestern ersättande vanlig
radiogrammofon, men nu komma vi in på vad de stackars biografmusikerna
skola taga sig till, och detta är en annan historia.
H. S-n.
|