Det var bara
Europa Film, Svensk Filmindustri och
kanske Sandrew som
hade båglampor och omformare. Varken
Metronome eller andra
småateljéer hade sådan belysningsutrustning.
Europa Film hade en stor omformare som kallades ”Pinnharven”. Den
sköttes av en liten tunn elektriker vid namn Rikard Lindström,
som alltid bar brun
basker. Han fanns på Europa Film
när jag var liten grabb, 1936-37. Han fanns där även när jag började
1948 och han avslutade sitt liv på Europa Film i slutet på 60-talet.
”Pinnharven” drev stora båglampor med en frontdiameter på cirka 1,3
meter. Fronten var försedd med planglas i decimeterbreda
remsor. Det plana glaset skyddade ögonen mot UV-strålning och gjorde
att man
fick skarpa skuggor. Lampor med fresnellins gav
alltid mjuka skuggor.

Båglampa av äldre typ med planglas över fronten.
Det här exemplaret har 110 cm frontdiameter
och är sålt av Kandem Electrical Ltd i England.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet
(Kandem var ett varumärke för lampor tillverkade av
Körting &
Mathiesen AG i Leipzig.)
Europa Film hade även en mindre omformare monterad på en otroligt
gammal lastbil, nästan T-Ford. Aggregatet väsnades något alldeles
kolossalt
och fick alltid stå långt bort från inspelningsplatsen, med långa
kabeldragningar som följd. Omformaren levererade en likspänning på 120
volt, så när vi
använde vanliga 2:or och 5:or blev vi tvungna att byta 120 volts
glödlampor.
Sista gången som ”Pinnharven” användes på Europa Film var 1958 till
filmen ”Fröken April”, som Karl-Erik Alberts fotograferade och Göran
Gentele regisserade.
Svensk Filmindustri var först med att köpa s.k. Brutar, med elaggregat
stora som godsvagnar. Men de var tysta och kunde stå vid sidan av
inspelningsplatsen. Europa Film kom efter, tror i början på 60-talet.

225 amperes båglampa, tillverkad av Mole-Richardson.
Modellen kallas ”Brute”.

Båglampans bakpanel.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet

Barlast till Mole-Richardsons Brute.
Europa Film hade två stycken Brutar på 225 ampere och två stycken på
120 ampere.
Dessutom hade vi ett flertal rektangulära kolbågslampor som stod
på golvet och användes för att belysa fonder och rundhorisonter.
Dessa lampor
hade fyra fingertjocka kol. Ingen fick gå framför lamporna utan
solglasögon på grund av stark UV-strålning. De hade nämligen
inget planglas till skydd. Men det blev en fin blå färg på fonderna.
När jag började springa på Europa Film på 30-talet
var alla elkontakter till 2 och 5 kW lampor gjorda av trä. Dessa
kallades
för knubb, var svartmålade och hade kraftiga
mässingsstift. Kontakterna var ungefär 7 cm breda, 3,5 cm tjocka och
10 cm
långa, och de hade påmålade siffror. En dubbelkontakt kallades för
dubbelknubb. Dessa träkontakter brann ofta.
10 kW-lampor och trefaskontakter i metall fick vi först på 50-talet.
Det här är en bakombild från inspelningen av ”
Av hjärtans lust” (1960).
Filmen gjordes efter en pjäs av Karl Ragnar Gierow och regisserades av
Rolf Husberg. I huvudrollerna fanns Jarl Kulle, Margita Ahlin och Edvin
Adolphson.
Längst till vänster står en kolbrute som passas av en elektriker.
Lampan hade ett halmgult filter. Jag använde alltid ett sådant filter
på kolspottarna när jag hade färgfilm i kameran.
De som sitter på rad i bakgrunden är Rolf Husberg, sedan jag,
därefter Margita Ahlin. Scriptan är Inga-Lisa Britz med en
Polaroidkamera vid sina fötter. B-fotografen är Curt Persson. Längst ut
till höger el-pojken Uffe Björk.
Kameran är en Debrie Super-Parvo. Den använde jag även till Edvard
Persons sista film, ”Där möllorna gå …”, som spelades in 1956.
Samma kamera bör ha använts även till Edvard Persson-filmen ”Blå
himmel” (1955). Den fotograferades i färg av Karl-Erik Alberts och
regisserades av Georg Årlin. Färgfilmen på den tiden var väldigt
okänslig för ljus så det var ungefär som att filma på perforerad
svångrem.
På äldre Debrie-kameror tittade fotografen på motivet
genom filmen, när kameran rullade.
Men det fungerar bara när man filmade svartvitt eftersom den svartvita
filmen var aningen genomskinlig. Färgfilmen, däremot, var helt
ogenomskinlig och tvingade fotografen att istället använda sidsökare,
om kameran saknade reflexsökare.
Någon gång mellan 1955-60 skickades min gamla Debrie-kamera till
Danmark för att bli ombyggd och få spegelreflexsökare. Stor glädje när
den kom tillbaka, och mitt 50 mm-objektiv fungerade alldeles perfekt.
Bytte till
35 mm-objektivet och såg en vinjettering i vänster kant vid oändligt.
Men fenomenet försvann när skärpan stod på c:a 2-3 meter. Mitt 28
mm-objektiv vinjetterade en tredjedel av bilden vid oändligt, men bara
lite grann på 1 meter. Så den glädjen blev kortvarig. Efter att ha
blivit ombyggd behövde kameran helt klart repareras.
Här en bild från inspelningen av ”
Är du inte riktigt klok?”
(1964).
Till vänster sitter Gunnel Lindblom och mitt emot henne Tor Isedal. Jag
står bakom Europa Films Debrie-kamera med reflexsökare. Jörgen
Hasselblad håller mikrofonbommen. Intill kameran sitter regissören
Yngve Gamlin
och sminkösen Tina Johansson. Mannen som står med ryggen mot
kameran är Kalle Boman. Längst till höger brinner Europa Films
kolbrutar.
Utan halmfilter den här gången eftersom filmen var svartvit.

Stumarri.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet
När Europa Film avskedade delar av sin studiopersonal i
oktober 1971, för att istället vid behov anställa
frilansfolk, sålde man alla sina kameror, bland annat fyra
Arriflexer (stumarri). Dessa hade 120
graders sektor, så exponeringstiden vid 24 b/sek blev 1/72 sek.
Kamerorna hade både reglad- och variabel
motor och var
förstås försedda med pilottongivare. Vi hade även en Arri 2C HS som
gick att köra 80 b/sek.
Stumkamerornas pilottongivare var konstruerade av en finmekaniker som
hade sin verkstad först på Hagagatan i Stockholm, därefter på
Östervägen i Råsunda.
Hans namn var Calle Hellstrand.
Till Arriflex-kamerorna hade vi två blimpar av den lilla, äldre typen.
Den första köpte Europa Film, den andra kom via filmfotografen Sven
Thermænius. En större blimp, modell 120S, följde med Åke Falk till
Europa Film någon gång på 60-talet.

Äldre blimp till Arriflex.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet

120S-blimp.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet
Bland objektiven till Arrikamerorna minns jag speciellt två stycken
Angenieux
zoomar, 25-250 mm, med en frontförlängning för Arri 120S. Vi hade
också en Fern-Kilar 600 mm, med optisk bänk, samt en 90 mm Makro-Kilar
1:2,8.
Europa Film avyttrade även fyra äldre Debrie
Super-Parvo,
modellen för
svartvit film. Dessutom en ombyggd modell, en
Super-Parvo
med
spegelreflexsökare. Samt två stycken stum-Debriekameror som från
början
var
handvevade men med tiden försetts med batteridrivna motorer.
Här en bild på Europa Films Super-Parvo med reflexsökare. Kameran var
från början frostlackad med svart färg, men målades grå i
samband med
en renovering.
Med 300 meter film i kameran
vägde den omkring 70-80 kg. Tre man gick åt för att få upp den på ett
stativ i
ögonhöjd.
Kameran på bilden vilar på ett Vinten-huvud, som är monterat på en
hembyggd
nivellör som gör det möjligt att få kameran i exakt våg.
Det finns två, små, blanka och u-formade hållare på kamerans sida. I
den vänstra sköt man in ett kort för att anteckna skärpelägen,
i den högra ett så kallat scenkort där scennummer och antal
tagningar antecknades.
Den svarta ratten längst ner till vänster är ett lås för front och
sidodörr. Ovanför den sitter ett litet fönster och innanför det kunde
B-fotografen se objektivets skärpeskala.

Från Europa Films inspelningen av ”Biljett till paradiset” (1962).
Regissör: Arne Mattsson. Fotograf: Tony Forsberg.
Kameran är en Debrie Super-Parvo med reflexsökare.
Stillbild: Harry Kampf.
Här är Debrie-kamerans front uppfälld, och ena sidodörr utfälld.
Man ser kamerans
mottagarkassett för 300 meter film. Avlämnarkassetten sitter på andra
sidan.
Kamerans inre. I den utsvängda delen till vänster sitter
objektivet och den
roterande spegeln. Sektorn är omställbar mellan 25 och 180°.
Mottagarkassettens kortsida syns längst ut till höger.
Till varje Debrie-kamera fanns ett antal objektiv från 28 mm till 75
mm,
eller från 18 mm till 75 mm. En av Europa Films kameror hade även ett
på 100 mm. Objektivet skiftades genom att man öppnade
kamerans frontfönster.
Till alla kameror fanns rör med skärpeskalor. Varje objektiv
hade sin egen skala. För att byta skärpeskala fick kamerans front
fällas
upp och
skalan fästas på objektivfattningens yttre ring. Kamerans skärpeskala
syns vid den röda pilen ovan. Den är 2 cm bred
och omkring 40 cm lång.
Här ser vi kameran bakifrån. Överst syns bärhandtaget med ett litet
vattenpass.
Den stora svarta ratten med skala, till vänster under handtaget,
är till för
skärpeinställningen.
Till höger om skärperatten sitter en liten kontakt som ger synksignal
och används när
man vill att kameran ska gå synkront med en projektor vid
bakprojektion.
Under den kontakten sitter en ratt med en röd, utbytbar
skiva. Det är bländarskalan. En skiva för varje
objektiv. Röda för objektiv med T-stopp och svarta för de med F-stopp.
I
mitten är sökaren monterad. Strax nedanför och till vänster om den
finns en rund öppning där man
ser hur många meter film som körts. Intill sitter en lampa som belyser
siffrorna. Med en liten ratt alldeles under sökaren kan räkneverket
nollställas.
Till höger om sökaren syns en annan rund öppning med lamphållare. Där
innanför sitter en tachometer som visar kamerans
hastighet (bilder/sekund).
Innanför den stora, blanka ratten, längst
ner i mitten, sitter kamerans motor.
Genom att trycka in ratten och vrida på den kan fotografen
mata fram spegeln för hand och på det viset få fri sikt genom sökaren.
Till höger om den blanka ratten har vi start- och stoppknapparna, en
konstruktion som Calle Hellstrand stod för. Den runda genomskinliga
burken ovanför knapparna är ett relä. Den lilla svarta hyllan längst
ned döljer en kondensator som hör till start- och stoppfunktionen.
Med den svarta ratten nederst på kamerans högra sida (den sitter långt
fram), låser man fronten och sidodörren. Det finns en låsratt även på
vänster sida.
Den lilla knappen strax ovanför den högra låsratten är en stans,
som är till för att göra ett jack i kanten på filmen så att
laboratoriepersonalen skulle veta var de kan riva av den. Möjligheten
var viktig på den tiden då man framkallade på
ram, som ju bara kunde ta 60 meter film. Men jag har aldrig under mina
år i
branschen
(1948-97) varit med om att använda stansen.
Novado.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet
Europa Film hade även en Novado. Och en
Wall-kamera med Baltar-objektiv, det
finaste som fanns på den tiden. Kameran hade dubbla stoppgripare och
var tillverkad av John M. Wall Inc. i USA i USA. Den hade köpts däröver
1946 av
filmfotografen
Bertil Palmgren under inspelningen av Edvard
Persson-filmen ”Jens
Månsson i Amerika”.
Vi hade förstås även några 16 mm kameror. Två stycken Cine
Kodak
Special, som båda var utrustade med 60-meterskassetter och hade två
fast
objektiv.
Den ena kameran var ombyggd för att vara monterad i en hembyggd blimp.
Jag
gjorde en produktion med den kameran, en dokumentär om Eyvind
Johnson i hans hus i Saltsjöbaden.

Cine Kodak Special.
Dessutom hade vi en Arriflex 16ST med fyra fast objektiv, 10 mm, 16 mm,
25 mm och 8 mm, samt ett zoomobjektiv, Angenieux 12-120 mm.
Till den kameran hörde en glasfiberblimp, två stycken
120-meterskassetter, högt och lågt stativ samt ett litet gyrohuvud.

Arris glasfiberblimp till 16M och 16ST.
Vår första stillbildskamera var byggd av trä och avsedd för 12,5x16 cm
bladfilm. Den använde jag under mina första år som B-foto. Så småningom
skaffade vi en Rolleiflex. Det blev enklare då, eftersom skådespelarna
slapp bli irriterade över att det tog tid att byta bladfilmskassett.
Senare fick vi en Hasselblad, men den lät för mycket tyckte
skådespelarna. Då blev det Leica i stället.
Hasselbladaren kom till användning när Europa Film hade byggt sin nya
musikstudio och börjat med kassettkopiering. Fotograferna fick nämligen
börja ta
bilder till grammofonomslag. Vi hade även en Linhof Technika 9x12 cm
med 3 objektiv, stativ och ett gäng kassetter. Den kameran användes
mest till
fondfotografering, men ibland även när vi plåtade för grammofonskivor.
Vi hade som sagt en Arriflex-kamera med 120S-blimp som kom från Åke
Falck. Europa Film hade nämligen köpt upp Åke Falcks bolag i mitten av
60-talet. I priser ingick kameran tillsammans med Åke själv samt
fotograferna Mac
Ahlberg
och Ralph Evers.
Åke gjorde filmen
”Prinsessan” (1966) för Europa Film, med Mac som fotograf och Ralph som
B-foto. Dessutom gjorde han och jag en del Folkan-sketcher med Stig
Järrel och Hjördis Pettersson.
Själv började jag arbeta som fotolärare på Dramatiska Institutet efter
oktober 1971. Men det är förstås en helt
annan historia.

En Debrie-kamera på McAllister dolly nummer 127 och en Mitchell-kamera
på 123:an.
Båda kamerorna är monterade på vevhuvuden tillverkade av Moy i England.
Jag sitter bakom Mitchell-kameran
.

Jag bakom en stumarri under inspelningen av ”Kvarteret Korpen” (1963).
Kameran har 60-meterskassett och är monterad
på ett gyrohuvud tillverkat av Sachtler & Wolf.
På en inspelning med Widerberg gick det åt mycket råfilm, så vi fick en
hel del stumpar.
Dessa laddade vi i 60-meterskassetter.
Kommentar från Roland
Sterner, FSF:
Jag var faktiskt med om att en Brute användes vid inspelningen av
filmen ”Barnförbjudet” vintern 1978-79, fotograferad av Lars Svanberg.
Då Filmhuset byggdes planerades ett omformarrum till varje studio för
framställning av likström, men någon installation av omformare gjordes
aldrig. Däremot fanns på husets kortsida (mot Försvarsstaben) ett hål i
väggen, där kablar kunde dras in från ett mobilt elverk, som alstrade
likström, parkerat på den runda parkeringsplatsen. Enligt ett rykte
skrotades detta elverk (kallat Tysken) av misstag, vilket satte stopp
för fortsatt användande av likströmsdrivna båglampor!
Kommentar från Per-Olof
Ohlsson:
Den största inspelningen med båglampor som jag varit med om är
Lasse Hallströms ”Jag är med barn” (1979). Vi filmade en scen som
behövde mycket ljus i det klassiska stenbrottet ute i Stenhamra. Filmen
fotograf, Roland Lundin, hade ställt upp ett antal båglampor på
bergskanten. Dessa matades från flera likströmselverk typ "Tysken",
inlånade från det militära.
Kommentar från Hasse
Wallin, belysningsmästare och filmelektriker:
Den största båglampa som amerikanska Mole-Richardson tillverkat är på
225 ampere och kallas Brute (uttalas broot). Lampan lanserades i mitten
av 1940-talet. Mole-Richardson tillverkade även mindre modeller på 120
och 150 ampere, men det var egentligen bara bjässen de kom att kalla
för Brute. Här i Sverige kallar vi alla modeller av
Mole-Richardsons båglampor för Brute (Brutar i plural).
I mars 1947 gav den amerikanska filmakademin i Hollywood (AMPAS) ett
”Honorable Mention for Scientific or Technical Achievement” till
Mole-Richardson för 225 ampers Bruten, som då kort och gott benämndes
”The Type 450 Super High Intensity Carbon Arc Lamp”.
En båglampa från Mole-Richardson matas med en likspänning på 115-120
volt från en elgenerator eller en omformare via tjocka kablar, en för
plus- och en för minuspolen.
(En omformare i filmelektrikerns värld är en elmotor som driver en lik-
eller växelströmsgenerator, alltså ett elsystem som driver ett annat,
medan en elgenerator drivs av en diesel- eller bensinmotor.)
När båglampans båda kolstavar nuddar varandra och kortsluts börjar de
glöda. När de sedan dras isär något uppstår en starkt lysande ljusbåge
mellan dem.
Kolen som brinner förångas och räcker i snitt 10-15 minuter, sedan är
det dags att byta. Eftersom hållare och kolrester blir varma måste man
använda speciella handskar gjorda av asbestväv vid arbete inne i
lamphuset. Kolbytet brukar gå på en minut.
Allteftersom kolen brinner skjuts de framåt med hjälp av motorer, vars
hastighet bestäms av vridmotstånd på lampans bakpanel. Förr vevade man
fram kolen för hand. Ibland även med hjälp av urverk eller solenoider.
Spänningen över kolstavarna på en 225 amperes Brute ska vara 73 volt.
Detta uppnås med hjälp av ett seriekopplat motstånd, i en så kallad
barlast, som dessutom begränsar strömmen vid tändning och får lampan
att brinna stabilt.
Barlasten är alltid placerad i lampans närhet, och står ibland på en
hylla på lampans stativfot där den kan ge extra stabilitet. Lamphuset
till en 225 amperes Brute väger nämligen strax över 100 kilo, så utan
barlast på stativfoten kan det ibland bli lite svajigt. Barlasten väger
omkring 30 kilo och ger skön värme när det är kallt ute.
Bakom Europa Films elförråd låg målarverkstan på min tid (från 1972),
och bakom den fanns ett rum med en trefasmotor som drev en gigantisk
likströmsgenerator. Den levererade drygt 2000 ampere, 115 volt, och var
kablad till alla studiolokaler.
Europa Film hade dessutom två mobila likströmsaggregat. Båda med
dieselmotorer. Det ena
aggregatet kallades Tysken och hade en V12:a, det andra drevs av en
Scania
V8-motor. Dessutom hade vi en liten mobil
växelströmsgenerator som gav 380 volt trefas, 30-35 kVA, och som drevs
av en Volkswagen-motor.
Med Scania-aggregatet kunde vi köra två 225 amperes Brutar. Men Scanian
var inte så populär eftersom den väsnades betydligt mer än Tysken.
Tysken kom till Europa Film från Svensk Filmindustri i samband med
nedläggningen av inspelningsverksamheten i Filmstaden. Aggregatet hade
köpts från Norge efter kriget. Det hade lämnats där av
tyska
Luftwaffe, som använt båglampor för att söka efter flygplan
på natthimlen. Motorn var tillverkad av Deutz och drev en generator
som gav 1000 ampere, 115 volt, och alltså kunde driva fyra 225
amperes
Brutar.
Tysken var grönmålad, 7 meter lång och vägde omkring 10 ton. På ena
sidan fanns en dörr in till ett 1,5 meter djupt kontrollrum. Därinne
fanns ytterligare en dörr in till själva aggregatet.
För att dra Tysken behövdes en stor lastbil, och eftersom pjäsen var
registrerad för max 30 km/tim måste vi alltid vara ute i väldigt god
tid när vi rullade iväg.
Under inspelningen av Kjell Gredes ”En enkel melodi” (1974) skulle jag
ta mig söder om Åkersberga med Brutar och Tysken. Eftersom
inspelningsplatsen låg strax bortom en våtmark kunde inte lastbilen
köra
ända fram, så jag skaffade fram en skogsmaskin som fick dra aggregatet
över sankmarken.
Den tunga Tysken sjönk ner över hjulaxlarna. Skogsmaskinen tuggade på
med alla fyra hjulen och jag var minst sagt nervös över att den kanske
skulle bryta sönder släpet. Jag ville ju inte bli stående där ute i
skogen med ett 10 ton tungt aggregat utan hjul. Till slut lyckades den
skickliga maskinföraren dra Tysken upp på fast mark så att
ljussättningen kunde börja.
Det blev helg. Snö. 5-10 minusgrader. På måndag morgon låg alla kablar
fastfrusna i is. Jag startade Tysken och Brutarna som byggde värme i
kablarna. Efter en stund rann smältvattnet runt kablarna och de gick
att dra loss ur isen.
Scanian, Tysken och Brutarna såldes 1984, när det gamla anrika
filmbolaget i Mariehäll var på fallrepet och gjorde sig av med allt som
kunde ge inkomster.
Vad som hände med Tysken efter försäljningen är tyvärr höljt i dunkel,
men ryktet säger att aggregatet plockades isär och att V12:an såldes.
Det blev i alla fall näst intill omöjligt att använda riktigt stora
båglampor på exteriör filminspelning när de gamla likströmsaggregaten
försvunnit efter Europa Films fall 1984.
Brutarna hade väl egentligen börjat försvinna ur bilden redan när
HMI-lamporna
kom i bruk på allvar under andra halvan av 70-talet. Båglampor var ju
personalkrävande, en man per lampa, och det hade man inte råd med
när inspelningarna använde frilanspersonal. Annat var det förr, när de
stora bolagen hade en grupp fast anställda att kommendera ut. Men, som
sagt, dödsstöten för Brutarna kom utan tvekan när likströmsaggregaten
försvann.
Min första HMI-film var ”Bröderna Lejonhjärta”, som spelades in från
maj
1976 till januari 1977. Svensk Filmindustri hade köpt in två stycken
2,5 kW-lampor tillverkade av Arri till inspelningen. I övrigt använde
vi glödljus, det vill säga halogenlampor.