Ljudläggning – ljuddesign – Eh, Vaddå?

 

Hur definierar vi våra yrkesroller och vad är de olika rollerna egentligen?

 

De är så många att jag fokuserar på ljudläggning kontra ljuddesign.

 

Ljudläggning, ljuddesign, mix, vad är vad och var går gränsen? Finns det en gräns?

Är vi alla ljuddesigners?
Är en ljuddesigner bara den som skapar monsterröster eller ljud för robotar i Transformers?

 

Är definitionen av ordet viktig?

Jag tycker det, men tolkningen av vad den betyder skiljer så mycket åt mellan olika personer att definitionen ändå tycks luddig.

 

Vad det betyder för mig?
Här kommer en lång luddig tanke som säkert kan vidareutvecklas men förhoppningsvis också förkortas och göras mer lättfattlig.
Filmens ljuddesigner är den person som utsetts till att vara kreativt ansvarig och även tänkt ut en konkret ide om hur ljudet skall fungera och flöda genom filmen. Så i princip kan ljuddesignern skriva ett ljudsynopsis – en kreativ ljudregi som beskriver hur och på vilket sätt ljudet skall hjälpa berättande framåt.
Med det menar jag inte att den SKALL skrivas, utan att den skall kunna skrivas. Att helheten är genomtänkt, att man har en heltäckande vision.
Det kan även vara specifika koncept i form av tystnad, musikövergångar, hur och var men skall eller inte skall använda sig av subjektiv ljudläggning med drones etc.
Det viktiga är att ljuddesignern är den som är ansvarig för att tänka ut hur och var och förklara bakgrundstanken med idéerna för ljudet som helhet.

Dessutom är han/hon förstås sannorlikt ansvarig för den praktiska utformningen av ev speciella ljud händelser med särskild betydelse.

 

Vad tänker du om det hela?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: