Ljudvågen

Film Sound Sweden delar ut ljudvågen för framstående insatser som främjar
förståelsen för ljudets roll inom svensk film, tv och spelindustri.
Medlemmarna nominerar ett antal kandidater varefter styrelsen utser vinnaren.
Pristagaren behöver inte vara medlem i föreningen.

Priset är designat av Svante Biörnstad och tillverkat av Stockholms Glasbruk.

TIDIGARE PRISTAGARE:;

2019 ERIC THORSELL

Priset delas ut till en person som på något sätt gjort en särskilt berömvärd insats för ljudet inom film/TV. 

Årets ljudvåg går till en person som med mer än 30 års erfarenhet i branschen länge varit något av en myt och förgrundsfigur inom ljud för reklamfilm/konstfilm/musikvideos. Högst troligt är att samtliga som i Sverige jobbar med att tillverka detta många gånger beundrat hans arbeten men få har träffat denne okrönte häxmäster.

Via kunder, vänner och kollegor har det alltid talats om hans otroliga talang, kunskap, nyfikenhet och framförallt dedikation för yrket och han satte på 1990/2000-talet en hög kvalitetsnivå inom vad man skulle kunna kalla “den moderna ljudläggningen” som imponerar, efterliknas och fascinerar än idag.

2012 Ulf Olausson

Priset delas ut till en person som på något sätt gjort en särskilt berömvärd insats för ljudet inom film/TV. 

För hans stora begåvning när det gäller Foley som är vida uppskattad. Det ”tramp” han levererar är alltid utomordentligt komplett och välgjort. Den verksamhet han byggt upp i hamnen är unik och han har också en förmåga att engagera skickliga medarbetare. Att han sedan är en mycket trevlig och serviceminded person gör han omtyckt av både nära medarbetare och hela branschen. Hans engagemang och historia inom Filmbranschen är både beundransvärd och inspirerande.

201O TOMAS KRANTZ

Priset delas ut till en person som på något sätt gjort en särskilt berömvärd insats för ljudet inom film/TV. 

Pristagaren utses genom omröstning av Film Sound Swedens medlemmar.

Årets ljudvåg går till en som har ljudlagt fler filmer än de flesta av oss. För alla som jobbat med honom och imponerats av både hans arbete och hans omtanke om sina medarbetare är han ett självklart val för priset.

2007 CARL EDSTRÖM OCH JOHAN SÖDERQVIST

Priset delas ut till en person som på något sätt gjort en särskilt berömvärd insats för ljudet inom film/TV.
Pristagaren utses genom omröstning av Film Sound Swedens medlemmar.

Carl Edström tilldelas ljudvågen 2007 för att han aldrig gör avkall på kvaliteten i någon av sina många filmer, oavsett genre. Senast kunde vi se och höra detta i ”Arn”.

Johan Söderqvist – kompositör som överraskar och skapar musik i samklang med varje films egen karaktär. Inte minst hör vi detta i musiken till filmerna Låt den rätte komma in och Things we lost in the fire.

2006  HANS BARKMAN

Lördagen den 1:a april delade Föreningen Svenskt Filmljud ut sitt årliga pris ”Ljudvågen”. Priset delas ut till en person som på något sätt gjort en särskilt berömvärd insats för ljudet inom film/TV. Pristagarna utses av FSFLs styrelse.

I år gick priset till Hasse Barkman med motiveringen:
”En mycket uppskattad mixare som med kreativitet, entusiasm och envishet tar sig an produkion efter produktion. Hur han oräkneliga gånger har hjälpt sina kollegor med tekniska och otekniska problem, hunnit med sitt eget arbete och dessutom haft tid att driva Bio Möja är det väl bara Hans Barkman själv som vet…
Sjävlklart får han Ljudvågen 2006″

 

2005  LENNART FORSÉN OCH ULF MALMROS

Lördagen den 9:e april delade Föreningen Svenskt Filmljud ut sitt årliga pris ”Ljudvågen”. Priset delas ut till en person som på något sätt gjort en särskilt berömvärd insats för ljudet inom film/TV.Pristagarna utses av FSFLs styrelse.

I år delades det ut två ljudvågor.

Den ena till filmregissören Ulf Malmros med motiveringen:
”Ulfs vision om en total filmupplevelse – där ljudet spelar en minst lika framträdande roll som bilden – börjar redan på manusstadiet och fortsätter sedan via inspelningsplats, klipprum och ljudläggning ända fram till slutmix. Enkombination av ett osvikligt engagemang, unikt ljudintresse men också tekniskt kunnande har banat väg för, ochinspirerat ljudfolket att förverkliga Ulfs visioner.”

Den andra ljudvågen fick ljudläggaren och mixaren Lennart Forsén från SVT i Göteborg:
”Han har under många år bidragit till att många svenska filmer och TV-serier blivit bättre tack vare hans noggranna och känsliga ljudläggning. Även under dialogarbeten så går han gärna ett varv till. Små ljud från synken flyttas runtoch berättar. Att hitta den exakt rätta ljudeffekten är viktigt för denne akustiske ljudman. Hans signum kan väl närmast beskrivassom ”less is more”. Både som frilans och under några år som den ende anställde ljudläggare/mixare på SVTs Dramaavdelning i Göteborg,märks hans alster i sammanhang med regissörer såsom Vilgot Sjöman, Kjell Grede, Janne Halldoff, Agneta Fagerström-Olsson, Peter Schildt, Carin Mannheimer och Kjell-Åke Andersson m.fl.”

 

2004 SVEN E CARLSSON

Årets ljudvåg delades ut vid årsmötet. I år gick den till en av våra hedersmedlemmar, Sven E Carlsson för hans strålande arbete med sin websida. För er som ännu inte varit där rekommenderas ett besök på det varmaste. Adressen är www.filmsound.org.
Så här löd motiveringen:

Det finns många i vår branch som är värda all beundran och uppmuntran och dessutom ett eller annat pris. Men de allra flesta av oss sysslar proffesionellt med det vi gör, det är vårt yrke. Men så finns det en och annan eldsjäl som bara drivs av sitt intresse, sin egen hängivenhet.

Sven E Carlsson är en besjälad människa. Utan minsta ekonomiska stöd har Sven E ägnat oerhörd kraft och en stor del av sin tid till att skapa planetens mest betydande forum för alla filmljudskapare, alla filmskolestudenter och resten av världens alla filmljudnördar.

filmsound.org och sound-article-list är mästerverk skapade av en mästare. Att en websida som läses av kollegor i hela världen, är svensk, är vi dessutom mäkta stolta över.

Tack Sven för ditt otroliga engagemang och som en liten gest för vår uppskattning vill vi överlämna årets ljudvåg till dig. Den är mycket väl förtjänad.”

Ända från Hollywood har det kommit reaktioner på priset till SvenE. Så här skriver Randy Thom, som är en av de mest välrenomerade Sound Designers, där borta:

For everyone on our planet who is interested in Sound Design, as well as those yet to be born who will be interested hundreds of years from now, Sven Carlsson has made a deeply valuable contribution by creating filmsound.org and sound-article-list. What a magnificent achievement! With little or no funds from the outside, and working entirely on his own, Sven has created a center of interest for practitioners of sound design, students, academics, and film sound buffs by the thousands. I visit filmsound.org and read the list daily, and I find it a wonderful resource of ideas that improve the quality of my own work.

Thank you, Sven!

Randy Thom
Skywalker Sound
/ Marin County, California

2003 JÖRGEN HASSELBLAD

Jack Foley gjorde synkeffekter för första gången till Universal Pictures film ”Show Boat / Teaterbåten”, regisserad av Harry A. Pollard. Filmen hade blivit inspelad utan ljud, men succén för Warner Brothers med ljudfilmer gjorde att också Universal-producenterna ville hoppa på ljudtåget. Så Jack Foley fick göra ljudeffekter till bild, medan Joseph Cherniavsky samtidigt dirigerade en 40-mannaorkester. Det var så det började. Filmen fick premiär 1929. Jack Foley fortsatte att arbetade med synkeffekter på Universal, och han blev en mästare i yrket.

Idag använder vi ordet Foley utan att tänka så mycket på att det faktiskt är namnet på en person. För oss betyder det rätt och slätt synkeffekter, steg och prassel, allt ljudligt man kan hitta på, och vi beställer det oftast av vår egen eminente Foley Artist — Jörgen Hasselblad. När vi tänker på synkeffekter, då får Jack Foley stå tillbaka för det Hasselbladska fenomenet. För oss är Foley någonting som görs med stor inlevelse i ett studiotorp i de djupa Huddingeskogarna.

2003 PELLE LÖNNDAHL –  Specialpris, Ljudvåg i guld

Det finns en bland oss som alltid får sin omgivning på gott humör. I hans sällskap upplever man ofta att man står och skrattar högt, trots att det att är emot ens natur.
Jag tror ni vet vem jag menar.
Just det: Pelle Lönndahl.

Som 20-åring började han som ljudtekniker på Centrumateljéerna, sedermera Sandrew Ateljéerna. Året var 1944. Där verkade han till nedläggningen 1960.

Efter en tid på Radio Nord, kom han till Filmskolan som så småningom kom att omvandlas till Dramatiska Institutet. Han påstår bestämt att han inte hade någon pedagogisk kunskap på den tiden. Det är inte sant. Jag som haft förmånen att lära känna honom redan under Sandrew-tiden har lärt mycket genom hans praktiska pedagogik. De som haft honom som lärare har kommit att uppskatta hans förmåga att både vara handfast och mild. En god pedagog, med andra ord.

Många av oss har fått ta del av Pelles erfarenheter under årens lopp, har till vår glädje märkt att han aldrig glömt bort varken elever eller kollegor. Pelle bryr sig om på ett sätt som är unikt, och som man gärna skulle vilja se mer av idag. Faktum är att den lärare de flesta elever som gått på DI, alltså inte bara ljudelever, minns, det är Pelle Lönndahl.

Till den ljudtekniska och mänskliga ledstjärna som Pelle är och alltid har varit, är det idag en stor glädje att få överlämna vår speciella LJUDVÅG i guld. Ingen har gjort sig mer förtjänt.

Ulf Park

2002 STEFAN LJUNGBERG

”Bland oss filmljudtekniker finns en yrkesgrupp vars resultat vi alla är beroende av. Ändå får de här killarna (för det är nästan alltid killar), mycket sällan någon uppskattning och än mindre några utmärkelser. På sin höjd får de bannor när de någon gång misslyckas.

Det handlar naturligtvis om våra inspelningstekniker.

I en miljö där alla andra i teamet arbetar för bildens bästa, ska dessa tålmodiga människor, så omärkligt som möjligt försöka ta sin rättmätiga plats. Så ska dom med millimeterprecision, i både sid- höjd- och djupled, exakt placera en mikrofon fäst längst ut på en lång och svajig bom. Dessutom ska man helst kunna såväl skådespelarnas repliker, som rörelseschema utantill. Det här är en uppgift för en, i ordets verkliga mening, sann ekvilibrist.

I Sverige har vi en verklig mästare inom detta gebit. En man som år efter år gör ett fenomenalt arbete, därtill med glimten i ögat. Att han dessutom är en gudabenådad ljudsättare gör inte saken sämre.

Det är med glädje och stolthet som FSFL:s styrelse delar ut årets Ljudvåg till Stefan Ljungberg.”

2001 LASSE ULANDER

Priset har i år gått till Lasse Ulander, och motiveringen lyder:
”Föreningen Svenskt Filmljuds stora pris, Ljudvågen, går i år till ett av filmarbetarkårens mest välrenommerade och respekterade namn. Han har genom årtionden, med ett ojämförligt engagemang och en totalt osjälvisk hängivenhet, i alla lägen gett sitt yttersta. Inte för bara för ljudtekniken i sig, inte bara för en regissörs vilja i sig, utan framför allt för Filmen. För uttrycket, för berättelsen och för helheten.
Han har genom åren lärt oss ett förhållningssätt till vårt arbete där vi kan tillvarata och förädla ett av de stora berättarverktygen i filmkonsten, nämligen filmljudet. Alla vi andra har njutit av kunna se en mästare i full och oförtröttlig aktion.”