Magnetisk
ljudupptagning för rundradiobruk
Av civilingenjör J. von Utfall
Ur Radio och radioamatören, nr 3-4 och 7 – 1936
Ljudupptagningar
äro av stor betydelse som hjälpmedel vid utarbetandet av ett gott
radioprogram. Man har möjlighet att förflytta händelser en godtycklig
tid, d.v.s. man har tillgång till vad man skulle kunna kalla en
ljudackumulator. I Tyskland och England sändas ibland hela
programavsnitt på reproducerad väg, särskilt på dygnets sena timmar, då
det är svårt att få artister. Man spelar då in hela programmet på dagen
och på de tider då konstnärerna äro lediga från sina film- eller
teaterrepetitioner. Programmet ligger sedan fixt och färdigt att spelas
upp på utsatt tid. De tekniska medel man hittills haft till sitt
förfogande äro av tre slag.
1) Mjuka vaxplattor, då det gäller en upptagning som skall spelas upp
endast en gång och ej avses att bevaras.
2)
Hårda, svarta schellackplattor, som äro kopior av de ovannämnda
vaxplattorna. Dessa plattor äro de i handeln förekommande vanliga
grammofonskivorna. De få, genom att de kunna tillverkas i obegränsat
antal, en nästan obegränsad hållbarhet för arkivändamål, men processen
att från vax göra hårda skivor blir dyrbar, då skivorna vid
rundradiobruk icke säljas i stort antal.
3)
Gelatinskivor eller med cellulosalack överdragna skivor användas, då
man omedelbart önskar spela upp en gjord inspelning och då man fordrar
en större hållbarhet än hos vaxplattan. Denna skivsort lämnar en något
sämre kvalitet än de ovanstående men är i stället vida billigare. Då de
äro tunna, lätta och relativt hållbara lämpa de sig väl för arkivering.
Alla
dessa skivor användas av Radiotjänst. De två förstnämnda slagen, på
grund av sin goda kvalitet, för musik och sång, den sistnämnda för
reportage och intervjuer.
På varje skiva kan endast
inspelas ett fåtal minuter, men Radiotjänsts grammofonbord äro försedda
med två skivtallrikar och en överkopplingsanordning, med vilken tränad
personal lätt kan spela skiva efter skiva utan hörbar paus.
Vid
sidan av dessa skivor har Radiotjänst nu också fått en ny anordning för
ljudupptagning. Denna apparat kan liknas vid en tonfilmskamera så
tillvida att ljudet inspelas på ett band av sådan längd att en halv
timmes oavbrutet program kan upptagas. Den skiljer sig från tonkameran
däruti att sedan bandet spolats tillbaka kan detsamma genast återge det
inspelade programmet utan någon framkallningsprocedur. Ljudet upptages
på magnetisk väg på ett 3.000 m. långt stålband, vars bredd är 3 mm,
och tjocklek 0,08 mm. Bandet är uppspolat på rullar c:a 60 cm i
diameter. Samma stålband kan användas ett obegränsat antal gånger genom
att ett redan inspelat program på magnetisk väg också kan utplånas. Man
kan även spela upp ett inspelat musikstycke praktiskt taget hur många
gånger som helst utan kvalitetsförsämring. Däremot lämpar sig en sådan
magnetisk inspelning knappast för arkivändamål, ty priset på en
stålbandsrulle är c:a 300 kronor. Önskar man trots detta bevara en
rulle, möter detta inte något hinder ur teknisk synpunkt; vad man
hittills har kunnat iakttaga behåller nämligen stålbandet sin magnetism
oförändrad i flera år.
Man har för radiobruk
kalkylerat med ljudupptagning även på optisk väg, alltså vanlig
tonfilm, men sådan film måste ju framkallas och torkas innan
uppspelning kan äga rum. Dessutom kan på ett filmband endast en
inspelning göras, och sedan denna använts i program måste filmrullen
arkiveras eller kasseras. För rundradiobruk har det visat sig, att
denna metod trots att smalaste film använts blir ganska dyrbar. En
fördel framför stålbandet har dock tonfilmen — man kan klippa och
skarva ihop filmen godtyckligt och sålunda lätt stuva om de gjorda
upptagningarna. Detta är vid stålbandet uteslutet, dels beroende på att
det är omöjligt att på ett stålband se det inspelade ljudet, dels att
det är mycket svårt att göra en hållfast och ljudlös skarv.
Stålbandmaskiner
tillverkas av flera firmor bland annat av C. Lorenz A. G. Berlin.
Lorenz' maskiner äro byggda i koffertform så att de lätt kunna
transporteras eller monteras i bilar för reportagebruk. Marconi Works,
Chelmsford, England, tillverkar större maskiner avsedda för stationär
drift.

Marconi-Stille stålbandmaskin
Mekaniskt
sett liknar alla dessa maskiner närmast trådspolnings- eller
lindningsmaskiner. Motorer, regleringsmotstånd, kopplingsanordningar,
trissor och ledskenor för stålbandet ta det mesta utrymmet i anspråk.
Det är endast de små fyrkantiga bitarna [maskinens tonhuvuden] överst
på bilden ovan som utgöra maskinens ljudtekniska delar; här omformas
sålunda de från förstärkare kommande elektriska impulserna till
magnetiska. Fig. nedan visar stålbandets väg genom
Marconi-Stille-maskinen. Stålbandet reglerar självt av- och
upplindningshastigheten genom att det får gå i slingor, som påverka
elektriska kontakter, vilka i sin tur påverka drivmotorernas hastighet.

Principiell beskrivning av
bandets väg
genom en Marconi-Stille stålbandmaskin.
Stålbandet
är av svensk tillverkning. Det är krom- och wolframlegerat, härdat och
polerat. Ett nytt exempel på svensk stålframställningskonsts
överlägsenhet är att endast detta band användes såväl i Tyskland som
England.
Bandet löper med 3.000 m på 30 min., sålunda 100 m/min. d. v. s. 1,67
m/sek.
[...]
Vid
inspelningen genomlöper stålbandet först ett mättningshuvud, i vilket
alla på bandet befintliga magnetiska variationer utjämnas. Då bandet
lämnat mättningshuvudet kommer det in i inspelningshuvudet, där det
dels förmagnetiseras och dels påtryckes växelmagnetiseringen från
talströmmen. Bandet lämnar sålunda inspelningshuvudet med en längs
bandet växlande remanens.

Då
bandet nu är inspelat, d. v. s. magnetiserat på ovanstående sätt
inlöper det i uppspelningshuvudet, där den gjorda inspelningen c:a 0,2
sek. senare kan avlyssnas. Man har sålunda möjlighet att jämföra det
reproducerade ljudet med originalet under pågående inspelning; den
lilla eftersläpningen i tid har ingen betydelse för kontrollen.
Om överkoppling från original till reproduktion sker vid tal, låter det
som om talaren stammade.
[...]
Vid
omsorgsfull inställning av kärnorna [tonhuvuden] och riktig
frekvenskurva på förstärkaren kan en rätlinjig stålbandsåtergivning ske
inom frekvensområdet 50—6000 p/s, ett resultat som uppnäs endast på de
bästa grammofonskivor.
Till sist skall framhållas
stålbandets stora fördel inom reproduktionstekniken, maskiner av detta
slag tåla skakning till skillnad frän grammofoninspelningsapparater,
även under inspelning, vilket gör att inspelning kan göras i bilar och
tåg som äro i gång. Man kan sålunda göra reportage från en biltävling
genom att låta reportern åka med på banan i ljudbilen.
Artikeln är något förkortad.
|
|
Moderna
telegrafoner
Ur Populär radio, Nr 1 – 1937
Den
princip som ligger till grund för telegrafonen är synnerligen enkel. Om
ett stålband med jämn hastighet föres mellan polerna på en med likström
matad elektromagnet, utsattes bandet för en magnetisering av bestämd
styrka och riktning. Om ena magnetpolen sålunda är en nordpol, blir
bandet sydmagnetiskt på den häråt vända sidan och nordmagnetiskt på den
andra. Anslutes elektromagneten därefter till en mikrofon, så
ommagnetiseras bandet i takt med den pulserande mikrofonströmmen,
varvid de intalade orden ”nedskrivas” med osynlig magnetisk ljudskrift.
Om
man sedan spolar om bandet och ånyo för det förbi magnetpolerna,
erhållas i lindningarna samma strömvariationer som framkallade
magnetismen i bandet. För att reproducera orden behöver man endast
förbinda elektromagneten med en hörtelefon.
I fig.
nedan visas en transportabel telegrafon av senaste modell. Den är
speciellt avsedd för reportagebruk och består av en större koffert, i
vilken finnes dels en lågfrekvensförstärkare, dels en elektromotor, som
driver bandet med konstant hastighet förbi magnetpolerna. Stålbandet,
som har en bredd av 3 mm och en tjocklek av 0,08 mm, är tillverkat
av fullkomligt homogent material och praktiskt taget okänsligt för fukt
och värme. Det är upprullat på tvenne utbytbara trummor, vilka
innehålla ca 1.200 meter band. ”Ståltonmaskiner” av den beskrivna typen
användas inom rundradion bl. a. för ”konservering” av sådana evenemang
— intervjuer, aktuella reportage etc. — vilka äga rum på en för
radiosändning olämplig tid.

Lorenz stålbandmaskin
|
|
En
bandspelare med format
Av Carl-Gunnar Åhlén
Ur Musikrevy, nummer 6 – 1972
I
artikeln berättar Carl-Gunnar Åhlén, som är Ljudtekniska sällskapets
ordförande, att Sveriges Radio hittat 250 stålband i olika förråd och
att man nu arbetar med att försöka kopiera dessa till ett modernare
format. Carl-Gunnar Åhlén fortsätter med att beskriva stålbandstekniken:
”Filmproducenten
Ludwig Blattner köpte rättigheterna [till Curt Stilles stålbandsapparat
från 1930] och lyckades sälja två exemplar av Blattnerphonen till BBC.
Den var bullrig och obekväm eftersom hastigheten måste övervakas för
hand. Drivkällan var en likströmsmotor och varje sekund slukade den
1,85 meter 6 mm stålband. Men speltiden var hela 20 minuter och BBC
fann snart att apparaten kunde användas till mer än regionalprogram i
London. 1932 började man sända tvåtimmars program flera gånger dagligen
riktade till olika delar av imperiet. På begäran framställde British
Blattnerphone Company en ny modell med 30 minuter speltid,
växelströmsmotor och avpassad för 3 mm stålband. Nu fick BBC blodad
tand och beställde ytterligare en modell, som nu arbetades fram i
samarbete mellan BBC och Marconi (Marconi’s Wireless Telegraph Company
köpte Blattnerphone). År 1934 installerades 6 stycken
Marconi-Stille-maskiner i BBC:s Maida Valde-studio. Ytterligare ett par
byggdes under kriget.
Få radiostationer hade råd med
denna lyx. 800 kg-klossen kostade c:a 75 000 kronor – omräknat i
våra dagars penningvärde [1972] ungefär motsvarande den första
generationens videobandspelare. Marconi-Stille-maskiner fanns i Canada,
Australien, Polen och Sverige, som köpte tre stycken, en varje år
1936-38.
Även Lorenz AG saluförde en liknande konstruktion, som
dock saknade den engelska modellens geniala upplindningssystem.
Stålbandet
drevs med en hastighet av 1,5 meter/sekund av en kraftig
växelströmsmotor med tung svängmassa. Återspolningen skedde med 3,0
m/s. Svajet blev obetydligt genom att bandspolarna drevs oberoende av
varandra med varsin spolmotor. Bandet låg aldrig spänt utan matades med
lösa slingor in i ett glasfack försett med kontaktbleck. Blev slingan
för stor genom att spolmotorn gick för långsamt, nuddades blecket av
stålbandet, ett relä slog till och motorn fick en extra skjuts. Ett
snillrikt balanssystem, som först på sistone åter kommit tillbaka i
bandspelarkonstruktionerna!”
[...]
”Att
skarva stålband är ingen lätt procedur. AGA tillverkade ett särskilt
svetsaggregat för detta ändamål. Bandändarna måste läggas omlott med
ytterligare en stump stålband på var sida. Med punktsvets gjordes åtta
punkter, de lösa bandändarna revs loss och upphöjningarna filades
mödosamt bort. Det hela tog c:a 2 timmar och bandet var sedan en skräck
för alla tekniker. Skarven blev inte ljudlös och vad värre var –
upphöjningen skadade inspelnings- och avspelningshuvudena.
Originalhuvudena
hade hål för lösa s.k. ’polpisar’ (efter engelskans piece) som var
långsmala metallblad med en vass egg. Polpisarna trycktes mot bandet av
en fjäder som kunde regleras med en skruv. En av radions
stålbandspionjärer, Sture Palmér, berättar att teknikerna med svartsjuk
äganderättskänsla bevakade sina utvalda polpisar och bar dem i
plånböckerna.
Stålbandet magnetiserades från båda
sidor men avspelades från ovansidan. Det fanns alltid dubbla
uppsättningar av magnethuvuden, som snabbt kunde svitschas om. Banden
avmagnetiserades av ett likströmshuvud.
Modellen från
1934 förändrades aldrig, men teknikerna här i Sverige experimenterade
mycket med att höja ljudkvaliteten t.ex. genom att kräva bättre band.
Leverantör var Munksund. [Artikelförfattaren avser förmodligen Uddeholm
Strip Steel i Munkfors. Deras stora artikel var rakblad.] Banden
levererades på lättmetallspolar, hade 2 700 meters längd och en
tjocklek av 0,08 mm och vägde c:a 15 kg. Tekniska data överträffade
överlägset den tidens lackskivor, som hade ett frekvensområde på högst
5 000 Hz. Banden uppvisade mindre än 1 % total distorsion, ±2 dB
mellan 100 och 7 000 Hz men hade sannolikt ett ännu större omfång.
Dynamiken var c:a 40 dB.
De dyra stålbanden var
avsedda att användas om och om igen – som regel användes radions
stålbandsmaskiner minst en gång om dagen. Betydande dokument kunde
bevaras genom att inspelningarna fördes över till lackskivor. Men när
Frankrike föll för tyskarna 1940 upphörde importen av franska
lackskivor, som var de bästa. Radion måste snåla med sitt lilla lager.
Det är alltså av storpolitiska skäl som så förhållandevis lite finns
bevarat av musik och teater från tiden 1941-47.”
|
|
Stålband
1930 - Den tyske uppfinnaren Kurt Stille behöver
stålband till BBC:s Blattnerphone och kontakter Uddeholm AB.
1931
- Uddeholm AB börjar tillverka ett specialstål, lämpligt för
tillverkning av stålband för magnetisk ljudinspelning. Stålbanden
tillverkas i 1000-meters längder, 80 µm tjocka och 6 eller 3 mm breda.
Dessa svetsades samman till 2700 meters rullar, som ger 30 minuters
inspelningstid.
Sammanlagt sålde Uddeholm omkring
700 stålbandrullar mellan 1931 och 1950, och de användes till BBC:s
Blattnerphone, Lorenz Stahltone och Marconi-Stilles stålbandspelare.
1936
- Sandviken AB börjar sälja stålband. Radiotjänst testar dem till sina
Marconi-Stille-maskiner, men beslutar sig för att fortsätta använda
Uddeholms stålband.
Vid slutet av 30-talet blir Sandviken AB huvudleverantör av stålband
till Lorenz Stahltone-Bandmaschine.
Källa: Magnetic Recording — The first 100 Years
Redigerad av Eric D. Daniel, C. Denis Mee och Mark H. Clark
IEEE Press
ISBN 0-7803-4709-9
|
|
Här finns
mer att läsa om Blattnerphone,
Marconi-Stille - 1, Marconi-Stille - 2 och Philips-Miller. |
|

Radiotjänst 1938.
|
|
Till
startsidan |
|