|   
        
          
            |   
             AEG Magnetophon
 
              
                
                  | Fritz
Pfleumer
hade 1928 fått patent på en metod att tillverka magnetband. 
 AEG (Allgemeine
Elektricitäts-Gesellschaft) beviljades i december
1932 rätten att använda detta patent till en bandspelare som de just
börjat arbeta med.
 
 
   
AEG byggde fyra bandspelarprototyper mellan 1932-34. 
Bilden visar den sista versionen i den serien.
                  AEG demonstrerade sin första serietillverkade bandspelare för
allmänheten på en radioutställning i Berlin år
1935. Maskinen kallades Magnetophon modell K1. ”K” stod för
Koffer, det tyska ordet för resväska, transportväska.
 
 
  AEG Magnetophon
modell K1 (1935).Bandspelaren hade tre motorer, och ringformade tonhuvuden utvecklade av
Eduard
Schüller vid AEG år 1933. Tyvärr hade den än så länge bara
likströmsförmagnetisering
(DC-bias). Frekvensgången var därför endast 50-5.000
Hz, och dynamiken 30 till 35 dB vid 10 % distorsion.
 
 Bandhastigheten
var 1 meter per sekund, så ett 900 meter långt band räckte i 15
minuter. Ljudbanden, som tillverkades av IG Farben,
hade en bas av acetat.
 
 Modell K1 kostade 1.350 RM
(Reichsmark). En månadslön för en utbildad tekniker var på den här
tiden omkring 250 RM.
 
 K1 tillverkades bara i 10-15 exemplar.
 
 
 
                    
                      
                        | Tidskriften
Populär Radio rapporterar från Berlinutställningen i sitt
novembernummer 1935: 
 ”Bland AEG:s intressantaste nyheter var en anordning kallad
Magnetofonen. Som bekant använder både tyska och engelska rundradion
för upptagning och magnetisering av program långa stålband, på vilket
ljudet på magnetisk väg registreras. Magnetofonen är an utveckling av
denna sak. Skillnaden är den, att man här upptagit ljudet på en smal
”filmremsa”, vilken på ena sidan försetts med ett skikt av ytterst
finfördelat stålpulver. En rulle med dylik ”film” har ungefär 30 cm
diameter och väger i runda tal ett kilo. För närvarande finns två
modeller, en reportageapparatur
och en kontors- och hemmodell.
 
 Återgivningen är god; upp till 5.000 perioder uppgives allt komma med
ordentligt. Filmen har i inspelat skick obegränsad hållbarhet och slits
ej märkbart vid uppspelning. Magnetofonen anses ha stor framtid såsom
protokollförare vid t.ex. domstolsförhandlingar och sammanträden. Dess
styrka ligger i den enkla skötseln och det förhållandevis billiga
inspelningsmaterialet.”
 
 |  Modellerna K2 & K3 släpptes 1936 och tillverkades i ungefär 100
exemplar. Det riktiga genombrottet kom med modell K4, som började
leveras på sommaren 1939.
 
 Det första mötet mellan Radiotjänsts tekniker
och en
Magnetophon modell K4, inträffade sannolikt under den tredje
internationella folkdansstämman som hölls i Stockholm 1-6 augusti
1939. Den tyska gruppens ledare, Dr.
Alfred
Quellmalz, som även var chef för folkmusikavdelningen på det statliga institutet för tysk musikforskning,
hade nämligen fått låna en K4-bandspelare av AEG, inför
stämman, och sedan fått tillgång till ett rum för inspelning hos
Radiotjänst på Kungsgatan, och även hjälp av deras tekniker.
 
 I tullhandlingarna anges värdet på K4-anläggningen, som fraktades till
Stockholm,
inklusive 15 magnetband, till 6245 kronor och 43 öre. Det motsvarar år
2015 ungefär 180.000:-. De 15 banden var värda 312:-, idag 8750:-.
 
 Bandspelaren ifråga hade förstås likströmsförmagnetisering, något annat
fanns
ännu inte att
tillgå.
 
 
 
                    
                      
                        | Walter Weber och hans chef Hans-Joachim von
Braunmühl, på RRG (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft) i Tyskland,
upptäckte på våren 1940 att om de
adderade en högfrekvent växelström (40-100 kHz) till ljudinformationen
vid bandinspelning, då minskade distorsionen och
signal/brusförhållandet ökade med upp till 10 dB. Tekniken kom at
kallas
högfrekvensförmagnetisering, AC-förmagnetisering, AC-bias eller HF-bias.
När de senare anpassade bandspelarens förstärkeri, till den nya
förmagnetiseringsmetoden, kunde ytterligare 10 dB dynamik vinnas
samtidigt som frekvensgången avsevärt förbättrades.
 DC-förmagnetisering gav en
dynamik på 40 dB, vid 10 % distorsion, och en frekvensgång på 50-5.000
Hz.
 HF-förmagnetisering gav vid
den här tiden 60 dB dynamik, vid 1,5 % distorsion, och en frekvensgång
på 50-10.000
Hz.
 Ingenjörerna
W.L. Carlson och B.W. Carpenter vid General Electric hade konstaterat
växelströmsförmagnetiseringens effekt när de 1921 arbetade med att
förbättra trådspelartekniken för den amerikanska marinen. Carlson
och Carpenter fick patent på sin upptäckt 1927, men den blev aldrig
kommersiellt utnyttjad.
 |  Finlands rundradio, YLE, köpte bandspelare av AEG i Tyskland inför
Olympiska sommarspelen i Helsingfors 1940. Men på grund av kriget
blev det aldrig någon Olympiad, så YLE hade fler
bandspelare än de behövde. Radiotjänst kunde då, genom sin
chefsingenjör Johan von Utfall, köpa tre
exemplar av modell K4 av YLE i början av 40-talet.
 
 Inspelningssektionen på Radiotjänst hade 1943 tillgång till 3
Marconi-Stille stålbandmaskiner och 6 Magnetofon-Kofferlaufwerke typ K4.
 
 
 
                    
                      
                        | Den 30 januari 1942 skriver
Svenska Dagbladet under rubriken ”Lössläppta radioreporters visa
tekniska finesser” att man nu velat visat prov på magnetofonens
användbarhet genom att låta en skidlöpare tolka efter en ljudbil med en
mikrofon i näven. ”Reportaget
spelades in i bilen på magnetofonens smala ljudband, ett slags
filmremsa överdragen med stålkorn.” Ingenjör Johan von Utfall berättar
att de numera kan använda sina ljudbilar för kortvågssändning,
magnetofon- och grammofoninspelningar. (Vid den här tiden är tio
procent av radions sändningar inspelade i förväg. Resten sänds direkt.) 
 Dagens Nyheter den 10 februari 1942
berättar om ett lyckat radioexperiment med utsändning från ett tåg
under gång. I en extravagn på linjen mellan Stockholm och Uppsala har
Radiotjänsts tekniker placerat ett ”transportabelt
bandspelarinstrument”, en magnetofon, som fick ström från
ackumulatorbatterier.
 
 Den 19 juli
1942 finns ett
reportage i Svenska Dagbladet om Radiotjänsts nya apparatvåning på
Kungsgatan 8. Men inte ett ord om några AEG-Magnetofoner. Däremot nämns
tre stålbandmaskiner som härstammar från England men blivit så
grundligt ombyggda att de numera kan betraktas som svensktillverkade.
Vidare beskrivs ett bandförråd med 200 band med 3 kilometer stålband på
varje rulle, alltså med en sammanlagd längd av 60 mil. Inspelningarna
på stålband sparas i cirka ett år. Vill man efter den tiden behålla
ljudet överförs det till skivor. Stålbandet avmagnetiseras sedan och
används på nytt. Dock inte omedelbart. Bandet måste vila ett tag först.
Annars börjar det ”motorbåta”, d.v.s. tuffa och fräsa.
 
 Svenska Dagbladet den 3 september 1942,
ur en text som handlar om radions höstprogram: ”Sven Jerring skall
bl.a. åka snälltåg mellan Trelleborg och Riksgränsen med magnetofon och
prata med tågfolk och passagerare.”
 
 Radiokommissarie Erik Mattson berättar för Svenska Dagbladet, onsdagen
den 16 september 1942,
att Radiotjänst ”nyligen prövat en ny inspelningsmetod för program, som
både kvalitativt som kvantitativt såväl i fråga om välljud som omfång
väsentligt överträffar vad som kan åstadkommas med hittills brukliga
metoder för upptagning av ljud på grammofonskiva, stålband eller
ljudfilm. (…)
 
 Den nya metoden synes ha framtiden för sig, men lider ännu av en
väsentlig olägenhet. Den har för litet ”utstyrningsområde”. d.v.s. för
trång marginal mellan största och minsta ljudstyrka. Det dynamiska
omfånget är endast omkring 30 decibel, medan det för en symfoniorkester
kan uppgå till 90-110 dB. (…)
 
 Denna nackdel, som för övrigt i större eller mindre grad vidlåder alla
reproduktionsmetoder, kan emellertid övervinnas genom att använda en
s.k. högfrekvensmagnetofon [som gör det] möjligt att använda långt
större utstyrning än förut, ända upp till 65-70 decibel. En högst
avsevärd vinst i ljudets kvalitet!
 
 En annan vinst ligger däri att även tonomfånget blir större med denna
metod, i det att man kan utnyttja sändarens hela frekvensområde av c:a
10 000 perioder per sekund. (…) Den nya inspelningsmetoden har sålunda
stora förtjänster, men det kommer tyvärr att dröja någon tid, innan vi
kunna införa den i praktiken.
 
 I Svenska Dagbladet söndagen den 8
november 1942
finns en utskrift av ett tal av utrikesminister Christian Günther under
rubriken
”Vår neutralitetsvilja fast”. Texten avslutas med en rad om att
anförandet återgetts i lördagens radioeko i en upptagning på magnetofon.
 
 Dagens Nyheter skriver den 13
december 1948 att Radiotjänsts
lokalavdelning i Göteborg har fått sin egen magnetofon. Förut har alla
upptagningar i Sverige måst göras på tråd till Stockholm. (...)
Apparaten i Göteborg körs inte som i Stockholm med pappersband, utan
med betydligt hållbarare plastband.
 
 |  Stellan
Dahlstedt har berättat i en NFTU-intervju att när han 1945 började
arbeta
som teknisk chef på Svensk Filmindustri fanns det två
Magnetophon-bandspelare på ljudavdelningen i Filmstaden.  
 De ljudband som IG Farben tillverkade, för
AEG:s
bandspelare, var 6,5 mm breda. Det var först efter kriget som man i USA
beslutade att bredden skulle vara 1/4" (6,35 mm). AEG:s Magnetophoner tillverkades genom åren i
flera olika utföranden: K (Koffer), T (Truhe), FT (Ferngesteuertes
Truhe) och HST (Hochfrequenz Truhe Speziell). R var beteckningen för
RRG:s modeller (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft), medan de
militära modellerna kallades Tonschreiber. FT-modellerna hade bandhastighet 25 cm/sek, kunde
fjärrstyras och var
avsedda för diktafonbruk. ”Truhe” betyder kista, i det här sammanhanget
en låda av trä. De modeller som kallades ”Koffer” hade en mer
stryktålig transportväska. 
                    K1 (1935): Bandhastighet 1 m/sek. Tillverkas i
10-15 exemplar.K2 (1935-36): De första exemplaren av K2 hade
bandhastighet 1 m/sek. Men man gick snart över till 77 cm/sek.K3 (1936): De första ljudbanden hade grått
karbonyljärn som magnetskikt. Under 1936 gick man över till
magnetit, en svart järnoxid, och det är möjligt att K3 var bättre
anpassad till de nya banden. Det tillverkades ungefär 100 exemplar av
K2 och K3. K4 (1939): Det här var den första modellen som
hade löstagbar huvudsats. Bandhastighet
77 cm/sek. Vikt c:a 40 kg. En HF-modell
av K4 benämndes HTS (Hochfrequenz Truhe Speziell).Länk till en K4-bild.
 
R22 (1938-39): En variant av K4 framtagen av
RRG (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft) och avsedd för
stationärt bruk på radiostationer. R22A var HF-modellen av den
bandspelaren.K5: Lär ha varit en renodlad avspelningsmaskin.K6 (1939): En portabel bandspelare som gavs
beteckningen R23 när den kom i
RRG:s händer och som 1941 blev Tonschreiber C, avsedd för militärt bruk.K7 (1943): Den första med synkronmotor.
Bandhastighet 77 cm/sek.K8 (1947-48): Bandhastighet 76 cm/sek, 30”.  En del AEG-bandspelare blev blev så småningom krigsbyten. Några hamnade
i USA och satte fart på bandspelartillverkningen hos exempelvis Ampex.
Tyska patent räknades nämligen också som krigsbyten och kunde därför
utnyttjas utan ersättning.
 
 
 |   AEG Magnetophon modell
K1 (1935). 
  
 AEG Magnetophon modell K2 (1935-36).
 Mikrofonen
är av kolkornstyp,
 förmodligen en version av Telefunken Ela M 46 eller M101/1.
 
 
  
 AEG
Magnetophon modell K2 (1935-36).
 
 
  
 AEG
Magnetophon modell K2 (1935-36).
 
 
  
 Förstärkare
och mikrofon till AEG Magnetophon modell K2 (1935-36).
 
 
 
  
 Några
anställda
på Radiotjänst samlade kring
en Magnetophon K4.
 Från vänster Sven Bertil Norberg, Henrik
Hahr och ljudteknikern Hans Sjöström.
 Bilden är förmodligen tagen i början av 1940-talet.
 
 Med instrumentet mellan bandtallrikarna avlästes
förmagnetiseringsströmmen.
 
 Högst upp till höger på förstärkarlådan, som står bredvid bandspelaren,
 sitter en omkopplare med fyra lägen. Till vänster om den ett litet
utstyrningsinstrument.
 Under
omkopplare och instrument sitter anslutningskontakter
 för dynamisk mikrofon, kondensatormikrofon, pickup och radio.
 Bredvid nätsladden, längst ner på förstärkarlådan, sitter en
huvudströmbrytare
 och uttag för högtalare och hörlurar. Därefter en volymkontroll
 samt en klangfärgskontroll märkt ”ljust" och "mörkt".
 
 
 
  
 Modell R22, byggd av RRG
 (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft) från slutet av 1938. Modell R22 är baserad på K4 och avsedd för
radiostationer.
 R22 hade DC-förmagnetisering. R22A HF-förmagnetisering.
 
 
 
  
 AEG
Magnetophon modell K7 (1943),
 här på bilden i en version för stereoinspelning.
 
 
 
  
 
 
              
                
                  |  
Tonschreiber B.
                  Tonschreiber B (Berta) tillverkades från 1939, var byggd för militärt
bruk och hade nio olika bandhastighet: 9, 13, 18, 26, 36, 52,
72, 104 och 120 cm/sek.
Som komplement till den vanliga huvudsatsen hade Tonschreiber B också
en speciell motordriven brytrulle med fyra inbyggda avspelningshuvuden,
som bandet kunde passera. Rullens rotationshastighet kunde ställas in
så att ljudets tonhöjd blev återställt när avspelning skedde vid lägre
bandhastighet än vid inspelningstillfället. Den här bandspelaren vägde
61 kg.
 
 
   
Tonschreiber C.Tonschreiber C (Caesar) började tillverkas 1941 och var delad i två, en
inspelningsdel och en avspelningsdel. Inspelningsdelen vägde 12 kg, var
portabel, hade fjäderdriven motor och batteridriven elektronik.
Frekvensgång
200-2000hz, bandhastighet 18 cm/sek. Avspelningsdelen hade ungefär
samma mått men var nätdriven. (Den här bandspelaren blev förlaga för
fjäderdrivna modeller från bland andra Maihak, Nagra
och Magnemite.)
 
 Tonschreiber D (Dora), 1941. En militär version av RRG:s R22, avsedd
för krigskorrespondenter. Bandhastighet 77 cm/sek.
 
 
 Anton Springer i Tyskland experimenterade från mitten av 1950-talet med
olika versioner av en apparat som kunde tempo- eller tonhöjdsförändra
ljudet från
1/4”-band. Utrustningen var en tillsats till en vanlig bandspelare och
hade en motordriven, roterande trissa, med
fyra inbyggda avspelningshuvuden, som kunde fås att rotera i den
hastighet som behövdes
för att tonhöjdsförändringen skulle bli den rätta. Alltså en
variant på den teknik som användes till Tonschreiber B. Anton Springer
gjorde
flera modeller av sin apparat och omkring 1965 lanserades Eltro
Information Rate Changer Mark II.
 
 En Eltro lär ha använts till rösten av HAL 9000
i Stanley Kubricks film ”2001: A Space Odyssey” (1968). Även Beach Boys
ska ha använt Eltro-tekniken några gånger.
 
 Kommentar från
Roland Sterner, FSF:
 År 1974 filmade vi en programserie som hette ”Bygd i förvandling” för
TRU, föregångaren till UR. Vi höll till i Norrbotten med en inlånad
Eclair NPR med reglad motor och pilotton via sladd. Ljudtekniker Olle
Unnerstad hade en Nagra III som visserligen hade en indikering för
inkommande pilotton, men inte visade vilken frekvens den hade.
 
 Vi filmade en vecka, men när vi kom hem och hade framkallat filmen
visade det sig att kameran gått omkring 21 bilder per sekund, i stället
för 25. Vad göra? Att åka upp och filma en vecka till var uteslutet. Vi
kontaktade SVT som på den tiden hade en gammal perfomaskin i
överspelningen på A1 där synkronmotorn, vid pilottondrift, fick sin
ström från tre effekförstärkare, en för varje fas. Det gick att mata
perfomaskinen med vilken pilotton som helst, den hängde med oavsett
frekvens. På det sättet fick vi ett ljudband som gick synk med filmen,
men det lät förstås ”Kalle Anka” i 25 b/s. Då kopierade vi perfobandet
till ett 1/4”-band som kördes i en maskin med roterande tonhuvuden, en
Eltro Information Rate Changer, och genom att vrid på ett av maskinens
reglage fick vi rösterna att låta normala igen. Eltro-ljudet kunde
sedan kopierades tillbaka till perfo. Nu gick filmen och ljudet synk
och med
rätt tonhöjd. Men folk i filmen pratade förstås ovanligt fort, i alla
fall för att vara norrbottningar …
 
 
 Kommentar från
Lasse Lundberg på Cinepost:
 Jag minns att vi använde en Eltro vid några tillfällen under
ljudarbetet på ”ABBA – The Movie”. Filmen innehöll bland annat en
scen, från
en av Abbas konserter i Australien,
med ett antal tagningar från en fast kamera över scen och publik. Vi
skapade en slags
timelapse-effekt genom en serie övertoningar mellan tagningarna, medan
publiken strömmade in och växte i antal för att till slut bli
tiotusentals och showen kunde börja.
 
 Ljudet under den här scenen kom från fansen som skanderar “We want
Abba, we want Abba!”. Det fanns ett flertal inspelningar med rop,
från olika tillfällen, men alla hade olika tempo och tonhöjd. Nu
skulle vi alltså matcha ihop altihop i tempo och pitch. Men hur skulle
vi bära oss
åt?
 
 Jag hade hört talas om att det fanns en maskin med roterande huvud på
Sveriges Radio och lyckades efter ett visst detektivarbete komma den på
spåren. När jag till slut pratade med teknikbokningen hade dom ingen
aning om vad det var för maskin jag pratade om. Till slut dök den i
alla fall upp i deras listor. Men den visade sig att den var bokad i
flera år framåt på alla möjliga produktioner. Hmm, hur kunde det vara
möjligt? Jakten fortsatte, men ingen av produktionerna den var bokad på
hade någonsin sett till någon Eltro. Än mindre hört talas om den. Efter
mycket om och men
hittades den i alla fall, full av damm, på en hylla längst ner i någon
källare och
– visst – jag kunde få hyra den. Sveriges Radio ville dock fakturera en
hyfsat
avsevärd summa för den, så det krävdes en hel del övertalning innan
Walle Bergendahl på SF sa okej.
 
 Våra ljud klippte vi upp i ett stort antal slingor som drevs av en
annan bandspelare och sen gick via Eltron där vi kunde reglera
hastigheten och tonhöjd så att vi till slut fick alla ljud att hålla
både takt
och ton. Steg för steg kunde vi så bygga upp ljudet av en publik som
till en början bara bestod av ett fåtal skrikande människor i mono, men
som snart växte till ett enormt publikhav, där alla skrek “We want
Abba” i takt och i imponerande 4-kanalsljud.
 
 Jag tror jag höll på med den där scenen i flera veckor. Idag hade man
så klart gjort samma sak med en plug-in på några timmar. The Times They
Are a-Changin'.
 
 |  
 Till startsidan
 
 
 |  |