Bauman, Schamyl, 1893-1966, filmregissör och filmproducent. B. etablerade sig under 1930-talet som flyhänt skapare av lätta vardagskomedier, bl.a. Karriär (1938). Senare nådde han flera framgångar med Sickan Carlsson som stjärna, t.ex. Skolka skolan (1949). I slutet av 1930-talet inledde B. ett producentsamarbete med Anders Sandrew.
Nationalencyklopedin


Bauman, Schamyl, 1893-1966, är kanske svensk films mest undervärderade regissör, som när han utövade sin specialitet lätt komedi var tämligen oslagbar. Han förlade gärna sina folklustspel till Småland, vilket icke var att förvåna eftersom han var född i Vimmerby. Han studerade juridik och moderna språk i Uppsala före första världskriget och 1917 började han översätta stumfilmstexter. Det gjorde han fram till 1929. Han var 1929 med om att bilda Europafilm tillsammans med bröderna Scheutz och inledde med att rädda en misslyckad inspelning, Kärlek och landstorm (1930), ty film kunde han efter sina många år som översättare och manustvättare. Han skrev manus till Weyler Hildebrands Söderkåkar (1932) med Edvard Persson, som han sedan regisserade i Lördagskvällar (1933). Han gjorde faktiskt fem Edvard Persson-filmer. I Hemliga Svensson (1933) engagerade han både Persson och Fridolf Rhudin.

1939 var Bauman med och startade sitt andra filmbolag, nu tillsammans med biokungen Anders Sandrew. Det blev Sandrew-Bauman. Kultiverade filmkomedier blev hans kännemärke. Han anslog tonen redan med Karriär (1938), och fortsatte med Vi två (1939) och Vi tre (1940), som gjorde Signe Hasso och Sture Lagerwall till dragande namn.

Bauman gjorde Swing it, magistern med Alice Babs (1940) och 1945-55 nio komedier med Sickan Carlsson. Hans 45:e och sista film blev Mamma tar semester (1957). Därefter satsade han på restauranger i Stockholm, Papegojan och Flustret, utan att lyckas ekonomiskt.

Isa Quensel, som spelade i Baumans Raggen, det är jag det (1936), har sagt om honom: – Han hade en för den tiden ovanlig förmåga att skapa en avspänd och trivsam atmosfär.

Myggans nöjeslexikon
Bokförlaget Bra Böcker AB
Höganäs, 1989

Schamyl Bauman är en relativt bortglömd regissör. Han har gjort så oerhört mycket för svensk film och det har varit substans i det han gjort. När jag ser Schamyls filmer noterar jag varje gång hur bra gjort det är, hur skicklig han var med skådespelarna.

Bergmans 1900-tal.
Ingmar Bergman väljer sina favoriter ur den svenska filmens 1900-tal,
utgiven av Göteborg Film Festival

Schamyl Bauman arbetade även som manusförfattare, produktionsledare och filmklippare.


Filmografi - Regissör:

  1. Kärlek och landstorm (1931)
  2. Lördagskvällar (1933)
  3. Hemliga Svensson (1933)
  4. Flickorna i Gamla Sta´n (1934)
  5. Kvinnorna kring Larsson (1934)
  6. Larsson i andra giftet (1935)
  7. Raggen - det är jag det (1936)
  8. Familjen som var en karusell (1936)
  9. Än lever gamla gudar (1937)
  10. Häxnatten (1937)
  11. Skicka hem nr. 7 (1937)
  12. Kamrater i vapenrock (1938)
  13. Karriär (1938)
  14. Efterlyst (1939)
  15. Vi två (1939)
  16. Idag börjar livet (1939)
  17. Hennes lilla majestät (1939)
  18. Hjältar i gult och blått (1940)
  19. Än en gång Gösta Ekman (1940)
  20. Karl för sin hatt (1940)
  21. Vi tre (1940)
  22. Swing it magistern (1940)
  23. Fröken kyrkråtta (1941)
  24. Spökreportern (1941)
  25. Magistrarna på sommarlov (1941)
  26. Vi hemslavinnor (1942)
  27. Rospiggar (1942)
  28. I mörkaste Småland (1943)
  29. Prins Gustaf (1944)
  30. I roslagens famn (1945)
  31. Flickorna i Småland (1945)
  32. Saltstänk och krutgubbar (1946)
  33. Hotell Kåkbrinken (1946)
  34. Maj på Malö (1949)
  35. Robinson i Roslagen (1948)
  36. Skolka skolan (1949)
  37. Min syster och jag (1950)
  38. Frökens första barn (1950)
  39. Puck heter jag (1951)
  40. En fästman i taget (1952)
  41. Klasskamrater (1952)
  42. Dans på rosor (1954)
  43. Älskling på vågen (1955)
  44. Den underbara lögnen (1955)
  45. Mamma tar semester (1957)


Till startsidan