|
Tonfilmsanläggningar från AGA-Baltic.
Citat hämtade ur fem olika broschyrer från åren
1930-32.
[Originalmaterialet
förvaras
på KB.]
|
Tontillsats [1930]
Bilden visar en projektorapparat av standardtyp
ombyggd av AGA-BALTIC
för tonfilm.
A = tonlampa. B = ljusprojektor. C = stativ med
drivmekanism. D =
fotoelektrisk cell med fjädrande upphängning.
Tontillsats [1931]
Vid
vår tonprojektor ledes filmen i en ”fjädrande
filmbana”, vilken har
till ändamål att utdämpa alla de oregelbundenheter,
som eljest skulle
uppstå i filmens frammatningshastighet. Filmen ledes
vid denna
anordning över kullagerförsedda styrrullar. Dessa
äro synnerligen väl
lagrade, så att de med fullständig precision bringas
att uppbära filmen
utan glidfriktion. På grund härav kommer filmen ej
att genom beröringen
med några maskindelar nötas. Varje möjlighet till
att filmen skadas
under sin gång genom tonprojektorn, är således
effektivt undanröjd,
varför vid en projektionsapparat med vår
tonfilmstillsats slitaget icke
är större än det av bildprojektorn förorsakade.
 |
 |
| Tontillsats
med
fjädrande filmbana |
Tontillsats
med
dubbelsvänghjul
och första förstärkarsteget |
Genom
en speciell, i alla större kulturländer patentsökt
anordning i samband
med tonprojektorn ernås, att filmen framföres med
exakt konstant
hastighet, något som ej kunnat ernås vid något annat
äldre system.
Ljudet blir genom denna anordning synnerligen rent
och naturtroget.
Detta resultat erhålles genom samverkan mellan ett
dämpande
dubbelsvänghjul och en lämplig filmslinga, vilken
löper i fjädrande,
fria bukter.
Stundom inträffar, att ojämnheter finnas
i kanterna av filmens ljudband, vilka kunna
åstadkomma störande biljud.
Genom vårt ställbara tonfönster finnes möjlighet att
eliminera denna
störningskälla. Å andra sidan ger detta möjlighet
att få med exakt hela
ljudranden, vilket är viktigt, då eljest vid filmer
upptagna enligt
vissa system ljudförvrängning kan uppkomma. I
tontillsatsen är ett
första förstärkaresteg inbyggt.
Förstärkare
[1930]
De
kraftförstärkare, som komma till användning, äro av
AGA:s nya
konstruktion. De innehålla två förstärkarsteg av
mycket stor effekt.
Genom att i konstruktionen flera förstärkarsteg
efter varandra
undvikits, blir ljudet rent och klart samt fritt
frän störningar,
vilket är av stor vikt vid en tonfilmsanläggning.
Förstärkarna kunna
lätt utbyggas för högre effekt, om anläggningen
skall flyttas till
större lokal. AGA:s förstärkare äro synnerligen
kompakt byggda och
erfordra därför obetydligt utrymme.
Förstärkare [1931]
Mellanförstärkaren
utgöres av ett förstärkaresteg med pentodrör, som
ytterligare
förstärker de från tontillsatsen kommande
ljudbärande svängningarna.
De
ljusimpulser som genom fotocellförstärkarna
förvandlas till elektriska
impulser införas i mellanförstärkaren för att där
uppnå den
ingångsspänning som kraftförstärkaren fordrar.
Kraftförstärkaren
är utbyggd med två förstärkarsteg för mycket stor
sluteffekt. Vid
konstruktionen är särskild hänsyn tagen till kravet
på ett rent och
klart ljud, fritt från störningar, vilket är av stor
vikt vid en
tonfilmsanläggning. Våra förstärkare äro synnerligen
kompakt byggda och
erfordra därför obetydligt utrymme. Den för
kraftförstärkarens drift
erforderliga högspänningen erhålles från en
likriktare, matad från
växelströmsnät eller särskild omformare.
Förstärkare [1932]
AGA-Baltics
förstärkare har en mycket god frekvenskarakteristik.
Mellan 50-7000
perioder förefinnes endast 1 d.B. variation, vilket
måste anses vara
synnerligen tillfredsställande.
Aga-Baltic har 5 olika förstärkaretyper från 5 watts
utgångseffekt för
de minsta biograferna till 150 watt för de allra
största.
Vi föra förstärkare i följande storlekar:
5 w. utgångseffekt motsvarande 20 w. anodeffekt.
20 w. utgångseffekt motsvarande 80 w. anodeffekt.
30 w. utgångseffekt motsvarande 120 w. anodeffekt.
75 w. utgångseffekt motsvarande 300 w. anodeffekt.
150 w. utgångseffekt motsvarande 600 w.
anodeffekt.
Lättsköttheten
är icke enbart beroende på antalet manöverorgan.
Man torde snarare
kunna säga, att vad som först och främst erfordras
är, att man vid
rörbyten lätt kan lokalisera det felaktiga röret
och snabbt kan
verkställa utbytet. Dessa fordringar uppfylla
Aga-Baltics förstärkare
på ett utmärkt sätt.

Frekvensmeter [1931]
På
frekvensmetern avläses projektormotorernas
hastighet. Vid
stumfilmsprogram är hastigheten ej av större
betydelse, då däremot
tonfilmen fordrar absolut konstant hastighet, 24
bilder per sekund,
motsvarande 50 perioder på frekvensmetern.
Tonregulator [1931]
Erfarenheten
har visat, att tonfilmer variera högst avsevärt i
ljudstyrka. En
känslig och pålitlig ”fader” är därför en nödvändig
detalj i
utrustningen. Instrumentet innehåller förutom
volymkontroll även en
anordning för reglering av klangfärgen.

Salongskontroll [1932]
Alla
biografägare veta hur pass viktig
ljudstyrkeregleringen är för ett
verkligt förstklassigt framförande av filmen.
Särskilt om filmen är
ojämnt inspelad, är det önskvärt att ljudstyrkan kan
regleras från
salongen, där man givetvis har den bästa möjligheten
att avgöra, om
ljudet är för starkt eller för svagt. Aga-Baltics
nya salongskontroll
gör reglering från salongen möjlig. En fördel är att
den är likadant
graderad som volymkontrollen på förstärkaren, vilket
gör skötseln
enklare.
Högtalare [1930]
Högtalarna
äro av den elektrodynamiska typen, vilken för detta
ändamål är den enda
lämpliga. En elektrodynamisk högtalare kan återgiva
både höga och låga
toner korrekt och har förmåga att taga upp mycket
kraftiga ljudeffekter
utan att överbelastas och skrälla. Varje högtalare i
en AGA-BALTIC
tonfilmsanläggnmg består av fyra högtalaresystem,
hopkopplade till ett
batteri.
Högtalare [1931-A]
Till
varje anläggning höra två högtalare, den ena avsedd
att placeras bakom
duken och den andra i maskinrummet. Scenhögtalaren
består av två
sammankopplade elektrodynamiska högtalaresystem av
vårt eget
patentsökta fabrikat, särskilt ägnade att återgiva
såväl höga som låga
toner i riktiga proportioner. Genom
kontrollhögtalaren, som monteras i
maskinrummet, kan maskinisten avlyssna
ljudkvaliteten och ljudstyrkan.
Högtalaren utföres med att elektrodynamiskt system
av vår egen
tillverkning. Den är försedd med separat
volymkontroll.
Scenhögtalare [1931-B]
Scenhögtalaren
består av fyra stycken sammankopplade
elektrodynamiska högtalarsystem
av vårt eget patentsökta fabrikat. Den monteras
bakom duken på en för
ändamålet konstruerad konsol. Högtalaren har ett
mycket stort
frekvensområde och är försedd med med ett extra
membran, som ökar
volymen vid låga toner.
Direktdrivna skivbord [1931]
Vid
anläggningar för ljud på skivor är det av största
vikt att erhålla ett
gott skivbord, vilket är sammankopplat med
bildprojektorn på ett sätt,
som effektivt förhindrar varje möjlighet till
förskjutning mellan bild
och ton. Vid vår anordning tillföres drivkraften
från projektorn till
borden genom en böjlig axel, vilken icke kan slira.
Borden äro försedda
med skyddsräcke samt pick-up's av tillförlitligaste
konstruktion,
vibrationsfritt upphängda. Skivtallrikarnas jämna
gång åstadkommes
genom balanshjul med oljefyllda dämpningsbanor. Det
enkla, skivbordet
användes huvudsakligen för ljudfilmsanläggningar med
två projektorer.
Skivbord med två tallrikar [1931]
Vid
enkelanläggningar med enkelt skivbord måste paus
göras mellan varje
akt. För att möjliggöra att även vid
enkelanläggningar flera akter
skola kunna spelas i följd utan paus, hava vi
konstruerat ett skivbord
med två tallrikar. Med hjälp av en särskild
startreläanordning startas
den ena skivtallriken strax innan den andra stannas,
så att ljuden från
de båda skivorna omärkligt flyta i varandra.
Startreläbox [1931]
Vid
anläggningar med en projektor och skivbord med två
tallrikar kan man
hopskarva flera akter även vid skivprogram. På
filmens ena sida
fastlimmas en stanniolremsa på visst avstånd från
sista bildrutan i
akten. När kontaktskenan i bildprojektorn nås av
denna remsa, slutes en
strömkrets som igångsätter den andra skivtallriken,
vilken dessförinnan
gjorts startklar. När nästa akts bild inkommer i
bildprojektorn är den
till bilden hörande tonen framme vid andra
tallrikens ljuddosa.

Ouverturebord [1931]
Ett
s. k. ouverturebord har en mycket mångsidig
användbarhet. Det användes
som ersättning för orkestern på stumfilmsbiografer,
till förspel och
mellanaktsmusik på ljudfilmsbiografer och lämpar sig
dessutom väl för
alla lokaler, där musikunderhållning önskas.
Ouverturebordet innehåller
2 kompletta elektriska grammofonverk med elektriska
pick-ups, vilka
anslutas till en förstärkare. De båda
skivtallrikarna kunna kopplas in
växelvis. Borden drivas med normal hastighet för
grammofonskivor och
sålunda ej med den reducerade hastighet, som
användes för
ljudfilmsskivor.
Förstärkareomformare [1931]
Förstärkareomformaren
lämnar vid anläggning, driven på likströmsnät,
50-periodig växelström
till glödtrådarna och till högspänningslikriktaren
för
kraftförstärkarens slutsteg. Omformaren är av
enankartyp samt försedd
med transformator och reostat för inreglering av
rätt spänning.
 |
 |
| Förstärkareomformare |
Motorgenerator |
Motorgenerator för växelströmsdriven anläggning
[1931]
Projektormotorerna,
högtalarnas magnetfält och kräftförstärkarens
försteg matas med 220 V
likström. Därför erfordras vid anläggningar avsedda
att drivas på
växelströmsnät en motorgenerator. Motorn är av
kortsluten 3-fastyp och
generatorn av shunttyp med kollektor. Maskinerna äro
av bästa svenska
fabrikat.
Instrumenttavla [1931]
En
redigt och överskådligt uppställd instrumenttavla är
till stor nytta
för den person, som skall sköta
ljudfilmsanläggningen.
Ljudfilmsapparater erfordra stor snabbhet hos
maskinpersonalen, och
alla tekniska detaljer måste vara väl genomtänkta,
så att
föreställningarna kunna ske utan avbrott.
I
instrumenttavlan samlas anläggningens
matarledningar. Den är sålunda
försedd med säkerhetsapparater, huvudströmbrytare,
mätinstrument samt
pådrag för omformare.
|
|
|
Några uttalanden
om
den första tillverkningsserien:
BORLÄNGE.
.Borlänge Tidning den 16/10 1930.
»Lyckad
premiär på Palladium. En fulltalig publik hade
infunnit sig på
Palladium i Borlänge. Såväl tal som musik och andra
ljud voro njutbara
och synnerligen verklighetstrogna. — — — Men det är
inte enbart filmen
som sådan, vilken bidrager till succén. Även
biografens
ljudfilmsapparat har del i äran, ty ljudet har man
all anledning att
vara belåten med, något som inte alltid brukar vara
fallet på
ljudfilmsbiografer.»
BORÅS.
Västgöta-Demokraten den 16/9 1930.
»De nyinstallerade talfilmsapparaterna visade sig
kunna fylla de högst
ställda förväntningar.»

Annons i
branschtidningen
Biografägaren, 13 september 1930
GÄVLE.
Dagens Nyheter den 29/8 1930.
»Den
svenska ljudfilmsapparaten har premiär. —
Aga-Baltics
ljudfilmsanläggning, som av experter förklarats vara
fullt i nivå med
de utländska apparaterna såväl i fråga om
konstruktion som ljud, men
däremot i kostnad ställer sig avsevärt billigare än
de importerade, har
under sommaren installerats på ett trettiotal av
Svensk Filmindustris
landsortsteatrar. Den första premiären på den
svenska ljudapparaten
kunde sålunda äga rum på S. F.-teatern Regina i
Gävle på
torsdagen. Som startprogram hade valts den första
svenska talfilmen
'För hennes skull', som därmed också fick sin första
provinspremiär. —
Det visade sig att Aga-Baltic-anläggningen fungerade
fullt oklanderligt
och gav lika god ljudkvalitet som de dyrbarare
utländska apparaterna.
Förtjusningen över det goda framförandet av 'För
hennes skull' var
också allmän bland den fulltaliga premiärpubliken. —
Man kan alltså
fastslå, att en svensk firma med framgång upptagit
konkurrensen med de
hittills allenarådande utländska ljudfilmfabrikaten.
Aga-Baltics
ljudmaskin betyder för de svenska biografägarna
minskat beroende av
utländska filmintressen och ökad känsla av trygghet
för apparaternas
betjänande, då fabrikationen är förlagd inom landet
och en noggrann
'service' alltså alltid kan förekomma. Den nya
Aga-maskinen är
konstruerad såväl för ljud på platta som på
filmremsa.»
Stockholms Dagblad den 29/8 1930.
»Helt
svensk tonfilmspremiär i Gävle. Det visade sig, att
anläggningen
fungerade fullt oklanderligt och gav lika god
ljudkvalitet, som de
dyrbara utländska apparaterna. Förtjusningen över
det goda framförandet
av 'För hennes skull' var också allmän bland den
fulltaliga
premiärpubliken.»
Gävle Dagblad den 29/8 1930.
»Svensk
film från svensk apparat på Regina. Aga-Baltic,
Svensk Filmindustri och
Gösta Ekman debutera i ljudfilm. — Apparaturen är
svensk av märket
Aga-Baltic, för vilken svenska produkt Svensk
Filmindustri gatt in och
ämnar lansera på sina biografer.»

Affisch tecknad av
Max
Ettler, 1930
(Originalet
förvaras
på KB)
Norrlandsposten den 29/8 1930.
»Ljudfilmspremiären
på Regina. Det är tydligt att svensk film — på
svenska ljudapparater —-
kommer att gå en ny storhetstid till mötes.»
Gävle Dagblad.
»Undertecknad
satt på premiären å den sämsta möjliga hör-platsen å
biografen i fråga
— längst upp vid väggen — men hörde likväl tydligt
varje ord.
Direktionen för Regina är att gratulera den
utomordentliga ljudeffekt
där nås. Naturlig ton utan skrällande biljud med
bastalande damer, som
hos annan dylik. Rösterna få såväl i tal som sång
sitt naturliga ljud
och tonfall, jag skulle vilja säga det var något
mjukt och behagligt
över det hela, t. o. m. var maskinmusiken fullt
njutbar, vilket man kan
påstå vara ganska ovanligt vid dylika anläggningar.»
HALMSTAD.
Hallandsposten den 27/9 1930.
»Lyckad
ljudfilmspremiär på Röda kvarn. En svensk film,
framförd med svenska
ljudfilmsapparater. 'Fridas visor' hette filmen och
'Aga' hette det
maskinella systemet. En lycklig kombination, varav
såväl svensk
filmkonst som svensk teknik, erkannerligen
trollkarlen Dalén och hans
medingenjörer, ha all heder. — Premiärens tekniska
sida var en angenäm
överraskning. Ljudkvaliteten var mycket bra, fastän
installationen
blivit klar i sista stund.
Hallands Folkblad den 27/9 1930.
»Ljudfilmspremiär
å Röda Kvarn. Fotograferingen står på ett
förstklassigt plan och
filmens musik återges med biografens nya maskineri
på ett klart och
tydligt sätt, fritt från störande biljud, så 'Röda'
kommer säkerligen
att köra de närmaste veckorna för lika fulla hus som
premiärkvällen.»
»'Fridas
visor' hade premiär å Röda Kvarn i går. Allt som
allt, 'Fridas visor'
kan rekommenderas och torde bli en kassafilm av
klass för 'Röda', vars
ljudfilmsanläggning f. ö. visade sig vara av
yppersta klass, med en
mjuk, men på samma gång fyllig ton.»

Annons i
Biografägaren, 30 maj 1931
KARLSHAMN.
Karlshamns Allehanda den 30/9 1930.
»Lyckad
ljudfilmspremiär på. Metropol. — Ljudfilmsapparater
av Aga-Baltics
förnäma konstruktion inmonterade. — Metropols första
ljudfilmsprogram
rullades i går, och de, som då bevistade de båda
föreställningarna, äro
säkerligen ense om, att de voro utomordentligt
lyckade. Musiken och
sången voro utomordentligt rena liksom talet, vilket
framträdde
tydligt.»
KARLSKRONA,
Karlskrona-Tidning den 8/10 1930.
»Det
blev en synnerligen lyckad ljudfilmsstart för
Skandiabiografen.
Installeringen av apparaterna, vilka äro av
Aga-Baltics tillverkning,
har pågått sedan en tid tillbaka, och att döma av
gårdagens premiär
fylla de även högt ställda anspråk ifråga om ljudets
tydlighet.»
KATRINEHOLM.
Östergötlands Dagblad den 7/10 1930.
»Lyckad
talfilmspremiär på Palladium. — Katrineholm har nu
två
ljudfilmsbiografer sedan Palladium blivit
installerad med
ljudfilmsapparat, den svenska Aga-Baltic. Den blev
färdigmonterad och
avprovad några timmar före premiären i går kväll,
och man fick höra
Paramounts första svenska talfilm 'När rosorna slå
ut'. Ett perfekt och
genomgående klart, och tydligt ljud gjorde också
sitt till för den
lyckade ljudfilmspremiären.»
Folket den 8110 1930.
»Palladium.
Biografens nya talfilmsmaskineri fungerade
oklanderligt. Ljudet
överraskade genom sin renhet och tydlighet och den
nära nog
fullständiga frånvaron av biljud. Ljudstyrkan var
väl avvägd och
knappast någon av replikerna från den vita duken
gick förlorad för
åhöraren. En lyckad start, alltså.»
KRISTINEHAMN.
Kristinehamns-Posten den 12/9 1930.
»Allt
som allt kan sägas, att premiären infriade do Ilasta
förväntningar, att
direktionen är att gratulera till den lyckade
starten, biografpubliken
till denna nya form av filmnjutning.»
Nya Kristinehamns-Posten den 10/9 1930.
»Röda
Kvarn. Den installerade ljudfilmsapparaten är av
Aga-Baltics fabrikat
och av Movietonesystem, d. v. s. ljudet är upptaget
direkt på
filmremsan, varför det blir absolut samstämmighet
mellan ljud och bild.
Fabrikatet betecknas av fackmän som ett av de bästa
i marknaden
förekommande, varför vi -hoppas, att Röda Kvarns
direktion och publik
få glädje av anläggningen.»
LANDSKRONA.
Landskrona Tidning den 21/10 1930.
»Imperial
har alltid haft en välgörande god akustik och denna
kom nu till sin
fulla rätt. Varje tonfall, även i den tystast
framviskade replik,
uppfattades på varje plats i den fullsatta salongen.
Följaktligen har
installeringen av apparaturen i den nya
ljudfilmsbiografen lyckats
ypperligt. Den är också alltigenom av svensk
tillverkning, Aga-Baltics
i Stockholm. Allt som allt blev således 'Imperials'
ljudfilmpremiär en
succés pyramidale. Vi spå utsålda salonger så länge
filmen köres.»

LULEÅ.
Norrbottens Kuriren den 23/8 1930.
»Röda
Kvarn; 'För hennes skull.' — Dessutom bör
'konstateras, att Röda Kvarns
ljudfilmsapparat av allt att döma är verkligt
förstklassig, vilket ju
är desto mer glädjande, då apparaten som bekant är
av svensk
tillverkning, märket Aga-Baltic.»
NORRKÖPING.
Östergötlands Folkblad den 11/11 1930.
»Skandia. — Ljudåtergivningen var i nivå med det
bästa, som hittills
kunnat presteras.»
NYKÖPING.
Södermanlands Läns Tidning den 15/9 1931.
»Röda
Kvarn börjar med ljudfilm. — Premiär i kval! på den
'första i Sverige
inspelade stora talfilmen 'För hennes skull'. — Som
bekant har numera
svensk tillverkning av ljudfilmsapparater påbörjats,
nämligen av
Aga-Baltic, vilken firma redan installerat ett
15-tal och har
ytterligare ett 75-tal kontrakterade. Det är även
denna firma som
levererat utrustningen till Röda Kvarn liksom till
flera av Svensk
Filmindustris biografer. Såvitt vi kunna förstå står
denna utrustning
minst lika högt i kvalitativt hänseende som de äldre
utländska
fabrikaten — kanske den rent av står högre.
Åtminstone föreföll
ljudkvaliteten redan vid provföreställningen vara
god. Särskilt märkte
man att musiken klingar fylligt och vackert.»
Södermanlands Nyheten den 25/9 1930.
»Sång och tal lät både tydligt och välljudande.»
OSKARSHAMN.
Oskarshamns-Tidningcn den 29/9 1930.
»Direktör
Andersson har i går afton anordnat en föreställning,
vid vilken pressen
och en del övriga inbjudna kommit tillstädes.
Ingenjör Rosenström
demonstrerade därvid ingående den synnerligen
invecklade
talfilmsapparaturen, varefter en del filmstycken
spelades, bl. a. en
akt ur 'För hennes skull' samt en amerikansk
tvåaktare 'Bröllop i
Hollywood'. Det hela fungerade oklanderligt.»
SKELLEFTEÅ.
Västerbottens-Kuriren 24/9 1930.
»Ljudfilmspremiär
i Skellefteå bjöds av Palladium-biografen i fredags.
Aktiebolaget
Aga-Baltic, som därstädes inmonterat erforderliga
maskiner och
elektriska anordningar, kunde glädja sig åt ett väl
lyckat resultat.
Premiärfilmen 'För hennes skull' med Gösta Ekman i
huvudrollen blev en
succés. Publiken, som fyllde lokalen, var tydligen
mycket belåten med
sin kväll. Efter dylika ljudfilmsuppvisningar blir
t. o. m. en icke
biovurmare snart biotagen. Såväl sång som tal gjorde
sig utmärkt, och
det hela blev en glad och gemytlig premiärafton.»
VÄSTERÅS.
Västmanlands Läns Tidning den 16/9 1930.
»Säsong-premiär på Skandia. — Till slut kan noteras,
att talet hördes
glädjande tydligt.»
HELSINGFORS.
Heisingin Sanomat den I6/9 1930.
»Bio-Bio
som hittills endast förevisat stumfilm började på
ett briljant sätt
sina ljudfilmsföreställningar. — Bio-Bio Aga-Baltics
ljudfilmsapparat
är teknikens sista ord.»
Suomen Sosialdemokraatti den 16/9 1930.
»Bio-Bio
är en av de huvudstadsbiografer, vilka icke ha
skyndat sig att anskaffa
ljudfilmsapparater, men nu när dylika hava
anskaffats äro de absolut
förstklassiga. I söndags på en särskild
föreställning för inbjudna,
varvid Ernst Lubitschs 'Prinsgemålen' förevisades,
kunde man
konstatera, att apparatens ljud var sällsynt rent
och mjukt. Särskilt
märkte man det i sång, vilket gjorde njutningen
dubbelt angenäm. Man
märker, att ljudfilmsapiparaterna ha gått framåt med
stora steg sedan
senaste höst.»
Suomenmaa den 19/9 1930.
»Apparaternas
fulländning är det viktigaste i ljudfilmen och detta
problem har blivit
lyckligt löst i Bio-Bio. Undertecknad har aldrig
tidigare hört t. ex.
'mekanisk' kvinnoröst som varit så mjuk och naturlig
som Jeanette Mc
Donnalds i denna ljudfilm. Känslan av mekanik börjar
tydligen bli en
övervunnen ståndpunkt. Apparaten är av Aga-Baltics
fabrikat och är
teknikens sista ord i branschen. Man kan hädanefter
gå för att höra och
icke endast för att se på Bio-Bios föreställningar.»
Nålmärke.
|
|
|
Till
startsidan
|
|
|